Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 23:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Receivere med rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 494
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er på udkig efter en receiver med digital rumkorrektion, da jeg ikke lige har fået købt en større lejlighed til mine nye højttalere endnu :-)

Det er jo vanvittigt forvirrende. Denon har rumkorrektion på en del modeller, men åbenbart forskellige typer (8 bånds equalizer, Audyssey og andet), Pioneer har vist 3 forskellige typer (uden equalizer, 5 bånds equalizer, 9 bånds equalizer)... så kan ikke rigtigt finde ud af, hvad der er godt og hvad der er skidt. Yamaha har deres YPAO.

Hvike Surround-receivere (eller forstærkere) til under 10K har god, anvendelig rumkorrektion. Med anvendelig mener jeg, at det ikke bare skal være en gimmick?

Mit højttaler setup er bas-tungt med 2 aktive subs (Audiopro Blue diamond V2), så receiveren skal ikke nødvendigvis være mørk i lyden. Har kigget på Yamaha RX 1500 og Denon 2805 så kommentarer hertil, samt andre forslag modtages meget gerne!

Mvh Jonas

 

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant
 
farmer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kører med en rxv-1500 i et svært rum, nærmest en stue med 2 vinkler og en niveau ændring og jeg synes den har klaret det med at passe lyden af formiddalbelt, så den kan jeg godt anbefaling

Til top Vis farmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af farmer
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo bare en digital equalizer, og må ikke forveksles med TacT og Lyngdorfs' rumkorrektion. Den retter bare op på frekvensgangen, og rører ikke ved fasen. Og det er faktisk fasen der har størst betydning efter min mening.

Jeg har selv en RX-V1500, men den står altid med "rumkorrektionen" slået fra når jeg hører musik, da den så går udenom en masse lydforringende kredsløb. Det er meget tydeligt at høre forskel. Diskanten er ikke så hård og spids når den står i "Pure Direct" hos mig.

Så mit råd er, ikke at vurdere noget ud fra rumkorrektionen. Den har ikke den store værdi.

Jeg brugte i starten mange timer på at finde ud af hvad det var den gjorde, for det lød dårligere korrigeret. Det kan være meget svært at finde ud af hvad der er bedst når man ikke har en reference eller en kurve der viser hvad den gør.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 494
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

@Svend P: Nej, naturligvis ikke. Hvis jeg havde pengene forsøgte jeg nok også at få fingre i noget Tact eller Lyngdorf... men det har jeg ikke :-( Mht rumkorrektion (eller frekvenstilpasning) skal jeg bruge det til Surround - men have det slået fra ved stereo. Som du skriver er der vel en "direct" knap på de fleste receivere med frekvensregulering?

@ farmer: Det lyder godt  - tror jeg vil give den et lyt.

Mvh Jonas

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant
 
greve
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 21 April 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Så mit råd er, ikke at vurdere noget ud fra rumkorrektionen. Den har ikke den store værdi.



OK, det er et råd, men til de, der læser dette, husk venligst på at der er forskellige klasser af rumkorrektion - man får hvad man betaler for... Jeg tror ikke der er mange der vil påstå at f.eks. TacT / Lyngdorf rumkorrektion "ikke har den store værdi".


__________________
greve's bio-i-stuen
Til top Vis greve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greve Besøg greve's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 21 April 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Svend P skrev:

Så mit råd er, ikke at vurdere noget ud fra rumkorrektionen. Den har ikke den store værdi.



OK, det er et råd, men til de, der læser dette, husk venligst på at der er forskellige klasser af rumkorrektion - man får hvad man betaler for... Jeg tror ikke der er mange der vil påstå at f.eks. TacT / Lyngdorf rumkorrektion "ikke har den store værdi".

Enig! Har faktisk lige købt en brugt Tact RCS 2.0.

(Den er desværre bare blevet væk i posten, så jeg begynder at tvivle på om den nogensinde dukker op)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 21 April 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Meridians rumkorrektion fungere også rigtig godt.Mener dog at de holder sig i basområdet,for ikke at ødelægge egenlyden af anlægget.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 24 April 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Meridians rumkorrektion fungere også rigtig godt.Mener dog at de holder sig i basområdet,for ikke at ødelægge egenlyden af anlægget.


De holder sig til de lave frekvenser, men det er fordi man kun kan lave rumkorrektion til et område og når man meget over 200hz, så skal du ikke flytte dit hoved særlig meget før du komme ud af det rumkorrigeret område.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes