Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Pure Direct - musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fritten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej hej

Jahhh jeg ved godt jeg er en Noob, men så er det jo godt jeg har jer til at hjælpe:-))

Jeg har lige fået Yamaha RX-V 1600 surround receiver. Mit spørgsmål går på hvordan jeg får den bedste musiklyd, filmdelen spiller max og er super fed, men jeg synes musiksiden halter, måske jeg har indstillet dyret forkert. Nogen der kan give mig en forklaring på hvilken opsætning der er bedst til musik, f.eks er pure direct god at benytte, sub er jo ikke på når man sætter enten 2 channel stereo eller pure til.?? Håber der er nogle kloge hoveder.

Vh Frit

Til top Vis Fritten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fritten

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg bruger selv "pure direct" til musik på min RX-V1500. Det er langt bedre end de andre indstillinger. Hvis du vil have sub'en til i den indstilling, skal du sætte den på main out og bruge subwooferens delefilter. Men så kan du ikke indstille niveauet fra recieveren.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Helt klart "pure direct" eller hvad det nu hedder.

På min egen forstærker slukker den alle digitale kredsløb og køre kun ud i fronterne, og der er virkelig stor forskel. Jeg har også en sub på ved den indstilling.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Fritten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jep, jeg bruger selv "pure direct" til musik på min RX-V1500. Det er langt bedre end de andre indstillinger. Hvis du vil have sub'en til i den indstilling, skal du sætte den på main out og bruge subwooferens delefilter. Men så kan du ikke indstille niveauet fra recieveren.

Okay, men hvad så med sub ved film, hvis du flytter den til main out.? og hvad med auto opsætning via mikrofon virker det så.?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Fritten skrev:
Okay, men hvad så med sub ved film, hvis du flytter den til main out.? og hvad med auto opsætning via mikrofon virker det så.?

Du kobler subwooferen fra i receiveren, så sender den sub-signalet ud til fronthøjttalerne - og dermed til subben. Mikrofon-opsætningen virker stadig.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
 Mikrofon-opsætningen virker stadig.

Dog: Du kan ikke bruge mikrofon-opsætningen til at justere subwoofer-niveauet i forhold til de øvrige højttalere. Det justerer du manuelt, ud fra musik - når du bruger Pure Direct kobles mikrofon-opsætningen fra - og mikrofon-opsætningen laver så den nødvendige justering til film-brug, som om det var et sæt store gulvhøjttalere uden sub, og ikke en subwoofer-løsning.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Fritten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Fritten skrev:

Du kobler subwooferen fra i receiveren, så sender den sub-signalet ud til fronthøjttalerne - og dermed til subben. Mikrofon-opsætningen virker stadig.

Okay Otto, jeg skal have det skåret helt ud i pap, beklager...

Jeg kobler sub til main out, så virker det hele ved film.?

Ved musik hiver jeg stikket ud af sub og bruger pure direct, nej det kan da ikke passe vel.??

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Fritten skrev:

Ved musik hiver jeg stikket ud af sub og bruger pure direct, nej det kan da ikke passe vel.??

Hvis vi antager at du vil have subwooferen til at fungere når du spiller musik med Pure Direct, gør du følgende:

Sæt subwooferen til Pre Out Left og Right, i stedet for Subwoofer out.

Indstil i menuen "SWFR" til "None".

Subwooferen vil nu reelt fungere som en del af dine fronthøjttalere. Når du spiller film, bliver subwoofer-lyden automatisk ledt ud til fronthøjttalerne. Da subben er en del af dine fronthøjttalere, spiller den stadig subwoofer-sporet. Når du spiller musik og vælger Pure Direct, sendes lyden kun ud til fronthøjttalerne. Da subben jo lige er blevet _en del_ af dine fronthøjttalere i stedet for at være en "subwoofer", så spiller den stadig.

Hvis du vil have subwooferen til kun at fungere til film og ikke til musik, så sætter du subwooferen til subwoofer udgangen, og vælger Pure Direct når du hører musik.

Klart som gulvsand?

Fritten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Fritten skrev:

Hvis vi antager at du vil have subwooferen til at fungere når du spiller musik med Pure Direct, gør du følgende:

Sæt subwooferen til Pre Out Left og Right, i stedet for Subwoofer out.

Indstil i menuen "SWFR" til "None".

Subwooferen vil nu reelt fungere som en del af dine fronthøjttalere. Når du spiller film, bliver subwoofer-lyden automatisk ledt ud til fronthøjttalerne. Da subben er en del af dine fronthøjttalere, spiller den stadig subwoofer-sporet. Når du spiller musik og vælger Pure Direct, sendes lyden kun ud til fronthøjttalerne. Da subben jo lige er blevet _en del_ af dine fronthøjttalere i stedet for at være en "subwoofer", så spiller den stadig.

Hvis du vil have subwooferen til kun at fungere til film og ikke til musik, så sætter du subwooferen til subwoofer udgangen, og vælger Pure Direct når du hører musik.

Klart som gulvsand?

Perfekt Otto, du skulle have være pædagog

Sidste spørgsmål, hvilken en af metoderne vil du mene giver den bedste musik oplevelse.?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes