Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering af højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Har lige eksperimenteret lidt med at trække mine højtalere længere ud fra vægen,nu står de 1meter fra bagvægen og det duer bare..... 

Så undrer man sig over hvorfor har man ikke prøvet det før ihvertfald så langt ude.

Prøv det det koster ikke noget bortset fra lidt anstrengelse.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Enig, intet sted hentes så meget som i lytterum/højttaler kombonationen...sørgeligt undervurderet...

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Har også tænkt lidt på størrelsen af foden på højtalerene man skulle jo tro at især på høje/størrer højtalere er det vigtig at afstanden på fødderne er så stor som mulig.Min tanke er at så står højtalerne mere fast til fordel for dynamikken og præcisionen.

Har også prøvet i praksis at finde en stor flise størrer en højtalerfoden og lagt den på trægulvet med gulvtæppe.Her står højtalerne på spikes og er justeret i lod og således de står så solidt/rokkefri som muligt.Naturligvis er også afstanden ind til bagvægen justeret så den er ens med målebånd.

Det virker dynamikken er forbedret især i toppen er det tydelig hastigheden er øget her.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Har også tænkt lidt på størrelsen af foden på højtalerene man skulle jo tro at især på høje/størrer højtalere er det vigtig at afstanden på fødderne er så stor som mulig.Min tanke er at så står højtalerne mere fast til fordel for dynamikken og præcisionen.

Har også prøvet i praksis at finde en stor flise størrer en højtalerfoden og lagt den på trægulvet med gulvtæppe.Her står højtalerne på spikes og er justeret i lod og således de står så solidt/rokkefri som muligt.Naturligvis er også afstanden ind til bagvægen justeret så den er ens med målebånd.

Det virker dynamikken er forbedret især i toppen er det tydelig hastigheden er øget her.

Prøv at lægge noget vægt øverst på højttaleren.
Gerne 15-20Kg.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne man jo prøve, i praksis er det svært da der er skrå flader og ikke lige beregnet til ekstra vægt og 87kg er vel heller ikke sådan at flytte når de står rigtig.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 April 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Ja det kunne man jo prøve, i praksis er det svært da der er skrå flader og ikke lige beregnet til ekstra vægt og 87kg er vel heller ikke sådan at flytte når de står rigtig.

Du kan da bare sætte den ene højttaler oven på den anden! Så kan du bare købe en ENKELT JM Lab Grand Utopia og sætte helt øvert. Så er problemet løst...
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Fik også det forslag at lave en speciel fod som skulle skrues op i højtaleren.Den skulle så evt. laves af flere lag forskellige plader med et hulrum som skulle fyldes med noget rundkornet sand som skulle omsætte vibrationerne til varme.

Det gælder jo om at undgå at få vibrationer i gulvet og samtidig få højtaleren til at stå fast.

Har prøvet både Holfi og SD feet men så står højtaleren ikke fast og det resultere i en lidt slatten lyd, vil dog ikke afvise at bassen kan blive bedre af det men så sætter man bare noget andet til. 

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 April 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Fik også det forslag at lave en speciel fod som skulle skrues op i højtaleren.Den skulle så evt. laves af flere lag forskellige plader med et hulrum som skulle fyldes med noget rundkornet sand som skulle omsætte vibrationerne til varme.

Det gælder jo om at undgå at få vibrationer i gulvet og samtidig få højtaleren til at stå fast.

Har prøvet både Holfi og SD feet men så står højtaleren ikke fast og det resultere i en lidt slatten lyd, vil dog ikke afvise at bassen kan blive bedre af det men så sætter man bare noget andet til. 

Du skulle prøve med Pulsar Points. Sådan nogle bruger jeg, og de giver en markandt bedre lyd (hos mig) end Holfi feet, som jeg også ligger inde med.
Pulsar Points giver en mere homogen og stram lyd. Meg Holfi fødder, bliver lyder lidt fed i det, og bassen lidt svampet. PP strammer op og giver lyden et mere dynamisk udtryk.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jamen JØDERGEDOBBELTW da!

Det er jo netop for at undgå, at der overhovedet kommer vibrationer ned i gulvet, at du skal placere nogle tons ovenpå Infinityerne.

Tænk systemet således:

Aktion giver reaktion.

Hvis membranen bevæger sig fremad som følge af en tilført kraft, så vil det påvirke kabinettet med en ligeså stor kraft. Nu er det blot kabinettet der er sværest at få til at svinge frem og tilbage med den fart pga. massen.
Massefordelingen i et højttalerkabinet er dog meget sjældent særlig idéel.
De er tunge forneden og lette foroven, ligesom mange mennesker også er det .
Det betyder at en given kraft kan påvirke kabinettet mere end hvis vægtfordelingen var modsat, forudsat at htén ikke glider frem og tilbage på gulvet i stedet (er vist aldrig set)

Medicinen er så, at du stiller HTén rimeligt fast mod gulvet, derefter øger du massen foroven. Det forhindrer i nogen grad, at højttaleren kommer til at samle resonanser op fra gulvet, som enten den selv eller makkeren har sendt derned.
Så opstillingen bliver mere immun overfor den typiske forurening fra gulvet.
Dernæst sænker og dæmper du resonansen i hele systemet (gulv + fødder + højttaler), hvilket burde resultere i et lavere vibrationsniveau i gulvet.

Prøv det, som hun sagde, idéen burde være rimeligt god, hvis ellers kabinettet er solidt nok til både at bære vægten og at stå for de ekstra G, som membranere vil afsætte i baffelen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

I teorien kan alt lade sig gøre men i praksis er det sværer nogle gange.

Dog kan du jo ikke umiddelbart i praksis stille noget ovenpå en skrå kant og så tro at det forbliver der.

Der er et bagkammer bag diskanten som man kunne ligge en flise eller andet i.Så er det bare det hvad med dæmpningen da der sidder noget dæmpematriale her?

Din ide med tungere masse højt oppe er nok ikke helt ueffen.

Der skal eksperimenteres lidt her.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 April 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gang læst om en der havde fastspændt sine højttalere mellem loft og gulv. Altså lavet en slags donkraft, så højttaleren sad i spænd. Burde det ikke give nogenlunde samme effekt?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jo det må det da være kan man få højtaleren til at stå urokkelig fast uden at overføre vibrationer til andet sted så er det vel sagen men i praksis........

Tænkte i øvrigt lidt på dit kælderprojekt du kunne evt. støbe et par betonklodser til højtalerne adskilt fra det øvrige gulv evt. med en fugemasse imellem.Dog en lidt vild metode der kræver lidt mod og viden for hvor højtalerne skal stå. 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 April 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Tænkte i øvrigt lidt på dit kælderprojekt du kunne evt. støbe et par betonklodser til højtalerne adskilt fra det øvrige gulv evt. med en fugemasse imellem.Dog en lidt vild metode der kræver lidt mod og viden for hvor højtalerne skal stå. 

Fordi jeg skulle vente 9 mdr. på entreprenøren, med regn i kælderen til følge, er HAN det eneste der er, og nogensinde skal støbes ned i gulvet.

Jeg er ikke så vild med alt for omfattende installationer, der hurtigt kan gå hen og blive forkerte når man laver om på udstyr eller brug.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Donkraftene vil blot fordele energien anderledes mellem byggematerialerne i loft og gulv.

Tilført masse øger inertien - der er således ingen vej uden om et læs jord ovenpå HTén.

Inertien skal være så stor, at alle kraftpåvirkninger på membranen omsættes til bevægelse i MEMBRANEN. Kabinettet skal være tyst som graven, uden at det bliver aperiodisk og energislugende.
Kabinettet og dermed motorsystemet skal være faste vibrationsfattige komponenter, membranen skal i kredsløb.

You get?

Ikke noget med at skrue noget på her og der og dermed forbinde de mekaniske dele i lokalet. Masse skal der til, prøv f.eks. med en frossen ko, 100 kilo frossen hvalpehak, en forstenet hifinørd eller bræk lidt brostensbelægning op nede på Møllestien i Århus.

Hvis du ikke kan få det til at blive på plads, så har de søm, skruer og træ en masse i Silvan.

Må vi se nogle kreationer der vil noget snarest

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Det var også det jeg mente i teorien ville det være godt HVIS at energien IKKE gik over i det andet og højtaleren stod urokkeligt godt fast.

Har du prøvet på Diva'en her er der jo ikke den store flade at ligge noget tungt på i praksis men den er dog plan her har du en fordel.

Til Sven ja du har ret i at lige pludselig så får men nye ider og hvad så?

Kubik har du opgivet VDH tråden?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Halløj da!

Divaerne står skam med hver deres vægt på toppen pt.
Jeg havde ingen frosne køer, så jeg har stillet 20 kg fjer på den ene og 20 kg filtercigaretpapir på den anden.
Og nu kan jeg faktisk ikke komme ud af lokalet, så jeg får sondemad gennem et kloakrør jeg lige havde ved hånden.

OK! Spøg til side. Jeg havde lige nogle pakker klinker til overs. De røg lige på toppen af  CM3´s Divaer. Jeg lagde lige et par små stykker gulvkork imellem, så skrammerne ikke blev helt gennemgående .
Forventningerne til resultatet var selvfølgelig som sædvanligt enormt lave - eller nærmest ikke eksisterende. Men nu har jeg altså ikke lige gidet at hive dem ned igen, og det har jeg jo lidt svært ved at forstå.
Så enten må jeg lide af tiltagende dovenskab, accellererende blindhed, almindelig hørenedsættelse eller måske en spirende forårsdepression - alternativt har det måske langt ude på overdrevet noget rigtigt i sig.

Så hva´ lige med at rejse jer op og få prøvet den her tweak af, inden jeg tager patent på det - dovenlase?

Og må jeg så venligst få lidt tilbagemeldinger om det.

Patent pending: cm3pat. No. 00000000000000001 (så er der ligesom gjort plads til lidt flere idéer)
Patentet beskriver en højttaler med indstøbt højtliggende ko

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Fint at høre at du har forsøgt.Stod i øvrigt lige i haven og kiggede lidt på nogle fliser med den tanke så.........

Hvad er så din mening om højtalerfødder eks. SD eller Holfi er det et smart salgsfidus eller hvad?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Fint at høre at du har forsøgt.Stod i øvrigt lige i haven og kiggede lidt på nogle fliser med den tanke så.........

Hvad er så din mening om højtalerfødder eks. SD eller Holfi er det et smart salgsfidus eller hvad?

De er gode til at få højttaleren til at holde op med at sige wuææææh, når den står og resonerer mod gulvet.
Til gengæld bliver det noget tamt og kedeligt det hele.
Electric Ladyland med Hendrix får moster Olga til at nynne en RR melodi (Richardt Ragnwald), og så er det fordi der er noget galt.

sound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 04 April 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Er det ikke noget med der er opfundet et system til tennis ketchere og ski der kan absobere vibrationer.
Systemen består af en slags mikrochip for bundet med et system der på magisk vis fjerner næsten alt vibration. Skal ikke komme nærmere ind på princippet da jeg ikke kunne google mig frem til videre info.
Kombineret med et højtalerkabinet?? Mon ikke der er en mulighed der?
Til top Vis sound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sound

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

sound skrev:
Er det ikke noget med der er opfundet et system til tennis ketchere og ski der kan absobere vibrationer.
Systemen består af en slags mikrochip for bundet med et system der på magisk vis fjerner næsten alt vibration. Skal ikke komme nærmere ind på princippet da jeg ikke kunne google mig frem til videre info.
Kombineret med et højtalerkabinet?? Mon ikke der er en mulighed der?

Nej jeg tror det er en meget skidt idé, idet den går ud på at neutralisere energi for at beskytte armen, ikke at sætte yderligere skub i bolden.

I øvrigt er jeg totalt i spåner over din avatar.
Dr. Evil er næst efter Mini Me, Fat Bastard, AP, Prins Charles, Anders Fogh, Dronning Dagmar, Sofus mit Marsvin, mine unger, min kone, min mor, moster Olga, mine kollegaer, mine skovmyrer, min bakteriekoloni, min bussemandssamling og Poul Nyrup Rasmussen, mit største idol overhovedet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes