Forfatter |
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan give en fornuftig forklaring på hvorfor en center stort set altid består af 2 identiske bas/mellemtoner og en diskant. Hvorfor ikke bare have een bas/mellemtone og een diskant enhed??
Er det noget med at de ofte ligger ned og derfor ikke centrere perfekt over hinanden. Hvis man kan stille den op har det vel ingen betydning om den består af en eller to bas/mellemtoner??
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det har noget at gøre med spredningen. Hvis du kun benytter én bas, til højre f.eks, så vil den sprede mere til højre end til venstre. Så bliver dem der sidder til venstre kede af det, og det retter man op på ved at "spejle" spredningen ved at bruge 2 enheder, en på hver side.
Håber der er forståelig skrevet.
|
Til top |
|
|
Klabo Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det var også det jeg havde i tankerne...menmenmen
Så virker det da endnu mere mystisk at man ikke anvender 2 diskant enheder da de er endnu mere retningsbestemte?? Det vil stadig sige at hvis begge enheder sidder oven på hinanden som i en konvertionel højtaler er der ikke noget sprednings problem??(=een bas/mellemtone)
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gamle THX standard påskrev at man skulle have indtil flere diskanter for at sikre spredning. I mine øjne/ører er det noget sludder.
En god højttaler kan spille det den fodres med. Uanset dens plads i "kæden"
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er centerhøjttalerens "udformning" ikke bare et produkt af den måde vores fjernsyn ser ud? Det ser pænest ud hvis højttaleren "ligger" ned. Altså en meget bred og ikke særlig høj højttaler? -og for at der er en vis symetri i det, så er der en enhed på hver side af diskanten? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nej, det har noget med spredningen at gøre. Hvis du satte en diskant på hver side af en bas, ville de lave ballade big time, da du vil få en masse looping imellem de to diskanter, grundet afstanden kontra bølgelængden. Man kan styre spredningen op og ned med to mellemtoner, det kan man ikke med en. Der er en god grund til det hele.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Hvis man kan stille den op har det vel ingen betydning om den består af en eller to bas/mellemtoner??"
Det er, stort set, korrekt. Osse at man tilstræber en flad center af hensyn til TV'et. Og for at få en rimelig spredning og punktkildevirkning, og ikke for megen kamfilter-effekt ('looping', frekvensudslukning grundet to lydkilder udsender samme frekvens fra forskellig afstand til samme tid) - ja, så er anvendelsen af to små basmellemtoner på hver side af en diskant et godt alternativ. Et bedre er efter min mening anvendelsen af en coaxialenhed, men de bedre af dem er ikke helt gratis, desværre - SEAS har en 6½" model til ~tusind.
|
Til top |
|
|
Klabo Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
Er centerhøjttalerens "udformning" ikke bare et produkt af den måde vores fjernsyn ser ud? Det ser pænest ud hvis højttaleren "ligger" ned. Altså en meget bred og ikke særlig høj højttaler? -og for at der er en vis symetri i det, så er der en enhed på hver side af diskanten? |
|
|
Det var også lidt det jeg havde overbevist mig selv om, men nu kan man se at der en del andre aspekter af denne sag....
|
Til top |
|
|
Klabo Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var mere fordi jeg sad og salvede over jbl's pro serie (screen-area) Her er ikke noget med dobbelte enheder eller liggende center. Da jeg har et akustisk transperant lærred (=udsenet af speaker underordnet)og er i "selv bygger center tanker" ville jeg lige have afklaret om man ikke, uden tab, kunne anvende en lodret placeret enhed bestående af en 8" og et lille horn bag lærredet. Men hvis man kikker på JBL's synthesis serie kan man se at selvom den står op (højtaleren ) anvendes stadig 2 identiske enheder dog er den nedeste portet??Er det ikke "bare" en alm højtaler eller er der stadig noget specielt over denne (bare som eksempel)
http://www.jblsynthesis.com/products/product_detail.aspx?pro d=S2C&Language=&Country=US&Region=USA
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
C K N skrev:
Er centerhøjttalerens "udformning" ikke bare et produkt af den måde vores fjernsyn ser ud? Det ser pænest ud hvis højttaleren "ligger" ned. Altså en meget bred og ikke særlig høj højttaler? -og for at der er en vis symetri i det, så er der en enhed på hver side af diskanten? |
|
|
Det var også lidt det jeg havde overbevist mig selv om, men nu kan man se at der en del andre aspekter af denne sag....
|
|
|
Det mest optimale må vel være at have ens højttalere på frontsiden - 3 gulvhøjttalere, tre standerhøjttalere osv. Men stadig er "kravet" at en centerhøjttaler er flad så den kan ligge under eller over tv'et. B&W gør dog et forsøg...

mollecon skrev:
Et bedre er efter min mening anvendelsen af en coaxialenhed, men de bedre af dem er ikke helt gratis, desværre - SEAS har en 6½" model til ~tusind.
|
|
|
Fx. denne her?

http://home.hetnet.nl/~geenius/USB.html __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det er den jeg taler om. :)
Har du et akustisk transparent lærred, er det oplagt at anvende mere bio-lignende løsninger, Klabo. En 8" med domen placeret så tæt på som muligt (over el. under 8"eren) er en mulighed - eller osse en løsning som JBLs, to bas/mellem enheder med domen i midten.
|
Til top |
|
|
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et forslag til senter-høytaler-pakke:

__________________ Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73
moro med lyd --> kringlyd
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har muligheden bør man til center vælge en højttaler der enten anvender en coaxialenhed eller diskant over mellemtone, ligesom en "normal" højttaler. Det er tidligere bevist (målt) at to mellemtone/bas på hver sin side af diskanten ikke er ideelt, selv om mange producenter laver den løsning. Man kan så sagtens have deciderede basenheder på "siderne" hvis ellers diskant og mellemtone sidder på samme lodrette akse.
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel et spørgsmål om både og... Intet er entydigt, men i den professionelle verden bruger man centerhøjttalere hvor enhederne er oven på hinanden.
Se f.eks. JBL 5674, som er en bamse med:
4x 15" 1x 4" mid driver 1x 4" Hi compressor driver THX-godkendt. (Så kom ikke og sig at THX foreskriver at man ikke kan have enhederne oven på hinanden )
x350>">
Det er selvfølig ikke noget der seriøst kan stå hjemme i stuen - med mindre man selvfølgelig synes at det er fedt at have et monster på 190 kg. som selv tyveknægtene bliver bange for 
Er du hooked på ovenstående og har du ca. 70.000 kr. som du ikke ved hvad du skal bruge på, så se mere på: http://www.lydrommet.no/artikkel/vis.php?id=28412 __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|