Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 20:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z2 lens shift animation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 15 November 2003 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 15 November 2003 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Måske et dumt spørgsmål, men kan man med lens shift (Sanyo Z2) f.eks. rykke billedet 20-40 cm op(hvis den vender på hovedet, er det jo så ned). Jeg har tænkt mig at hænge min kommende projektor i loftet, men synes at det er lidt ærgeligt, at man absolut skal hænge den i en lang stang ned fra loftet for at få billedet på midten af væggen, istedet for helt oppe under loftet. Det siges jo at man helst skal have øjenhøjden 1/3 oppe i billedet.

Hvis det kan gøres med lens shift uden kvalitetstab, ja så er Sanyo'en for mig et noget bedre bud end Panasonic AE500.

Jeg synes bare jeg havde læst et sted at den lens shiftede en hel billedlængde af gangen, men det lyder jo ikke særligt brugbart, så jeg går ud fra at det er helt forkert.

Jeg har set animationen og går ud fra at den skal læses sådan at den maksimale lensshift er ½ billedlængde til hver side horisontalt, og 1 billedlængde til hver side vertikalt. Og at alle positioner derimellem er mulige.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 15 November 2003 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Tror kun det er muligt at sætte den til yderpositionerne.
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 
PrebKlok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 97
Sendt: 16 November 2003 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Nix, man kan flytte billedet trinløst.
Til top Vis PrebKlok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PrebKlok Besøg PrebKlok's Websted
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 16 November 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

En anden ting....

Kan man med fordel ikke vinkle projektoren fx. 5 grader ned (hvis den hænger i loftet) og så ligeledes vinkle ens lærred 5 grader, så afstanden bliver ens? Ved et 90" lærred har jeg regnet mig frem til at det bliver ca 10 cm ud fra væggen. Det burde da ikke virke generende? Det kræver selvfølgelig at man hægter lærredet (rulle) fast på noget så det forbliver i de 5 grader...

-bare en tanke....

Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
PrebKlok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 97
Sendt: 16 November 2003 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det burde ikke være noget problem. Jeg er bare bange for at hvis lærredet ikke er på en fast ramme, men på en rulle, at det så kommer til at hænge i en bue, hvis man ikke spænder det meget stramt ud.

Z2 har dog en iris funktion der kan kompensere for dette - se dette link:

http://www.klokmose.dk/images/iris.jpg

Til top Vis PrebKlok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PrebKlok Besøg PrebKlok's Websted
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 16 November 2003 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Lige udmiddelbart kan jeg ikke se at det skulle bue, men jeg skal eksperimentere med det når jeg en gang får købt det hele...
Hvor meget må et lærred bue før det bliver synligt? 1 cm? 2 cm?

Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 16 November 2003 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

ja den lyder mere og mere spændende den Z2'er, men hvorfor hænge sit lærred skråt hvis man har en Z2. Så er det jo bare at bruge lens shift til at flytte billedet ned af væggen istedet. Med mindre man selvfølgelig mister kvalitet ved lens shift, men det gør man ikke vel? Der er da 100% optisk ikke?
Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 16 November 2003 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Tranum-> Ifølge brugere af Z2 mister man ikke kvalitet ved lens shift. Brugere af Z1 er der dog delte meninger, men brugerne af Z1 er dog enige om at det ikke er noget man kan se fra sofaen, men kun hvis man går meget tæt på.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 
Bodhi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 18 November 2003 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt den nye Z2 og kan sige den er fremragende. hvad angår lens-shiften så kan den rykkes så meget at det faktisk er muligt at sætte den i loftet uden at vende den og stadig få billedet det rigtige sted. dette går ikke ud over kvaliteten af billedet.

jeg vil så snart jeg får nosset mig sammen poste nogle screenshots, samt en et lille review af den. dette gør jeg så snart jeg har alt det rigtige udstyr koblet til den (bla.a. htpc, lærred)..

men på nuværende tidspunkt kan jeg kun anbefale alle denne projektor stærkt. den super lækker!

Til top Vis Bodhi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bodhi
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 18 November 2003 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Bodhi skrev:

Jeg har købt den nye Z2 og kan sige den er fremragende. hvad angår lens-shiften så kan den rykkes så meget at det faktisk er muligt at sætte den i loftet uden at vende den og stadig få billedet det rigtige sted. dette går ikke ud over kvaliteten af billedet.

Så jeg går ud fra at man godt kan flytte billedet 20-25cm vertikalt. ....det var ikke et spørgsmål.

Hvordan ser billedet ud, ved alm. TV, feks. antenne eller parabol?? Vil det være meget bedre at køre et sådant billede igennem en HTPC med DScaler? HTPC'en koblet til projektoren via DVI.

Får man virkeligt noget ud af den ekstra opløsning, feks. iforhold til Panasonic AE-300? Vi har jo ikke HDTV i DK, men kun kilder med lavere opløsning end AE-300 (sådan cirka).

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 19 November 2003 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Tranum-> Et antenne signal kan kun modtages af Z2'eren (og alle andre projektorer jeg umiddelbart kender til) hvis signalet er 480i eller p (p er selvfølgelig at foretrække), eller direkte fra computeren. Jeg er ikke helt sikker på hvad en Dscaler er, men mon ikke det er en de-interlacer. 

Du skriver 'meget bedre', men hvad er det i forhold til?  - hvis det er i forhold til en ekstern tuner med 480p (Zinwell proV+), så tror jeg ikke resultatet bliver bedre ved DVI fra HTPC, da kvaliteten på antennesignalet i forvejen er noget makværk, specielt på de kanaler som kører halv båndbredde så som TV3 - modsat DR 1(nu snakker vi almindelig tdc kabel).  

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 19 November 2003 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

480i?  Er det ikke en NTSC opløsning?

Jeg planlægger at bruge projektoren med en Parabolmodtager, og tunersignalet fra en video(TV2) tilkoblet alm. TV2-antenne. De signaler skulle den da gerne kunne æde.

Med hensyn til kvaliteten på antenneværket, så kan det godt være at TDC-kabel og diverse antenneforeninger er noget makværk, men der er da ikke noget i vejen med billedet på mit TV2 eller de fleste kanaler fra min digitale parabol. Dog er jeg enig i at film på TV3 er noget uldent noget. 

Jeg skal naturligvis bruge projektoren med DVD, men der skal da også være mulighed for at se alm. TV. Det er måske noget skidt??? 

Jeg forestiller mig at jeg vil tilkoble min parabol til en PC stående i et andet rum, som kører DScaler (et program der kan scalere opløsningen op til LCD-projektorens native opløsning, samt deinterlace), og derefter smider signalet op til projektoren via DVI. Det håber jeg vil give et fint billede på disse signaler.

Jeg tror ikke rigtigt at jeg gider at bruge PC'en til også at afspille DVD'er og CD'er osv, da jeg synes betjeningen af en PC er noget makværk. F.eks. manglende display ved cd-afspilning, film der først skal rippes til harddisk for at opnå glidende afspilning osv. Men hvis man bare kan loope et signal igennem DScaler og dernæst ikke pille ved det, synes jeg der er ok.

 

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes