Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 08:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Akut hjælp til valg af ny AVR (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Ja, I har hørt fuglen synge det før, men jeg sidder i den uheldige situation, at min nuværende surround receiver (Denon AVR-1403) er gået amok. Den skruer selv op for lyden (typisk helt op til max!!), og den har gjort det hyppigt på det seneste. Det er kun et spørgsmål om tid, før den springer mine højttalere, og det ville jo bare være en træls ekstra omkostning! Derfor skal den bare væk! Jeg har desuden prøvet at tage batterierne ud af remoten, men den gør det stadig.

Garantien er udløbet, og jeg gider ikke at ofre penge på rep. af en forstærker til 3500kr.

Ja, jeg ved godt, at jeg ikke sidder med den bedste receiver, men som studerende med egen lejlighed og en grinagtig SU, kan finansen ikke række længere (tud tud).

Min surroundreceiver er også en dum fejlinvestering (købt i 2002), da jeg slet ikke har brugt surround mulighederne. Jeg har nemlig kun sat 3 ht'ere til. Nemlig front og center. Mere har jeg ikke brug for.

Men sagen er, at jeg simpelthen ikke kan undvære min musik, og skal ud og investere i noget nyt hurtigst muligt. Dog aner jeg absolut INTET, om hvad jeg skal have fat i. Jeg kunne godt tænke mig en stereo amp, men hvad skal jeg så gøre med min center???

Kan I komme med lidt inputs og bud på forstærkere/surr. receivere med god/ok musikalsk klang? Jeg har ca. 5000kr til rådighed.

Om varen er brugt eller ej gør skam intet. Den skal bare virke.

På forhånd tak!
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

H/K AVR 430 til 4500 i electriccity

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Du kunne sikekrt med fordel overveje at droppe centeren, og køre ren stereo.

Et bud i 5000 kroners klassen kunne være en H/K Signature 1.3 effekt og en H/K Signature 1.0 forforstærker. En til prisen rigtig vellydende kombination, som vil have svært ved at skuffe, sammenlignet med hvad du kommer fra :]

Effekten skulle kunne findes til omkring de 3500, og forforstærkeren skulle kunne findes mellem 1500 og 2000.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej Tonyax

Hvordan er den H/K til musik? Det spiller nu ikke en stor rolle, men er 430 ikke en udgået model?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg kunne godt tænke mig og vide om du var glad ved den lyd du havde i denonén. Og gerne hvilke højtalere du har. Det skulle gerne give os en bedre mulighed for, at hjælpe dig.

God dag. Søren

Jeg var lige inde på HFK´s Cybertainment i brugtmarkedet og en DENON PMA2000 til 2500,- kr. Det er et fornuftigt køb til prisen. Det er en god og strømstærk forstærker. 80 watt. i 8 ohm.

Jeg ved ikke hvad kabler du har men brug lidt på det osse, måske en opgradering af dine forbindelser.....Og så sælg din center....

Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

powda skrev:

Et bud i 5000 kroners klassen kunne være en H/K Signature 1.3 effekt og en H/K Signature 1.0 forforstærker. En til prisen rigtig vellydende kombination, som vil have svært ved at skuffe, sammenlignet med hvad du kommer fra :]

Effekten skulle kunne findes til omkring de 3500, og forforstærkeren skulle kunne findes mellem 1500 og 2000.

Hej Powda.

Ja, jeg har også tænkt på at droppe centeren og køre ren stereo. Men hva med filmoplevelsen??? (når man endelig får sig taget sammen til at se en). Går man ikke glip af meget, når man ikke har mulighed for centerkanal, DTS/Dolby D???

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jo gør du, men når du heller ikke har BGht hvad så?

Ang. harman så jo, det er en næsten udgået model, men den nye har næsten ingen ændringer, kun bedre autosetup og det er faktisk det...

Da du slet ikke har været vant til dette, og kan indstille det manualt med bedre resultater er dette intet problem, nyprisen på den var ca 8.000 kr, så det er virkelig et kup.

Køb den!

Den er musikalsk, fremhæver/karakterisere mellemtonen rigtig godt, god dyb bund, med fast/rent slag.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Hej

jeg kunne godt tænke mig og vide om du var glad ved den lyd du havde i denonén. Og gerne hvilke højtalere du har. Det skulle gerne give os en bedre mulighed for, at hjælpe dig.

God dag. Søren

Jeg var lige inde på HFK´s Cybertainment i brugtmarkedet og en DENON PMA2000 til 2500,- kr. Det er et fornuftigt køb til prisen. Det er en god og strømstærk forstærker. 80 watt. i 8 ohm.

Jeg ved ikke hvad kabler du har men brug lidt på det osse, måske en opgradering af dine forbindelser.....Og så sælg din center....

Hej Toolate

Tak for din respons.

Jeg har som sagt ikke det optimale setup, og mit nuværende system, er faktisk mit første rigtige 'hi-fi' anlæg. Derfor har jeg faktisk ikke nogen sammenligningsgrundlag. Jeg kan dog sige, at jeg er rimelig tilfreds med lyden selvom diskanten godt kan være lidt skarp ved høj volumen. Men som sagt er min sammenligningsgrundlag med andre anlæg minimal.

Her er mit setup:

Denon DVD 900 (bruges også som cd afspiller)
Denon AVR 1403

B&W DM601s3 (front)
B&W CC6 (center)

Jeg bruger et profi-gold optisk kabel mellem receiver og DVD.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg blander mig.

Tale ved en i surround går ganske rigtigt til en centerhøjtaler. Men når du så hører det i stereo bliver den fordelt så det lyder som om den kommer fra midten. Så din film oplevelse vil næsten være den samme når du nu alligevel ikke har surround højtalerne.

Hej igen. Søren

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen igen

Jeg har faktisk selv haft disse B&W højt. og de spiller faktisk godt.

Jeg udskifede mine højtaler kabler til nogle fra OEHLBACH og fik fjernet toppen af diskanten. Jeg havde samme problem og jeg tror faktisk det er dine højtalere der lyder sådan, bare rolig der er ikke noget galt med dem, sådan er B&W.

Jeg ville osse udskifte det optiske med et godt digitalt kabel i stedet, det vil sikkert osse hjælpe på lyden.

Og prøv så, at kigge på den DENON der... Jeg kan ikke huske om den digital indgang. Her bruger du så nogle gode stereo kabler. eks. fra OEHLBACH

Hejsan. Søren

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Tale ved en i surround går ganske rigtigt til en centerhøjtaler. Men når du så hører det i stereo bliver den fordelt så det lyder som om den kommer fra midten. Så din film oplevelse vil næsten være den samme når du nu alligevel ikke har surround højtalerne.

Hej igen. Søren

Det synes jeg nu ikke er helt rigtigt. Eller rettere, så længe du kun er een person til at se film, kan stereohøjttalerne sådan nogenlunde placere stemmerne midt i, men lige så snart man er flere til stede, er det i min erfaring kun centeren, der kan skabe midterperspektivet.

Det kan selvfølgelig variere og i det her tilfælde kan det være en fin disposition at ofre surroundlyden for at få en kvalitetsforstærker i stereo, men hvis man har et surroundsetup synes jeg centeren spiller en meget stor rolle.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

powda skrev:

Ja, jeg har holdt længe øje med Signature serien fra Harman. Jeg synes bare brugtpriserne er latterlige høje. F.eks. kræver en på DBA 3800kr for Sig. 1.0. Er det ikke en tand eller to for meget? Ellers har René fra Vassago Hifi et rigtigt godt tilbud på Sig. 1 og 2.1. Problemet er bare at 2.1'eren er med hele 7 kanaler. Og det får jeg aldrig brug for. Desuden har jeg hørt at 2.1'eren skulle lyde dårligere end 1.3. Kan det passe?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Toolate skrev:

Hej igen. Søren

Det synes jeg nu ikke er helt rigtigt. Eller rettere, så længe du kun er een person til at se film, kan stereohøjttalerne sådan nogenlunde placere stemmerne midt i, men lige så snart man er flere til stede, er det i min erfaring kun centeren, der kan skabe midterperspektivet.

Det kan selvfølgelig variere og i det her tilfælde kan det være en fin disposition at ofre surroundlyden for at få en kvalitetsforstærker i stereo, men hvis man har et surroundsetup synes jeg centeren spiller en meget stor rolle.

Hej med dig. Har du fulgt med i det her forum fra starten ville du se, at jeg svarer på det som emnet drejer sig.

Men ellers er vi helt enige om, at det er nødvendigt med en centerdims i et surroundanlæg.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:
[QUOTE=Vanderlay][QUOTE=Toolate]

Hej med dig. Har du fulgt med i det her forum fra starten ville du se, at jeg svarer på det som emnet drejer sig.

Men ellers er vi helt enige om, at det er nødvendigt med en centerdims i et surroundanlæg.

Ja, jeg har skam læst det, men måske lidt for hurtigt. Jeg læste det blot som om du skrev, at to stereohøjttalere - surroundanlæg eller ej - ville give den samme centereffekt vha. stereoperspektivet, men du skriver jo 'næsten' og det kan selvfølgelig fortolkes flere veje.

Hvis man overvejer frem og tilbage mellem stereo og surround (til film, altså), er det da om ikke andet relevant, om man kun skal lytte een person i sweet spot eller der er flere.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
powda skrev:

Ja, jeg har holdt længe øje med Signature serien fra Harman. Jeg synes bare brugtpriserne er latterlige høje. F.eks. kræver en på DBA 3800kr for Sig. 1.0. Er det ikke en tand eller to for meget? Ellers har René fra Vassago Hifi et rigtigt godt tilbud på Sig. 1 og 2.1. Problemet er bare at 2.1'eren er med hele 7 kanaler. Og det får jeg aldrig brug for. Desuden har jeg hørt at 2.1'eren skulle lyde dårligere end 1.3. Kan det passe?

Jeg har aldrig ejet 2.1, men har haft to 1.3'ere, og til prisen er det en god effektforstærker. Har haft sådan to sammen med en 1.0, hvilket var et ganske fornuftigt setup, når man tager brugtpriserne i betragtning. Derudover har de nyere af 1.0'erne faktisk 7 kanals indgang, så hvis du kommer til at savne surround, så kan du udover den 1.3'er anskaffe dig en tokanals effekt til at drive et sæt baghøjttalere, og så smide en dvd afspiller med dekoder foran, hvilket var en løsning jeg også benyttede mig af, og med ret godt resultat.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Tror jeg er blevet lidt varm på Rotel's preamp (RC 1070) og stereoamp (RB-1070). Det er ikke helt afklaret endnu, men jeg synes det ser godt ud. Hvordan de så lyder med mine B&W, er så et andet spørgsmål.

Hvad er den bedste løsning generelt, rent lydmæssigt? A) At købe en intgr. forstærker eller B) en pre + effekt? 

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa

jeg vil lige give mit bud med...

Da du har fronter, center og dvd afspiller, jå så ville jeg klemme budgettet en anelse, og købe en mindre reciever samt et par små bag ht'ere.

Et bud kunne være:'

Tapeconnection: Yamaha RXV 457  kr 2558.-

HFK: B&W DM600 S3 kr. 2598

Ja den smutter med en rund 100.- plus lidt til ekstra ht kabler, men du får en fin reciever samt fuld surround.

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Sidder man nogenlunde midt for, behøver man ikke en center til surround - lige så lidt som en alm. stereo opstilling gør det. Det skal huskes, at hjemmebif surround er en aflægger af biografernes, hvor det er vigtigt, at reallyd (deriblandt det meste dialog), opfattes som kommende fra lærredet af alle i biffen, ligegyldigt hvor de sidder. Og når du alligevel har fravalgt dine baght'er, begynder hele ideen om surround at blive lidt formålsløs . Desuden antyder din post, at du prioriterer musiklytning højest...

Så mit bud er, hellere en bedre stereoamp! (du bruger ikke sub, vel?)

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

har selv et sæt Dali450 (gulv højtalere) og dine "små" DM601ere (har selv haft dem) får mer end rigeligt havre fra en H/K AVR430. Har somsagt selv lillebroren 330 og har endnu ikke savnet dynamik eller styrke.

Har haft H/K Signature (2.1 5x100w) og synes dog at de er bedre end AVR serien, men ville være skuffet hvis jeg gik fra AVR til Signature. Da AVR serien klare sig så godt.

så til dine 601ere vil en AVR430 være mer end god nok.

jeg ville nok overveje om ikke et sæt DM602 ville være bedre, og så "degradere" dine 601ere til rear. HVis det er surround vejen du vil gå. Ellers ville jeg se om jeg ikke kunne få solgt 601erne og så finde et sæt CDM1 istedet, hvis det er stereo vejen.

og er det stereovejen du vil gå, ville jeg også se efter en integreret fra Marantz eller Holfi (foruden dem der er nævnt)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes