Historien om at lave sin egen musik DVD
Man kan mene hvad man vil om Jarre, men han var et af mine idoler da jeg var dreng. Så derfor tog jeg da også turen til Gl. Vrå Enge i nordjylland for at opleve hans AERO koncert da han for nogle år siden var i Danmark.
Det var bestemt noget af en oplevelse (dem som var der ved nok hvad jeg snakker om). Jeg havde ikke noget kamera med eller noget, tænkte at den bedste souvenier fra sådan et arrangement ville da være at købe DVD'en fra koncerten når den engang udkom.
Det gjorde den bare aldrig, af een eller anden grund. Flere TV stationer sendte efterfølgende uddrag af koncerten, og der dukkede da også diverse divx filer op på nettet. Kvaliteten af disse var dog ikke noget at skrive hjem om, så da TV2 annoncerede at de ville genudsende koncertens "highlights" besluttede jeg at jeg ville lave min egen musik DVD i den bedste kvalitet det var mig muligt.
Da dagen oprandte smed jeg computeren med det nyindkøbte TV kort i bilen og kørte den ned til min moaaar som kan tage Zulu (jeg har ikke selv tv). Jeg fik optaget den timelange udsendelse i lossless huffsomething format og lyden i stereo wav. Ca 45 gb blev det til. Så vidt så godt.
Herefter startede et langt større projekt end jeg havde forestillet mig. Billede og lyd skulle konverteres til mpeg med henblik på DVD authoring, men der viste sig i flere programmer problemer med lyd/billed synkronisering. Det var en laaang process med trial/error, og da 45 gb data skulle encodes hver gang var det ikke noget der blev overstået på en eftermiddag.
Men det lykkedes. DVD'en kom i hus, med kapitler for hvert nummer "und alles". Og da den (også nyindkøbte) canon printer var i stand til at skrive på printbare skiver, lykkedes det mig at få lavet en hæderlig skive og et cover.
Det er sådan noget der bare er sjovt at ha'. Så skidt med at det har taget, gæt, 50 timer at lave. I dag hvor harddisk recordere nærmest bliver hver mands eje er det selvfølgelig ikke noget stort - men dengang, synes jeg, var det ret sejt.
Hermed en tilskyndelse til jer andre - kommer jeres favorit band i TV er det altså muligt at lave nogle helt unikke DVD'er. Jarres koncert blev aldrig udgivet - men jeg har den alligevel. 
Billeder af cover og screenshots fra DVD menuen og selve koncerten:

De sku da meget cool ikk´?