Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Teknisk bistand søges: Hjælp til VHS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bstenskrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej!

En jeg kender har lige købt en ny FUNAI video (VHS) - hun har et Schneider(staveplade?) TV...

Vidioen fik jeg sat op med klokke, og DR1 ind på program 1, TV2 på program 2, og TvDanmark på program 3...

Mit problem består i at jeg IKKE kan se disse kanaler på videoen!

TV´et skal stå på kanal 36 - men når jeg gør det ser man bare "myrekrig" - det er FØRST når man trykker på "MENU" på videofjernbetjeningen at menuen kommer frem - i samme sec skriver TV´et "Video" på skræmen... Når jeg går ud af menuen går den tilbage til myrekrig...

Hvis jeg smider et videobånd i, og tv´et står på kanal 36 kan man også fint se filmen...

Men hvorfor kan man så ikke se kanalerne på videoen? Det at man ikke kan det, gør jo at vi bliver nødt til at optage på den besværlige måde --> altså "menu", "optag" + vælg dato, start-, sluttidspunkt, kanal osv...
Hvis nu man kunne se kanalerne på videoen kunne man jo bare slå over på den, trykke på "REC" og så var den skid ellers slået - og så stoppe den manuelt igen, når det man ska ha optaget er slut...

Men hvor ligger mit problem? Er det TV´et som fatter hat?
Jeg kan IKKE se hvad der er galt, for de kan jo godt "finde hinanden" når jeg ska afspille en film, eller gå ind i videoens menu..

Håber i forstår hvad jeg har prøvet at formulere ned - og at i kan hjælpe!
Til top Vis bstenskrog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bstenskrog

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Du har vel husket at sløjfe videoen ind på antennekablet?
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Og du skal jo også indstille kanalerne på videoen seperat - altså udover de skal indstilles på tv'et. Du stiller tv'et på kanal 36 (et scart kabel vil nok give lidt bedre billede, og så skifter den selv over til videoen når du smidetr et bånd i), og trykker på menuen. Så er der garanteret en funktion der hedder noget med "indstil kanaler automatisk"
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg forstår det du skriver rigtigt, så HAR du et SCART kabel mellem Video og fjernsyn!   Dvs. fjernsynet skal ikke stå på kanal36 for at vise video-tunerens signal, men fjernsynet skal derimod stå på  "video", "vcr" eller hvad Schneider nu kalder det. Der plejer at være en knap på fjernbetjeningen som toggler mellem kanal-nummer fra TV'et tuner og Scart-stik(kene). Fjernsynet skifter selv fra den indstillede kanal over til video, når der kommer signal på SCART-stikket.

Det er kun hvis du ikke benytter SCART og så forbinder udelukkende via coax-kabler. Så går video'en ind på et kanalnummer i TV'ets tuner.

bstenskrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Du har vel husket at sløjfe videoen ind på antennekablet?

?? Ikke forstået...

Men jeg har gjort følgende:

Antenne kabel ind i videoen og derefter i TV´et...

SCART-stik fra DVD til Videoen, og fra videoen til TV´et...

- Håber det er svar nok

bstenskrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Og du skal jo også indstille kanalerne på videoen seperat - altså udover de skal indstilles på tv'et. Du stiller tv'et på kanal 36 (et scart kabel vil nok give lidt bedre billede, og så skifter den selv over til videoen når du smidetr et bånd i), og trykker på menuen. Så er der garanteret en funktion der hedder noget med "indstil kanaler automatisk"

Jeg benytter et SCART-kabel..

Kanalerne på videoen er kodet ind - jeg kan bare ikke se dem - ej heller når jeg er på kanal 36 på tv´et - og det er selvom at jeg på netop kanal 36 på tvet, kan se selve menu´en på videoen, hvis jeg trykker på "menu" på videofjernbetjeningen, ligesom jeg også kan se film hvis jeg smider sådan en i... Men videoens kanaler vil ik frem - jeg mistænker fjernsynet for at lave problemet...

bstenskrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Hvis jeg forstår det du skriver rigtigt, så HAR du et SCART kabel mellem Video og fjernsyn!   Dvs. fjernsynet skal ikke stå på kanal36 for at vise video-tunerens signal, men fjernsynet skal derimod stå på  "video", "vcr" eller hvad Schneider nu kalder det. Der plejer at være en knap på fjernbetjeningen som toggler mellem kanal-nummer fra TV'et tuner og Scart-stik(kene). Fjernsynet skifter selv fra den indstillede kanal over til video, når der kommer signal på SCART-stikket.

Det er kun hvis du ikke benytter SCART og så forbinder udelukkende via coax-kabler. Så går video'en ind på et kanalnummer i TV'ets tuner.

Yep - det er korrekt! Problemet er bare at det er en af de her "universal"fjernbetjeninger til deres Schneider tv - og schneider er ikke ligefrem et tv jeg kender ret meget til i forvejen, så det bliver ikke bedre med den anden - men jeg HAR prøvet både "AV" og "VCR" mv. på tv-fjernbetjeningen - der sker intet! Til gengæld kan jeg jo netop se menu´en på videoen og hvis jeg afspiller en film, når tv´et står på kanal 36...

Er det fordi jeg både har forbundet video/tv med SCART kabel og antenne kabel?

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu som test piller antennekablet (mellem video-fjernsyn) af - så ser du vel stadig en video afspillet på fjernsynet.?

Jeg tror nemlig ikke at videoen afspiller på kanal 36 - muligvis er den sat til at anvende en anden kanal?  Alternativt så er videoen så intelligent at den ikke spiller på kanal 36 når der er tilsuttet en enhed på SCART-OUT (?)

bstenskrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Hvis du nu som test piller antennekablet (mellem video-fjernsyn) af - så ser du vel stadig en video afspillet på fjernsynet.?

Jeg tror nemlig ikke at videoen afspiller på kanal 36 - muligvis er den sat til at anvende en anden kanal?  Alternativt så er videoen så intelligent at den ikke spiller på kanal 36 når der er tilsuttet en enhed på SCART-OUT (?)

Det første du nævner har jeg ikke prøvet - men en jeg arbejder med (han er i radio/tv-afdelingen) sagde at jeg skulle sætte DVD og TV sammen med scart, og så nøjes med antennekablet mellem video og tv - dette forsøg resulterede i at jeg ikke engang kunne få videoens menu frem på tv kanal 36, som jeg kunne indtil... Så et eller andet siger mig det er fjernsynet den er gal med?!

Videoen står til at det skal være kanal 36 inde i menuen... Og det er jo også på denne tv-kanal at jeg kan finde menuen, forudsat at det hele er sat sammen som før nævnt.

Så umiddelbart kan det vel ikke hjælpe at søge efter videoen på tv´et? Hvis det kan, bliver det en anelse besværligt - Jeg kan ikke finde ud af at søge efter kanaler på fjernsynet, med den universal fjernbetjening - og tv´et har kun +/- program og lyd...

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jamen så er det jo rimelig klart. Video'en sender ikke noget ud på kanal 36 (eller fjernsynet modtager ikke noget på 36, hvilket sidste dog lyder lettere utroligt)

Når du kan se menu'en i det oprindelige set-up, så er det netop fordi fjernsynet toggler til SCART-indgangen, når der sker noget på den. Og det er også SCART-indgangen som leverer filmen du afspiller på video'en.

Hvlken model Funai er det?

bstenskrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Det er en 6-hoveders uden Show view i sølvfarve..

På den engelske instruktionsbog står der:

Video Cassette Recorder

29A850 29A-854 (VPS/PDC)

Ok så - dvs. du mener jeg skal til at søge efter videoen på fjernsynet, og så ellers kører med scartstik mellem DVD og fjernsyn, og så ellers bare antennekabel mellem video og tv?

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hvis der er 2 scart indgange i tv´et sætter du videoen i den ene og dvd i den anden.
Og du ved godt at det ikke er programplads 36, men kanal/frekvens 36. Og hvis du har kabeltv så er den sansynligvis ikke så god fordi der ligger en anden kanal for tæt på.

Men det kan jo være ligemeget med at finde en videokanal når du kører med scart.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

bstenskrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

En fra Radio/TV-afdelingen i Føtex er sat på sagen...Videoen kører - men vi ska ha fat i en ny org. fjernbetjening - den universal er = l**t...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes