Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Placering af lærred og størrelsen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Goddag....

Jeg er i de indledende faser til til at købe min første projektor og lærred. Men indretning af min fremtidige stue sætter nogle begrænsninger som jeg skal tage højde for, ved opsætning af lærred.
Rummet er ca. 5*3 meter. På den lange væg i den ene side er der en skrå væg som starter ca. 1,4 meter oppe. Lærredet er planlagt til at skulle sidde på den smalle væg, og sofaen i den anden ende.

Lærredet skulle jo gerne være så stort som muligt. Men det begrænses af den skrå væg, så jeg bliver nød til at rykke det længere ned på væggen.
Det største lærred jeg har kigget på er et 104" 16:9 (fast ramme) Det mindste er et 81 " 16:9 (også fast ramme)
Efter at have skitseret det op, vil det store lærred hænge ca. 50cm over gulvet og det mindste ca 100cm.
Jeg ville jo selvfølgelig helst gå efter det store lærred for at opnå den bedste "biografeffekt" (X2.0 kontra X2.5)
Men er der en tommelfingerregel for hvor langt et lærred må hænge nede? Uden at det altså kommer til at virke irreterende?

Jeg har en skitse med 4 lærreder optegnet, men kan ikke uploade pga. størrelsen (ved skalering bliver kvaliteten for dårlig)

Mvh
Carsten Nielsen

Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Mit råd vil være at VENTE med lærredkøb til du har modtaget din projektor.. efter modtagelse kan du så teste på hvidt lagen eller lign. og så selv vurdere, hvor stort et billede, som er passende for dig/jer...

Min erfaring er, at underkanten af lærredet IKKE skal få langt ned, da man så skal bevæge hovedet for eks. at læse undertekster i film, hvilket IKKE er at foretrække..

Nu ved jeg ikke hvilken projektor, der er tale om, men du skal jo også tage højde for eks. hønsenet og/eller rainbow-effekt....

God fornøjelse med projektoren... SUVERÆNT med større billede..:)...

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2003 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Ja, nu du siger det, så er det nok en god idé at vente med at købe lærred. Det endelige valg med hensyn til projektor er ikke afgjort endnu. Men jeg læner meget til Panasonic PT-AE300, da jeg har læst så mange gode tests, og folket herinde omtaler den også meget positivt! Jeg vil bare gerne se dyret i aktion, og selvfølgelig også have andre at holde den op imod. Med det skal i hvert fald ligge i det prisleje, og ikke dyrere...
Hvor er det nærmeste sted de demonstrerer den, hvis man tager Sønderborg som udgangspunkt?

Med hensyn til højden af lærredet, så er det måske bedst at have underteksterne i øjenhøjde?
Hvor højt har folk deres lærred hængende?

Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2003 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en AE 300 og er yderst tilfreds... sidder "kun" cirka 3 meter fra skærm og der er absolut intet hønsenet at spore. (kun i ekstremt lyse scener kan man lige ane det, hvis man FOKUSERER efter det)... bagdelen ved de mange tests osv... man begynder at fokuserer på mangler fremfor bare at nyde filmen..:):).... EMPIRISK udsagn..:)...

Desuden vil jeg råde dig til at overveje GRÅT lærred, da LCD-projektoren svageste punkt er SORT-niveauet... jeg har dog ikke selv testet gråt lærred... se Roberts glimrende billeder og efterfølgende diskussion andetsteds i projektions-katagori.

Husk også at overveje, hvordan og hvor du vil placere projektoren...!... Jeg bruger selv et SMS AERO ophæng og det ser virkelig godt ud.... Jeg lægger snart et par billeder op...:)...

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Quality Screen
Branchemedlem
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2003 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Hej C K N

Når du har anskaffet dig en projektor kan jeg sende dig nogle prøver til sameligning,

Mat hvid og Greyline

Du kan evt. komme forbi på HiFi /High End messe 2004 i Odense hvor jeg vil være tilstede.

Klik her for mere info om KT-Radio´s HiFi/High End messe 2003 i Odense d. 18.-19. oktober!

Med venlig hilsen / Best Regards

Quality Screen

John Sulsbrück Jensen
Lundtofteparken 37
2800 Kgs. Lyngby

Tlf. +45 45 930 832     -     Fax. +45 45 930 892
Mob. +45 40 389 862

salg@qualityscreen.dk

www.qualityscreen.dk

Til top Vis Quality Screen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Quality Screen Besøg Quality Screen's Websted

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2003 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Fint, jeg skal nemlig til messe.... Så kigger jeg lige forbi...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes