The Burgundia Revelation BSS. 2,6-7. mk3.
Her er så en af mine "mindre" konstruktioner, en 2,5 vejs mellemstor højtaler. (nok den mest populære grundet størelsen)

Her ses den med et par Audiolab8000 mono trin. stående lige bagved.
Her under ses nærbillede af højtaleren og de anvendte enheder.

Bestykning : ScanSpeak D2905/9900 Revelator Diskanter.
ScanSpeak 18W/8546-00 mellemtone.
ScanSpeak 18W/8545k. Bas.
Der anvendes lukket kammer med akustisk ventil for mellemtonen og for bassystemet anvendes der en hybrid mellem lukket og basrefleks. (En flow reguleret basport)
Dette giver en bas der er relativ dyb samtidig med en bedre kontrol og impuls villighed i bassen, end med ren basrefleks.

Bag Diskanter : D2905/9700 vist her (senere udskiftet med Vifa Ringradiator) der kan reguleres via et potmeter der nu er monteret lige under denne. (her ligger det løst i det eksterne delefilter, der skimies lige bagved her med et monoeffekttrin oven på, derfor ses her 4 terminaler på billedet)
I den nye opgraderede vers. af højtaleren er bagdiskanten ikke længere implementeret, da nye diskanter har gjort den overflødig og ej længere forenlig med disse.
Her ses de anvendte komponenter i delefiltrene.

Kun det bedste duer!
Mundorf M-Cap Supreme kondensatore.
Vishay & Danotherm Modstande. (Danotherm Parallel)
Mundorf null ohm's traffo spoler på 0,1 ohm ( 15 mh.) dog nu afløst af de mere plads venlige men lige så gode (nogle hævder bedre!?)Torobar ringkærne spoler.
12 AWG. C.F.A.C spoler.

Prodotype på et (externt) delefilter.
Spolen til bas her vist er en reletiv billig eksperimentel p kærne spole der via løse P-kærner og gavle kan justeres fra 8,2 mH. til god 20 mH. ganske nyttig ved indjustering.
Filtret er hardwiret med 1,5 mm. spole tråd og 1,5 mm. sølv ledere.
(Det samme er de færdige internt monterede delefiltre.)
Filtret er et : 2 orden Linkwiz Riley. ( tilpasset efter måling & lytning)
Delefrekvens ved 2,2 kHz. & 200 Hz.

Flere modeller af BGR 2,6 mk.3 gøres klar på "male" værkstedet.
Her påligges special lasur finsih.. (imiteret fugleøje)
Der skal 50 lag lasur, der duppes på med svamp og børstes med speciel pensel, hvor på der med finger påduppes "fugle" øjnene.
Hver lag skal tøre et døgns tid, så det teger sin tid at få de to højtalere færdige.
Her efter godt 10 - 15 lag klar lak, (gennemsnitligt er 12 lag oftest nok)
Enkelte modeller jeg laver ønskes dog i enten hvid eller sort pianolak.
Der er også lavet modeller a'la SonusFaber med ægte mahogny sider og ægte læder få front. (en enkelt endda hele vejen rundt)
(Billeder af disse vil oploades her på et tidspunkt.)

Der anvendes kraftig gods tykkelse 22 & 25 mm. MDF.
Top, bund & baffl 47 mm. ( front 22 mm. MDF & 25 mm. HDF.)
Resten 25 mm. MDF.
Intern afstivning ("matrix") er af 16 mm. MDF.

Her over ses et kabinet klar til "lukning" man ser her afstivningen og kammer inddelingen.

Her ses et afstivnings "skelet" eller "matrix" ved siden af en samlet højtaler.

En højtaler færdig grundet med 12 lag grunder. (spraymalet)

Der duppes lasur på, 1 lag af ialt 50. (+ 12 lag klar lak)

Her ses en højtaler efter første behandling.

Her ses første lasur behandling op mod sidste behandling.

Her over ses udfræsninger & forsænkninger til enhederne

Et sæt færdiger højtalere i stuen.
Bagved skimtes de eksterne delefiltre. (der er foret med bly og kobber samt bitumen og fyldte med sand, samt monteret på Dali Cones) i senere nodeller mk.4 er delefiltret monteret i bunden af højtaleren (sand kammeret) internt.
Her spiller det med mine LcAudio forstærkere, og med Audiolab cd sættet.
Mit normale anlæg består dog af LcAudio Sidewinder2. pre.amp. ZapZolute Kl.A. & TheEnd Millenium XP. effekttrin og Denon DCD3560 cd. samt en ZapPlayer "DAC" (og som "reserve" Audiolab8000CDM/DAC. cd.)
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&KW=miju
Men der skal jo testes med lidt forskelligt under udviklingen, blandt andet lånes fra div. bekendte : Densen, NAD, Cayin, Holfi, S.A.T, Cambridge, Audiolab, Electrocompaniet & Primare som indgår i test udstyret, (og enkelte gange når muligt MarkLevinson, 334, 380s & 390s for at have den "tunge" ende af udstyr representere)

Her ses Mine LcAudio amps. og mit Audiolab 8000CDM/DAC sæt.
( Bemærk "shakti" Anden! den giver rap lyd også her!
)

Kabler der anvendes ved test og udvikling er fra : Taralabs, Audioquest, LcAudio, Van Den Hull, Furukawa, Nordost, Bertram, Signal Master & PmAudio Silk.

Der spilles her på stuens lange led ( hvilket faktisk ikke er så godt som omvendt set her under ses med mine store højtalere.
Her kommer der meget mere dybde i lydbilledet, og man får mere fri plads bag lytte positionen, der også giver bedre og dybere perspektiv.

Godt der er hjul på det hele når man vender lidt rundt på indretningen i stuen..
De har begejstret ALLE! der har hørt dem indtil nu, afslørende, krystal klart og dataljeret og homogent / afbalanceret, men med en kropslig og ægte klang, jeg vil ikke bruge ordet varme, men mere fyldig og "rigtig" (nærmest organisk som en jeg kender udtrygte det) samtidig med den krystal klare åbenhed og opløsning, LIGE! som jeg vil ha det.
Der er en smule "ekstra" nærvær i mellemste mid. hvilket også tydeligt ses på målingen, noget som er den anvendte enhedes "kendetegn" men det er relativ lidt og kompromitere bestemt ikke nøkternheden i formidlingen her i noget nævneværdigt omfang, sammen med resten af frekvensgangen, bliver der en fin udligning og balance.
De støre to delte modeller med samme enheder og bare støre bas, besider samme egenskaber, bare med mere fysisk "presens" i bassen,uden dog at give mere decideret niveau i denne.
For både BSS2,6 og 3,6 modellerne er frekvensgangen stort set den samme fra lige under 50 Hz. og op efter, eneste forskel er at støre modeller rækker lidt dybere.
f-3 ligger for de 2 modeller således :
BSS 2,6 : 39 Hz.
BSS 3,6 : 34 Hz. (Med aktiv bas eq. : 20 Hz.)

Her ses en SPL. frekvensgangs måling på BSS 2,6 -7 mk.3.
Liniariteten ligger fint omkring +/- 1,2 db. fra 40 til 20 kHz. (Undtagen mellem 500 og 8-900 Hz. hvor 8546-00 her et naturligt hæv der uden sugekredse ikke kan fås under 1.5 ved enkelte peaks.) meeen jo ik så ringe endda
(30 grader off axis følger kurven faktisk meget tæt på B&K's idiel kurve.)
F-3 ved godt 39 Hz.
Følsomhed ligger omkring de 86 - 87 db.
------------------------------------------------------------ ---------------------------------
En mk.4 model er kommet til hvor højtaleren står på en speciel vinklet fod der hælder højtaleren 7 grader. for at give bedre fase forhold med et nyere delefilter, hvor ved en endnu mere liniær frekvensgang er opnået (+/- 1 db.) samt helt optimale faseforhold.

Her ses dem omvendt L formede fod der "tilter" højtaleren 6,85 grader.

En af de nye mk.4 vers, under samling på værkstedet.

ScanSpeaks D2905/9700 diskanter kan fås som alternativ til 9900R. og ligeledes 18W78545 eller 18W/8546-02 som alternativ mid. efter ønske.
Se iøvrigt også :
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&KW=miju
Og lidt generel højtaler teori...
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&KW=miju
------------------------------------------------------------ ---------------------------------
Jeg har følgende modeller udviklet : BSS1,6 - BSS2,6 og BSS3,6. - BSS1,5 - BSS2,5 & BSS3,5
Der er dog til 1,6 modellen mulighed for at udbygge denne til 3,6 modellen og enten : 3,6-7 eller 3,6-8 eller 3,6-10 eller 3,6-12 samt 3,6-15.
Disse efterfølgende "tal" betyder at der medfølger et bas system (woofer) med enten 7" eller 8" eller 10 - 12 og 15" enheder.
(Der kan også laves 2x7 - 2x8 og 2x10 hvilket betyder der er anvendt 2 stk. bas enheder istedet for kun en, disse kræver dog elektronisk deling og bas eq. og derfor min. to effekttrin.)
7" & 8" samt 10" modellerne er med ScanSpeak's 8545k eller 8555 samt 8565.
(12 & 15" er med enten Peerless eller Flexunits fra Audiotechnology)
Alle modeller fås med enten : ScanSpeak's D2905/9700 eller 9900 diskanter samt enten : 18W/8545-00 eller 8546-00 mellemtoner.
Der arbejdes pt. på 1,5 - 2,5 samt 3,5 modeller bestykket med 5" C-Quence enheder til mid. og Flex units til bas, alle fra AudioTechnology.
Dette udviklings arbejde tager dog lidt tid.
Generelt tager det mig mellem 1 og 3 år at få en ny model som jeg vil det.
De her viste modeller fik jeg ideen til mellem 95 & 96 og jeg har så eksperimenteret med og arbejdet på dem fra 97 til 2000. før de nu har fået deres endelige form og konfiguration.
De er så udviklet og forbedret gennem de sidste 5 år. (med de enheds konstelationer her vist)
En god højtaler er jo ikke lige noget man "banker" sammen over en weekend..
D.I.Y!? Hvor svært kan det være??.. (tænkte jeg en gang i tidernes morgen) 
Hvor blev jeg dog klogere!...
( her 10 år efter!)
mvh.
Ps. undskyld den knap så super kvalitet på billeder, men jeg er af den gammeldags type der ikke har digital kamera, men et dyrt og godt alm. kamera, så nogle billeder er scannet ind, og andre fra min mobil telefon der har digital kamera.
Her er iøvrigt billeder fra en tilfreds indehaver af disse højtalere (min bror) :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36630&P N=1&TPN=1