Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Baghøjttalere i loftet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg er ved at indrettet et hjemmebio-rum helt fra bunden. Jeg skal bl.a. have monteret helt nyt loft. Hos Scala Hifi í Århus, har jeg set at de har baghøjttalere monteret i loftet så de peger nedad. De ligner mest en bilstereo højttaler med gitter foran. Bl.a. Dynaudio laver også en "high-end" højttaler til indbygning (IP24)

Lige nu bruger jeg et sæt Dali 3B som sidehøjttalere. De er ret store i et lille rum (6x4 m), især hvis jeg en dag laver 7.1, så jeg synes det ville være meget mere diskret at bygge nogle enheder ind i loftet i stedet. Der er ca. 2.3 m loftshøjde, og højttaleren kunne blive 15 cm dyb.

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej mig selv

Da der ikke var nogen der åbenbart havde erfaring med det, måtte jeg selv ud med beslag og lange skruer, for midlertidigt at skrue mine surround højttalere fast i loftet, lige over sofaen.

Det kan man godt! Normalt har jeg dem i siden (altså ikke bag-), så forskellen er ikke stor. Man skal lige i starten lade være med at fokusere på at lyden kommer oppefra, så er det fint.

Så mit nye loft bliver med integrerede højttalere. Så ligner det heller ikke en radioforretning så meget :-)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej Svend P.

Smid lige nogle billeder ud her på siden når du er færdig.

MVH WRONG

Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted

HIFI_n00b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Ja det lyder sq meget spændende .

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Kan man evt. lave noget med at side højtalerne sidder på væggen baghøjtaleren sidder i loftet?

Har et meget lille værelse (4x2.5 og 2.5 højt) og det er samtidigt lidt et problem at den ene sidevæg er skrå. Den optimale placering af sidehøjtalerne i mit lokale ville nok være længere tilbage og hermed få lidt længere afstand til front højtalerne, men her sidder der en dør, så den er nok heller ikke optimal af montere på, og når sidehøjtalerne sidder så langt fremme vil en evt. bagcenter få meget længere afstand end en sidehøjtalerne.

Så kan man med rimeligt resultat have højtalerne have højtalerne til gå fra side til loft placering af bagcenter?

Eller kan den ene sidehøjtaler måske placeres på en dør ? (nogle der har set en sådan løsning)

Eller bør man bare holde sig til 5.1 i mindre lokaler?

Det skal siges at der er tale om Jamos dipole D6SUR.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Kan man evt. lave noget med at side højtalerne sidder på væggen baghøjtaleren sidder i loftet?

Har et meget lille værelse (4x2.5 og 2.5 højt) og det er samtidigt lidt et problem at den ene sidevæg er skrå. Den optimale placering af sidehøjtalerne i mit lokale ville nok være længere tilbage og hermed få lidt længere afstand til front højtalerne, men her sidder der en dør, så den er nok heller ikke optimal af montere på, og når sidehøjtalerne sidder så langt fremme vil en evt. bagcenter få meget længere afstand end en sidehøjtalerne.

Så kan man med rimeligt resultat have højtalerne have højtalerne til gå fra side til loft placering af bagcenter?

Eller kan den ene sidehøjtaler måske placeres på en dør ? (nogle der har set en sådan løsning)

Eller bør man bare holde sig til 5.1 i mindre lokaler?

Det skal siges at der er tale om Jamos dipole D6SUR.

Jeg kender ikke den jamo dipolht. Men jeg syntes at dit rum virker lidt lille til 7.1.

Men måske var det nemmere for dig med 6.1 da du kan rykke dine bag/side htere længere bagud.

Har du prøvet at stille grejet op i 7.1 eller er det stadig på "tegnebrædtet"??

MVH WRONG

Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes