| Forfatter |
|
RoninTT Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst lidt rundt herinde nu og har et par spørgsmål. Jeg skal ha
gjort noget ved akutisken i mit lytterum og har lige nu en god løsning
med hensyn til lyden(3 madrasser og to tæpper) men den er ikke ret
flot. Jeg har så overvejet at beklæde mine vægge med gulvtæppe til en
højde af ca 120 cm. Så ville jeg lige høre om I har nogen meninger om
hvad dette vil gøre ved lyden. Jeg håber selv at efterklagen bliver
mindsket og bassen skulle blive mere stram, samt at ruminformationen
bliver bedre.
Med den løsning jeg bruger nu er ruminformationen blevet meget bedre,
og efterklagen blevet væsentlig mindre(klappe testen). Så jeg er 100%
overbevist om at der skal gøres noget seriøst ved akustiken. Men mange
af de løsninger jeg har læst mig frem til er rimelig dyre eller ikke
særlig pæne. Jeg ved heller ikke helt hvordan min ide vil tag sig ud
men jeg håber på det bedste.
En ting jeg også har ovevejet er at male mine vægge med en form for
nupret maling der kan bryde overfladen så lyden ikke bliver reflekteret
men brudt. Dog ved jeg ikke om sådan en maling findes eller om dette
vil ha en effekt.
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
et tæppe på væggen er klart bedre end bare vægge. men jo tykkere tæppe, des større virkning. jeg har selv betonvægge, betonloft, og gulvet er beton, men der er lagt trægulv (tvivler på der er den store isolering under) .. så akustikken herinde er ganske elendig. jeg har så lånt (snart købt) nogle dæmpepuder af en ven, de er ganske vidst forfærdelig grimme, men det virker ret overbevisende.
http://www.witzelhifi.dk/images/nyt/rum%20011.jpg
Jeg går ud fra at du allerede har gulvtæppe på gulvet. det tager en del. malerier og møbler gør også en stor fordel.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk bedre hvis der er et lille mellemrum mellem tæppe og væg. Pas dog på at du ikke får overdæmpet rummet, det kan let sutte livet ud af musikken.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
studiosound har jo forresten også nogle echobusters.. måske det var noget?
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forestil dig at du sidder på en åben mark med dit stereo - sådan burde det være optimalt. Altså kun den direkte lyd - intet andet. Højttalerne bliver målt i lyddøde rum = "åben mark". Musikken bliver også lavet ud fra at det er den direkte lyd der når frem. Fabrikanterne af højtt. kan jo ikke gå ud fra akustikken i et givet rum da lytterum er lige så forskellige som vi mennesker, derfor er højtt. "neutrale" ("ret" frekvenskurve) fra fabrikken...
Dét kan du jo så arbejde ud fra 
En ide til dit projekt: lav et langluvet tæppe (rya) som rullegardin. F.eks. i størrelsen 140X200. flanker det på alle 4 vægge (el. ned fra loftet), alt efter pengepung.Meningen er så, når du skal nyde musik trækker du tæpperne ned: voila, næsten direkte lyd - og et rum der er til at holde ud at se på 
Specielt imellem højttalerne skulle det være godt at hænge tæppe op 
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
|
En ide til dit projekt: lav et langluvet tæppe (rya) som rullegardin. F.eks. i størrelsen 140X200. flanker det på alle 4 vægge (el. ned fra loftet), alt efter pengepung.Meningen er så, når du skal nyde musik trækker du tæpperne ned: voila, næsten direkte lyd - og et rum der er til at holde ud at se på 
|
|
|
interessant ide.. måske man kunne 'nøjes' med at sætte et antal kroge op i loftet, hvor man så kan hænge tæpperne i.. det er næsten værd at prøve
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Go4it skrev:
|
|
|
|
interessant ide.. måske man kunne 'nøjes' med at sætte et antal kroge op i loftet, hvor man så kan hænge tæpperne i.. det er næsten værd at prøve
|
|
|
Skægt, dét var min første tanke - men rulle "gardinet" var måske mere "smart"...
Men du har ret: kroge op, og så x antal tæpper med en "ring" i hvert hjørne til krogene - ja det er måske mere diskret 
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt med nogen gode input. Det med tæpper fra loft til gulv bliver ret
svært i mit rum da noget af den ene væg er skrå. Netop det med afstand
til væggen havde jeg også tænkt lidt over men der er ikke mange der har
skrevet om netop dette. Hvad er det præcis det gør for dæmpningen af
lyden?
Skum på væggene er jeg sikker på er en god løsning for lyden men det er
bare ikke fedt når jeg også skal leve der og ikke kun høre musik. Dog
havde Rockfon vist også produceret nogen loftplader der skulle kunne
bruges. Der er en anden tråd her i forumet der optaler disse meget
positiv. Må lige se om jeg kan finde den igen.
Jeg kom også til at tænke på de bas reflex porte der sidder i mine HT
(Dali evidence 870) om det så er godt eller dårligt at dæmpe meget lige
bag dem?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kæmper selv med trælssss diskant i mit nye lytterum. Jeg har fået at vide at bl.a. Bilka har langhårede vægtæpper til få penge, så det er mit bedste bud indtil videre.
Alternativt kan man købe nogle Rockfon loftsplader, og så evt. pakke dem ind i noget stof man synes er pænt, og så skrue dem fast på væggen. Jeg ved bare ikke lige hvor meget det dæmper.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
|
Forestil dig at du sidder på en åben mark med dit stereo - sådan burde det være optimalt. Altså kun den direkte lyd - intet andet. Højttalerne bliver målt i lyddøde rum = "åben mark". Musikken bliver også lavet ud fra at det er den direkte lyd der når frem. Fabrikanterne af højtt. kan jo ikke gå ud fra akustikken i et givet rum da lytterum er lige så forskellige som vi mennesker, derfor er højtt. "neutrale" ("ret" frekvenskurve) fra fabrikken... |
|
|
Der tager du temmelig meget fejl - Alle seriøse højttalerproducenter har forlængst gættet sig til at deres højttalere vil blive brugt indendørs. Derfor tilstræbes det oftest at få en spredningskarakteristik der gør at højttalerne lyder fornuftigt off-axis og i beboelsesrum.
Så man kan nemt komme til at overdæmpe sit rum - især vil tæpper på allle fire vægge æde en masse diskant- og mellemtone men lade bassen i rummet være stort set uforandret. Dette vil resultere i en mørkere lyd.
Ingen tvivl om at du får dræbt nogle af de generende tidlige reflektioner som er med til at sløre perspektivgengivelsen, men det har også en pris.
Grundreglen er at dæmpe akustisk i den ende af rummet, hvor højttalerne står - især der hvor de første reflektioner kommer - reflektioner fra gulv og loft er i følge forskning på området mest forstyrrende. Den anden ende må gerne være mere akustisk levende men gerne med diffusorer for at sprede reflektionerne.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Go4it skrev:
|
Forestil dig at du sidder på en åben mark med
dit stereo - sådan burde det være optimalt. Altså kun den direkte lyd -
intet andet. Højttalerne bliver målt i lyddøde rum = "åben mark".
Musikken bliver også lavet ud fra at det er den direkte lyd der når
frem. Fabrikanterne af højtt. kan jo ikke gå ud fra akustikken i et
givet rum da lytterum er lige så forskellige som vi mennesker, derfor
er højtt. "neutrale" ("ret" frekvenskurve) fra fabrikken... |
|
|
Der tager du temmelig meget fejl - Alle seriøse højttalerproducenter
har forlængst gættet sig til at deres højttalere vil blive brugt
indendørs. Derfor tilstræbes det oftest at få en
spredningskarakteristik der gør at højttalerne lyder fornuftigt
off-axis og i beboelsesrum.
Så man kan nemt komme til at overdæmpe sit rum - især vil tæpper på
allle fire vægge æde en masse diskant- og mellemtone men lade bassen i
rummet være stort set uforandret. Dette vil resultere i en mørkere lyd.
Ingen tvivl om at du får dræbt nogle af de generende tidlige
reflektioner som er med til at sløre perspektivgengivelsen, men det har
også en pris.
Grundreglen er at dæmpe akustisk i den ende af rummet, hvor
højttalerne står - især der hvor de første reflektioner kommer -
reflektioner fra gulv og loft er i følge forskning på området mest
forstyrrende. Den anden ende må gerne være mere akustisk levende men
gerne med diffusorer for at sprede reflektionerne.
Mvh |
|
|
Men hvad med dæmpning af bagvæggen når der er flexporte i bagsiden af
HT, vil det ikke dræbe en del af bassen? Som jeg forstår portene så
virker de fordi bassen bliver reflekteret fra bagvæggen og frem til
lyttepos.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
RoninTT skrev:
| Men hvad med dæmpning af bagvæggen når der er flexporte i bagsiden af HT, vil det ikke dræbe en del af bassen? Som jeg forstår portene så virker de fordi bassen bliver reflekteret fra bagvæggen og frem til lyttepos. |
|
|
Ved de frekvenser hvor porten yder et bidrag er lyden omni-direktionel og ikke afhængig af reflektion.
Faktisk er det ofte en fordel at have en dæmpet væg bagved porten fordi der kommer en betragtelig mængde uønsket mellemtone ud af de fleste porte og den kan man få dæmpet på den måde. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
| Forestil dig at du sidder på en åben mark med dit stereo - sådan burde det være optimalt. Altså kun den direkte lyd - intet andet. Højttalerne bliver målt i lyddøde rum = "åben mark". |
|
|
Har du prøvet at lytte til musik på et sæt højttalere i et lyddødt rum? Det er mildt sagt en kedelig oplevelse og længere fra virkeligheden kommer du ikke.
Go4it skrev:
| Musikken bliver også lavet ud fra at det er den direkte lyd der når frem. Fabrikanterne af højtt. kan jo ikke gå ud fra akustikken i et givet rum da lytterum er lige så forskellige som vi mennesker, derfor er højtt. "neutrale" ("ret" frekvenskurve) fra fabrikken... |
|
|
Øh, nej.. Musikken bliver mikset i et studie med en veldefineret efterklang, men det er ikke noget lyddødt rum. Højttalerproducenter lyttetester heller ikke deres systemer i lyddøde rum, men i rum med stuelignende akustik. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
| Ved de frekvenser hvor porten yder et bidrag er lyden omni-direktionel og ikke afhængig af reflektion.
Faktisk er det ofte en fordel at have en dæmpet væg bagved porten fordi der kommer en betragtelig mængde uønsket mellemtone ud af de fleste porte og den kan man få dæmpet på den måde. |
|
|
Netop, og de færreste dæmpematerialer kan gøre ret meget ved bassen i et rum - især hvis de sidder klos op ad væggen.
Det betyder - som ovenfor nævnt - dog ikke, at det er en dårlig ide at dæmpe væggen bag ved højttaleren.
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så en god dæmpning af bagvæggen er bare generelt en god ide kan jeg se.
Vil det optimale så være hele væggen? eller vil det være godt nok at
kun dæmpe i højden af HT?
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bagvæggen skal helst dæmpes så meget som muligt i mellem højttalerne. Fordi det gælder om, at man ikke skal høre lydrefleksion fra venstre højttaler med højre øre. Ideen er, at væggen er brudt ned ind til koncertsalen.
__________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Go4it skrev:
| Forestil dig at du sidder på en åben mark med dit stereo - sådan burde det være optimalt. Altså kun den direkte lyd - intet andet. Højttalerne bliver målt i lyddøde rum = "åben mark". |
|
|
Har du prøvet at lytte til musik på et sæt højttalere i et lyddødt rum? Det er mildt sagt en kedelig oplevelse og længere fra virkeligheden kommer du ikke.
Go4it skrev:
| Musikken bliver også lavet ud fra at det er den direkte lyd der når frem. Fabrikanterne af højtt. kan jo ikke gå ud fra akustikken i et givet rum da lytterum er lige så forskellige som vi mennesker, derfor er højtt. "neutrale" ("ret" frekvenskurve) fra fabrikken... |
|
|
Øh, nej.. Musikken bliver mikset i et studie med en veldefineret efterklang, men det er ikke noget lyddødt rum. Højttalerproducenter lyttetester heller ikke deres systemer i lyddøde rum, men i rum med stuelignende akustik.
|
|
|
Ok - når vi ser bort fra den "rette" frekvenskurve som den optimale - hvad er så "formlen" når man skal konstruere en højtt. til en "dagligstue"...
PS: nu går jeg ud fra vi taler om neutrale højtt. hvor man ikke har lavet en svag hældning i mellemtonen (osv.) for at give lytteren den rigtige "sound" 
PPS: Som jeg var inde på tidligere - overdrivelse fremmer forståelsen... 
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået købt to store tæpper i Bilka. De er 170x240 (koster 300 kr stykket), og jeg har hængt dem op på væggene i hver sin side. Akustikken er blevet meget bedre. Diskanten er ikke nær så ubehagelig som før. Jeg kan dog stadig høre at der er lidt for meget efterklang fra det ene hjørne, så der skal et lille tæppe mere. Jeg hænger desuden en selvlavet DVD-reol op som diffusor på bagvæggen. Så håber jeg at det bliver helt perfekt til den tid.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Nu har jeg fået købt to store tæpper i Bilka. De er 170x240 (koster 300 kr stykket), og jeg har hængt dem op på væggene i hver sin side. Akustikken er blevet meget bedre. Diskanten er ikke nær så ubehagelig som før. Jeg kan dog stadig høre at der er lidt for meget efterklang fra det ene hjørne, så der skal et lille tæppe mere. Jeg hænger desuden en selvlavet DVD-reol op som diffusor på bagvæggen. Så håber jeg at det bliver helt perfekt til den tid. |
|
|
Glæder mig at høre - jeg har selv købt 2 X 2.8m ryatæppe, som har givet mere god lyd end noget andet tweak
PS: Og det tyder på at jeg har (lidt) ret med hensyn til "direkte lyd" 
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt at det virker så godt med tæpper så er det helt sikkert en
mulighed. Men jeg overvejer lige nu mere at sætte de loft plader fra
Rockfon op. Mest fordi at udseende bliver bedre, jeg skal bo i det
værelse hvor anlægget står.
Det er denne tråd hvor der står noget om de plader, det er lidt dyre end tæpper men også lidt bedre finish.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&K W=akustik
|
| Til top |
|
| |