Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: VELODYNE eller SVS sub?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Har lige set denne brugte sub tilsalg, det er en VELODYNE SPL 1200 MKII (5 måneder gammel, pris 5800 kr)!

Havde egentlig besluttet mig for at købe en SVS PB10, men dette ser da ud til at være noget af en køb?!

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Sendt: 18 September 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen der har en mening om disse to subs mod hinanden??

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hmm...har aldrig selv hørt en SVS-sub, og det er jo heller ikke sikkert, at så mange andre har det.

Ejer selv sådan en Velodyne SPL1200 mk.II, og den synes jeg spiller rigtig godt. God og solid bund, med masser af kontrol....også går den dybt....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Rent effektmæssigt halter SVS jo lidt efter, men den har jo en stor menighed her på sitet. Af og til hypes ting jo her, men eftersom jeg ikke har hørt en SVS så lader jeg tvivlen komme den til gode

Har selv en Velodyne SPL 1200 mkII, og er meget glad for den. En dynamisk og hidsig lille sag, som går både dybt og rummer en enorm dynamik.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er rimelig sikker på at PB10 og SPL1200 vil holde omtrent samme niveau ned til ca 30hz, derefter vil PB10 dra ifra.

Den eneste målingen af SPL1200 II jeg har set var en close mic måling af 31.5hz, den opnåede der 116db, jeg prøvde at måle min egen PB10 under samme forhold og fikk 118db.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Der findes en test med målinger af SPL1200 mkI som har en 750w forstærker. Sammenlignet med den vil PB10 kunne spille minst dobbelt så højt under 30hz.

Testene findes i Subtest I&III

Det er ikke en helt optimal sammenligning da Velodynen er MK1 modellen, og er målt indenfor. Bortsett fra det er det nærmeste jeg kommer en måling af SPL800R som du kan finde i Subtests II i min signatur

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Bagger skrev:

Har lige set denne brugte sub tilsalg, det er en VELODYNE SPL 1200 MKII (5 måneder gammel, pris 5800 kr)!

Havde egentlig besluttet mig for at købe en SVS PB10, men dette ser da ud til at være noget af en køb?!

Iøvrigt, husk at se en kvittering på din SPL1200mkII. Vassago Hifi og Expert havde et stort pallesalg hvor en SPL1200 kostede bare 4995,- kr. Og det ville være ærgeligt hvis sælger er en bandit, og scorer 800,- kr på denne sub...

Det er set så mange gange før, også her på sitet..!

Lassesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 20 September 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Rent effektmæssigt halter SVS jo lidt efter, men den har jo en stor menighed her på sitet. Af og til hypes ting jo her, men eftersom jeg ikke har hørt en SVS så lader jeg tvivlen komme den til gode

Har selv en Velodyne SPL 1200 mkII, og er meget glad for den. En dynamisk og hidsig lille sag, som går både dybt og rummer en enorm dynamik.

Hei alle sammen,

når det gjelder de oppgitte spesifikasjonene på SVS modellene er disse meget beskjedne. Det er også vel og merke seg at SVS starter i riktig ende, å begynne med riktig kabinett design. Store kabinetter som SVS har idag, spiller en stor rolle på det totale resultat. Som SVS selv sier, så er det "veien å gå for ren dyp bass". Dette er fordi forsterkeren IKKE trenger å kompensere for lite kabinett-design. Da forsterkeren ikke trenger denne kompenseringen (eq) så vil det selvsagt medføre mindre effekt-krav og mindre forvrengning (selv om SVS har enorme krefter med sine BASH forsterkere).

For å ta et eksempel på en lite cube-sub, så må ofte frekvenser rundt 20Hz boostes med 20dB, og med "3dB økning dobler effekten" i bakhodet, vil dette si at det MÅ være kraftige forsterkere til rådighet. Dette er ikke kun for stor kontroll osv, men hovedsaklig for å kompensere dypbassen for å oppnå en någenlunde lineær frekvens respons... noe som vil være vanskelig ved store volum siden suben vil fort gå i kompresjon.

MVH
Lassesen
:)
Til top Vis Lassesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lassesen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Den eneste sammenligning jeg har, er fra den gang Manic Miner havde sin SVS PB10 ovre hos mig op mod min Velodyne DD18. Det er naturligvis en totalt unfair sammenligning, for prisen på de to er langt fra hinanden. Til film gjorde SVS'en det MEGET imponerende. Der bliver virkeligt flyttet noget luft for pengene. Til musik lød det for mig som om SVS'en direkte lavede mislyde når man skruede godt op. Manic Miner mente det var et dyk i frekvensgangen vi kunne høre (og iøvrigt også måle med Velo'ens mikrofon), men det ændrer ikke ved at det lød mærkeligt.

Jeg har kun lige kortvarigt hørt SPL1200'eren hos en kammerat (det var faktisk det der afgjorde jeg købte DD18'eren), men der testede vi den ikke særligt højt eller længe, så jeg vil helst ikke udtale mig for meget om dens kvaliteter.

Men som Blackhawk skriver, så skal prisen længere ned for at modsvare hvad de kostede fra ny af.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Svend, jeg hørte ingen mislyder, men jeg mente også at det lød underlig. Men jeg kan huske at du la øret indtil subben, hørte du nogle mislyder da? For jeg har selv før sverget på at en subwoofer har vært defekt, når det i virkeligheden var noget 1m vekk der vibrerte

Men som jeg også sa så kunne det også være at PB10 traff på limiteren da det blev spillet ganske højt, og pga DD18 komprimerer mere enn PB10 bliver forskellen de to i mellem større til musik enn til film.

Dog så skal det egentlig ikke være muligt for PB10 at lave mislyder da limiteren skal forhindre nettop det, og min har blivet afprøvd maaaange ganger  

Jeg kunne også godt tenke mig at prøve PB10 mod SPL1200, så om du Dumbo har tid, og lyst så er jeg klar

Og en kommentar til det med effekt, og kabinetstørrelser. Et stort kabinet kan sammenlignes med en strømlinjeformet bil med en lille luftmodstand, mens et lille kabinett kan sammenlignes med feks en Hummer. Du behøver mindre motorkraft for at få den bilen med lidt luftmodstand op i fart, og som en sidegevinst sparer du også benzin, eller i tilfeldet med subwoofere, strøm. (noget for de virkelig seriøst nærige at tenke over)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Om jeg ikke husker helt fejl så er forskellen i max SPL mellem PB10, og DD18 i overkant af 1db ved 20hz, men 6db ved 50hz.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan nøjes med en 10", så har Jensen tilbud på en SPL1000mkII til 4500 kr

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=6426

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du skal gøre lidt som SvendP også har gjort! Lytte på subber!? En sub er jo ikke bare en sub! Du kan jo have verdens bedste sub, men hvis den bare IKKE vil integrere i dit system eller rum! Så det jo lige fedt. Og om den ene spiller højre end den anden ved en given frekvens betyder nul og nix!?? Hvordan forstærker dit rum de frekvenser som du prioriterer.

Jeg ville finde en forhandler og låne et par forskellige subber med hjem, og så bruge weekenden på at finde ud af hvad der lydder bedst, og droppe data spec ræset, så kunne det være at du finder en 8” eller 10” der bare har det hug du søger.

Peter

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Lassesen skrev:
blackhawk skrev:

Hei alle sammen,

når det gjelder de oppgitte spesifikasjonene på SVS modellene er disse meget beskjedne. Det er også vel og merke seg at SVS starter i riktig ende, å begynne med riktig kabinett design. Store kabinetter som SVS har idag, spiller en stor rolle på det totale resultat. Som SVS selv sier, så er det "veien å gå for ren dyp bass". Dette er fordi forsterkeren IKKE trenger å kompensere for lite kabinett-design. Da forsterkeren ikke trenger denne kompenseringen (eq) så vil det selvsagt medføre mindre effekt-krav og mindre forvrengning (selv om SVS har enorme krefter med sine BASH forsterkere).

For å ta et eksempel på en lite cube-sub, så må ofte frekvenser rundt 20Hz boostes med 20dB, og med "3dB økning dobler effekten" i bakhodet, vil dette si at det MÅ være kraftige forsterkere til rådighet. Dette er ikke kun for stor kontroll osv, men hovedsaklig for å kompensere dypbassen for å oppnå en någenlunde lineær frekvens respons... noe som vil være vanskelig ved store volum siden suben vil fort gå i kompresjon.

MVH
Lassesen

Du har så evigt ret!? Det er ofte en stor misforståelse, at opgive hvor kraftig forstærkeren er, for det er fuldstændigt ligegyldigt! For hvid man benytter en ineffektivt enhed, er det jo klart an man må have mere effekt til rådighed.

Desuden er der også som du nævner! At de ultra små kabinetter, må benytte heftig EQ med højre forvrængning og power kompression til følge. At disse subber benytter heftige enheder og forstærker ikke nødvendigvis er ens betydende med bedre lyd, men mere for at lave en enhed der tåler så meget EQ i en lav frekvens.

Personligt er jeg også af den holdning! At hvis man vil have en god dyb-bas er et gammelt traditionelt lav-Q designet system klart at fortrække.

Tag et kik på den professionelle verden!? Hvis man kunne lave højt ydende subber! Hvorfor slæber roadier sig så stadig en pukkel på?

Peter

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej...

Godt indlæg, CPH-R !

Hilsen

Niilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Lassesen skrev:
blackhawk skrev:

Hei alle sammen,

MVH
Lassesen

Du har så evigt ret!? Det er ofte en stor misforståelse, at opgive hvor kraftig forstærkeren er, for det er fuldstændigt ligegyldigt! For hvid man benytter en ineffektivt enhed, er det jo klart an man må have mere effekt til rådighed.

Desuden er der også som du nævner! At de ultra små kabinetter, må benytte heftig EQ med højre forvrængning og power kompression til følge. At disse subber benytter heftige enheder og forstærker ikke nødvendigvis er ens betydende med bedre lyd, men mere for at lave en enhed der tåler så meget EQ i en lav frekvens.

Personligt er jeg også af den holdning! At hvis man vil have en god dyb-bas er et gammelt traditionelt lav-Q designet system klart at fortrække.

Tag et kik på den professionelle verden!? Hvis man kunne lave højt ydende subber! Hvorfor slæber roadier sig så stadig en pukkel på?

Peter

Nuvel, jeg lærer så længe jeg lever

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

CPH-R: Jeg har selv arbejdet som roadie, og den store drømmen var at opblåsbare højtalere skulle blive en hit  Dog synes jeg at det absolutt aller værste at skulle løfte er flygler, det er rimelig svært at skulle behandle noget så tungt forsiktigt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes