Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub, sattelit system - Hjælp ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hey Joe,

Samlet satelit/sub system til surround, evt. fest. Hvordan skal jeg sammensætte når betingelser/præmisser er som nedenfor?

Alt bygges selv. Styringen sker fra surround sony 9000es preamp. Som har mulighed for afskæring/deling på satelitter og sub til hver kanal (jeg husker det som 2 ordens). Og desuden 3 kanals eq per kanal.

Subben bliver en Linkwitz Thor:

http://www.linkwitzlab.com/thor-eq.htm , en 50ltr lukket konstruktion med Peerless xls 12". Evt. med en equalizer efter Linkwitz konstruktion. (den skal også bruges som børnebænk)

Til bagkanaler har jeg enheder seas 8" p21rex (8ohm) med vifa

PL27TG35 diskanter

Til frontkanaler har jeg ss2905/9000 diskanter

og vifam21 8" variant (4 ohm) (fungerer rigtigt godt nu med rent 1 ordens delefilter)

Til center har jeg ss2905/9700 og 2 stk. 8 vifam21wp 16ohms enheder. (den skal konstrueres lodret - jeg vil ikke have det vandrette fis)

Jeg vil lave nye kabinetter og filtre til de 3 sidste. (8 lags birke finer i 3/4 tomme der lakeres). Jeg vil ikke købe nye enheder, måske en enkelt mellemtone til center :) ?

Skal jeg lave lukkede/åbne systemer ?

Kabinet størrelse, volumen ? (waf tæller rigtigt højt - de skal være små)

Delefrekvenser / filtertype ?

Prioriteringer:

I konstruktionen prioriteres enkelthed højt. Jeg har kun excel til rådighed, voltmeter og lytte.

Klarhed i stemmegengivelse/genkendelse prioriteres højt i lyden. Overbevisende dynamik mikro/makro. Klangneutralitet prioriteres ned ligeledes med opløsning. 

Som udgangspunkt er der 2*60 w til bagkanaler, 120 til fronter, 120/240 til center. Sub får en 240 stykker (lm3886 konstruktioner).

Hvad skal jeg gøre ?

Thanx

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hvad med at lave kabinetterne waf størrelse i lukket udførelse. Og så bare sætte delefrekvensen til subben efterfølgende ? - det er godtnok den omvendte vej.

Hvor høj må delefrekvensen til sub være ?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Taler med sig slev, taler med sit bedre jeg?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jae, i mangel på bedre.

Hvad er forskellen på box størrelse mellem lukket og åbent f.eks. ved -3db 50hz for en vifam21wp enhed ? Er der forskel i lydtryk ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Tror folk er blevet stumme over antallet af spørgsmål... .

Mht. deling til subben, så er de 80Hz, der er standard hjemmebif, ikke så dårligt. Men det kommer lidt an på placeringen af selvsamme sub - står den totalt 'skævt' i forhold til resten af højtalerne, vil en lavere deling nok være relevant. Men det stiller så større krav til resten...

Men OK, med de 8" enheder kan du sikkert godt køre med en lav deling i ret kompakte, lukkede bokse :)

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jae men tak, den retningslinje ift. subben var god at have.

Det bliver så måske lukket system over hele linjen. Boxe på ~ 12 ltr, der giver -3db v. 70hz uanset enhed nærmest. Hvis jeg går længere ned i volumen til eks. 6-8 ltr. , får jeg et frekvens hæv omkring de 150hz på 3 db. Er det et problem? Giver det mening at eq sig ud af det (kan gøres i preamp) ? - eller er det stress på konstruktionen ?

Alternativt. Hvad med dipol til front/bag/center ?  - Subben kan være som ovenfor, vi skal vel hæve delefrekvensen til de 100-120, alternativt kunne jeg bruge sub delen i de Linkwitz orion ht. jeg skal til at bygge ? Vi er for fanden da ikke tøsedrenge...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

OK,

Tak fordi jeg måtte tænke højt herinde. Det bliver til en dipol løsning. Enhederne egner sig jo godt til det, og jeg kan hente inspiration fra hr. Linkwitz side, og preen kan styre det meste af de probs der er.

Måske bruges Orion bassystem under 100 k. v. surround, evt. en lukket og eq thor konstruktion fra Linkwitz, evt. en kombination med den sidste under de 40hz.

Det skal nok blive interessant. Vi kan fandme ikke fortsætte med at lave ht. i kabinetter, der grundlæggende på faktisk alle væsentlige parametre aldrig vil kunne give en ordentlig lyd om de så koster 1 mill. og kan spille rigtig højt. Det skal være slut med højtaler lyd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes