Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 09:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dali 850 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

dette er sakset fra en brugeranmeldelse.

Bassen kan gøres bedre ved ganske få ændringer i delfilteret, så det er absolut anbefales værdigt. Dog spiller den også rigtig flot uden disse tweaks.
Udover dette er det jo en stor højttaler som kan spille højt, og dali 850 klare alt fra klassisk til jazz og videre til heavy metal rigtig godt. Jeg har sjældent hørt højttalere som gengiver Metallica og Norah Jones bedre, og slet ikke til prisen. Man kan finde et sæt 850'er for 3000-4500 brugt, og der får man virkelig meget højttaler for pengene.
Højttaleren er en god all-round højttaler som ikke skræmmer nogen væk.

En anden ting som også godt kan betale sig er at fjerne, er det lille net som sidder rundt om diskanten, gøres dette er det som om lyden åbner sig en lille smule mere op.

Er der nogen der har en ide om hvad der skal gøres i delfilteret, og er der nogen der rent faktis har prøvet at fjerne det net forand diskanten.

håber at der er nogen der kan hjælpe.

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 December 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Synes ikke du skal pille ved det, men det er bare min mening. Hvis du ikke kan lide lyden køb en anden ht
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

nu er det ikke noget med at jeg ikke kan lide lyden men når nu der står såden noget i en brugeranmedelse må man jo finde udad om det har noget på sig.

Da jeg var på besøg hos dalifabrikken fik jeg en lille snak med lars Worre om forskelen mellem dali 850 og 870 var, og efter ham, var basserne de samme og mellemtonen var stort set også det samme. Men diskant og delfilter var forskeligt, om kabinettet har samme størrelse ved jeg ikke men hvis det er det samme så må man jo kunne "tune" en 850 til at lyde mere som 870 ik

Dali Grand

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Kabitterne er også noget af det samme ser det ud til.

Hvis du får et dali 870 delefilter skal det nok kunne lade sig gøre vil jeg tro. Men hvorfor overhovedet bekymre sig om det, hvis man kan lide lygen?

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

tja noget skal man jo gå og tænke på.

man må jo nok sige at 870 har en mere fri lyd end 850 men da jeg ikke har "tid" til at købe 870 lige nu kunne det jo være sjovt hvis man relativt nemt kunne tune sig til det-

Dali Grand

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 December 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

bred151:

Bas og mellemtone ser i hvert fald ens ud for de to modeller. Jeg har også været på besøg hos Dali og har spurgt om præcis det samme (altså 850 vs. 870). Vedkommende ville ikke helt ud med det, men i hvert fald basserne er ens.

Det lille net, der sidder rundt om diskanten, HAR faktisk en funktion - det er beskrevet i manualen, som du kan finde på Dali's hjemmeside. Jeg vil fraråde dig at fjerne det! Hvis du er meget utilfreds med diskanten kan du udskifte den med en anden, men så bliver du nødt til at rette delefilteret til. 

Mht. delefilteret er jeg ved at lave et par Dali 850 aktive for tiden (det har desværre trukket ud et stykke tid). I den sammenhæng skal jeg på et tidspunkt ind og kigge nærmere på delefilteret, så måske kunne vi finde ud af noget sammen? Hvis du kan få fat i diagrammet over delefilteret og evt. nogle data for enhederne, vil det være en stor hjælp. Det vil spare mig for noget "reverse engineering". Jeg vil prøve at se, om jeg ikke kan få diagrammet for delefilteret (tvivlsomt) og data for enhederne fra Dali. Evt. vil jeg prøve at få data for enhederne fra Vifa. 

Mvh. Kim  

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt Dali 850, hvor jeg ikke var tilfreds med diskanten. Jeg overvejede at sætte en anden i, men synes det blev for dyrt. Så står man med en uoriginal højttaler, der måske blevet dyrere end at købe den man egentlig ville have, og man aner ikke hvordan resultatet bliver.

Jeg har nu købt et sæt Grand, og DEM er jeg glad for.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

det bliver nok ikke næmt og finde de diagrammer men hvem ved så giver jeg lyd. lars worre ville godt fortælle at basserne var det samme og det han ville sige om mellemtonen var at det var den der også er brugt i grand og forskelen er meget lille--- næsten ikke hørbart det hele ligger i delfiltet.

Dali Grand

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg har haft et sæt Dali 850, hvor jeg ikke var tilfreds med diskanten. Jeg overvejede at sætte en anden i, men synes det blev for dyrt. Så står man med en uoriginal højttaler, der måske blevet dyrere end at købe den man egentlig ville have, og man aner ikke hvordan resultatet bliver.

Jeg har nu købt et sæt Grand, og DEM er jeg glad for.

hmm da jeg under min samtale med lars worre sage at man vel kunne skifte diskanterne ud i 850 trak han på smilebåndet og sage.: alt det der diy ender sku altid ude i garagen.... Så du har nok lidt ret og jeg ville da også gerne ha grand men-- de er store og dyre.

Dali Grand

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

bred151 skrev:
det bliver nok ikke næmt og finde de diagrammer men hvem ved så giver jeg lyd. lars worre ville godt fortælle at basserne var det samme og det han ville sige om mellemtonen var at det var den der også er brugt i grand og forskelen er meget lille--- næsten ikke hørbart det hele ligger i delfiltet.

Enhederne til Grand er muligvis de samme (diskanten nu helt bestemt ikke!), men det der gør Grand speciel er, at enhederne er udmålte, og de bedste er benyttet. D.v.s. de "kasserede" enheder er formentlig brugt i 850.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

det jeg mente var at mellemtoneenheden til 870 er de samme som grand

Dali Grand

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Sendt: 09 November 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

bred151 skrev:

Enhederne til Grand er muligvis de samme (diskanten nu helt bestemt ikke!), men det der gør Grand speciel er, at enhederne er udmålte, og de bedste er benyttet. D.v.s. de "kasserede" enheder er formentlig brugt i 850.

De Kasserede enheder i 850????...NOT... Ja nu var Rød Serien 850èren jo en overgang deres top HiFi serie med 850èren som den største... (blue havde godt nok en større med 2*10")Senere kom så nye serier til. bla. Grand.. og idag kan man kan sige grand var næste generation i de snart mange top serier fra Dali.
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

bred151 skrev:

nu er det ikke noget med at jeg ikke kan lide lyden men når nu der står såden noget i en brugeranmedelse må man jo finde udad om det har noget på sig.

Da jeg var på besøg hos dalifabrikken fik jeg en lille snak med lars Worre om forskelen mellem dali 850 og 870 var, og efter ham, var basserne de samme og mellemtonen var stort set også det samme. Men diskant og delfilter var forskeligt, om kabinettet har samme størrelse ved jeg ikke men hvis det er det samme så må man jo kunne "tune" en 850 til at lyde mere som 870 ik

Jag har nu altid synes at rød serie 350/450/850 lyder bedre end Evidence serien.  Dali 350 er efter min mening den bedste Dali højttaler til prisen, nogensinde.   Dog syne jeg at Evidence blev rigtig rigtig god da SE modellerne kom.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

jeg har altid syntes det var mærkeligt at basrefleksventilen ikke rundede i kanten som de jo alle sammen gør i dag. Så jeg tog konsekvensen og købte nye ventiler samme længde og bredde bare at de rundede i kanten. Dem 850èren er født med kunne godt sige en hvissel lyd i kanten. det gør de afrundede IKKE, har jeg læst mig til.
  Og lytteresultatet. Ja synes bassen lyder en hel del bedre.
 Har dog ikke smidt de gamle ventiler væk hvis de en gang skal sælges. så får kunden sku alle ventilerne med i handlen.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:
jeg har altid syntes det var mærkeligt at basrefleksventilen ikke rundede i kanten som de jo alle sammen gør i dag. Så jeg tog konsekvensen og købte nye ventiler samme længde og bredde bare at de rundede i kanten. Dem 850èren er født med kunne godt sige en hvissel lyd i kanten. det gør de afrundede IKKE, har jeg læst mig til.
  Og lytteresultatet. Ja synes bassen lyder en hel del bedre.
 Har dog ikke smidt de gamle ventiler væk hvis de en gang skal sælges. så får kunden sku alle ventilerne med i handlen.

Det er dig der har dine 850'ere til salg ikke, hvorfor, og hvad skal du have i stedet for?

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

der er nu ikke noget i vejen med højttaleren, slet ikke, men nu har jeg haft fronterne i 12 år så nu skal der ske noget nyt på højttaler fronten.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes