Emne: The Equilibrium Project active
|
|
Forfatter |
|
LAST Forum Bruger
Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Casper
Det behøver ikke at koste dig 30K at bygge et sæt Eqilibrium højttalere. En lille "low budget" version vil kunne bygges for ca. 12-15K (ex kabinetter). Prisen er selvfølgelig afhænig af hvor stort et bassystem du har brug for (det SKAL passe til rummet) og om du kan finde nogle af stumperne brugt eller på tilbud. Og når du så med tiden får lidt flere mønter i lommerne, kan du spare sammen til de meget dyre stumper til delefilterne (4-5K). Jeg er selv igang med at bygge min egen version af disse fantastiske højttalere, og det projekt står mig i ca 22K.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Casper,
LAST har helt ret - systemet kan sagtens laves i en nedskaleret version, forsåvidt også med andre enheder. F.eks. kunne jeg sagtens forestille mig, at en version med Vifa ringradiator og Peerless HDS Nomex 5" eller 6½" i forbindelse med en god 10" tommer bas ville kunne gøre det aldeles fremragende i en normal stue. Hele grundideen i systemet er kombinationen af en "gammeldags" passiv diskant- og mellemtonesektion, koblet med en elektronisk equaliset og rumkorrigeret bas. Problemet med mange gængse, helt passive systemer er, at voldsomme unoder i rummet i basområdet går ind og ødelægger den samlede gengivelse. Når der kommer kontrol over bunden - og rummet, frigøres diskantens og mellemtonens fulde potentiale.
Hvis man starter med et system som ovenfor beskrevet, kan der jo altid opgraderes med bedre enheder. Fidusen med udskiftelige forplader, som er beskrevet tidligere i tråden her, bliver pludselig meget aktuel - og det behøver ikke at koste voldsomt meget ekstra, når man bygger kabinetterne sådan fra starten __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Casper Unnerup Forum Bruger
Bruger siden: 01 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er en fidus der sparer en for mange penge når man skal opgradere. jeg tror jeg laver dem med nogle i 6.5" eller 8". og så i en anden farve. jeg har tænkt lidt på valnød men er ikke sikker endnu
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper Unnerup skrev:
ja det er en fidus der sparer en for mange penge når man skal opgradere. jeg tror jeg laver dem med nogle i 6.5" eller 8". og så i en anden farve. jeg har tænkt lidt på valnød men er ikke sikker endnu |
|
|
Hvor forestiller du dig 8" enhederne skal være? Hvis det er til bassystemet, er det helt fint. 2 tk. 8" i hver side fungerer fremragende i en stue på op til 25 kvm.
Derimod vil 6½" enheder ofte være for små til bassystemet, medmindre man vil bruge 4 stk. pr. side
Husk, at bassystemerne skal være lukkede. Ellers bliver det meget vanskeligere at styre equalising og rumkorrektion ordentligt, og man mister den helt eminente præcision i bassen, som et lukket system kan give. Det betyder, at man er nødt til at vælge basenheder med forholdsvis lav egenresonans (omkring 30 Hz er fint), ellers skal enhederne equalises meget voldsomt, hvilket går ud over belastbarheden. Alene af den grund vil de fleste 6½" enheder blive diskvalificeret.
Og valnød kan være rigtigt flot, hvis ellers det passer til det øvrige møblement. Hos mig ville det have set helt forkert ud __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Equilibrium Project - the background
Jeg er nogle gange blevet spurgt om, hvad der overhovedet har fået mig til at gå i gang med et så voldsomt projekt som dette.
Jeg har skrevet en smule om det tidligere, men nu hvor projektet er (næsten) færdigt, er det måske på sin plads at komme lidt mere ind på baggrunden for projektet.
Gennem årene har jeg haft en række forskellige højttalere - og har lyttet på rigtigt mange andre rundt omkring. Uanset hvad jeg har lyttet på, har jeg altid syntes, at der manglede noget, eller at der var noget, der ikke var i orden. Enten var bassen for voldsom eller for svag eller for upræcis, eller også var mellemtonen kedelig og flad, eller diskanten skreg og hvinede, så man måtte holde på emaljen på tænderne, for at den ikke skulle falde af
Ganske vist er højttalerkonstruktion til enhver tid et spørgsmål om kompromisser, men behøvede det at være så slemt? Bevares, jeg har da lyttet på mange gode højttalere igennem årene, men de har alle været udstyret med lidt for mange kompromisser til, at jeg syntes det rigtigt var i orden.
Det, der så slog mig, var, at nogle af de bedste højttalere, jeg havde lyttet til mht. rum/perspektiv mm. og kontrol over diskant og mellemtoneområdet, faktisk var 2-vejskonstruktioner. De led så til gengæld allesammen af den fejl, at de stort ikke kunne spille nogen fornuftig bas, og da slet ikke i min stue på næsten 45 kvm.!
Noget andet, der slog mig, var, at når man havde lyttet på en 2-vejs konstruktion fra en producent, og så gik over og lyttede på en 3- eller 4-vejskonstruktion med de samme diskant- og mellemtoneenheder fra den samme producent, så var der ofte, noget, der gik galt med lyden. Noget kunne altså tyde på, at en "løbsk" basrefleksbas i et system kunne ødelægge hele lydbilledet
Det gav lidt stof til eftertanke .....
Skæbnen ville det så hverken værre eller bedre, end at jeg en dag var på besøg hos en hifi-bekendt, som havde et sæt JMLab Mezzo Utopia til test, et sæt højttalere til omkring de 100k. Det blev hurtigt lysende klart, at mellemtonen i disse højttalere var i en klasse helt for sig selv (diskanten var rent ud sagt nærmest i stand til at splintre glas, og bassen var svag og uden vægt). Som det vil være kendt for nogle, er JMLab og Focal én surdej, og på det tidspunkt var det muligt at få løse enheder fra denne producent, så jeg fik fat i et sæt af den mellemtoneenhed, som blev benyttet i Mezzo Utopia'erne.
Dette blev starten på The Equilibrium Project - for med en mellemtoneenhed med så store kvaliteter, var jeg bare nødt til at finde nogle andre enheder og en konstruktionform, som kunne få tingene til at hænge sammen. Jeg ville simpelthen have, at der skulle være ligevægt og balance i det højttalersystem, som jeg ville konstruere!
Ligevægt hedder på latin aequilibrium og på engelsk equilibrium - deraf navnet The Equilibrium Project.
For at der kunne blive aequilibrium i mit system, skulle jeg finde en værdig "makker" til min mellemtoneenhed. Netop i den periode, hvor jeg arbejdede med dette, lancerede Scan-Speak sin nye ringradiator diskant, som virkede meget lovende. Efter at have kigget lidt på data besluttede jeg mig for at vove pelsen og fik indkøbt et sæt af disse R2904/700000 ringradiatorer. Det efterfølgende arbejde med målinger og konstruktion af delefilter til de to enheder viste, at matchet mellem Focal mellemtonen og Scan-Speak enheden var intet mindre end fremragende, hvilket også blev lysende klart ved senere lyttetests.
Eftersom det med tiden var gået op for mig, at bassystemer med refleksafstemning havde nogle iboende problemer, som gjorde, at de ikke ville kunne tilfredsstille mine krav til præcision i basområdet med gængse højttalerenheder, gik jeg nu i gang med at overveje, hvilken form for bassystem, jeg skulle benytte.
Et dipolsystem lød som en meget lovende konstruktion og blev afprøvet, men viste sig at give nogle problemer i lige præcis min stue, fordi stuen er kraftigt assymmetrisk i den ende, hvor højttalerne er nødt til at stå. Ærgerligt - for noget af det bedste bas, jeg har hørt, har været fra dipolsystemer. Men der var ingen vej udenom - enhederne måtte være lukket inde for at undgå forstyrrelser fra bagsideudstrålingen. På denne måde kom jeg frem til, at et velkonstrueret lukket kabinet med de rette enheder måtte være vejen frem. Nu er det bare sådan, at de fleste enheder i dag mere eller mindre er konstrueret til basreflekskabinetter og derfor ruller forholdsvis tidligt af, når de monteres i et lukket kabinet. Hvad gør man så? Jo, man bruger blot en elektronisk equalizer og retter frekvensgangen ud med denne. Det kræver ganske vist en separat forstærker til bassystemet, men det havde jeg under alle omstændigheder tænkt, at jeg skulle have, da jeg ville filtrere bassystemet på linieniveau. Og så var det lidt heldigt, at High Fidelity lige på det tidspunkt tilbød en komplet forstærker med ICEpower 500A moduler til sine læsere til en meget favorabel pris - og jeg var så heldig/hurtig (der var tale om først-til-mølle princippet), at jeg fik tiltusket mig en af disse. Et elektronisk filter/equalizer fra THEL i Tyskland blev smidt ind mellem for- og effektforstærker, og efter et heldigt indkøb af 8 stk. Peerless 8" HDS enheder var jeg så den lykkelige ejer af alle dele til et aktivt bassystem.
Efter alle disse indledende øvelser blev der bygget nogle kabinetter på forholdsvis traditionel vis, men dog med gode afstivninger. Det er de prototypekabinetter, som der kan ses billeder af allerførst i denne tråd.
Siden det oprindelige setup er det elektroniske delefilter fra THEL blevet skiftet ud med en Behringer Ultradrive Pro DCX2496, der ud over at fungere som delefilter og equalizer også benyttes til at korrigere for unoder i lytterummet. Introduktionen af Behringer'en gav det allerede fremragende bassystem et yderligere løft.
Det seneste tiltag i The Equilibrium Project er så overflytningen af hele systemet til de nye, forbedrede kabinetter med samtidig forbedring af såvel delefiltre som forkabling - hvilket er beskrevet i hele denne tråd __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Casper Unnerup Forum Bruger
Bruger siden: 01 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold da op for en smører, du har skrevet der
i min søgen på hvor man kan købe blygummi. har jeg set et forum. også her på hifi4all hvor der er en der skriver det er kaftfremkaldene! kan det passe?
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper Unnerup skrev:
hold da op for en smører, du har skrevet der [IMG]style="WIDTH: 45px; HEIGHT: 27px" height=21 src="smileys/smiley36.gif" width=47>i min søgen på hvor man kan købe blygummi. har jeg set et forum. også her på hifi4all hvor der er en der skriver det er kaftfremkaldene! kan det passe?
|
|
|
Tjah, jeg så godt tråden, hvor det blev nævnt, at bitumen er kræftfremkaldende. Som det også ses i den tråd, så er det vist i flydende form, at det er tilfældet. De dæmpeplader, som man i hifi-kredse kalder "blygummi", er jo fast materiale, og jeg tror, at medmindre man arbejder med dem hver eneste dag igennem mange år uden beskyttelse, så er der vist ingen fare ved dem. Jeg har brugt dem de sidste 20 år, tror jeg - helt uden bivirkninger __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum
Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, at der i bitumen er tjærestoffer, som er kendt for deres kræftfremkaldende effekt. Det er cigaretternes tjære, der giver rygere blærekræft (når stofferne udskilles) og rygerne og deres omgivelser lungekræft. Men man får ikke cancer af at røre ved cigaretter eller ved at klippe bitumenplader fra Harald Nyborg i stykker. Men lad være med at bide i pladerne i arrigskab :-)
|
Til top |
|
|
Casper Unnerup Forum Bruger
Bruger siden: 01 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Det er rigtigt, at der i bitumen er tjærestoffer, som er kendt for deres kræftfremkaldende effekt. Det er cigaretternes tjære, der giver rygere blærekræft (når stofferne udskilles) og rygerne og deres omgivelser lungekræft. Men man får ikke cancer af at røre ved cigaretter eller ved at klippe bitumenplader fra Harald Nyborg i stykker. Men lad være med at bide i pladerne i arrigskab :-)
|
|
|
OK. jeg skal prøve at behærske mig de ser ellers ret lækre ud men skulle bare lige være sikker
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Det er rigtigt, at der i bitumen er tjærestoffer, som er kendt for deres kræftfremkaldende effekt. Det er cigaretternes tjære, der giver rygere blærekræft (når stofferne udskilles) og rygerne og deres omgivelser lungekræft. Men man får ikke cancer af at røre ved cigaretter eller ved at klippe bitumenplader fra Harald Nyborg i stykker. Men lad være med at bide i pladerne i arrigskab :-) |
|
|
Hehe - der er jo heller ikke noget at være arrig over. Den eneste "bivirkning", jeg har kunnet konstatere efter udstrakt brug af disse bitumenplader i mit projekt, er væsentligt forbedret lyd __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger
Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AKSA,
Man skal normalt ikke gentage det sagte - men i dit tilfælde så gør jeg gerne en undtagelse. Det er bare U-T-R-O-L-I-G-T flot håndværk - og lyder det bare halvt så godt, som det ser ud, forstår jeg godt du er en glad mand
Men, nu da du formodentlig har fået vasket bitumen af hænderne, finér resterne børstet af skjorten og bukserne renset for 8TC, så kunne du måske 'lokkes' til at elaborerer lidt om hvordan dit set-up omkring Behringeren er skruet sammen - jeg tænker her specielt på:
1) De problemer jeg har hørt andre har med niveautilpasning til det øvrige udstyr, støj ved lav udstyring osv.
2) Lader du kun Behringen dele nedadtil? - hvordan opover (er godt klar over at du har passiv deling mellem top og mellem) - hvordan skærer du af nedadtil for mellem/top modulerne?
3) Har du lidt tips til seancen - måling (in-room), justering af Behringer om igen osv. - Hvad virker/virker, Let/svært, stejlheder osv.
Inquiring minds want to know - you know!
De bedste hilsner
HeJu __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeJu skrev:
Hej AKSA,
Man skal normalt ikke gentage det sagte - men i dit tilfælde så gør jeg gerne en undtagelse. Det er bare U-T-R-O-L-I-G-T flot håndværk - og lyder det bare halvt så godt, som det ser ud, forstår jeg godt du er en glad mand
Men, nu da du formodentlig har fået vasket bitumen af hænderne, finér resterne børstet af skjorten og bukserne renset for 8TC, så kunne du måske 'lokkes' til at elaborerer lidt om hvordan dit set-up omkring Behringeren er skruet sammen - jeg tænker her specielt på:
1) De problemer jeg har hørt andre har med niveautilpasning til det øvrige udstyr, støj ved lav udstyring osv.
2) Lader du kun Behringen dele nedadtil? - hvordan opover (er godt klar over at du har passiv deling mellem top og mellem) - hvordan skærer du af nedadtil for mellem/top modulerne?
3) Har du lidt tips til seancen - måling (in-room), justering af Behringer om igen osv. - Hvad virker/virker, Let/svært, stejlheder osv.
Inquiring minds want to know - you know!
De bedste hilsner
HeJu |
|
|
Hey HeJu,
Jeg takker endnu engang for roser
Og jo, støvet har lagt sig nu! Og ja, jeg nyder lyden - der er virkelig sket ting og sager!
Mht. Behringer Ultradrive Pro DCX2496, så er jeg faktisk ret tilfreds med den. For at holde os lidt til systematikken, så er der svar på dine spørgsmål her:
- Jeg synes ikke, at jeg har haft problemer med niveautilpasning. Tricket er nok lidt at tænke over, hvordan DCX2496'eren kører internt. Der er jo både en justering af indgangsniveau og af udgangsniveau. Hvis man skruer indgangsniveauet op til max., vil de interne, digitale processer vel køre med høj opløsning, hvilket må være en fordel. Det er i hvert fald sådan, jeg gør.
- Ja, DCX2496'eren styrer udelukkende bassystemet. Afskæring af mellemtonen nedefter foregår dels ved naturlig akustisk afrulning, dels ved en ændring af udgangskondensatoren i rør-delen på min preamp. Det er rørdelen, der driver forstærkeren til diskant/mellemtonesektionen. Den samlede afrulning af mellemtone bliver et eller andet sted mellem 12 og 18 dB/oktav.
- Jeg synes ikke at det er svært at lave målinger - det tager bare lidt tid, fordi man skal måle, have et plot op på skærmen, og derefter justere på DCX2496'eren. Det gentages blot, indtil man er tilfreds med målingerne. Så jeg vil sige, at det egentlig er nemt nok, men at det kræver noget tålmodighed. Den bliver efterfølgende rigeligt belønnet, når man har fået styr på tingene
Jeg afskærer basserne med et Linkwitz-Reilly filter på 24 dB/oktav. Jeg har prøvet mange afskæringer, men det er den, jeg synes virker bedst i mit setup.
Spørgsmål er altid velkomne - deling af erfaringer er jo det, som dette forum skal bruges til __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger
Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Takker for svarene, og det kan da ikke udelukkes at jeg er lidt "aften sen" i optrækket, men...
Aksa skrev:
- Ja, DCX2496'eren styrer udelukkende bassystemet. Afskæring af mellemtonen nedefter foregår dels ved naturlig akustisk afrulning, dels ved en ændring af udgangskondensatoren i rør-delen på min preamp. Det er rørdelen, der driver forstærkeren til diskant/mellemtonesektionen. Den samlede afrulning af mellemtone bliver et eller andet sted mellem 12 og 18 dB/oktav.
Spørgsmål er altid velkomne - deling af erfaringer er jo det, som dette forum skal bruges til |
|
|
Jeg er altså stadig ikke helt med. Formoder du bruger rør fætteren (AKSA GK-1 ikke sandt?) som indgangsvælger, line driver og attentuater (volumen regulering) - og hvordan så vidre herfra? Har den 2 udgange? (hvoraf den ene vha. af kondensatoren skæres af og den anden løber til Behringen). Eller justerer du volumen for bas sektionen seperat på Behringeren , eller...
Eller sagt på en anden måde hvordan undgår du at kondensator afskæringen på preamp out ikke også sker på signalet der går til Behringeren...
Snakker jeg tåger.... eller kan du se hvor kæden er hoppet af for mig ??
Mvh
HeJu __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeJu skrev:
Hej igen,
Takker for svarene, og det kan da ikke udelukkes at jeg er lidt "aften sen" i optrækket, men...
Aksa skrev:
- Ja, DCX2496'eren styrer udelukkende bassystemet. Afskæring af mellemtonen nedefter foregår dels ved naturlig akustisk afrulning, dels ved en ændring af udgangskondensatoren i rør-delen på min preamp. Det er rørdelen, der driver forstærkeren til diskant/mellemtonesektionen. Den samlede afrulning af mellemtone bliver et eller andet sted mellem 12 og 18 dB/oktav.
Spørgsmål er altid velkomne - deling af erfaringer er jo det, som dette forum skal bruges til |
|
|
Jeg er altså stadig ikke helt med. Formoder du bruger rør fætteren (AKSA GK-1 ikke sandt?) som indgangsvælger, line driver og attentuater (volumen regulering) - og hvordan så vidre herfra? Har den 2 udgange? (hvoraf den ene vha. af kondensatoren skæres af og den anden løber til Behringen). Eller justerer du volumen for bas sektionen seperat på Behringeren , eller...
Eller sagt på en anden måde hvordan undgår du at kondensator afskæringen på preamp out ikke også sker på signalet der går til Behringeren...
Snakker jeg tåger.... eller kan du se hvor kæden er hoppet af for mig ??
Mvh
HeJu |
|
|
Hey igen,
Nænæ, du taler skam ikke i tåger - AKSA GK-1R har faktisk to udgange. Den ene udgang er med rør - og den bruger jeg til min AKSA 55N+ effektforstærker, som driver diskant/mellemtone sektionen
Den anden udgang er uden rør, så der er sådan set tale om to separate kredsløb. Denne udgang bruger jeg til at drive Behringer'en. Da der er tale om to separate kredsløb i udgangen, påvirkes udgangen uden rør ikke af, hvad jeg foretager mig med den udgang, som har rør.
Volumenkontrollen på AKSA GK-1R virker på begge udgange (og denne preamp er i øvrigt fjernbetjent). Det ville være alt for besværligt at skulle benytte niveaureguleringen på Behringer'en som volumenkontrol.
Jeg håber, det bragte lidt lys over setup'et __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger
Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
<Snip> - AKSA GK-1R har faktisk to udgange. Den ene udgang er med ...
Volumenkontrollen på AKSA GK-1R virker på begge udgange... <Snip slut>
|
|
|
Alles klar - Nunn ist das zehn öhre gefallen
Takker
HeJu __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger
Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der var lige en ting mere vedrørende lyden.
Selvom at der er stor forskel på signalvejen for bassen og mellemtone/diskant (forskellige udgange fra forforstærker + DCX2496 i bassen + forskellige effektforstærkere + forskellige højttalerkabler), så er det bestemt ikke noget som har negativ indflydelse på lyden.
Det må siges at være godt gået, så Aksa – ”klap dig selv på skulderen”.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto
Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej
Der var lige en ting mere vedrørende lyden.
Selvom at der er stor forskel på signalvejen for bassen og mellemtone/diskant (forskellige udgange fra forforstærker + DCX2496 i bassen + forskellige effektforstærkere + forskellige højttalerkabler), så er det bestemt ikke noget som har negativ indflydelse på lyden.
Det må siges at være godt gået, så Aksa – ”klap dig selv på skulderen”.
Hilsen LAST
|
|
|
Nej mon ikke den største lyd mæssige forskel ligger i at bassen og mellemtonenenheden ikke er ens. Ikke så meget hvad man spænder foran.
MVH
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej
Der var lige en ting mere vedrørende lyden.
Selvom at der er stor forskel på signalvejen for bassen og mellemtone/diskant (forskellige udgange fra forforstærker + DCX2496 i bassen + forskellige effektforstærkere + forskellige højttalerkabler), så er det bestemt ikke noget som har negativ indflydelse på lyden.
Det må siges at være godt gået, så Aksa – ”klap dig selv på skulderen”.
Hilsen LAST |
|
|
Hey LAST,
Tak for det - jeg synes også, at det hænger fint sammen, selv om de sidste finjusteringer ikke er der endnu
Skulderklappene synes jeg, at jeg har fået mange af herinde, så jeg behøver ikke selv __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1727
|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeJu skrev:
Aksa skrev:
<Snip> - AKSA GK-1R har faktisk to udgange. Den ene udgang er med ...
Volumenkontrollen på AKSA GK-1R virker på begge udgange... <Snip slut>
|
|
|
Alles klar - Nunn ist das zehn öhre gefallen
Takker
HeJu |
|
|
HeJu - kom i øvrigt lige til at tænke på, at hvis man vil lave et system med biamping (som det her omtalte), så kan man godt redde situationen, selvom man har en forforstærker med kun har én udgang. Den bedste løsning er naturligvis at lave en dublet-udgang, men ellers kan man købe en splitter, der laver ét phonostik om til to.
Hvis der er tale om en transistor/IC-baseret forforstærker, kan en evt. afskæring til topsystemet blot laves ved at indsætte den relevante kondensator i det signalkabel, der går fra forforstærker til effektforstærkeren til topsystemet. Det kabel, der går fra forforstærker til effektforstærker til bassystemet, vil ikke "se" denne kondensator __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er det med bitumen og uden spiller kabinetterne så mindre med,må vel flytte resonansen lidt eller hvad.Der jeg vil hen hvad om man prøver det i en færdigkøbt højtaler, den er jo målt fra fabrikken og tingene må ændre sig om man monterer disse plader.Det er en stor højtaler.Men jeg elsker lidt at eksperimentere så.... __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|