Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjemmestrikkket strømvasker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg går og overvejer at bygge et netstøjsfilter af denne type:

Br 507  Br507 : Netstøjsfilter i 1300 watts udgaven. Netstøjsfiltre. 
Br 505 og Br 507 er støjfiltre beregnet til at indskyde før audio og videoudstyr for dels at fjerne støj og transienter (f.eks. fra kontakter, køleskabe, frysere og motorer) og for at fjerne DC-spænding fra nettet., der især kan kan påvirke store toroidetransformatorer så de snerrer. Især i apparater, der ikke i forvejen indeholder et støjfilter, kan Br505/507 give en tydelig forbedring. 

Konstruktionen har været omtalt i HIFI-elektronik.

Bemærk :  
      • Netstøjfiltrene er 230 volts konstruktioner og derfor bør de indbygges i et kabinet af ikke ledende matriale. 
      • Br 505 og Br 507 leveres i komplette versioner, hvor der til byggesættet medfølger plastkasse, aflastninger, netstik, mellemled og ledning.
    Tekniske Data : 
      Max belastning : 
        Br 505 :                        600 watt. 
        Br 507 :                        1300 watt.
      Forsyningsspænding :         230 volt AC. 
      Printmål :                              58 x 124 mm. 
      Kasse :                                 P11 eller P12.

For ikke at introducerer en flasehals i mit system, ville jeg parallellkoble to af disse bantitter der hver i sær kan trække 1300 W.

Er der nogen der har erfaringer med hjemmebyg af denne art.

Mvh.

Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hvad skal du sætte efter filteret? Med mindre det er noget der har egen sikringsgruppe kan du nok godt klare dig med et enkelt....

/U.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Disse netstøjsfiltre fra Brinck Elektronik er mine yndlingsfiltre, altså til billige penge!

Brug kun 1300 watt´s typen, tak! Og skift de medleverede 1N400X dioder ud med Schottky-dioder af typen SB550QTY, de leder langt hurtigere og så lyder det altså også langt bedre!

Du bør også kun sætte filtret foran CD/DVD/multiformat-afspillere, TV og sågar køle-fryseskabe! Men aldrig (tror jeg nok) forstærkere, så ædes der dynamik, desværre! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan virke åndsvagt at sætte sådan et filter på et køleskab... Men så alligevel ikke. På den måde undgår man nemlig at støjen herfra forplanter sig på el-nettet, og derved til en HIFI. Meeennnn Man skal have mange, hvis man skal sætte dem på samtlige husstandens "støj-generatorer"!

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

ja jeg læste for mange år siden(13-14årsiden) i hIFI og Elektronik om dem, og købte efterfølgende 3 af dem... bruger dem stadig på CDeren og foran fællesstikket til fjernsyn/video/dvd.... Jeg har osse prøvet at bruge alle 3 i seriekobling af hinanden til CDen... Men det lød ikke anderledes end et enkelt filter... Jeg mener at kunne ane mere ro i billedet... Men da jeg havde et foran forstærkeren mistede den dynamik
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

Posselt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Det er til min forstærker og CD, og for ikke at midste dynamik ville parallellkoble dem (den halve modstand). Er det en dårlig ide

Mvh

Lasse (tidligere gonzo)

Til top Vis Posselt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Posselt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvad forskellen er, på det Brinck netstøjfilter, og så det gamle Peter Kørner filter fra Hifi-Klubben?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Posselt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Ja, det kan virke åndsvagt at sætte sådan et filter på et køleskab... Men så alligevel ikke. På den måde undgår man nemlig at støjen herfra forplanter sig på el-nettet, og derved til en HIFI. Meeennnn Man skal have mange, hvis man skal sætte dem på samtlige husstandens "støj-generatorer"!

Hvad med naboernes støjkilder ? skal man ringe på i hele opgangen og spørge om man må installerer filtre hos dem

mvh.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Posselt skrev:

Hurtig skrev:

Hvad med naboernes støjkilder ? skal man ringe på i hele opgangen og spørge om man må installerer filtre hos dem

mvh.

Ja ja - du skal bare have en sølvpapirshat på, når du går rundt i opgangen.
Så skal de nok indse vigtigheden af at beskytte sig imod elektromagnetisk støj.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Posselt skrev:

Det er til min forstærker og CD, og for ikke at midste dynamik ville parallellkoble dem (den halve modstand). Er det en dårlig ide

Mvh

Lasse (tidligere gonzo)

Ja, det er en dårlig ide. Hvis man vil have lavere modstand, så skal man bare benytte andre kondensator/spoleværdier. Men så ryger hele ideen. Ideen i et netfilter er nemlig, at man skal have en stor seriemodstand mellem nettet og udstyret ved høje frekvenser. Begynder man at pille ved det, ryger hele ideen i filteret.

Posselt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Så er kæden da hoppet af for mig, for hvis der skal være høj modstand mellem nette og udstyret, har det så ikke omkostninger for dynamikken ? Er det så ikke muligt at lave et netfilter der fjerner støjen uden denne omkostning ? Jeg vil jo gerne have at min forstærker skal kunne "suge" hvad den har brug for.

Mvh.

Lasse

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Der skal helst kun netstøjsfilter på signalkilderne, ikke på forstærkeren, aldrig da!

Når man har fuld fod på sine egne støjkilder, kan man gå i gang med sine naboers, men ikke før!

Kan man mokke nogle andre spoler med tykkere trådtykkelse, men samme værdi, så vil modstanden også være lavere, tror jeg nok! Noget andet er så de medleverede dioder af 1N4001-typen, de er ikke særligt hurtigt ledende og her kommer så schottky-dioderne ind i billedet!

Forskellen på P. Kørner´s og Brick´s filtre? (Fisk!) Men Brick filtret består af en DC-fælde, en VDR-modstand til at tage peaks over 250 volt (kan man få plads til en VDR-modtand på 400 volt parallelt over 250 volt´s typen, så hjælper det også!) og sidst et ca. 50 hz filter, bemærk ca. 50 hz!

Note: VDR-modstandene hedder retteligt 275 og 420 volt AC!

Mere note: En VDR-modstand over fase/nul på éns køle-fryseskab, burde kunne æde de plop, som disse apparater udsender på nettet, men ikke de luftbårne bølger!

Endnu mere note: Så bygger man da bare et faraday-bur udenom éns lytterum!  Det er noget med at lave et trådnet af kobbertråd og så jorde det hele til moder-jord! Måske disse smarte tapeter til mobil-fri biografoplevelser snart kan fåes i den almindelige handel?!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Nogen der har erfaringer med netstøjsfiltre fra Aage Nielsen - http://www.aanielsen.dk/noise.htm

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Det er muligvis et dumt spørgsmål, men hvorfor bør man ikke have netstøjfilter foran sin forstærker, hvis man kan finde / lave et med meget lav modstand. Der er jeg blevet anbefalet i Lydbutikken, og de ved da normalt hvad de taler om. Det er bl.a. dem der har anbefalet mig et filter til at fjerne DC rester fra el-nettet, og at et støjfilter skal opbygges af koponenter sat i parallelforbindelse i stedet for serie. Jeg har snart svært ved at live klogere.
Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Gonzo skrev:
Det er muligvis et dumt spørgsmål, men hvorfor bør man ikke have netstøjfilter foran sin forstærker, hvis man kan finde / lave et med meget lav modstand. Der er jeg blevet anbefalet i Lydbutikken, og de ved da normalt hvad de taler om. Det er bl.a. dem der har anbefalet mig et filter til at fjerne DC rester fra el-nettet, og at et støjfilter skal opbygges af koponenter sat i parallelforbindelse i stedet for serie. Jeg har snart svært ved at live klogere.

Årsagen til at undgå netstøjsfiltre foran forstærkeren er, at der desværre skal en temmelig heftig børge af slagsen til, hvis man vil undgå tab i dynamikken. Faktisk skal vi op i noget af det store PS Audio, Exact Power og den slags bæster, før der ikke længere tabes dynamik. Dvs. min. 20K for et filter.

Bruger man et filter med for lav kapacitet, vil lyden fremstå flad og grålig. Og det lyder skisme ikke for godt, skulle jeg hilse og sige

Som andre her i tråden vil jeg også anbefale dig kun at bruge det viste filter på din CD afspiller, da du uden tvivl vil have gavn af det dér.

Hvis du har meget støj på linjen, så er det sandsynligvis andre apparater i huset, der går ind og sætter deres fingeraftryk på den forsyning, du har til dit stereo. Det er der heldigvis også råd for her.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Ideen er, at man skal lade strømmen med 50Hz passere frit, så der er lav modstand fra nettet til trafoen.
Men ved høje frekvenser skal modstanden være stor, idet støjen der er HF på den måde får svært ved at trænge ind i trafoen.

Men nu kan man jo ikke lave et brickwall-filter med store strømme. Derfor er typiske netfiltre 2. ordens, og det sætter en del begrænsninger.

cOmOneO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg har forstået problemet rigtigt, så vil sådan et filter sagtens kunne levere strøm nok til en forstærker, men det vil ikke kunne følge med når forstækeren begynder at spille, og derfor vil have en "ujævn" strøm i takt med at den skal bruge den?

Hvis det er rigtigt, kan man så ikke bare sætte en capacitor på? (tror nok det hedder elektrolyt på dansk)

Man bruger dem jo engang i mellem til car-fi fordi batteriet ikke kan levere strøm hurtigt nok når forstærkeren skal flytte de store basser der generelt bruges her. Derfor indsættes disse cap's på omkring 1 F lige inden forstærkeren.

De er jo ganske vidst beregnet til 12volt, men monstro ikke der er en med mere forstand end mig der kan sige om de også kan bruiges til 230volt eller man kan købe nogen der kan.

Hvis dette indlæg er helt tågesnak, så må i endelig sige til, man kan jo altid lære noget.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Det er jo DC (jævnstrøm) på din bil og 230V er AC (vekselstrøm) så en kondensator vil istedet blive op og afladet hele tiden med vekselstrøm og derfor ikke have den store funktion på primær siden de fleste kondensatorer kan heller ikke lide et man bytter rundt på plus og minus! Efter ensretning inde i din forstærker er det jo DC så her virker de fint som energilager.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Desuden så er størrelsen af en kondensator stærkt afhængig af spændingen den skal virke ved. En 1F kondensator til 230 V ville blive kæmpe stor, og dermed ekstremt dyr.

Var det en ide at sætte en strømrenser foran sin PC? Den må da støje mest tilbage på nettet i forhold til andre forbrugsgenstande?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Det er jo bedre at undgå at støjen komme rud på lysnettet, end det er senere at forsøge at fjerne den fra anlægget.
Derfor har Svend P naturligvis ret. På med et filter før pc'en! Dog skal det siges, at de fleste pc'ere har et lign filter i strømforsyningen... eller skan de ike leve op til EMC-krav. Men alligevel... et ekstra filter fjerner bare endnu mere støj. Så glimragende ide!

Og så slipper man for, at forstærkeren ikke kan trække tilstrækkelig strøm fordi den ser nettet gennem et filter...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes