Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Subwoofer og mine naboer... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LSloth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er lige flyttet i lejlighed, og har fået lavet min hjemmebiograf... Jeg er absolut ikke Hi-Fi-ekspert, så jeg må søge hjælp hos Danmarks lyd-guruer (det er jer :o)

Mit problem er min subwoofer... Når sådan en fætter kommer godt igang, så kan det godt rumle ret kraftigt i stuen. Jeg kender ikke mine naboer særligt godt endnu, og jeg vil helst ikke gøre dem mugne her fra starten af...

Nu til spørgsmålene:

1) Min subwoofer står på 4 spikes. Hvor stor er effekten hos underboen/naboerne - dvs. hvor meget kan de høre? (den er ikke skruet specielt højt op, og jeg har justeret dens cut-off og min amps LFE-filtre således, at der ikke kommer alt for meget ud af den - kun nok til at jeg kan mærke en let rumlen ;) Hvis jeg står i rummet ved siden af, så kan jeg selv høre en svag rumlen, men den er umulig at retningsbestemme.

2) Hvad sker der hvis jeg hænger min subwoofer op i nogle wirer i loftet? Vil det reducere det min underbo/naboer hører/mærker, og vil det totalt spolere den effekt jeg får ud af den?

3) Er der generelt noget jeg kan gøre for at få god subwoofer-lyd hos mig, men minimere mine naboers gener?

Som sagt er jeg ikke den store hi-fi-ekspert, og det betyder ikke det store for mig, at lidt af lydbilledet ikke er perfekt - jeg prøver at sætte mine højttalere etc. op på den bedste måde, men perfekt er det garanteret ikke ;o) Jeg kan bare godt lide at se en god film, og skrue en smule op for lyden - men vi skal jo alle være her, så hvordan får jeg den bedste lyd uden at drage hele bygningen ind i mit filmkiggeri?

Edit: Min umiddelbare opfattelse af lydforholdene i bygningen er, at der er ret godt isoleret - jeg har endnu ikke hørt nogen tale (har boet her i 1 måned), og jeg har heller ikke hørt musik eller noget af nævneværdig karakter. Om det så er fordi at der er godt isoleret, eller at mine naboer er tyste som graven kan jeg kun gætte på ;o) Det eneste jeg har hørt er ovenboens vaskemaskine der centrifugerer - en dyb rumlen, men absolut ikke generende. Det er selvfølgelig også en "stabil" tone der kommer fra den, og ikke at sammenligne med eksplosioner etc. fra en DVD.

På forhånd tak

/Lasse Sloth

Til top Vis LSloth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LSloth

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Var det ikke en ide at sætte en film på, og så gå ind til naboen så I sammen kan høre hvor slemt det er?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

LSloth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Mjoh... Det kunne jeg selvfølgeligt godt, men det er ikke lige min stil at banke på hos en person jeg ikke kender, og så spørge om jeg må komme ind og lytte til min film som spiller ovenpå

Spøg til side - det kan godt være at det er dét, jeg bliver nødt til at gøre (eller evt. vente på en klage) - jeg tænkte blot, at der måske var nogle tricks som jeg kunne bruge til at minimere evt. gener for mine omgivelser.

LSloth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Ok Svend P - så fik jeg det gjort!

Tøffede ned til underboen med Lord of the Rings i fuld gang, ret højt skruet op - og man kunne ikke høre en lyd nede hos hende.

Tak for rådet!

/Lasse Sloth

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg selv har det lidt som dig..! det lidt svært at nyde film/musik når man ved at andre i bygningen er irriteret over det ”eller man tror de er”?

Men det ikke let at dæmpe sig ud af. Men der er ting der kan gøre det mere tåleligt.

1. Hvilken slags lejlighed bor du i..? Hvis det er eks. en gammel lejlighed! Så lavede man meget solide at ydremure, og en ”blød” etage adskillelse. Hvis det er denne type, vil du for det første have svært ved af få ret meget dybbas frem. Men den bedste placering, som genere mindst muligt! Sæt subben fast til en ydermur, og den må ikke røre gulvet ”jeg mener ikke, stil den op af muren..! hæng den fast til muren” Da muren er så stor, tung og stiv vil den være bedst til at transmitterer de højre frekvenser, og så betyder det mindre med bassen.
  2. Hvis det er et nyt beton byggeri..! så spiller du faktisk inden i en meget stiv konstruktion, og denne vil som før være bedst til at overføre de høje frekvenser, mens du selv får lov til at lytte til bassen ”men her vil naboen blive irriteret over mellemtone og diskant”.

Så for at give dig de bedste råd! Skal der lidt flere data på.

Og som nævnt før i tråden!? Tal med naboen, så de ikke skal geare sig op til at gå ind og klage, for så er de irriteret på dig, for de har det også lettere med at kunne sige til dig i forbifarten ”var den ikke lige høj nok i aftes

Peter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

LSloth skrev:

Ok Svend P - så fik jeg det gjort!

Tøffede ned til underboen med Lord of the Rings i fuld gang, ret højt skruet op - og man kunne ikke høre en lyd nede hos hende.

Tak for rådet!

He he, der er ikke langt fra tanke til handling hos dig. Men det var da super godt du fik det gjort. Det giver også en masse goodwill at være interesseret i IKKE at genere naboerne.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

LSloth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg tror jeg selv har det lidt som dig..! det lidt svært at nyde film/musik når man ved at andre i bygningen er irriteret over det ”eller man tror de er”?

Men det ikke let at dæmpe sig ud af. Men der er ting der kan gøre det mere tåleligt.

1. Hvilken slags lejlighed bor du i..? Hvis det er eks. en gammel lejlighed! Så lavede man meget solide at ydremure, og en ”blød” etage adskillelse. Hvis det er denne type, vil du for det første have svært ved af få ret meget dybbas frem. Men den bedste placering, som genere mindst muligt! Sæt subben fast til en ydermur, og den må ikke røre gulvet ”jeg mener ikke, stil den op af muren..! hæng den fast til muren” Da muren er så stor, tung og stiv vil den være bedst til at transmitterer de højre frekvenser, og så betyder det mindre med bassen.
  2. Hvis det er et nyt beton byggeri..! så spiller du faktisk inden i en meget stiv konstruktion, og denne vil som før være bedst til at overføre de høje frekvenser, mens du selv får lov til at lytte til bassen ”men her vil naboen blive irriteret over mellemtone og diskant”.

Så for at give dig de bedste råd! Skal der lidt flere data på.

Og som nævnt før i tråden!? Tal med naboen, så de ikke skal geare sig op til at gå ind og klage, for så er de irriteret på dig, for de har det også lettere med at kunne sige til dig i forbifarten ”var den ikke lige høj nok i aftes

Peter

Tak for svaret Peter!

Det er relativt gammelt byggeri (omkring 1930'erne) - ihvertfald ikke beton. Jeg har ingen gipsvægge, kun mursten. Jeg har aldrig hørt noget fra de andre lejligheder (tale/musik/tv - kun én gang fra min nabo der holdt fest, men det er jo forståeligt - han gav den ihvertfald gas - og det var ikke i et niveau der generede mig), så jeg er ret sikker på, at bygningens isolering er god.

Men som sagt var jeg nede hos naboen, og ovenpå løb der ca. 5.000 heste og nogle kampelefanter rundt i min stue og lavede en masse larm, og jeg kunne ikke høre en lyd hos hende!

Jeg tror at det ikke bliver et problem, og hvis der bliver noget har jeg aftalt med min underbo, at hun bare skal sige til.

Til Svend: Jamen der var jo ikke andet at gøre  - den eneste måde jeg kunne finde ud af hvad naboerne kan høre er, at gå derned mens det brager løs.

Igen tak!

/Lasse Sloth

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Men hvis byggeriet er af Beton, hvad så ?
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

lasse3000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Bor selv i lejlighed i et gammel hus inden mit i byen. Bor på 2. sal resten af huset runger. hehe Aldrig noget der klager hele vejen ned. Men så finder man sig også i meget anden på 1 sal bor på knægte og der er morgenfest fra torsdag, fredag og lørdag fra kl 4-5 til kl 12 om formiddagen. Der er det så p***e irriterende, men så får dne bare lidt ekstra gas om morgen. Det er bare at snakke med dem og hvis de klager må du skrue ned. Derfor vores forhol til hinanden er eskaleret, hehe alle spiller højt musik. Alt fra rock - jazz - rap og psychedelisk trance.

Til top Vis lasse3000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse3000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes