Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 09:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad med en alm. højttaler som center? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har prøvet at bruge tre ens fronthøjttalere og kan anbefale dette?

Det er jo tid for projektorer og fladskærme, så derfor så kan man jo bare hænge TV'et/lærredet op i en meters højde, og så kan højttaleren stå foran.

Egentlig er jeg lidt træt af at centerhøjttalerne ofte er væsentlig mindre end front/main højttalerne, hvorfor centeren ikke kan gengive lydene ligeså godt. Det er jo ingen hemmelighed at centerhøjttaleren i surroundsound skal gengive det meste af filmens lyd, f.eks. tale og kanonkugler der smadre huse. Med andre ord, så er der mange centerhøjttalere der ikke rigtig kan måle sig med deres 'kollegaer', dvs. front/main højttalerne - ja også i mellemtone område.

Jeg søger ikke et svar som omhandler køb af subwoofer, da jeg allerede har en sådan og den gør det ganske udemærket. Spørgsmålet er dog i retningen af, om der virkelig sker så meget ved at bruge en alm. højttaler? Jeg har sådan lyst, men har bare ikke prøvet det af endnu.

Og så er der jo lydens spredning fra centerhøjttaleren. Er det ikke bare en myte - er der virkelig så kæmpe stor forskel, så man altid skal vælge en center (horisontal) frem for en stående (vertikal) højttaler? Jeg stiller mig tvivlende over for dette!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

At centerhøjttalere er formgivet "liggende" skyldes udelukkende at de typisk tænkes anvendt i nærheden af TV-skærme, hvor en almindelig højttaler typisk ville komme til at "stå i vejen".

Lydmæssigt er der ingen gevinst ved det vandrette design - tværtimod. Det er meget vanskeligt at lave en symmetrisk (MTM) konstruktion som spreder lyden godt nok til siderne, fordi kompromisset ligger et sted imellem at få små basenheder som kan placeres tæt på diskanten og hinanden og så at få store enheder, som kan flytte noget luft.

Så hvis du vil prøve med tre ens højttalere foran, så gør det endelig. Faktisk så er det også et af kravene til THX.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Wow er det virkelig sandt at centerhøjttaleren som ligger ned faktisk ikke er nogen forbedring? Så vil fladskærme og projektorer til den hjemmebiografen da betyde den vandret-liggende centerhøjttalers død?!

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 05:19 | IP-adresse registreret  

Nahh det skal du ikke være sikker på , ikke så længe man "kun" kan købe højttalere parvis

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Wow er det virkelig sandt at centerhøjttaleren som ligger ned faktisk ikke er nogen forbedring? Så vil fladskærme og projektorer til den hjemmebiografen da betyde den vandret-liggende centerhøjttalers død?!

Der er jo også stadig det problem at centerhøjttaler og billede helst skal være det samme sted, så for at få dem så tæt på hinanden som mligt vil der stadig værre situationer hvor den vandrette løsning er mest praktisk.

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål. Som udgangspunkt er det bedste hvis de 3 fronthøjttalere er helt ens!
Det du skal være forberedt på, hvis du vil prøve det her, er at hvis du bruger højttalere der ikke fra starten er beregnet til at blive brugt på denne måde, så kan der være forskel på højre og venstre! Og så er problemet hvilken en der skal bruges i midten.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Nahh det skal du ikke være sikker på , ikke så længe man "kun" kan købe højttalere parvis

Men kan man kun det? Jeg synes at have set, at prisen flere steder er angivet til 'pr. stk'

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Olsen skrev:

Der er jo også stadig det problem at centerhøjttaler og billede helst skal være det samme sted, så for at få dem så tæt på hinanden som mligt vil der stadig værre situationer hvor den vandrette løsning er mest praktisk.

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål. Som udgangspunkt er det bedste hvis de 3 fronthøjttalere er helt ens!
Det du skal være forberedt på, hvis du vil prøve det her, er at hvis du bruger højttalere der ikke fra starten er beregnet til at blive brugt på denne måde, så kan der være forskel på højre og venstre! Og så er problemet hvilken en der skal bruges i midten.

Det må du gerne lige uddybe. Hvad mener du med at få dem tæt på hinanden, for billedet kan vel bare starte lige over toppen af højttaleren?

Ja en gylden regel siger jo at højttalerne skal være af samme mærke, have samme klangbalance, så det var også derfor jeg tænkte at en centerhøjttaler der er 100 % mangen til front-L og front-R må være det optimale.

Siger du at højttalere der er bygget til at stå i hhv. højre eller venstre side ikke vil egne sig som center? Ja der kan du have en pointe, men er det alligevel ikke de færreste der er det?

I en given serie er centerhøjttalerne ofte meget dyrere i forhold til de tilsvarende main-speakers, så hvis man kunne få mere højttaler pr. krone ville det da være dejligt - og det lyder som om at det godt kan lade sig gøre.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Det må du gerne lige uddybe. Hvad mener du med at få dem tæt på hinanden, for billedet kan vel bare starte lige over toppen af højttaleren?

Ja helt sikket, men skal det være optimalt så skal billedet være i øjenhøjde og diskanten i ørehøjde og det går jo ikke (medmindre man har projektor og spiller igennem lærredet).

Mine højttalere er 115 cm høje + spikes og det ville jo være en alt for høj placering til billedet. Men har man mindre gulvhøjttalere eller standerhøjttalere så er der selvfølgelig muligheder.

Olsen skrev:

Ja en gylden regel siger jo at højttalerne skal være af samme mærke, have samme klangbalance, så det var også derfor jeg tænkte at en centerhøjttaler der er 100 % mangen til front-L og front-R må være det optimale.

Det er det også. Se på Jamo's THX løsninger eller systemerne fra M&K de bruger ens højttalere i fronten.

Olsen skrev:

Siger du at højttalere der er bygget til at stå i hhv. højre eller venstre side ikke vil egne sig som center? Ja der kan du have en pointe, men er det alligevel ikke de færreste der er det?

Måske. Alle Dalis højttalere er lavet på den måde så vidt jeg ved, men det er da muligvis anderledes med andre mærker. Nu er det ikke nødvendigvis et stort problem, man kan evt dreje, den højttalerer man bruger som center, en smule men så ser det selvfølgelig ikke helt så pænt ud.

Olsen skrev:

I en given serie er centerhøjttalerne ofte meget dyrere i forhold til de tilsvarende main-speakers, så hvis man kunne få mere højttaler pr. krone ville det da være dejligt - og det lyder som om at det godt kan lade sig gøre.

Helt enig. Priserne på centerhøjttalere og surroundhøjttalere hænger ikke helt sammen med prisen for "almindelige" højttalere.
Selvom der selvfølgelig sælges færre centerhøjttalere, så tror jeg at proucenterne benytter sig af chancen til et noget højere avance på dem.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Go for it! Det kan aldrig blive en ulempe at de er ens. Jeg har en overgang kørt med to gulvhøjttalere som center, netop fordi jeg var træt af at centerlyden var for tynd og for centreret lige omkring midten.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Go for it! Det kan aldrig blive en ulempe at de er ens. Jeg har en overgang kørt med to gulvhøjttalere som center, netop fordi jeg var træt af at centerlyden var for tynd og for centreret lige omkring midten.

Så vidt jeg husker, bruger Ingeniøren også 2 centere (en for neden og en for oven) af samme årsag; for dårlig spredning.

Jeg var nede i min lokale HFK i går og høre et rimelig seriøst multikanal setup, og jeg synes også, at centeren var alt for nem at placere, den integrerer typisk ikke ret godt med resten af systemet (fair nok, centeren var fra en anden Dali-serie end resten af setuppet, men alligevel).

Jesper Juul bruger 5 stk B&W Matrix 805 i hans SS-setup, for netop at have samme højttaler hele vejen rundt.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

vi er flere der sværger til en løsning med alm højttalere til center, se evt D.J. s bio tråd.

Jeg har i flere år benyttet 2 alm HT på hver side af fjernsynet som center.

Denne løsning er OK mht dynamik, men giver lidt andre problemer (fase m.m.)

Min løsning bliver derfor 0 center!

giver så igen lidt andre problemer, (snævert sweetspot, krav til processor m.m.) men i min bog hellere ingen center end en dårlig.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Jesper Juul bruger 5 stk B&W Matrix 805 i hans SS-setup, for netop at have samme højttaler hele vejen rundt.

/Præsten

Mjaa næsten, min center er nu en Matrix HTM og ikke en 805, men de har stort set samme klangbilled selvom HTM'en er afstemt til stemmer i forhold til de almindelige 805'ere svjh.

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har kørt med 3 ens front højtalere ca. 4 år og det kan varmt anbefales. Først 3 stk. B&W 604, som siden er skiftet ud med 3 AudioVector Mi3. Før brugte jeg en "normal" center og kunne bestemt ikke lide musik, der var lavet i surround. Men efter skiftet til de 3 ens fronthøjtalere er jeg meget begejstret for det. Faktisk konverter jeg også 2 kanals musik til surround.

Til alm. film lyd (specielt stemmer) har der heller ikke været noget problem. Det blev snare bedre. Sikkert pga. den større center højtaler ikke blev druknet af de 2 fronter.

Med hensyn til køb af en enkelt gulvhøjtaler som center. Så kan man gøre det i de fleste butikker. Nogle fx. Hifiklubben kræver dog 10% ekstra, mens andre fx. Scala Hifi kigger åndsvagt på dig når du spørger.

Så hvis du har pladsen kan jeg kun anbefale at gøre det. Du vil ikke fortryde det.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Mjaa næsten, min center er nu en Matrix HTM og ikke en 805, men de har stort set samme klangbilled selvom HTM'en er afstemt til stemmer i forhold til de almindelige 805'ere svjh.

Ok. Husker åbenbart forkert (måske for mange ales...?)

kyhn skrev:

giver så igen lidt andre problemer, (snævert sweetspot, krav til processor m.m.) men i min bog hellere ingen center end en dårlig.

Det ville også blive min løsning, skulle jeg bevæge mig ind på multikanal-lyd. En Holfi Pre 5.1 VCS mixer centerkanalen ud i fronthøjttalerne, det synes jeg er en god ide.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
kyhn skrev:

Det ville også blive min løsning, skulle jeg bevæge mig ind på multikanal-lyd. En Holfi Pre 5.1 VCS mixer centerkanalen ud i fronthøjttalerne, det synes jeg er en god ide.

/Præsten

ja det er lidt spøjst at alle er enige om at 2 HT er nok til stereo, men snurrelyd kræver mindst 7.2...

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

ja det er lidt spøjst at alle er enige om at 2 HT er nok til stereo, men snurrelyd kræver mindst 7.2...

Ikke alle! Jeg mener at 5.x er bedst til det hele.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Sir Round skrev:
kyhn skrev:

Mon ikke de kan være en sammenhæng til bredden af lydbilledet. Her mener jeg den fysiske afstand mellem højttalerne. Hvis denne nærmer sig de (f.eks.) 4-5 meter, så er det svært at placere folk i salen/stuen uden at de hele tiden kommer til at høre den ene fronthøjttaler mere end den anden. Jeg sværger ikke til det ene frem for det andet, men hvis jeg har et rum der er bredt nok, kan jeg forestille mig at det giver problemer?

Hvis en stående center (vertikal) bliver løsningen i form af en alm. højttaler på ca. 1 meters højde, hvor stort et lærred kan man så placere oven over højttaleren, hvis rummets højde er 2,4 meter? (Jeg er ikke så meget inde i de diagonale forhold i lærreder).

Alternativt så må man jo købe et lærred med huller, men det er jo så overdrevet dyrt.

Som nævnt i et andet indlæg, så er musik bare så 'dødt' på en gennemsnits centerhøjttaler i forhold til en en tilsvarende mail/front højttaler. Der mangler pondus, pondus og atter pondus!

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Jesper Juul skrev:

Ok. Husker åbenbart forkert (måske for mange ales...?)

[/Præsten

Nej, det kunne jeg da aldig ske

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Sir Round skrev:
kyhn skrev:

Mon ikke de kan være en sammenhæng til bredden af lydbilledet. Her mener jeg den fysiske afstand mellem højttalerne. Hvis denne nærmer sig de (f.eks.) 4-5 meter, så er det svært at placere folk i salen/stuen uden at de hele tiden kommer til at høre den ene fronthøjttaler mere end den anden. Jeg sværger ikke til det ene frem for det andet, men hvis jeg har et rum der er bredt nok, kan jeg forestille mig at det giver problemer?

Hvis en stående center (vertikal) bliver løsningen i form af en alm. højttaler på ca. 1 meters højde, hvor stort et lærred kan man så placere oven over højttaleren, hvis rummets højde er 2,4 meter? (Jeg er ikke så meget inde i de diagonale forhold i lærreder).

Alternativt så må man jo købe et lærred med huller, men det er jo så overdrevet dyrt.

Som nævnt i et andet indlæg, så er musik bare så 'dødt' på en gennemsnits centerhøjttaler i forhold til en en tilsvarende mail/front højttaler. Der mangler pondus, pondus og atter pondus!

mit rum er godt 7 meter bredt og der er ca. 3,5 meter mellem HT 

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet helt uden center ? Altså at lade dine fronte klare centerkanalen ?

Jeg fyrede min center efter at have forsøgt mig med den løsning. Havde samme oplevelse af, at centeren ligesom ikke rigtigt magtede opgaven.

Alt efter hvilken center du har selvfølgeligt, kan det være en fordel, bestemt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes