Forfatter |
|
MortenSchmidt Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg skal ha' plasma til min HTPC. Har kigget på Panasonic 42PA50, som der er mange i TV/Projection forumet der har købt og anbefaler. Pris lidt under 13.5k med forsendelse på efterkrav fra tyskland, og billedkvaliteten skulle være kanon.
*MEN* Den har kun en component-indgang. Ingen VGA/DVI/HDMI.
Spørgsmål: Får Jeg et tilfredsstillende billedkvalitet med component, hvis Jeg nu f.eks. køber et ATI grakikkort med component udgange (Eller nVidia) ?
Jeg vil selvfølgelig helst kunne køre 1:1 pixel, dvs. køre windows desktoppen i 852x480 og få det til at fylde hele skærmen.
mvh, Morten.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. Hvis du har nogel mening om hvad det så skal være for en plasma, hører Jeg det gerne.
Kan du også beskrive lidt nærmere hvilke forbedringer man får med DVI ?
Skal lige siges at hvis Jeg skal køre component, bliver det på 3 x antenne-kabel - det er ret godt skærmet og præcis 75 ohm som det skal være, og alle 3 kabler bliver 100% lige lange.
Jeg checkede lige dit setup ud - du kører da også VGA, har du nogle klager ud over Z1'erens opløsning ? Plasmaen har vel noget lignende.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
clasu Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Status: Offline Indlæg: 144
|
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skærm får mig til at tænke på en problemtaik jeg aldrig helt har fået afklaret. den køre med en opløsning på 1024x768, som er en 4:3 opløsning, men skærmen er 16:9, hvis man så sender 1024x768 fra htpc'en vil billedet jo blive klemt... hvordan kommer man uden om det problem. Det samme gælder for de panler der køre 1024x1024...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clasu: Ja, det er rigtigt det er et problem. Work-arround'en Jeg har læst om at andre bruger er at køre f.eks. 1360x768 som er en 16:9 opløsning, og så lader man TV'et skalere ned. Nogle har også foreslået 576x1024, så TV'et kun skal skalere op og derved ikke skære noget væk.
Windows desktopen set sikkert Bedst ud med 576*1024, men til HDTV er det muligt noget andet er mere optimalt. Det Jeg ikke kan li' ved det er at ting skal skaleres 2 steder, både i PC og i TV. Det kunne man undgå med en 852x480 Plasma - forudsat den accepterer denne opløsning - nogle Plasmaer vil ikke på VGA/DMI men kun på Component, har Jeg læst.
Men Jeg må da indrømme Jeg er begyndt at overveje det nærmere - Jeg har prøvet at køre min Win XP desktop i 848x480, men det giver lidt problemer. Displaydriveren's vindue er f.eks. næsten for stor til man kan ramme OK-knappen, og start-menuen er for stor til man kan se "RUN" osv...
CKN: Ja, den Samsung har Jeg også læst godt om andetsteds. Den få lige en ekstra note her. Flotte Højttanere dine hjemmebyggerier, iøvrigt (!)
Nogen der har kommentarer til det med opløsningerne og skalering 2 steder, er det OK eller noget skod ???
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 01 August 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenSchmidt skrev:
Men Jeg må da indrømme Jeg er begyndt at overveje det nærmere - Jeg har prøvet at køre min Win XP desktop i 848x480, men det giver lidt problemer. Displaydriveren's vindue er f.eks. næsten for stor til man kan ramme OK-knappen, og start-menuen er for stor til man kan se "RUN" osv...
Mener at have hørt at Win XP er "designet" til at køre 800*600 og opefter? Så det er måske derfor at du har svært ved at vise hele vinduet...
CKN: Ja, den Samsung har Jeg også læst godt om andetsteds. Den få lige en ekstra note her. Flotte Højttanere dine hjemmebyggerier, iøvrigt (!)
Ja, Samsungen er ret lækker! Hvis jeg skulle købe fladskærm i dag ville jeg nok vælge den, men som du kan se aner jeg faktisk ikke rigtigt hvor jeg skulle hænge en fladskærm i min hjemmebio... (luksusproblem...) -og tak for komplimenten, forresten.... 
Nogen der har kommentarer til det med opløsningerne og skalering 2 steder, er det OK eller noget skod ???
Jeg ved bare at hvis jeg ikke kører 1:1 pixel på min projektor, så ser det ud af h... til... -men det er jo også 1280*720, og følger 16:9 standarden... |
|
|
__________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 August 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at opdatere, så har Jeg (næsten) besluttet mig for at købe en "gammeldags" 852x480 42" Plasma. Jeg vil normalt side på temmelig stor afstand, 4.0-4.5 meter, og gidder alligevel ikke tage briller på når Jeg skal se TV.
Det med 1024x768 styrer Jeg uden om, da det ikke kun er video der skal stå flot, men Jeg vil også gerne have tekst i HTPC'ens brugerinterface (BeyondTV + lidt Meedio i øjeblikket) til at stå perfekt uden at signalet skal skaleres på Plasmaen.
Håber der bliver råd til en 50" eller endnu større skærm (med højere opløsning) om et par år.
Jeg vil stadig gerne høre hvad andre HTPC-fans har valgt, og om i er glade for Jeres 852x480 Plasmaer ???
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 02 August 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at jeg har set en i funktion. Er du sikker på din konklusion? En opløsning på 1024x768 er da så meget højere end 852x480 at selv om du måske ikke kan ramme denne opløsning fra en PC med 1:1, må den da vel stadig være de andre overlegen? Du kan vel ved film sende den billedet i den opløsning filmen nu har og så lade skærmen skalere. Så bliver det da kun skaleret et sted.
At opløsning er 4:3 forhold selv om skærmen er 16:9 skylles at pixels her er bredere end høje.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Windows kan bare ikke finde ud af at skærmens pixels er bredere end de er høje.
For sjov har Jeg prøvet at sætte min 19" skærm i 1024x768, og så betragte den på 2 meters afstand. Tænker det passer nogenlunde med at se en 42" 16:9 skærm på 4 meters afstand. Her er skriften alt for lille til Jeg kan læse det.
Sidder man tættere på end 4 meter vil det sikkert være en fordel med større opløsning - men det Jeg burde ha' er en større skærm med højere opløsning. Må se på det igen om et par år.
Hvad mener du med at sende film i den opløsning de er lavet i... Er der nogle praktiske / HTPC-venlige metoder at gøre det på ? Jeg mener noget med noget Beyond/Sage/Meedio-agtigt interface. Kommer man ikke også hurtigt ud i nogle non-standard opløsninger, mon skærmen kan li' det ?
Hvilke skærme bruger i andre ?
|
Til top |
|
|