Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
Sendt: 21 April 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
Jeg har en gammel marantz 2226B reciever (på terrassen) hvor jeg gerne ville tilslutte en aktiv sub. Den har main-in samt pre-out, men ingen decideret sub udgang. Kan det lade sig gøre at tilslutte en aktiv sub til denne? og i såfald hvordan?
Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
Sendt: 21 April 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
Forsigtig med det!!!
Du kortslutter jo højre og venstre kanal i y-kablet til subben, så dit sterereosignal til main in bliver rodet sammen og højre og venstre pre-udgange ser lige ind i hinanden - og det er sikkert meget lavimpedante trin som svarer til en kortslutning . Enten skal der noget mixer-modstandsnetværk til (kender ikke lige en opskrift) eller også skal du nøjes med at koble subben til den ene af udgangene og så leve med at der måske er en lille forskel i subområdet mellem højre og venstre kanal.
Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
Sendt: 21 April 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
Jeg koblede subben direkte til Pre-out-R, men jeg har både R+L indgang i subben. burde jeg ikke købe et kabel mere så den får både fra L+R fra pre-out til L+R i subben?? eller har det ik´så meget at sige? Det spiller ellers rigtig godt nu, der manglede noget bas eftersom der er langt til væggene på en åben terrasse.
Sendt: 21 April 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
Det lyder som om der er et summeringskredsløb indbygget i subben så du "bør" koble begge kanaler til den. "I gamle dage" var det god tone at mixe de dybeste toner i mono fordi det reducerer nogle problemer i forbindelse med vinylaftastning. Jeg ved ikke om det fortsat er sådan men der kan teoretisk set godt være stor forskel mellem signalet i højre og venstre kanal også i subområdet, og så bør de to kanaler mixes sammen (i subben) når du kun har en subwoofer.
Sendt: 21 April 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
Dem skal du vel bruge hvis du ud over subben vil koble nogle passive højttalere til receiverens udgange, medmindre de separate ud- og indgange ikke er udtryk for at for- og effekforstærkere er adskilt.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum