Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 14:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thule IA150B forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nolfi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Juni 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er den (u)heldige ejer af en Thule IA150B forstærker.

Heldig fordi den spiller rigtig, rigtig godt!

Uheldig fordi den har det med at gå i stykker med 2 års mellemrum.

Jeg købte den i 2000 og spillede på den indtil midten af 2003. Så begyndte den at brumme fra trafo'en og jeg fik den sendt til rep via Tapeconnection, som dengang solgte Thule. Jeg fik den tilbage med ny trafo + hovedprint, så jeg var tilfreds. 2000 kr. for en ny forstærker som spillede bedre end den jeg sendte afsted, det var fedt!

Den har så spillet helt perfekt lige indtil nu, hvor den pludselig er begyndt at "tikke" og "boppe" (kan vist bedst beskrives sådan) i højttalerne (alle enheder).

Jeg har haft åbnet låget og fundet ud af, at hvis jeg puster på et nogle komponenter på et område på printet så holder tikken og boppen op, indtil komponenterne bliver så varme at lydene begynder igen.

Jeg har sendt den til rep. og fået et prisoverslag på 2100 NOK + moms + arbejdstid, som skulle blive ca. 3200 NOK. og det er for skift af hele hovedprintet.

Nu er mit spørgsmål så:

Er der andre der har oplevet det samme?

Er der nogen som ved hvad der præcist er forkert?

Vil jeg få forbedret lydkvalitet med et nyt print, iforhold til det gamle fra 2003?

Er der nogen som vil købe den af mig nu før den bliver repareret? 

Venlig hilsen Anders.

Til top Vis Nolfi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nolfi
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1922
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hej Nolfi,

Jeps til spørgsmål 1. Det har jeg prøvet, både med IA150B årg. 2000 og 250B årg. 2001. Det skulle vel ikke lyde lidt som en vinkelsliber der kører op og ned i omdrejninger? og opstå efter ca. 10-30 min. warm-up?

Problemet på mine var forkert dimensionerede SMD lytter. Prisen for rep. på 3200NOK er lige i overkanten da komponenterne koster få kr. stykket (der indgår vist ca. 20 stk.) og ca. 2 timers arbejde med montage og test.

Men intet holder mig tilbage,- da Thule lyden er perfekt til mig. Kører på 3' år med en IA350B og skifter ikke foreløbig.

Mvh/Mik112  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Nolfi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Juni 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret :)

Nej, det er ikke SMD lytterne der er problemer med.

Jeg fik, som tidligere nævnt, sat helt nyt print i, så det problem er blevet løst tidligere.

Jeg skriver her når jeg har fået svar og pris på det nye problem

-Anders

Til top Vis Nolfi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nolfi
 
Alex:-)
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg sidder med nøjagtig samme problem på min, godt nok efter jeg har rodet i den for at trække en indgang
til effektdelen ud for at kunne køre aktiv deling mellem den og nogle store effekttrin. Da jeg ville teste nogen
forskellige ting på den, som fx om den var dc koblet hele vejen igennem, fik jeg kortsluttet to forskellige jord
forbindelser, og jeg tror det var her det gik galt for min.
Når jeg spiller musik på den går der kort tid, så begynder den at komme med sådan nogen knald i højtalerne,
når man slukker på standby klikker den svagt nede i forstærkeren, der er også brummen i højtalerne, det
bliver kraftigere når jeg skruer ned.
Jeg fandt ud af at de små klik kom fra to + - 15v regulatorer, så jeg har skiftet dem, det hjalp først, nu klikker
den ikke mere nede i forstærkeren, men der er stadig de knald og brummen i højtalerne.
jeg arbejder på at finde fejlen, men håber også på nogen kan komme med et indput.
Ud over over det synes jeg det er dybt uprofessionelt af dem der har repareret din forstærker at de bare har
skiftet trafo og hovedkort, det er et tydeligt tegn på at det er nogen der ikke aner hvad de laver, arbejder selv
med elektronik og er ved at ta uddannelsen elektronikfagtekniker, og ved at man kan løse fejlen på anden
vis, oppe i mit firma er der også nogen der bare skifter printet istedet for at søge efter fejlen, det vil spare
kunden en masse penge hvis det er en ordentlig tekniker.
Men vil meget gerne høre fra dig hvis du finder ud af hvad der er galt, og skal selvfølgelig også nok skrive hvis
jeg gør:-)

Mvh Alexander

__________________
Alex:-)
Til top Vis Alex:-)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex:-)
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

.... og det er så en 5 år gammel tråd du lige ville genoplive....

De Thule banditter stod af for et godt ord....!!!! Det er vel nærmest et mirakel hvis der stadig er nogen tilbage der virker fejlfrit....


__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
Alex:-)
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Det havde jeg godtnok ikke lige set. hehe. Nå men, håber nogen måske har et godt svar:-)

__________________
Alex:-)
Til top Vis Alex:-)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex:-)
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1922
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
.... og det er så en 5 år gammel tråd du lige ville genoplive....

De Thule banditter stod af for et godt ord....!!!! Det er vel nærmest et mirakel hvis der stadig er nogen tilbage der virker fejlfrit....

Hehe... En del er produceret ok og har overlevet. Er 20-30% overlevelse at betegne som et mirakel?  Et mirakel er nok nærmere at finde en der vil sælget sit velfungerende fejlfrie Thule setup  

Jeg tror roligt at man kan regne med lang levetid i de tilbageværende forstærkere. Har de spillet fejlfrit i 3-10 år holder de evigt... næsten

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Friman skrev:
.... og det er så en 5 år gammel tråd du lige ville genoplive....

De Thule banditter stod af for et godt ord....!!!! Det er vel nærmest et mirakel hvis der stadig er nogen tilbage der virker fejlfrit....

Hehe... En del er produceret ok og har overlevet. Er 20-30% overlevelse at betegne som et mirakel?  Et mirakel er nok nærmere at finde en der vil sælget sit velfungerende fejlfrie Thule setup  

Jeg tror roligt at man kan regne med lang levetid i de tilbageværende forstærkere. Har de spillet fejlfrit i 3-10 år holder de evigt... næsten

Jamen så er der da også virkelig tale om kvali-vare på højt plan...

Fejlrate på 70-80% er jo blot en bagatel......

Jeg har selv haft Thule for en del år tilbage, og mange i omgangskredsen havde ligså produkter derfra. IKKE ÉN AF OS SLAP FOR AT SENDE TINGENE TIL REP MINIMUM ÉN GANG!!!!

No wonder Hr. Thule måtte lukke og slukke....



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Mik112 skrev:

Friman skrev:
.... og det er så en 5 år gammel tråd du lige ville genoplive....

De Thule banditter stod af for et godt ord....!!!! Det er vel nærmest et mirakel hvis der stadig er nogen tilbage der virker fejlfrit....

Hehe... En del er produceret ok og har overlevet. Er 20-30% overlevelse at betegne som et mirakel?  Et mirakel er nok nærmere at finde en der vil sælget sit velfungerende fejlfrie Thule setup  

Jeg tror roligt at man kan regne med lang levetid i de tilbageværende forstærkere. Har de spillet fejlfrit i 3-10 år holder de evigt... næsten

Jamen så er der da også virkelig tale om kvali-vare på højt plan...

Fejlrate på 70-80% er jo blot en bagatel......

Jeg har selv haft Thule for en del år tilbage, og mange i omgangskredsen havde ligså produkter derfra. IKKE ÉN AF OS SLAP FOR AT SENDE TINGENE TIL REP MINIMUM ÉN GANG!!!!

No wonder Hr. Thule måtte lukke og slukke....



Pjat med at der kun er 20-30% tilbage, helt forkert, de sidste modeller der blev lavet havde stort set ingen problemer. Thule gik ikke ned pga dårlig kvalitet men fordi folk ikke forstod hvor gode deres produkter var. Ingen dengang eller siden har formået at kombinere stereo og surround på samme måde som Thule.

Havde jeg penge ville jeg genoplive Thule og være bedre til marketing end de var og jeg ville have en god forretning!
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1922
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Mik112 skrev:

Friman skrev:
.... og det er så en 5 år gammel tråd du lige ville genoplive....

De Thule banditter stod af for et godt ord....!!!! Det er vel nærmest et mirakel hvis der stadig er nogen tilbage der virker fejlfrit....

Hehe... En del er produceret ok og har overlevet. Er 20-30% overlevelse at betegne som et mirakel?  Et mirakel er nok nærmere at finde en der vil sælget sit velfungerende fejlfrie Thule setup  

Jeg tror roligt at man kan regne med lang levetid i de tilbageværende forstærkere. Har de spillet fejlfrit i 3-10 år holder de evigt... næsten

Jamen så er der da også virkelig tale om kvali-vare på højt plan...

Fejlrate på 70-80% er jo blot en bagatel......

Jeg har selv haft Thule for en del år tilbage, og mange i omgangskredsen havde ligså produkter derfra. IKKE ÉN AF OS SLAP FOR AT SENDE TINGENE TIL REP MINIMUM ÉN GANG!!!!

No wonder Hr. Thule måtte lukke og slukke....

Set i bakspejlet er det jo ufatteligt få gange dit grej har været til rep. - nærmest microskobisk i forhold til det antal gange seriøse hard-core Thule-ejere har sendt grej ind til rep. De få reptiler der er tilbage er dog værd at lytte til, og konstruktionerne samt lyden af disse fås stadig ikke meget bedre i 2010.

Desværre gik Thule efter min menig død i serie-produktions-fasen pga. manglende viden om hvordan man producerer/håndterer/indkøber og kvalitetssikrer elektronik i større mængder. Det hele kørte bare hurtigt those day's.

Anyway nåede firmaet på meget få år at lancere banebrydende produkter med selvstændig filosofi i både teknik og design. Der er lukket og slukket, men det rokker ikke ved det faktum, at en lang række perler fra Thule stadig spiller og giver glæde i det ganske land!

 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Mik hvor var det de havde produktionen sidst? Mener det var et sted i nordjylland på en ny samle fabrik som også producerede for andre kunder.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1922
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Mik hvor var det de havde produktionen sidst? Mener det var et sted i nordjylland på en ny samle fabrik som også producerede for andre kunder.

Ved ikke hvem der blev valgt som levenrandør i out-source-processen. Måske andre kan svare på dit spørgsmål?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Torben67
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg, for jeg har været med til at producere dem! Produktionen blev outsourcet - Til Flextronics. Men ikke til den lukkede fabrik i Pandrup, men til den gamle B&O printproduktionsfabrik i Skive.

Står selv og tænker på en Thule IA100. Nogen erfaringer med denne i form af kvalitet og evne til at trække en impedans strid højtaler som Audiovector 5X (2 Ohm i bassen!)? Erfaringer med lyden vil også være velkommen:-)

Kunne da godt tænke mig nogle flere Watt, men prisen har også betydning!

Til top Vis Torben67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben67
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Torben67 skrev:

Det kan jeg, for jeg har været med til at producere dem! Produktionen blev outsourcet - Til Flextronics. Men ikke til den lukkede fabrik i Pandrup, men til den gamle B&O printproduktionsfabrik i Skive.

Står selv og tænker på en Thule IA100. Nogen erfaringer med denne i form af kvalitet og evne til at trække en impedans strid højtaler som Audiovector 5X (2 Ohm i bassen!)? Erfaringer med lyden vil også være velkommen:-)

Kunne da godt tænke mig nogle flere Watt, men prisen har også betydning!



Torben det er da for sjovt Flextronics i Skive er jeg netop i gang med at skrive speciale for, super virksomhed! Derfor de sidste modeller var af langt bedre kvalitet end de første! Jeg havde en anelse om det var der de producerede det gode guld!

Torben jeg vil anbefale dig at gå efter de sidste ia 60-75- 150-250-255 - 350 "b" modeller De spiller meget bedre end de gamle. 250-255 er de samme 255eren har bare 3 ekstra kanaler til surround!

mvh

Rasmus

Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1922
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

@Torben67,

I stedet for IA100B ville jeg klart gå efter en velholdt IA150B i det nye design. Den har bedre styr på bassen, og har noget for Thule så fancy - som bas og diskantkontrol med +/- 6 db. Endvidere er den langt nemmere at integrere lydmæssigt - den gamle IA100B og Avance 910 er for lys i mellem og top. 

@Razzer,

De sidst producerede enheder er i langt bedre produktionskvalitet en det Thule skovlede sammen på egen fabrik  Synd at de ikke outsourcede langt tidligere i forløbet.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

@Torben67,

I stedet for IA100B ville jeg klart gå efter en velholdt IA150B i det nye design. Den har bedre styr på bassen, og har noget for Thule så fancy - som bas og diskantkontrol med +/- 6 db. Endvidere er den langt nemmere at integrere lydmæssigt - den gamle IA100B og Avance 910 er for lys i mellem og top. 

@Razzer,

De sidst producerede enheder er i langt bedre produktionskvalitet en det Thule skovlede sammen på egen fabrik  Synd at de ikke outsourcede langt tidligere i forløbet.



Enig de sidste modeller lyder langt bedre end de tidligere!

Nemlig langt bedre kvalitet også derfor jeg bliver lidt stolt af jeg netop nu er i gang med at skrive økonomisk speciale for det firma som samlede produkter for Thule mit yndlings forstærker mærke.


Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Torben67
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Men er IA100B ikke en af de nye modeller, der ikke er så lyse?
Til top Vis Torben67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben67
 
Pita
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hvad er "gamle" og hvad er "nye"modeller? Cirka årstal?
Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1922
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Torben67 skrev:
Men er IA100B ikke en af de nye modeller, der ikke er så lyse?

IA100B findes i diverse udgaver helt tilbage til ca. 1992 - muligvis før. Diagram og princip er dog stort set det samme. De første er bestykket med leadede komponenter og med lysdioder for temperatur. Senere udgaver er SMD bestykket og i Thules Final design.

Avance, og var det Teac? fik i de glade dage også leveret hardware fra Thule.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Pita skrev:
Hvad er "gamle" og hvad er "nye"modeller? Cirka årstal?


De "nye gode" er fra ca 2005 http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=978&zoneid=1 ia350 fra den får virtual class a er også super. Faktisk alle forstærkere med det class a er super gode.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes