Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 08:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sten under højttalerne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 December 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Kunne godt tænke mig at høre hvorfor I benytter fliser og andet havegrej under ht'erne. Selv synes jeg at lyden ikke "svæver" rigtigt uden noget tungt under - selv små kasser. Derudover isolerer de jo efter min mening bassen fra gulv, og fra dem der bor under gulvet. Jeg bruger granitklinker under mine, og eksperimenterer en del med noget hårdt skum mellem kasserne og klinkerne. Det gør store ting ved lyden. Har nogen en mening om dette?

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

lyder spændene, men har ikke selv prøvet det. det skal somend nok være godt, det er der jo også på de dyre b&w højtalere
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 December 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået en råd om at sætte fliser under mine højtalere fordi fliserne skal være der for at bassen ikke forplanter sig i hele huset.

Jeg har afprøvet teorien og det virker faktisk meget godt.

Jeg har valgt sort granit under mine højtalere.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31315&P N=1&TPN=1

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Det virker på en måde som at have en god stander under boksene. Jeg har "reolhøjttalere", og ikke plads til standere, så de står ovenpå nogle reolmoduler, som spillede kraftigt med, inden jeg lagde sten under ht'erne. Pludselig svævede lyden i rummet, meget mere frigjort end tidligere. Herefter blev det meget nemmere at høre om de stod rigtigt vinklet, i korrekt afstand fra side- og bagvægge m.m. Det kan kraftigt anbefales, og er sikkert også ret virkningsfuldt mht gulvhøjttalere. Jeg vil tro der her skal være et fedt gulvtæppe under stenene, eller andet blødt materiale, for ellers forplanter bassen sig bare direkte gennem sten/fliser, og videre ned til den stakkels underbo. (Pas dog på at højttalerne ikke står ustabilt). Virker særdeles godt også på sub's, i hvert fald når der ikke er en nedadrettet port. Jeg har kun erfaring med bagudrettet port.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

duer det ik bare at have et tykt stykke gulvtæppe under? det har jeg og syntes det hjæpler ret godt. jeg ved selvfølgelig ikke om det med sten er bedre da jeg ikke har prøvet det.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
duer det ik bare at have et tykt stykke gulvtæppe under? det har jeg og syntes det hjæpler ret godt. jeg ved selvfølgelig ikke om det med sten er bedre da jeg ikke har prøvet det.

Jo, det hjælper da, men prøv bare at kigge rundt i HiFi4all og læs om dem der bruger fliser, granit eller marmor under højttalerne. I øvrigt er der dem der sværger til sten under alle komponenter, især pladespillere, cd-afspillere osv. Det gør noget fantastisk ved lyden. Prøv det!

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

ok lyder godt jeg ved dog ikke hvorfor, men jeg gider ikke rigtig bruge tid på mit nuværende stereo. det står til udskiftning, det er et gammelt sony anlæg med eltax højtalere...... det spiller så dårligt at bare du skruer den mindste smule op så skratter det i diskanten. men jeg vil da prøve det med det nye jeg får, når jeg får det.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Det der sker er, at gulv og møbler normalt "spiller med", altså vibrerer i takt med den lyd højttalerne udsender, og det er utroligt så meget dårlig "lyd" man slipper for, når man lægger noget rigtig tungt under højttalere. Det giver ikke helt så meget med sten under apparatene, men alligevel betyder det tilsammen rigtig meget. God fornøjelse!

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Freako: Jeg mener der er mange der bruger kork-plader, imellem fliserne. Det er sikkert tilstrækkeligt  hårdt, samtidig med det ikke overfører nogen resonanser.
 Har dog ikke selv prøvet endnu, men tror det er noget der giver en hel del! - Skal bare lige have taget mig sammen til at hente nogle møgtunge fliser

mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

skal man ikke have noget imellem fliser og højtaleren, ellers ridser det da højtaleren?

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 10 December 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

freako skrev:

banz skrev:

Jo, det hjælper da, men prøv bare at kigge rundt i HiFi4all og læs om dem der bruger fliser, granit eller marmor under højttalerne. I øvrigt er der dem der sværger til sten under alle komponenter, især pladespillere, cd-afspillere osv. Det gør noget fantastisk ved lyden. Prøv det!

Har prøvet netop dette, mere ro og fastere samt dybere bas. Derudover ser det godt ud synes jeg, ikke mindst når man går skridtet videre til granit istedet for de havefliser jeg brugte

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 11 December 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

.
.
Udemærket tråd det her, men jeg har nogle teoretiske problemer 'at putte sten under højtalere'. Taler vi om gulv eller standerhøjtalere, er det så ikke bedre med spikes der kan lede resonanserne væk fra kabinettet og ned i gulvet? Jeg vil tro at med sten får man bare resonanserne tilbage til selve højtaler enhederne, og det kan da ikke være nogen fornøjelse!
Det skal siges at jeg ikke selv har prøvet med sten eller fliser under mine standere, men jeg er meget nysgerrig.
Er der nogle der er uenige i mine betragtninger?
.
.

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 11 December 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet med store havefliser under mine højtalere. Jeg synes ikke det gav noget. Så de er fjernet igen.

Spikes har også været prøvet, men synes helt klart at Holfi Feet er det der lyder bedst.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Tror der er lidt forskellige teorier om hvordan en højtaler "kan" afkobles... Ikke at der måske findes én gylden løsning, men i mit hoved så er netop en masse forøgelse af højtaleren, hvilket flisen jo også hjælper med, med til at holde kabinettet bedre fast... forstået på den måde at enhederne kan arbejde mere, uden kabinettet nødvendigvis følger efter. (Kan også sammenlignes med at man bruger ekstra stive bafler, og kabinetter i det hele taget).
Men sålænge selve højtaleren er placeret rigtig oven på flisen, eller stenen, så den ikke kan vippe, eller bevæge sig uafhængigt af hinanden, så er selve højtalerens vægt jo sådanset øget! (Samme princip som de hersens sindrige "rotter" man kan sætte oven på højtaleren.)

Flisen har jo også den fuldstændig modsatte virkning, i forhold til f.eks. dæmpene gummifødder, hvor fødderne bare absorbere vibrationerne (fint til naboerne) men alle de vibrationer som er afgivet til selve kabinettet, og absorberet i gummifødderne er jo tabt lyd...

Spikes sørger for at kontaktfladen med gulvet skal være så lille som mulig, samtidig med at højtaleren står helt fast. Men det er jo lidt som at helbrede istedetfor at forebygge... for hvis man har sørget for at vibrationerne i kabinettet er på et minimum, så har man jo slet ikke brug for spikes...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Sendt: 11 December 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har sådan nogle dæmpe-skum fødder, fra hifiklubben under mine B&W 602'ere.... vil det hjælpe at sætte en flise under hver? Og skal flisen så direkte under højtaleren, og derefter dæmpe fødder, eller omvendt?
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 12 December 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter lige med her!

Det er selvfølgelig altid sikkert at lytte sig frem, men et par forslag ville ikke være af vejen :-)

mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 12 December 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har rigtig dårlige erfaringer med sten under højtalerne.

Havde på et tidspunkt et par Skifer plader under min egamle 6006´ere og jeg synes at det fik diskanten til at blive lidt for skarp og dominerende, kork var klart bedre efter min mening - eller VT feets/SD osv.

3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 12 December 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Sten under højttalerne

Hvad laver han der !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Sten under højtalerne

Nu skal man nok tænke lidt over det - den med tynde granitfliser / plader virker slet ikke så godt som haveflisen. Tynde plader / fliser af marmor eller granit vil bare give rasle skramle resonanser imellem gulv og højtaler.
Der skal mindst tykkelsen som en haveflise har - 4 til 5 cm. Hvadenten det er marmor eller granit skal man ikke ned i mindre tykkelse, for så får man stik modsat virkning ud af det, der skal en tung død masse til at give den ønskede effekt.
Og så skal højtaleren stå på 3 eller 4 spikes / andre fødder.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum