Emne: Super lyd fra PC? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med glæde, men også lidt foruroligende hvad jeg læser på Acoustic Realitys hjemmeside om at nu "skal" Pcen være midpunkt hvis vi skal have high end lyd - der er bedre end det grej der i dag kan købes for penge..... Læs:http://www.acoustic-reality.com/
Der er tale om et 100% "rent"/skærmet/isoleret digitalt miljø hvor musikken er indspillet på en harddisk (på PCen, eller en ekstern HD). Musikken overføres uden tab via "Fire Wire" til en ekstern DAC/kontrol"forstærker" (som også fås med indbygget HD til lagring af musik - så man kan undgå PCen?)
Når det hele nu er digitalt er der pludselig en masse software muligheder, som gør dette "stunt" enda rigtigt spændende: udover den basale kontrol af lyden (stereo el. op til 7.1 Surround) kan man downloade et gratis rumkorrektionsprogram (GNU software) Som i bedste TACT stil (muligvis) kan hjælpe til bedre lyd! Grundet softwarekonstruktionen af dette "koncept" lover PeterAR også, at det nu er muligt at kopiere al kopibeskyttet CD/SACD/HDCD/DVD over på HD... -om det så også er muligt at afspille disse formater fra en HD - dét synes jeg ikke rigtigt fremgår, men det er vel muligt med software, eller hva - men kanon hvis dét kan lade sig gøre, så man frit kan vælge format/kunstner Der vil selvfølgelig også være mulighed for at lave "plylists" med div. kunstere/musik - eller bare en "indholdsfortegnelse" så man hurtigt kan overskue/finde sine musikønsker...
Men men, der er et par ting der skal bringes i orden, inden "bolden er i mål":
Som jeg har forstået det, er der nu "kun" 2 variabler tilbage i forhold til et traditionelt set up, nemlig forstærkning af det udgående signal - altså en/flere effektforstærkere, og så højttalerene... det er godt nok også 2 (ca) af de vigtigske enheder i et set up!
OK, Vi "sparer" altså de ca 250.000,- vi har stående af DVD/CDafspiller/forforstærker/prosessorer (joke... ), men skal til gengæld ud og købe en PC (som helst skal være lydløs - kender I en lydløs PC?). Jeg vil blive tosset over lyden fra en PC når jeg skal nyde musikken...
Det foruroligende perspektiv er at hvis mange fravælger det traditionelle set up til fordel for en "PC med det hele", ja så vil den i forvejen trængte branche smuldere lidt mere... 
Skal vi være loyale mod dem der har forsynet os med en masse dejligt "hardware" gennem tiden - eller skal vi gå efter den bedste lyd (forudsat at den virkelig er bedre via PC)? Jeg kunne godt tænke mig en specielt designet "HiFi" PC der ville pryde et set up lige så meget som en stak Accuphase 
Èn ting er helt sikkert: hvis dét AR lover er sandt, så løber jeg ned med det samme og køber denne Røde "Ferrari" bærbar - den er bare så flot - vi skal da have noget at pille ved - og ikke mindst: SE PÅ!
Ordet er dit...
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart lyder alt det her meget besnærende, men med tanke på hvor
ustabile computere kan være, så er jeg ikke helt sikker på at jeg har
lyst til at lægge min musiknydelse i hænderne på sådan et apparat.
HVIS det nogensinde skal blive til noget, så skal PCere til at være
noget mere driftssikre end de er idag. Desuden gider jeg heller ikke
have besværet med at lægge alle mine grammofonplader (8-900
LPer/Maxier+lige knap 100 singleplader) over på en harddisk.
Og som du selv er inde på så er PCer ikke ligefrem lydløse. Desuden er de fleste af dem også ret grimme.
mvh Klaus
__________________ -Wer sich am kommerziellen Geschmack orientiert, dient der Reaktion!!
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil dog lige indskyde at der findes massere af computere som ikke er så ustabile som du antyder.
Når en computer er ustabil skyldes det hovedsagligt 2 ting:
1. Der er en hardware defekt, som der ikke skal være. Sjældent, men forekommer.
2. Det er brugeren som har pillet (Det er ikke en dårlig ting, man
lærer på den måde), og i tilfældet hvor den "bare" skal 3-5 basale
ting, burde det ikke være nødvendigt at pille.
Man kan få næsten helt lydløse pcere. Men det koster som regel på ydelsen.
Grimme, ja der har du pokkers ret ;-)
Og det jeg ser som det største problem for udbredelsen af sådan noget
her, er netop det med at skulle hen og reorganisere alt sin musik ind
på computeren. Det vil tage en krig.
/Mikael
__________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja AR har mange sjove ideer, og udråber gerne alt han lige har fundet på til "verdens bedste" så lidt skeptisk er man vel, selv vil jeg ik være meget for at overfører min musik fra et pc drev til hd.. men selve aftastningen fra HD må ha en del fordele frem for laser ? noget helt andet er det at det ville være kedeligt hvis vi alle sku ha det samme..
kan ik se hvordan det skulle kunne være bedre, højest ligesågodt da det vel ik kan blive bedre end det drev man skal læse informationerne ind på ?
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler selv på ARs påstande.... + alt det med PC (som jeg har haft så meget vrøvl med) + glæden ved at gå ud i en HiFiBiks (bare lugten), og lede efter nyt grej gør at jeg nok venter...
Meeeen det kunne jo være at AR har fat i noget rigtigt - for igen, i teorien skulle dette stunt kunne lade sig gøre - på den "rigtige" måde. Og fejlen kunne jo være, at "man" til dags dato ikke har tænkt i de "rigtige" baner, eller har haft muligheden for at skrue dette digitale miljø sammen - før nu!
Jeg ved det ikke, da jeg bestemt ikke har indblik i elektronik, men spændende er det jo alligevel når nogen kommer med noget radikalt nyt.....
Jeg prøver bare at forestille mig en bærbar der skal tændes når jeg vil høre musik: ikke charmerende vel...
Men igen, hvis jeg viste at dette set up (objektivt) kunne give mig den bedste lyd, ja så var jeg nem at overtale: vi går jo efter den bedste lydoplevelse ikk!
Og hvis AR har fat i noget, skal der nok hurtigt komme mange alternative producenter/løsninger, tro mig 
Men
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS
Det skulle selvfølgelig også kunne lade sig gøre at afspille en CD via PCdrevet el. et eksternt drev, i samme kvalitet, så man ikke var tvunget til at bruge harddisken...(min tolkning da der ikke fokuseres 100% på HD som drev i teksten + lyden skal jo ind i PCen, og dette gøres ikke uden et drev)
Men hvor fremkommer så den kvalitative forskel i forhold til den traditionelle CDafspiller der jo har et tilsvarende (mekanisk bedre) drev....? 
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke udtalelser som disse er passende for noget, der ellers fremstår ret seriøst. Man kommer uvægerlig til at tænke på reklamebladene. Jeg tror købere til noget i den prisklasse, har deres egen mening om, hvad der er verdens bedste.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det ved jeg godt, men pointen er at der loves state of the art lyd - der er forskellen
Apro pos TACT så må det ultimative set up være med en ÆGTE digital forstærker, og dér har TACT næsen foran (at lyden stadig er for "kantet" kan kun fremtiden afhjælpe)
Men jeg har stor respekt for Peter Lyngdorff med hans utrættelige arbejde for bedre lyd og har øje på hans nylancering af den Digitale lyd/korrektion, og ikke mindst nye firma: "Lyngdorff Audio", jeg håber det bedste for ham
Uden Ildsjæle som "dem" (ingen nævnt - ingen glemt) kommer vi ikke videre - tak for dét 
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes det lyder meget interessant. Så kan vi unge studerende, med knap
så mange penge, også få "hi-fi" lyd ind i vores små lejligheder
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
| Jeg synes ikke udtalelser som disse er passende for noget, der ellers fremstår ret seriøst. Man kommer uvægerlig til at tænke på reklamebladene. Jeg tror købere til noget i den prisklasse, har deres egen mening om, hvad der er verdens bedste. |
|
|
Du har helt ret: det "stinker" - det er lige til det næste "kuponhæfte"
Men: omvendt, så er der (en sjælden gang) en sandhed bag, og da jeg generelt ser det positive i mennesker og nyudvikling i det hele taget, skal denne "ide" da have chancen ikk Og så længe AR har ret i sine påstande er det vel OK at skrive det der står....
Så kan PeterAR jo grine sin røv i laser når vi står i kø for at købe.... 
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Synes det lyder meget interessant. Så kan vi unge studerende, med knap så mange penge, også få "hi-fi" lyd ind i vores små lejligheder  |
|
|
Ja, bort set fra at forstærkere + højttalere der kan leve op til (den påstået vel)lyd koster knapper, men mindre kan jo også gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
AM-E skrev:
Synes det lyder meget interessant. Så kan vi unge studerende, med knap så mange penge, også få "hi-fi" lyd ind i vores små lejligheder  |
|
|
Ja, bort set fra at forstærkere + højttalere der kan leve op til (den påstået vel)lyd koster knapper, men mindre kan jo også gøre det!  |
|
|
AM-E, ved nærmere eftertanke bliver det ikke helt så billigt som du tror (jeg ved jo ikke en sk.. om hvad du tror  ), men du skal lige huske at denne eAR master one el. two koster ca 10.000,- dertil skal der som sagt en hurtig PC, effektforstærker og højttalere til, og det kan vel ikke gøres for meget under 25 - 30.000,- sammenlagt eller hur?
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
SUPER lyd fra PC.
Når det med PCen spiller og spiller godt, er det i forbindelse med digitale boxe, nøjagtigt de samme digitale boxe som de bruger i lydstudier ved indspilninger af vores lydkilder.
Jeg har lyttet på sådan et anlæg igennem længere tid, en af mine venner opbyggede sådan et anlægmed PC og et specielt / dyrt kort til PCen, disse kort koster det samme som PCen, hvis de skal være i orden. Men det væsentlige er digital boxen, som koster imellem 15.000 og 100.000 kroner. Ingen tvivl om at en digital løsning i prof. henseende, som der her i tråden er lagt op til, kan gøre meget og lyde godt, men uden ikke disse prof. boxe - uden dem bliver det aldrig rigtig godt. Vi testede på dem i forskellige prisklasser - og det fulgtes klart ad.
Det kræver helt andre ting end det der beskrives her i tråden, og så er det uanset om det er AR eller andre producenter, der indkøber de der mere billige standard ting og sætter i en kasse - det kan bare ikke lade sig gøre til små penge. Hvis jeg husker rigtigt kostede kortet til PCen 11.000 kroner og derefter en box til imellem 15.000 og 100.000, den aktuelle kostede på den anden side af 30.000. Men så behøvede vi heller ikke forforstærker, CDspille eller DVDspillen. HIGH END lyd blev det dog aldrig men okay til film, for samtidigt har man jo de mange film og CDer samlet på hard disc'en - nemt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var en tråd herinde for et godt stykke tid siden omhandlende netop lyd fra PC: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16684&P N=1
Nu har jeg personligt lidt svært ved at se, hvad der er så specielt godt ved AR's nye produkt. Først og fremmest vil jeg gerne sætte spørgsmål ved den såkaldte "tabsfrie" overførsel via firewire. Blandt andre bruger Pioneer sig også af dette, men det fungerer altså anderledes. Forskellen ligger i, at pioneer benytter det såkaldte PQLS (Pioneer Quartz Locking System). Dette gør, at alle data bliver dobbelttjekket med kilden, (og koorigeret hvis der er opstået fejl), før de bliver omsat til lyd. Dette tror jeg næppe er tilfældet med AR's produkt eftersom dette system er strengt kopibeskyttet (Hvilket udelukker enhver brug af pc).
Derudover, kan jeg ikke se hvorfor hans nye DAC skulle være så enormt meget bedre, end så mange andre på markedet? I førnævnte tråd beskriver ctacta Lynx 2 som noget af det bedste han nogensinde har hørt. Der er for mig enormt stor forskel på, om man benytter sig af mere eller mindre avancerede IC'ere til at omdanne et digitalt signal til lyd, eller om den rå data bearbejdes af kraftige processorer via avancerede logaritmer mm. For mig er der ikke meget tvivl om, at man vil kunne opnå det bedste resultat igennem en pc med rette hardware. (Dette er der dog mange der ikke er eninge med mig i, men så ville det hele jo heller ikke være sjovt )
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så dyrt behøver det nu heller ikke være... Du kan sagtens få lydkort til omkring en tusse der kan følge med selv halvdyre cd afspillere! Men grunden til at prof. lydkortene er så dyre, er ikke så meget med DAC'en osv. men mere den DSP processor der sidder på dem! for ikke at snakke om softwaren der self. også skal til, bare se TC's lydkort...
Men jeg har lavet en del pc'er til musikere osv. og for bare 7-10år siden var de nødt til at bruge op til 12-15.000kr. på et godt lydkort, for at få den rette mængde DSP power, men i dag nøjes de et langt stykke af vejen med kort til omkring 1500kr. 
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Go4it skrev:
AM-E skrev:
Synes det lyder meget interessant. Så kan vi unge
studerende, med knap så mange penge, også få "hi-fi" lyd ind i vores
små lejligheder  |
|
|
Ja, bort
set fra at forstærkere + højttalere der kan leve op til (den påstået
vel)lyd koster knapper, men mindre kan jo også gøre det!  |
|
|
AM-E,
ved nærmere eftertanke bliver det ikke helt så billigt som du tror (jeg
ved jo ikke en sk.. om hvad du tror
), men du skal lige huske at denne eAR master one el. two koster
ca 10.000,- dertil skal der som sagt en hurtig PC,
effektforstærker og højttalere til, og det kan vel ikke gøres for meget
under 25 - 30.000,- sammenlagt eller hur?  |
|
|
Tjoh, du har jo 'lidt' ret  ...Men, jeg
havde dog heller ikke regnet med, at det blev billigere end 15-30k i
alt. Men sammenlignet med det Densen setup, jeg går og drømmer om, så
er det MEGET billigt...Beat-150 koster i sig selv 30k, og dertil skal
der en cd-afspiller oveni samt en dvd-afspiller...og evt. en
DAB-radio
Ear master One, 2stk ICE monoblokke, og jeg har (på papiret) et godt anlæg. HT og PC har jeg :)
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :) skrev:
|
Der var en tråd herinde for et godt stykke tid siden omhandlende netop lyd fra PC: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16684&P N=1
Nu har jeg personligt lidt svært ved at se, hvad der er så specielt godt ved AR's nye produkt. Først og fremmest vil jeg gerne sætte spørgsmål ved den såkaldte "tabsfrie" overførsel via firewire. Blandt andre bruger Pioneer sig også af dette, men det fungerer altså anderledes. Forskellen ligger i, at pioneer benytter det såkaldte PQLS (Pioneer Quartz Locking System). Dette gør, at alle data bliver dobbelttjekket med kilden, (og koorigeret hvis der er opstået fejl), før de bliver omsat til lyd. Dette tror jeg næppe er tilfældet med AR's produkt eftersom dette system er strengt kopibeskyttet (Hvilket udelukker enhver brug af pc).
Derudover, kan jeg ikke se hvorfor hans nye DAC skulle være så enormt meget bedre, end så mange andre på markedet? I førnævnte tråd beskriver ctacta Lynx 2 som noget af det bedste han nogensinde har hørt. Der er for mig enormt stor forskel på, om man benytter sig af mere eller mindre avancerede IC'ere til at omdanne et digitalt signal til lyd, eller om den rå data bearbejdes af kraftige processorer via avancerede logaritmer mm. For mig er der ikke meget tvivl om, at man vil kunne opnå det bedste resultat igennem en pc med rette hardware. (Dette er der dog mange der ikke er eninge med mig i, men så ville det hele jo heller ikke være sjovt )
|
|
|
Ser man bort fra de lovprisende ord, synes jeg da produktet virker ret gedigent (på papiret altså). Bestemt et lyt værd. Til de 10000kr. den koster, skal den så også være god. Meget bedre end f.eks. mit Terratec extern 7.1 firewire kort, som jeg ellers finder rigtig god til prisen. Andre tilsvarende modeller kan ses her.
http://www.xs-sound.dk
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
SUPER lyd fra PC.
Når det med PCen spiller og spiller godt, er det i forbindelse med digitale boxe, nøjagtigt de samme digitale boxe som de bruger i lydstudier ved indspilninger af vores lydkilder.
Jeg har lyttet på sådan et anlæg igennem længere tid, en af mine venner opbyggede sådan et anlægmed PC og et specielt / dyrt kort til PCen, disse kort koster det samme som PCen, hvis de skal være i orden. Men det væsentlige er digital boxen, som koster imellem 15.000 og 100.000 kroner. Ingen tvivl om at en digital løsning i prof. henseende, som der her i tråden er lagt op til, kan gøre meget og lyde godt, men uden ikke disse prof. boxe - uden dem bliver det aldrig rigtig godt. Vi testede på dem i forskellige prisklasser - og det fulgtes klart ad.
Det kræver helt andre ting end det der beskrives her i tråden, og så er det uanset om det er AR eller andre producenter, der indkøber de der mere billige standard ting og sætter i en kasse - det kan bare ikke lade sig gøre til små penge. Hvis jeg husker rigtigt kostede kortet til PCen 11.000 kroner og derefter en box til imellem 15.000 og 100.000, den aktuelle kostede på den anden side af 30.000. Men så behøvede vi heller ikke forforstærker, CDspille eller DVDspillen. HIGH END lyd blev det dog aldrig men okay til film, for samtidigt har man jo de mange film og CDer samlet på hard disc'en - nemt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Hej Jørgen - rart at "høre" fra dig efter en lang "sommer". Det glæder mig at høre at du også har været omkring testning af PClyd, hvor får du al den tid fra! Respekt herfra  Jørgen jeg læser og forstår hvad du skriver, og tvivler selv på det AR lover - men lad os nu være positive på vegne af "den gode lyd", og så håbe at VI tager fejl ikk! (selvom du har testet osv)
Tag det som en debat om, hvad fremtiden muligvis bringer - en debat som gerne må indeholde det positive håb om at alting kan blive bedre 
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18
Stor respekt for det du skriver - vi testede en kasse med forskellige kort til PCen, der var ingen af de billige der fulgte med, slet ikke. Men jeg skal bestemt ikke modsige dit arbejde, det kostede bare mange penge og dyre boxe før det kom i den gode ende, og som sagt også kortene i PCen. Alle de billiger ting som jeg har set anført som standard, i det pågældende for tråden nævnte setup - kommer ikke rigtigt i nærheden af det, men selvfølgelig kan det fungere.
Go4it
Tak i lige måde - også rart at høre fra dig. Jeg tester jo på dit og dat hver dag, eller noget der ligner, men det kan også blive for meget. Men der er modsat, også altid gang i noget spændende lyd, lige nu er der meget gang i den. Vi er altid positive og giver alt en chance, indtil det modsatte er bevist.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|