Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 11:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Valg af lærrede til PLV-Z4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mala85
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 April 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Skal have investeret i et 104" kontrastgråt eller mat hvidt lærrede. Problemet er blot at jeg virkelig ikke kan bestemme mig for hvilket et jeg skal købe - og at jeg desværre ikke har mulighed for at se dem i aktion nogen steder..

Jeg mørklægger 100%, og jeg kan godt lide naturlige farver. Når jeg mørklægger vil der vel nærmest automatisk være høj kontrast (forskel mellem fx sort og hvid). Projektoren skulle jo også have rimelig høj kontrast. Jeg regner med at jeg nok bliver træt af den automatiske iris og dermed slår den fra med nedsat kontrast til følge, bør jeg da vælge et kontrast gråt lærrede hvis jeg slår den fra?

Så hvilket af følgende mener i jeg bør vælge, og hvorfor?:
Lissau 16:9 Plano Fastramme kontrast-gråt lærrede, 108" (240 x 135 cm)
Lissau 16:9 Plano Fastramme mat-hvidt lærrede, 108" (240 x 135 cm).
fra av-connection.dk

Vil i evt. anbefale et andet mærke end Lissau?, vil ikke give over 5000 for et lærrede i 108" max.

Regner med at købe igennem av-connection, og jeg vil ikke købe DIY da jeg ikke har pladsen til at lave det selv.

Ang. naturlige farver/bedre kontrast på Z4 så fandt jeg en side i tyskland hvor de sælger filtere til Z4eren, som skulle forbedre farverne/kontrasten, kan man ikke få sådan nogen herhjemme - og er der nogen der har erfaring med deres farveforbedrende egenskaber - er de pengene værd/hvad er prisen/kan man ikke kalibrere det ligeså godt selv i softwaren?
Til top Vis mala85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mala85

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Uanset om du bruger den automatiske iris eller ej vil jeg anbefale dig at købe et gråt lærred. Hvis du vælger creative cinema indstillingen vil du ikke bemærke irisen arbejde. Med denne indstilling bliver kontrasten mindre men fortsat bedre end uden iris. For at forbedre kontrasten kan du montere et farvefilter foran linsen. Jeg bruger selv et Cokin 81D filter. Formålet med at montere filteret er ikke at opnå bedre farver men derimod bedre kontrast. Bedre farver opnås ved at kalibrere projektoren efter montering af filteret.

Hvis du ønsker et bedre lærred end Lissaus skal du købe et Stewart eller Da-Lite i USA. Det kan dog næppe fås til den pris du angiver.

Ved køb af Lissau vil jeg anbefale dig at få et tilbud fra KT Radio i Odense.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

mala85
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Det der Cokin filter, hvor har du købt det, kan ikke umiddelbart finde nogen forhandlere af det på nettet? 
Til top Vis mala85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mala85

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bruger selv et gråt LISSAU lærred, ganske vist købt i metermål, og derefter monteret i en hjemmegjort ramme, jeg har ikke set en Z4 på hvidt lærred, og har derfor ingen mulighed for at bedømme hvad der er bedst, men jeg er særdeles godt tilfreds, med det billede jeg har i min hjemmebif, som forøvrigt også er 100% mørkelagt

Minibio tager form

Til top Vis PillyWilly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PillyWilly

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

mala85 skrev:
Det der Cokin filter, hvor har du købt det, kan ikke umiddelbart finde nogen forhandlere af det på nettet? 

http://www.cokin-online.co.uk/lst33.htm

Det er P035 udgaven jeg har købt. Filteret er kvadratisk og har ingen ramme, men kan stå på kanten foran linsen på Z4. Dækslet kan fortsat åbne og lukke med filteret monteret. Da filteret dæmper blåt lys skal man huske at justere den blå farve efter monteringen.

Jeg har skrevet lidt mere i dette indlæg :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33061

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes