Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 00:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kaptajnens setup - nu med pladespiller! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 74
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt der i Vestjylland!

Åbne kabinetter er lang hårdere bealstet end lukkede ditto, idet et lukket kabinet blot skal komprimere den luft der er i kabinettet, men hvor en refleks konstruktion også skal vende luftstrømmen, som er på vej ind i kabinettet i porten samtidig. Det koster, men kun de færreste tænker tanken.
Så et reflekskabinet er udsat for større trykvariationer end et lukket, det siger næsten sig selv.
Analogt svarer det til at prøve, at slippe en kålprut i et par snævre Cowboybukser (jeans nu om dage) eller at liste den samme prut ud samtidig med at naboens 2 m. høje bodybuildermurerarbejdsmandsøn kræver sin ret i dit ekstreme tarmsystem . Hahahaha, se dét eksemplificerer da din pointe så de fleste kan følge med. Jeg mener.... nogle formentlig - ikke mig, forstås; hvad f.....n mener du egentlig?? 
Held og lykke med projektet herfra - prut der

MV - tillukket - H

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Du er tydeligvis ikke den eneste der har problemer med bassen i Grand. Læs bare her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33264&P N=1&TPN=1

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

nå kære styrboss, er der løbet noget "klart vand" i åen
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
hehe, har lige sat det på for 15 min siden og oj-oj-oj!

Det hjalp bare helt vildt sammen med spikes - faktisk hjalp spikes ikke så meget, men "Kildevandet"!

Dette er vejen frem, hvis man er ked af bulder bas i Dali Grand!

Jeg skal skisme have bestilt nogle meter i en fart og proppet dem i nogle bananrør i dobbelttræk!

Her sidder en glad mand!

Utroligt, hvad CW til 90,-/dobbeltmeter kan gøre i forhold til det dyre NLE50. Måske NLE50 ville ekspandere tilsvarende i dobbelttræk (men det vil jeg sgutte ikke ofre pt)...

The answer is my new friend VDH CW - dobbelt op!
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

ja der er noget kildevand kan bruges til

men det var da super hvis du begynder at få tæmmes bassen!

Jeg tror faktisk at jeg vil prøve spydspidser under Snell´erne for at se om det hjælper bare lidt!

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Jeg tror faktisk at jeg vil prøve spydspidser under Snell´erne for at se om det hjælper bare lidt!

Har du prøvet med SD feets eller kork ????

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
kyhn skrev:

Har du prøvet med SD feets eller kork ????

hvis det var mig, så har jeg prøvet SD og andre bløde afkoblinger, alm. er jeg ikke vild med spikes, men syntes måske at det kunne være sjovt at prove på snellerne!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
kyhn skrev:

Det hjalp bare helt vildt sammen med spikes - faktisk hjalp spikes ikke så meget, men "Kildevandet"!

Jeg skal skisme have bestilt nogle meter i en fart og proppet dem i nogle bananrør i dobbelttræk!

Her sidder en glad mand!

Utroligt, hvad CW til 90,-/dobbeltmeter kan gøre i forhold til det dyre NLE50. Måske NLE50 ville ekspandere tilsvarende i dobbelttræk (men det vil jeg sgutte ikke ofre pt)...

Se nu har jeg læst det med.
Hvis NLE kablerne ikke holder fast i sagerne på niveau med dobbelt CW, så glem dem.
Dobbelt CW er faktisk ikke engang specielt stramme dernede, så der står meget på den konto og venter, hvis du gider.
Jeg har i øvrigt da også undret mig en del over, hvordan i alverden alle mulige nørder kan få kontrol over tingene med alle disse tynde kabler, men det kræver at højttalerne er bygget uden krav til elektrisk dæmpning. Det er Grand ikke, de kræver elektrisk dæmpning, fordi den ikke allerede er mekanisk dæmpet med stramme ophæng, høj magnetisk friktion og dertil afstemte kabinetter. Low loss princippet har mange fordele, men stiller altså også krav.

Et godt højttalerkabel til en Grand, skal være med lav DC modstand, den vil med andre ord gerne kobles sammen med din forstærker. Det vil du, når det problem er løst, få megen glæde ud af.
Stort set alle andre højttalere har ikke denne egenskab, og kablet får derfor en noget anden betydning, idet basegenskaberne typisk ikke længere er særligt vigtige. Så kan de fint være tynde, med problemer og fordele det giver.

Om man er til det ene eller andet, er ikke min opgave at afgøre, men det er vigtigt at skrue tankerne i den rigtige retning, når disse principper vurderes.
Normalt kræver en højttaler ikke megen dæmpning, og i visse tilfælde slet ingen, hvilket Kaptajnens Snell HTére vist er et godt eksempel på.
Grand enhederne er i langt mindre grad fanget i deres kabinetter og ophæng, hvorfor spændingsudsving i meget høj grad bliver til bevægelse. Og så er fanden løs, hvis forstærkeren skal holde på enhederne gennem højimpedante højttalerkabler.
Man skal også regne med at forstærkerlyden ganske tydeligt slår igennem ude ved HTén.
Så det er en anden tankegang ganske enkelt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

ppp_dk skrev:
kyhn skrev:

Her sidder en glad mand!

Se nu har jeg læst det med.
Hvis NLE kablerne ikke holder fast i sagerne på niveau med dobbelt CW, så glem dem. Er solgt og glemt!
Dobbelt CW er faktisk ikke engang specielt stramme dernede, så der står meget på den konto og venter, hvis du gider. Det er sgu lige i øjet/øret!
Jeg har i øvrigt da også undret mig en del over, hvordan i alverden alle mulige nørder kan få kontrol over tingene med alle disse tynde kabler, men det kræver at højttalerne er bygget uden krav til elektrisk dæmpning. Det er Grand ikke, de kræver elektrisk dæmpning, fordi den ikke allerede er mekanisk dæmpet med stramme ophæng, høj magnetisk friktion og dertil afstemte kabinetter. Low loss princippet har mange fordele, men stiller altså også krav.
Jeg har aldrig set mage til forvandling da de CW kom på - så blev der "ro" i bassen - den er lige som jeg vil have den (indtil at jeg finder noget bedre )!

Et godt højttalerkabel til en Grand, skal være med lav DC modstand, den vil med andre ord gerne kobles sammen med din forstærker. Det vil du, når det problem er løst, få megen glæde ud af.
Stort set alle andre højttalere har ikke denne egenskab, og kablet får derfor en noget anden betydning, idet basegenskaberne typisk ikke længere er særligt vigtige. Så kan de fint være tynde, med problemer og fordele det giver.
Tør slet ikke tænke på lyden af et par DCA/Dulund HT kabler på Grand'erne - de fungerede faktisk fint med Snellerne...

Om man er til det ene eller andet, er ikke min opgave at afgøre, men det er vigtigt at skrue tankerne i den rigtige retning, når disse principper vurderes.
Normalt kræver en højttaler ikke megen dæmpning, og i visse tilfælde slet ingen, hvilket Kaptajnens Snell HTére vist er et godt eksempel på. Yessør!
Grand enhederne er i langt mindre grad fanget i deres kabinetter og ophæng, hvorfor spændingsudsving i meget høj grad bliver til bevægelse. Og så er fanden løs, hvis forstærkeren skal holde på enhederne gennem højimpedante højttalerkabler. Yessør, men nu er der check på "sawerne"!
Man skal også regne med at forstærkerlyden ganske tydeligt slår igennem ude ved HTén.
Ja, glæder mig til at høre Namit på!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Hvornår lander den?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hej Kaptajn glæder mig til at høre din mening om det nye kabel..

Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Me too

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Undskyld Skipper, jeg kaster lige entrehagerne og border din tråd for at spørge KvK:

Kurt von Kubik skrev:
... det kræver at højttalerne er bygget uden krav til elektrisk dæmpning. Det er Grand ikke, de kræver elektrisk dæmpning, fordi den ikke allerede er mekanisk dæmpet med stramme ophæng, høj magnetisk friktion og dertil afstemte kabinetter. Low loss princippet har mange fordele, men stiller altså også krav.

...

Grand enhederne er i langt mindre grad fanget i deres kabinetter og ophæng, hvorfor spændingsudsving i meget høj grad bliver til bevægelse. Og så er fanden løs, hvis forstærkeren skal holde på enhederne gennem højimpedante højttalerkabler.

Det er jo en ret kvalitativ beskrivelse du der kommer frem med, men den lyder ikke desto mindre ret sandsynlig. Hvordan viser det sig i højttalerens parametre? Jeg mener det er vel ikke fordi Grands basser er underdæmpede, altså med et højt Q (> ca. 0,8) for det kan ingen forstærker vel rette op på? Det gælder vel for alle basser at kabler med høj DC modstand ødelægger dæmpningsfaktoren, men du forklarer måske at flere konstruktioner er bevidst overdæmpede for at være mere tolerante over for tynde kabler?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Det er jo en ret kvalitativ beskrivelse du der kommer frem med, men den lyder ikke desto mindre ret sandsynlig. Hvordan viser det sig i højttalerens parametre? Jeg mener det er vel ikke fordi Grands basser er underdæmpede, altså med et højt Q (> ca. 0,8) for det kan ingen forstærker vel rette op på? Det gælder vel for alle basser at kabler med høj DC modstand ødelægger dæmpningsfaktoren, men du forklarer måske at flere konstruktioner er bevidst overdæmpede for at være mere tolerante over for tynde kabler?

personligt tror jeg højttalerne er overdæmpede bl.a. for ikke at afsløre "moderne forstærkeres meget uheldige egenskaber og så er det jo nemt at lave noget målemæssigt pænt og det sælger jo i dagens danmark bedre end god lyd 

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i.

Men mit indtryk er at langt de fleste højttalere i dag er lidt underdæmpede for at give indtryk af lidt mere bas.

Det er jo en af de Duelundske kæpheste at lave højttalere med høj egendæmpning, blød afrulning, og lav resonansfrekvens - lidt i strid med dagens standard med basrefleks og andet ondt .

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

For resten - Hvor har du købt det klare vand, Skipper? Det ligger ikke på tønder i den lokale marina...

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
For resten - Hvor har du købt det klare vand, Skipper? Det ligger ikke på tønder i den lokale marina...

www.Hificable.dk

Har det liggende i meter vis.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du syntes dobbelt CW gør så store fremskridt for dit anlæg i bassen, så skulle du prøve et sæt Kimber 8TC, det går for at være et af de aller bedste kabler i bassen.

Så kan du jo bruge CW til toppen.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Det kan du have ret i.

Men mit indtryk er at langt de fleste højttalere i dag er lidt underdæmpede for at give indtryk af lidt mere bas.

lidt lige som mine ikke helt nye Snell E, men umiddelbart er der ikke meget "ny" lyd over dem, jeg mener at problemet med mange højttalere ikke kun er et enhedsproblem, men mere er affødt at sammenhængen mellem delfilter, konstruktion og enheder. det er jo heller ikke let at lave en slank højttaler som kan gengive bas uden snyd næ du, lad os få lidt bredde igen, istedet for de spiseforstyrrede modelmål vi blive spist af med idag!

CW ved jeg at gli har til at ligge. det er et monster hit til de beskedne penge, om end baskontrol ikke er dets primære force! Prøv et 10mm solidcore...  Slam og knald, desværre er det bare ikke så godt på andre områder... CW er godt, da der ikke gør noget slemt nogen steder, der er faktisk svært at finde!

iøvrigt... du kører aktiv deling med noget PWM, ikke?  så skal du nok ikke hænge din forstærker hårdere op på basserne end du allerede gør.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hmm - Snell E - Det var jo dem jeg ikke havde råd til i sin tid. Derfor købte jeg J. De havde jo et mindre kabinet, og det var bestemt mit indtryk at E (lukkede..?) var meget tørre i bassen ved siden af J ( -var de ikke refleks..?) så jeg har nok haft svup i bassen, så det kunne høres.

Men der blev hørt meget musik den gang. Plov, Sugden A28 og Snell.

- Har jeg tabt musikken i løbet af udskiftningen af anlæg eller har jeg bare fået for travlt. Arbejde og to børn er en plausibel forklaring synes jeg... men tvivlen nager.

Tak, JMJ - Jeg tjekker lige klartvandsforsyningen.

<< Forrige Side af 74 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes