Forfatter |
|
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter en diskution om valg af en dedikeret center eller 3 ens fronthøjttalere vil jeg lave denne lille afsteming.
Med en "dedikeret center" menes en horisontal højtalere der sælges som sådan til et surround system.
"3 ens fronthøjttalere" betyder at højttaleren til center kanalen er den samme som dem til de 2 front kanaler. Desuden skal de være placeret på samme måde. Det betyder f.eks. at 3 B&W LCR'er , hvor centeren ligger ned regnes som en dedikeret center.
Selvom om man har en meningen om spørgsmålet men ikke har hørt på begge løsninger bedes man svare "ved ikke".
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups  3. valg er selvfølgelig.
Ved ikke. Jeg har ikke hørt på begge ting.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har stemt 1, mere af "æstetiske" grunde end af lydmæssige - forklaring følger.
Jeg har 3 stk identiske Energy RVS som fronthøjttalere. Inden endelig opsætning prøvede jeg både at have centeren vertikalt placeret som højre og venstre, og at lægge den ned for at "tækkes" indretningen.
Der var efter min mening en så minimal forskel på lyden i de to opsætninger (og jeg kunne ikke umiddelbart afgøre med mig selv hvilken lyd der virkede mest "korrekt"), at jeg endte med at lægge centeren ned af hensyn til indretningen af min "frontvæg".
Det skal lige siges at RVS højttaleren er en 2-vejs konstruktion med 2 bas-enheder, en i hver "ende" og en enkelt diskant i midten (D´appolito konfiguration) - hvilket i hvert fald i teorien betyder at jeg begrænser den vandrette spredning af lyden ved at lægge centeren ned, stik i mod hensigten. Men da det område som lyden skal ramme i mit tilfælde er ret begrænset, gør det i dette tilfælde ikke så meget. For andre, hvor der er siddepladser forholdsvis langt ud til siderne, vil det formentlig betyde mere.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købet en B&W HTM som er en dedikeret center, og har B&W 805 som sidehøjttalere. Centeren ligger ovenpå TV'et, og alligevel er de tre fronter faktisk identiske, idet HTM er en 805 der ligger ned.
Derfor har jeg ikke stemt, da der ikke er et felt der passer til mit setup. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jeg har købet en B&W HTM som er en dedikeret center, og har B&W 805 som sidehøjttalere.Centeren ligger ovenpå TV'et, og alligevel er de tre fronter faktisk identiske, idet HTM er en 805 der ligger ned.
Derfor har jeg ikke stemt, da der ikke er et felt der passer til mit setup. |
|
|
Jo. Jeg skrev i mit 1. indlæg at alle setup hvor højtaleren ligger ned høre under "dedikeret center" gruppen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
Spencer skrev:
Jeg har købet en B&W HTM som er en dedikeret center, og har B&W 805 som sidehøjttalere.Centeren ligger ovenpå TV'et, og alligevel er de tre fronter faktisk identiske, idet HTM er en 805 der ligger ned.
Derfor har jeg ikke stemt, da der ikke er et felt der passer til mit setup.
|
|
|
Jo. Jeg skrev i mit 1. indlæg at alle setup hvor højtaleren ligger ned høre under "dedikeret center" gruppen. |
|
|
Nu er det jo bare sådan, at diskanten er ovenpå kabinettet på HTM, så akustisk er den helt identisk med sidehøjttalerene. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft både HTM og 805 og de er MEGET tæt på hinanden, men skulle jeg vælge blev det en ekstra 805'er...
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Nu er det jo bare sådan, at diskanten er ovenpå kabinettet på HTM, så akustisk er den helt identisk med sidehøjttalerene. |
|
|
Det er muligt og det er sikkert et rigtigt godt setup du har. Men ved en afstemning skal der taget et valg og jeg valgte at stemme om 3 helt ens fronthøjttalere. Dvs. i denne afstemning er dit setup i "dedikeret center" gruppen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Jeg har haft både HTM og 805 og de er MEGET tæt på hinanden, men skulle jeg vælge blev det en ekstra 805'er... |
|
|
Ja, måske er Arnold kønnere med et grønt ansigt !  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Bedst som man undrer sig over hvor bassen er blevet af, ringer naboen på, og siger at den er inde hos ham...... |
|
|
LOL
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
L.B. skrev:
Jeg har haft både HTM og 805 og de er MEGET tæt på hinanden, men skulle jeg vælge blev det en ekstra 805'er... |
|
|
Ja, måske er Arnold kønnere med et grønt ansigt !  |
|
|
Sir Round skrev:
Spencer skrev:
Bedst som man undrer sig over hvor bassen er blevet af, ringer naboen på, og siger at den er inde hos ham...... |
|
|
LOL |
|
|
Funny man, that Spencer! 
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har stemt "dedikeret center" da jeg ikke ville kunne se midten af lærredet hvis der stod en Dali Grand mere som centerhøjttaler i min opsætning. 
Hvis ellers centeren er fra samme serie, kan jeg ikke se noget problem i at bruge en dedikeret center.
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hvis ellers centeren er fra samme serie, kan jeg ikke se noget problem i at bruge en dedikeret center. |
|
|
Så du har ikke hørt 3 ens og burde derfor ha' svaret "ved ikke"?
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Svend P]
Jeg har stemt "dedikeret center" da jeg ikke ville kunne se midten af lærredet hvis der stod en Dali Grand mere som centerhøjttaler i min opsætning. 
Øh kan du ikke bare lægge en ned...... . Månokgivedigreti,atduformestudafdetdugør.
Jeg har hørt begge ting med mine STORE Concept 2. Det lyder altså bedst med en 2ér som center. Har dog købt en centerht. Da en 2ér ikke passede ind i møbleringen. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
suk, ALT andet end 3 ens HTére foran, i samme højde/vinkel/afstand er et kompromis  ( ud over, at have prøvet begge dele, har jeg også prøvet at skille min identiske center HT ad - mellemtone/diskant fra bassektionen - og placerer mellemtone/diskant lige under lærredskant ( stadig opretstående ) , så den stadig var ens, men højden var forskellig og man kunne høre det med det samme! .............selv om det klart er mere bøvlet/forpligtende/fordyrende mht. lærredet.
så gæt hvad jeg stemte __________________ dj
|
Til top |
|
|