Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det være en ide med en slik avdeling i forumet her på siden?
Jeg ser ofte mennesker som har vært ute på brugtmarkedet og kjøpt noe som viser seg å være ubrukelig, eller så har de betalt langt over markedspris. Forumet her har medlemmer med elefanthukommelse som kan huske nyprisen for produkter solgt i det forrige århundre, og nok begrep om brukt priser til å kunne gi en vurdering.
Ville det ikke være en ide å gi denne kunnskapen et sted å virke slik at den kunne komme til nytte?
En annen ting er kjøp. Jeg opplever ofte å ikke få svar på mine henvendelser til selgere. Hvis jeg så sender de en mail om dagen i en uke, får jeg som oftest til slutt et svar om ar varen er solgt for lenge siden. Jeg synes det er mindre heldig å la være å svare på henvendelser fordi at varen er solgt, men uansett så er det ikke uvanelig.
En salgsavdeling her i forumet ville kunne hjelpe på det da man kunne sette et solgt i overskriften for tråden, eller så ville man alle fall straks man åpnet tråden se at varen var solgt.
Sælger ville også slippe for å besvare de samme spørsmålene flere ganger, da alle som ville kunne lese svarene i tråden.
Det ville også være en fordel når man skal selge varer det er vanskelig å sette en pris for, da kunne man auksjonere den vekk.
Man vil også få en bedre kontakt med markedet, og dermed kunne få svar på feks; hvorfor er det ingen som vil kjøpe min forsterker, er den for dårlig, for dyr, feil farve?
Et annet problem som har vært diskutert før er at annonsene eksponeres i svært kort tid på forsiden av hifi4all. I et forum vi trådene boble opp når det svares, og dermed får man sirkulasjon i hva som vises på forsiden.
Jeg mener at det vanlige køb&salg skulle eksistere paralelt med en forum avdeling slik at de som ikke umiddelbart var komfortable med salgsmetoden kunne fortsette med å benytte den.
Er jeg den eneste som savner denne tjenesten her på hifi4all?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utrolig, er det ingen andre enn meg som har en mening om dette 
Jeg tror fremdeles at dette er noe som kunne markere hifi4all ytterligere på kortet.
Og ikke tro at jeg er tom for forslag Hva med en gruppekjøp avdeling i forumet?
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har afgjort fat i noget her. Mange sælgere herínde gør næsten en dyd ud af ikke at vide ret meget om det de vil sælge; årgang, nypris, antal ejere, reparationer, m.v. Devisen er nok at jo mindre køber ved om et ældre produkt, jo bedre ( kan jeg snyde) ?
Mange skriver 0 år selvom apparatet tydeligvis er mere end 10 år gammelt.
Købeloven siger såmænd at køber må se sig for, man kan sagtens blive snydt idag selvom vi har et generelt højere infoniveau idag end før i tiden. Men menneskers moral er vel den samme over tid?
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så også gerne at købe/salg-afdelingen blev integreret med
resten af forummet. Så kunne man også efterlade "feedback" til folk
efter hver transaktion så man kan se om folk er hæderlige. Dette
system har virket suverænt godt for mig på www.head-fi.org gennem
næsten 4 år. Det er meget få sager hvor folk er blevet snydt og man
føler sig meget tryggere ved at handle med folk man ellers ikke
kender
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb Salg Bytte via forummet er udelukket! Forummet er til debat - intet andet!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Administrator skrev:
Køb Salg Bytte via forummet er udelukket! Forummet er til debat - intet andet!  |
|
|
Slik er det pr i dag, men jeg håper på av vi kan få i gang en debatt om det er på tide og endre dette. Jeg mener da selvfølgelig at alt kjøp&salg skal foregå i en egen, dedikert avdeling av forumet.
Jeg kan som tidligere nevnt se en rekke fordeler med å kunne ha en åpen diskusjon over et salg. Den salgsformen som benytes her nå anser jeg som en foreldet arv fra avisenes velmaktsdager.
Salg i forum er den salgsmåten man påtreffer i de fleste andre fora. Og det er ikke helt uten grunn, ved å delta i et slikt forum kan man både bli underholdt og belært i tillegg til å kjøpe og selge.
Jeg håper at vi i alle fall kan diskutere emnet, og jeg skulle gjerne vist noe mere om hvorfor kjøp&salg ikke burde foregå i en åpen diskusjon også her på siden?
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Jeg så også gerne at købe/salg-afdelingen blev integreret med resten af forummet.
|
|
|
nej... for så er det pludselig h4a's ansvar hvem og hvad der bliver handlet med... anse det som en kontakt annonce, resten må folk selv rode med... hvis folk føler sig utrygge, så skal de slet ikke handle med vedkommende... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg bestemt ikke. Selv om hifi4all stiller teknologien til rådighet vil de da på ingen måte kunne dras til ansvar for hva den enkelte bruker foretar seg.
Og et åpent salg ville da heller virke den stikk motsatte vei.
|
Til top |
|
|
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser det bedst som det er nu, men måske med den mulighed, at man kan give sælger/køber feedback, så andre kan se om det nu også er hæderlige folk man har med at gøre. lidt i stil med ebay's system hvor man kan give sælger karakteren positiv/neutral/negativ, og så sin begrundelse for karakteren
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne også måske være en ide om den orginale headeren for flyttede innlegg blir merket med "flyttet", også fungerer som en link til der hvor innlegget nå er, så slipper jeg for flere paranoide anfall 
Danskhjemmebioforum er et alternativ hvis man vil sælge hifi i et forum, men det omsettes desverre mest filmer der, så det fungerer ikke 100%.
Men alt annet, det være seg mobiltelefoner eller computerudstyr findes der flere danske salgsforum for.
Med unntak av 1 enkelt forum synes jeg de alle sammen fungerer udmerket. Unntaket er www.hol.dk (hardwareonline) hvor det nok pga den lave gjenomsnittsalderen der kan føre til temmelig meget underholdning og lite salg noen ganger :)
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Det kunne også måske være en ide om den orginale headeren for flyttede innlegg blir merket med "flyttet", også fungerer som en link til der hvor innlegget nå er, så slipper jeg for flere paranoide anfall 
|
|
|
Jeg er den skyldige, det er muligt at lave en "flyttet:..." i headeren, men jeg lader altid være med at bruge den. ganske enkelt fordi jeg synes det ser rodet ud. På den anden side, så skal du ikke være bange for at vi slettet dine tråde. og skulle det ske, vil du modtage en pb der forklarer hvorfor. Så ingen grund til at være paranoid
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan undre mig meget, når DK´s ubetinget største handelsplads www.dba.dk ikke benytter sig af muligheden for "rate" en sælger eller tilbyde debat omkring en annonce - hvorfor mon?
Det er der faktisk mange årsager til, for vores vedkommende disse punkter væsentlige:
- Ved "rating" af en sælger, vil det (uanset hvad andre skulle mene) utvilvsomt resulterer i brok og ævl, og i sidste ende skal redaktionen så være smagsdommer - Er en "rating" rimelig eller ej?
Vi har absolut INGEN mulighed for at vurderer sådanne, og vi vil heller ikke.
Desuden vil en sælger/køber med dårlig rating blot oprette en ny profil, uden de store problemer, og så er en rating af en sælger uden værdi.
Hertil kommer at redaktionens holdning er, at udhængning af personer offentligt ikke skal finde sted på HIFI4ALL.DK
- Handler er mellem to parter. HIFI4ALL.DK vil og skal på ingen måde tage del eller part i handler, og det vil blive en nødvendighed - før eller siden grundet tvister mellem køber og sælger (det er desværre set!)
- Fordi en annonce postes i et forum, betyder det ikke at chancen for at få svar på henvendelse er størrer end mails, svares der ikke på henvendelser er sælger/køber tilsyneladende ikke interesseret nok i at sælge, hvilket så der dennes problem - ikke HIFI4ALL.DK
- Synligheden bliver ikke større af af være postet i et forum - kun de annoncer som kunne være ekstra interessante får opmærksomhed. Alle andre annoncer vil langsomt forsvinde, og så er vi lige vidt!
- Ved at have et seperat Køb Salg Bytte Marked, giver det mulighed for at have så mange relevante informationer med som muligt i annoncerne, så særligt køber får oplyst meget, uden at skulle spørge til produkter.
Postes en annonce i f.eks. forum, ville en annonce blive yderst mangefulde på informationer, da bruger ikke "tvinges" til at oplyse obligatoriske info.
- Erfaring siger, at debat på annoncer ikke benyttes i ønsket grad, hvorfor der ikke afsættes timer (rigtig mange!!) til programmering til sådanne. Der er andre områder på HIFI4ALL.DK, som prioriteres højere.
- Har man lyst til at spørge om et produkts salgsværdi (alla; "Hvad kan jeg få for det"), kan sådanne jo sagtens postes i forummet, hvilket da også er brugt nu, uden at der skønnes behov for en særlig sektion til sammme.
Slutteligt skal jo også minde om, at HIFI4ALL.DK ikke er et kæmpe multinationalt millionforetagende, som "bare" kan det hele, vi kan meget, men der skal også være rimelighed i arbejdsbyrden - og det anmodede i denne tråd vil biddrage til den i forvejen stigende mængde administation!
Vi er en lille gruppe af entuiaster (og mennesker!), som brænde for at lave sitet, tilbyde en masse god læsestof og interaktive services (gratis!!!), og uden betaling for vores arbejde!
Det hele hænger sammen! Bliver det frivillige arbejde en sur tjans og arbejdsbyrden for stor, vil det utvivlsom have sin effekt på siden. Vi gerne fortsætte med at have tiden til at teste produkter, sørge for nyt læsestof, være i daglig og fornuftig dialog med brugerne og branche (f.eks. support og andet, hvilket der er MEGET, MEGET af!), forbedre siden (ny version på vej!!) og alt det andet fremover!
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Kunne det være en ide med en slik avdeling i forumet her på siden?
Jeg ser ofte mennesker som har vært ute på brugtmarkedet og kjøpt noe som viser seg å være ubrukelig, eller så har de betalt langt over markedspris. Forumet her har medlemmer med elefanthukommelse som kan huske nyprisen for produkter solgt i det forrige århundre, og nok begrep om brukt priser til å kunne gi en vurdering.
Ville det ikke være en ide å gi denne kunnskapen et sted å virke slik at den kunne komme til nytte?
En annen ting er kjøp. Jeg opplever ofte å ikke få svar på mine henvendelser til selgere. Hvis jeg så sender de en mail om dagen i en uke, får jeg som oftest til slutt et svar om ar varen er solgt for lenge siden. Jeg synes det er mindre heldig å la være å svare på henvendelser fordi at varen er solgt, men uansett så er det ikke uvanelig.
En salgsavdeling her i forumet ville kunne hjelpe på det da man kunne sette et solgt i overskriften for tråden, eller så ville man alle fall straks man åpnet tråden se at varen var solgt.
Sælger ville også slippe for å besvare de samme spørsmålene flere ganger, da alle som ville kunne lese svarene i tråden.
Det ville også være en fordel når man skal selge varer det er vanskelig å sette en pris for, da kunne man auksjonere den vekk.
Man vil også få en bedre kontakt med markedet, og dermed kunne få svar på feks; hvorfor er det ingen som vil kjøpe min forsterker, er den for dårlig, for dyr, feil farve?
Et annet problem som har vært diskutert før er at annonsene eksponeres i svært kort tid på forsiden av hifi4all. I et forum vi trådene boble opp når det svares, og dermed får man sirkulasjon i hva som vises på forsiden.
Jeg mener at det vanlige køb&salg skulle eksistere paralelt med en forum avdeling slik at de som ikke umiddelbart var komfortable med salgsmetoden kunne fortsette med å benytte den.
Er jeg den eneste som savner denne tjenesten her på hifi4all? |
|
|
Ret dårlig ide
jeg har over 1000 mails fra nogle bestemte personer , det kunne da være rigtig sjovt med 500 indlæg for at sælge en gammel brugt cd maskine .
Men ja der er mange der lyver med alder og stand .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Administrator: dba drives som en ren butikk, de er derfor ikke interessert i å implementere noe som potensiellt vil kunne skade deres inntjening. Ingen vil kjøpe telefonnummeret til en annonse fra en annonsør som har en negativ karakter.
Jeg synes heller ikke at det skal være noen rating, hverken negativ eller positiv.
I de forumene med salg jeg har lest har jeg kun sett en liten håndfull med eksempler på advarsler mot bestemte sælgere. Og i mange avtilfellene har så sælger plutselig blitt taus, og forsvunnet fra tråden. Måske fordi han hadde uærlige hensikter.
Jeg kan ikke helt se at det fra Hifi4alls side skulle kreve noe mere moderering enn andre deler av forumet? Og som sagt foreløper 99.9% av de salg jeg ser i andre fora fullstendig smertefritt.
Det var ikke tanken at annonsene umiddelbart skulle sees av flere. Men jeg finner salgsforum, mere levende og intressante. Nesten som et bymarked sammenlignet med en internetbutikk. Jeg tror at dette vil føre til at flere leser annonsene, siden de også inneholder en del underholdning. Jeg tror også at dette vil kunne tiltrekke ny brukere som feks i dag benytter QXL.
Det er riktig at de uinteressante annonsene vil forsvinne, men da har selger muligheten for å få de opp på topp igjen med et enkelt spørsmål som feks : "Er de virkelig ingen interesse for min vare? Og som oftest vil han nok da få vite hvorfor det ikke er noen interesse.
Jeg tror ikke på noen måte at det vil føre til at annonsene bli mindre detaljerte. Og skulle de bli det vil det heller ikke gjøre noe da annonsen er levende, spørsmål stilles og besvares til glede for alle, ikke bare for de som er smarte nok til å stille spørsmålet. Det vil også gjøre det langt lettere å rette opp eventuelle misforståelser annonsen kan skape.
Hvor mye tid vil det ta opprette en ny avdeling av forumet, målt i minutter? .
Jeg tror helt motsatt at en spesialdesignet del av forumet for salg bare vil dempe interessen da man da skal bli vant med et nytt grensesnitt. Det enkle er ofte det beste.
Vi har selvfølgelig i dag muligheten for å be om en prisvurdering i de forskjellige forumene. Men problemet er at slike innlegg drukner i blant alle de andre, og de er også vanskelige å finne tilbake til når det har gått noe tid. Jeg ser for meg at topicen til innleggene i salgsforumet SKAL indeholde navnet på produktet som skal sælges/købes/byttes/vurderes.
Jeg håper samlet sett på at det skulle kunne bli et levende marked hvor hifi4all's brukere handler med hverandre, i stedet for som i dag hvor vi har et nick i forumet, og vårt egentlige navn når vi setter noe inn under køb&salg.
Jeg vil ha det bedre med at handle med nogen jeg gjenkjenner fra forumet. Og jeg tror at en køb&salgs avdeling vil bidra til at gjøre Hifi4alls brukere ennå litt mere sammenknyttet.
Og ikke tro at jeg på noen måte er utakknemmelig! Jeg er mere eller mindre aktiv på mange fora, men hifi4all var det som på nytt fikk min interesse for lyd til å våkne. Og hifi4all er fremdeles mitt foretrukne forum.
Jensen: Ikke aner jeg hva du selger som gir en så enorm respons, men hvis noen av annonsene i køb&salg får 1000 svar forklarer det bedre hvorfor jeg ikke alltid får svar på mine henvendelser til enkelte av annonsørene 
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen: Ikke aner jeg hva du selger som gir en så enorm respons, men hvis noen av annonsene i køb&salg får 1000 svar forklarer det bedre hvorfor jeg ikke alltid får svar på mine henvendelser til enkelte av annonsørene  [/QUOTE]
Nogle svare bare på alt .
Nu er det ikke 1000 mail på et salg , men gemmen et lille år .
|
Til top |
|
|
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyrmann skrev:
Jeg ser det bedst som det er nu, men måske med den mulighed, at man kan give sælger/køber feedback, så andre kan se om det nu også er hæderlige folk man har med at gøre. lidt i stil med ebay's system hvor man kan give sælger karakteren positiv/neutral/negativ, og så sin begrundelse for karakteren
|
|
|
Jeg er ikke sikker på, at det er en god ide med karakterer o.lign. Det kan altid være forskelligt, hvad man forbinder med en god/fornuftig/reel handel. Risikoen for at hænge nogen uretmæssigt er stor. Jeg mener, at man, når man bevæger sig ud på brugtmarkedet herunder hifi4all skal holde tungen lige i munden og nogenlunde vide,hvad man går efter. Man skal i hvertfald kende til priser, alder og så kunne lytte selv.
Hvis man ikke føler sig helt tryg, bør man nok finde et 'rigtigt' sted at handle. Det er ikke et forsvar for småplat og svindel, men jeg tror vitterlig, at der mange gange bliver solgt et og andet, som ikke er helt iorden, men uden at sælger rent faktisk ved det. Følger man lidt med i annoncerne virker det også, som om der er en del udstyr, der cirkulerer.
__________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 September 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ellers opfattelse af at vores marked er ret sobbert, men ret mig, hvis jeg tager fejl, så skal det nemlig rettes øjeblikkeligt! Vil du ikke være rar at uddybe, hvad du mener med "rigtigt sted at handle" ?
|
Til top |
|
|
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 20 September 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Administrator skrev:
Jeg har ellers opfattelse af at vores marked er ret sobbert, men ret mig, hvis jeg tager fejl, så skal det nemlig rettes øjeblikkeligt!
Vil du ikke være rar at uddybe, hvad du mener med "rigtigt sted at handle" ?  |
|
|
Mit eget indtryk er også, at 'vores marked' er ret sobert. Jeg har selv handlet en del uden de store problemer. Det har et par gange været noget med, at den ting jeg kom og kigede på lige manglede en fod eller havde ridser osv., selvom det ikke fremgik af annoncen.
Hvis man er bange for at blive snydt eller ført bag lyset eller hvad man nu skal kalde det, mener jeg, at man skal handle 'et rigtigt sted'. Med 'et rigtigt sted' at handle, mener jeg en rigtig butik, hvor man få garanti og er omfattet af købelovens bestemmelser (og evt. køber brugt).  __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 20 September 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes også vi skal lade være med at lægge et "gemt" ansvar over på h4a skulder. Det kan ikke være rigtig, at vi herinde skal sidde og rate de forskellige købs/salg osv vurderinger.
Man må se om man kan stole på de mennesker man vil handle med, og jeg kan nemt forestille mig at dette vil ende i en "ordentlig" omgang mudderkastning i Jura, Garantier, Brok osv.
Kan sagtens følge h4a mening om dette, dog skal det siges, at jeg er fuldt ud enig i Manicminer om at dette kunne være lækkert, tror bare ikke dette er stedet at realisere dette.

|
Til top |
|
|