Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Jean Michel Jarre - AERO i nordjylland (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Historien om at lave sin egen musik DVD

Man kan mene hvad man vil om Jarre, men han var et af mine idoler da jeg var dreng. Så derfor tog jeg da også turen til Gl. Vrå Enge i nordjylland for at opleve hans AERO koncert da han for nogle år siden var i Danmark.

Det var bestemt noget af en oplevelse (dem som var der ved nok hvad jeg snakker om). Jeg havde ikke noget kamera med eller noget, tænkte at den bedste souvenier fra sådan et arrangement ville da være at købe DVD'en fra koncerten når den engang udkom.

Det gjorde den bare aldrig, af een eller anden grund. Flere TV stationer sendte efterfølgende uddrag af koncerten, og der dukkede da også diverse divx filer op på nettet. Kvaliteten af disse var dog ikke noget at skrive hjem om, så da TV2 annoncerede at de ville genudsende koncertens "highlights" besluttede jeg at jeg ville lave min egen musik DVD i den bedste kvalitet det var mig muligt.

Da dagen oprandte smed jeg computeren med det nyindkøbte TV kort i bilen og kørte den ned til min moaaar som kan tage Zulu (jeg har ikke selv tv). Jeg fik optaget den timelange udsendelse i lossless huffsomething format og lyden i stereo wav. Ca 45 gb blev det til. Så vidt så godt.

Herefter startede et langt større projekt end jeg havde forestillet mig. Billede og lyd skulle konverteres til mpeg med henblik på DVD authoring, men der viste sig i flere programmer problemer med lyd/billed synkronisering. Det var en laaang process med trial/error, og da 45 gb data skulle encodes hver gang var det ikke noget der blev overstået på en eftermiddag.

Men det lykkedes. DVD'en kom i hus, med kapitler for hvert nummer "und alles". Og da den (også nyindkøbte) canon printer var i stand til at skrive på printbare skiver, lykkedes det mig at få lavet en hæderlig skive og et cover.

Det er sådan noget der bare er sjovt at ha'. Så skidt med at det har taget, gæt, 50 timer at lave. I dag hvor harddisk recordere nærmest bliver hver mands eje er det selvfølgelig ikke noget stort - men dengang, synes jeg, var det ret sejt.

Hermed en tilskyndelse til jer andre - kommer jeres favorit band i TV er det altså muligt at lave nogle helt unikke DVD'er. Jarres koncert blev aldrig udgivet - men jeg har den alligevel.

Billeder af cover og screenshots fra DVD menuen og selve koncerten:

De sku da meget cool ikk´?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, så udkom koncert-cd'en ikke fordi han var midt i at skifte pladeselskab på det tidspunkt, og så havnede den lidt i et hul (mudderhul?) mellem de to.

Jeg at i hvert fald kort tid efter koncerten, florerede musikken i cd-kvalitet på nettet, hvor man på skummel vis kunne hente den ned. Så cd'en findes! Bare ikke officelt. Og det er synd, da musikken til koncerten indeholdt nogen af de bedste mix af hans tidligere numre, og nogle gode nye numre. Jeg synes ikke at den AERO cd der lige er udkommet er nær så god som koncerten var rent musikalsk.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 August 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Du har ret Svend P, de numre som han spillede til koncerten, er langt bedre versioner end dem der er på Aero-cd'en. På den udsendelse som TV2 udsendte er der dog en eller anden latterlig nar som konstant skal stå og pifte lige ind i mikrofonen stor set hele koncerten. Og det er for mig uudholdeligt at høre påDead. Jeg optog netop selv koncerten (blot lyden) via. min stereo-video og lavede derefter en cd, men gad ikke sidde og høre på det pifteri en hel time, så cd'en blev smidt ud.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej Netbjarne.

Det er for sejt gjort det du har lavet der. Har selv efterlyst dvd'en fra koncerten, og ingen har kunnet give mig svar på, hvor jeg kunne købe den. Må ha, må ha, må ha!!!!!!!! Men det kan man jo så desværre ikke kan jeg forstå. Jeg var selv til koncerten, og synes at det var en af de fedeste musikoplevelser jeg har haft. Det har, ligesom for dig, været en drengedrøm at komme til koncert med Jarre. Så er det virkeligt noget skod at man ikke kan købe dvd'en.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg at i hvert fald kort tid efter koncerten, florerede musikken i cd-kvalitet på nettet, hvor man på skummel vis kunne hente den ned. Så cd'en findes!

Tjah. De radiotransmitterede jo koncerten, og nogen har nok optaget herfra. Det eneste jeg har fundet er nogle 128kbit mp3 filer. Fint nok til bilradioen men ikke lige noget jeg gider høre på stereoanlæget.

//Bjarne

Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:
Så er det virkeligt noget skod at man ikke kan købe dvd'en.

Ja. Det er virkeligt ret besynderligt. Når de nu HAR optaget hele l**tet. Hvis man tænker på hvor enkelt det er at lave en dvd, selv i relativt små oplag, og hvor mange fans der ukritisk køber, blot fordi de er samlere, så kan det godt undre. Det er sikkert noget juridisk fnidder fnadder..

//Bjarne

Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:

Svend P skrev:
Jeg at i hvert fald kort tid efter koncerten, florerede musikken i cd-kvalitet på nettet, hvor man på skummel vis kunne hente den ned. Så cd'en findes!

Tjah. De radiotransmitterede jo koncerten, og nogen har nok optaget herfra. Det eneste jeg har fundet er nogle 128kbit mp3 filer. Fint nok til bilradioen men ikke lige noget jeg gider høre på stereoanlæget.

//Bjarne

Den jeg har hørt om, var ikke 128 kbit men 256 kbit. Er ret sikker på det er en cd-version der er hugget et sted fra.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

larzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 August 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jep, det var træls at den koncert aldrig nåede den lokale dvd-pusher.

Jeg og en kammerat var også med til koncerten og oplevede (i hvert fald jeg) den iført regntøj og gummistøvler.

Da koncerten så blev vist i TV, sad jeg og min kammerat hver især klar med videomaskinerne og fik, både highlights og selve koncerten i dens fulde længde, med.

Min kammerat satte sig så for at lave en cd med musikken fra hele koncerten og her opstod et problem.

For da Zulu sendte den, var der "breaks" i lyden, så det gav et mindre redigeringsproblem.

Det viste sig at de breaks kunne klippes væk og lyden fejler bestemt ikke noget.

Så det var lige endnu et minde fra den famøse september-aften i 2002 i det jyske.

Der florerer for øvrigt et "rip" af det af koncerten som P3 udsendte live. Jeg har set den i en 192 kbit version og den er god nok, det er fra koncerten. Desværre havde DR P3 ikke tålmodighed til at udsende hele koncerten, så den bliver cuttet af Radioavisen og efterfølgende af d' store mix, mens Safri Duo folder sig ud sammen med Jarre.

/Lars

Til top Vis larzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larzz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes