Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: At splitte en Dali højttaler ad... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pouldam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Kald mig bare et skarn, men jeg er altså ikke helt glad for mine Dali 850'ere. Det vil sige, de spiller glimrende, men jeg er blevet godt træt af at kigge på de mørkerøde kasser, som ikke passer sammen med stuens øvrige møbler.

Jeg tænkte derfor, at en finering i en lys træsort kunne være vejen frem. Da jeg ikke selv har mod på at gå igang med en fineringsseance (trods de gode erfaringer man kan finde i dette forum) har jeg kontaktet en fineringscentral i Århus (hvor jeg også bor), som mente de kunne finerere sådan et par Dali-drenge for en 500 kroneseddel. Fin pris, der er bare lige ét catch: Højttalererne skal være skilt ad for at de kan gøre det.

Doh! Enhederne er lette nok at pille ud, men at skille resten ad -- kan man overhovedet slippe godt fra det, og hvordan, og kan man mon få samlet skidtet ordentligt igen bagefter? Idéer, erfaringer, holdninger, blasfemiske tilråb og slige sager påskønnes.

/ Mvh. Poul

Til top Vis pouldam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pouldam

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hvis du med skilt ad mener at kabinettet skal skilles så det er opdelt i plader, kan du godt glemme det. Det er limet sammen, og lader sig ikke skille ad. Ellers forstår jeg ikke helt hvad du mener. For man behøver da netop ikke pille andet end enhederne ud for at kunne ændre fineren?

Der fås da finer der kan klistres på siderne uden problemer, så vidt jeg ved?

Måske var det en bedre ide at købe nogle højttalere med den rigtige finer i stedet?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

pouldam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Undskyld hvis jeg var lidt uklar i min formulering, men ja, målet er lige præcis at få højttaleren skilt ad i separate plader, hvilket åbenbart er en nødvendighed for at ham fineringsmanden kan kyle dem ind i fineringsmaskinen -- eller hvordan sådan noget nu virker.

Man kan sikkert, som du skriver, også gøre det 'i hånden', uden at skille højttaleren ad, men så bliver prisen sikkert også noget højere end de 500,- (hvis man skal have en håndværker til at gøre det manuet) -- så man måske med fordel købe nogle nye højttalere, hvilket budgettet ikke rigtigt er til.

Grunden til at jeg ikke selv har mod til at kaste mig ud i fineringens ædle kunst, er primært at 850'eren ikke er fuldstændig kubisk, men har lidt kanter hist og her, hvilket må gøre det sværere at opnå et tilfredsstillende resultat.

Anyway, tak for inputtet :-)

Til top Vis pouldam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pouldam

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

er de ikke limet godt og grundigt sammen, så du kan komme til at ødelægge kabinettet, du skal ihvert tilfælde regne lidt på det, skal du bruge x antal timer for at skille den ad, efterfølgende hvis der går noget galt så bruge x timer på rep. Er det så ikke bedre at give finer manden lidt for at finere den i hånden, det er jo nogle dyre højtalere

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Du kan da selv male dem over, eller som Svend P siger, købe noget laminering til dem. Hvis du begynder at skille dem af ødelægger du bare kabinettet da det er limet sammen, så der vinder du ikke noget.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Tag højtalerneenhederne ud - stik din lokale aotolakker en plovmand og få sprayet dem hvide - så kan du altid finere dem på et senere tidspunkt - du kan godt få finer til at klæbe på autolak - hvis du bruge tynd kontaktlim - så vidt jeg ved - man kan jo lige lave en prøve først i bunden.

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes