Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY: Touchscreen til jukeboks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 August 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Planen er at jeg slår en touchscreen til min pc. Dvs. jeg har både en pcskærm såvel som en touchscreen slået til pcén. Touchscreenen skal hænge i en arm ved siden af min sofa. Denne arm(vægbeslag) skal kunne drejes og hives ud og ind, for at få fuld fleksibilitet.

Jeg regner med at kontakte en der laver billedrammer for at se om jeg kan få lavet en anden ramme til skærmen, da den nuværende har en negativ WAF faktor:-)

Jeg har fået 2 touchscreen fra mit arbejde og dertil 2 specielle grafikkort.

De 2 touchscreens og grafikkort er tidligere brugt på en kopimaskine, som havde en scannerfunktion.

her er det ene setup:(beklager den dårlige billedkvalitet)

skærm 1 som har en svgaopløsning

Det dertilhørende AGP grafikkort

Her er setup 2:

skærm 2 med vga opløsning. Denne skærms billede er ret utydeligt efter min mening.

Der er en del blurren

Her er grafikkortet til vgaskærmen, og det er et PCI grafikkort

Well. Det ville jo helt klart være optimalt at bruge agpgrafikkortet til svga-skærmen, MEN

jeg har jo kun 1 agpport i min pc, og det er jo lidt skidt da jeg nu skal bruge 2 agp porte. Et til mit normale grafikkort og så et til det specielle grafikkort.

Jamen så troede jeg da bare jeg sku købe sådan en fætter her:

http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20020601/image/ nap7.jpg

Dvs. en adapter der transformerer en pciport om til en agpport. MEN jeg kan simpelthen ikke opdrive sådan en fyr i DK. Men hvis der er nogle der kender til sådan en adapter må de endelige sende en PM til mig:-)

Okay. Da jeg er meget opsat på at bruge svgaskærmen kunne jeg evt. bruge den sammen med pci-grafikkortet. Problemet er bare at de bruger 2 forskellige stik. Grafikkortet har et 44-pin hunstik(pinsene er i 3 lag) hvorimod svgaskærmen skal bruge et 26-pin hun stik(pinsene er i 3 lag)

Har søgt lidt på nettet om de stik og kan ikke rigtig finde så meget info. Det jeg skulle bruge var enten en adapter der kan omforme et 44-pin hunstik til et 26-pin hunstik. Og det måtte MEGET gerne være et forlængerkabel da kablet uanset hvad skal forlænges på den ene eller anden måde.

Jeg kunne evt. også bytte kablerne på de to skærme, men efter jeg har skilt skærmerne af kan jeg se det bliver lidt for komplekst.

Dvs. jeg står nu i en situation hvor jeg enten skal bruge en pci-agpkonverter(som helt klart er at foretrække) eller en adapter/forlængerkabel som omformer et 44pin hunstik(i 3 lag) til et 26-pin hunstik(i 3 lag)

Er der nogle der har evt. forslag?

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

det skal siges at de stik jeg omtaler er blevet brugt på fladskærme op igennem 90érne og strømmen til skærmen trækkes igennem dette stik

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Sendt: 13 August 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Kunne du ikke bare sætte et skærmkort i med mulighed for at tilslutte 2 skærme? Det har jeg selv. Stikkene, i "gamle dage" kunne man sagtens anvende sådan nogle stik, det eneste der sker ved det, er at du ikke kan have lige så mange samtidige farver og at man ikke kan køre med de højeste opløsninger, men det kan den gamle skærm ikke alligevel.
Jeg tror faktisk det vil være nemmere for dig at få nogle ideer til sådan et projekt i nyhedsgrupperne, der er nogle ret gode elektronik grupper men mange hjælpsomme brugere.
Ellers findes der siden med Tweaks som jeg ikke lige husker hvad hedder.

Cool nok at du vil lege med sådan noget.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

TaForm skrev:
Kunne du ikke bare sætte et skærmkort i med mulighed for at tilslutte 2 skærme? Det har jeg selv. Stikkene, i "gamle dage" kunne man sagtens anvende sådan nogle stik, det eneste der sker ved det, er at du ikke kan have lige så mange samtidige farver og at man ikke kan køre med de højeste opløsninger, men det kan den gamle skærm ikke alligevel.
Jeg tror faktisk det vil være nemmere for dig at få nogle ideer til sådan et projekt i nyhedsgrupperne, der er nogle ret gode elektronik grupper men mange hjælpsomme brugere.

umiddelbart så ville det være optimalt ja, og så lave de ændringer i regdatabasen, som der også bliver omtalt et eller andet sted her på forumnmet(for at kunne bruge 2 skærmed med samme gfx med forskellige opløsninger). Problemet er bare at skærmkablet er monteret på min touchscreen, og der er vist et større projekt at koble et andet slags skærmkabel dertil.

Dvs. det jeg evt. skulle have fat i det var en adapter der er en 26pins hanstik i den ene ende og så et ganske normalt vga i den anden ende, meenn det har jeg søgt efter og det er sq ikk til at finde. Evt. kunne man klippe et kabel over og så lave det manuelt ved at sætte de forskellige ledninger sammen, men skal så have fundet en vejledning i det.

Men som du siger kan jeg prøve at kigge lidt i nyhedsgrupper og diverse elforummer.

tak for svar, og hvis der er nogle der har nogle hints må de endelig sige til:-) Kunne godt bruge sådan en adapter:-)

smnx
Lukket konto
Lukket konto

Udviklingsingeniør, Tymphany

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 15 August 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Et alternativ er at købe et PCI grafikkort til din normale skærm og så sætte kortet til svga touchscreen'en i AGP porten. Jeg tror et PCI grafikkort er en del billigere og nemmere end at skulle købe et PCI->AGP adaptor kort eller modificere stikkene. Du mister selvfølgelig en del ydelse ift. et moderne hardcore gamer grafikkort.
Alternativ nummer to er at invistere i et bundkort der er udstyret med både AGP og PCI-express porte, forudsat at begge disse porte kan anvendes samtidig.

Skal computeren kun bruges til jukeboks?

Mvh.
Simon

Til top Vis smnx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smnx

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Computeren bliver både brugt til spil såvel som jukebox så det med at købe et pci gfx til den normale skærm er jeg ikke så glad for. Videre kører jeg en opløsning på 1920*1200 på min 23"tft, så grafikkortet skal helst være af god standard.

Jeg kunne evt. købe sådan et bundkort som smnx omtaler, men lige nu er jeg ved at konferere med av-connection. De har det kabel jeg søger, bare med omvendt hun/han. De vil måske prøve at lave et til mig, som jeg kan slå den ledige vgaport på mit nuværende grafikkort.

Tror det er en billigere løsning end et nyt grafikkort, menn projektet er stadigvæk tidlig i udviklingsstadiet, så intet er endnu sikkert:-)

Men hvis jeg tilslutter begge skærme til samme grafikkort er det så overhovedet muligt at jeg har jukeboksprogrammet åbent på den lille touchscreen og så bare hele workspace åben på min 23" tft??(forudsat at jeg laver den ændring i registeringsdatasen, som jeg nævner)

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 August 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:
umiddelbart så ville det være optimalt ja, og så lave de ændringer i regdatabasen, som der også bliver omtalt et eller andet sted her på forumnmet(for at kunne bruge 2 skærmed med samme gfx med forskellige opløsninger).

Det har mig bekendt aldrig været et problem at køre 2 forskellige opløsninger på et grafikkort med 2 udgange. Problemet opstår når man vil have ens frontend ud på begge skærme.. den eneste måde at få frontenden på begge skærme er, mig bekendt, at køre clone mode og så kan man selvsagt ikke køre 2 forskellige opløsninger..

Men du må da meget gerne smide et link hvis du mener der findes en løsning..

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

du kan godt køre med forkskellige opløsninger på 2 forskellige skærme men du kan ikke se video på din sekundær skærm, du skal bruge programmet ultramon.

Her er lidt læsning om PCI2AGP LINK

Håber du kan bruge det, men du har nok selv læst det før, kan se du har spurgt flere steder på nettet

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
taz123456 skrev:
umiddelbart så ville det være optimalt ja, og så lave de ændringer i regdatabasen, som der også bliver omtalt et eller andet sted her på forumnmet(for at kunne bruge 2 skærmed med samme gfx med forskellige opløsninger).

Det har mig bekendt aldrig været et problem at køre 2 forskellige opløsninger på et grafikkort med 2 udgange. Problemet opstår når man vil have ens frontend ud på begge skærme.. den eneste måde at få frontenden på begge skærme er, mig bekendt, at køre clone mode og så kan man selvsagt ikke køre 2 forskellige opløsninger..

Men du må da meget gerne smide et link hvis du mener der findes en løsning..

Prøv at se her:

http://80.161.18.77/patriarch/nvidia.htm

er det ikk det du søger?

Mht. det sidste indlæg så ja har også spurgt flere steder(tweak.dk) og har også set det link du referer til, så denne løsning er indtil videre sat på standby, men endnu ikke kommet i skrotkurven:-)

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:
Prøv at se her:

er det ikk det du søger?

Såvidt jeg kan se får du med ovenstående løsning kun læst din frontend ud på et display af gangen.. det er altså enten eller. Det gir så bare mulighed for, nemt og smertefrit, at skifte mellem de 2 displays..

Det ville jo være optimalt at have udlæsning til begge displays samtidigt, men som det også står i artiklen, kræves det at der køres clone mode...

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
taz123456 skrev:
Prøv at se her:

er det ikk det du søger?

Såvidt jeg kan se får du med ovenstående løsning kun læst din frontend ud på et display af gangen.. det er altså enten eller. Det gir så bare mulighed for, nemt og smertefrit, at skifte mellem de 2 displays..

Det ville jo være optimalt at have udlæsning til begge displays samtidigt, men som det også står i artiklen, kræves det at der køres clone mode...

hmm ja det har du vist ret i.

Bare så jeg har forstået det rigtig: Er det så ikke muligt for mig at have min 23" skærm(som bruger dvi) til at vise hele mit skrivebord, samtidigmed at den eksta touchscreen(som er sluttet til via vga), kun har touchscreenapplicationen åben?

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Av-connection skal bruge et diagram over benforbindelserne i det 26pin stik jeg omtaler, får de kan lave et kabel til mig.

Jeg har kigget en del på google men kan simpelthen ikke finde noget. Det burde da ellers være lige til, da det som sagt er et standard gammelt videostik.

Er der nogle der ligger inde med sådanne et diagram??

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
taz123456 skrev:
Prøv at se her:

er det ikk det du søger?

Nej du Kan gøre det med ULTRAMON, du kan bare ikke sende video til din sekundær skærm!

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:
Bare så jeg har forstået det rigtig: Er det så ikke muligt for mig at have min 23" skærm(som bruger dvi) til at vise hele mit skrivebord, samtidigmed at den eksta touchscreen(som er sluttet til via vga), kun har touchscreenapplicationen åben?

Det kan jeg ikke se nogen problemer i..

AkilleuZ skrev:
Nej du Kan gøre det med ULTRAMON, du kan bare ikke sende video til din sekundær skærm!

Det var jeg ikke klar.. det vil jeg da lige kigge nærmere på..

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:
TaForm skrev:

umiddelbart så ville det være optimalt ja, og så lave de ændringer i regdatabasen, som der også bliver omtalt et eller andet sted her på forumnmet(for at kunne bruge 2 skærmed med samme gfx med forskellige opløsninger). Problemet er bare at skærmkablet er monteret på min touchscreen, og der er vist et større projekt at koble et andet slags skærmkabel dertil.

Dvs. det jeg evt. skulle have fat i det var en adapter der er en 26pins hanstik i den ene ende og så et ganske normalt vga i den anden ende, meenn det har jeg søgt efter og det er sq ikk til at finde. Evt. kunne man klippe et kabel over og så lave det manuelt ved at sætte de forskellige ledninger sammen, men skal så have fundet en vejledning i det.

Men som du siger kan jeg prøve at kigge lidt i nyhedsgrupper og diverse elforummer.

tak for svar, og hvis der er nogle der har nogle hints må de endelig sige til:-) Kunne godt bruge sådan en adapter:-)

Med hensyn til kablet, skulle det være muligt at finde noget http://www.allpinouts.com/ her.
Ellers vil en søgning på google give en masse hits, du kan bare sortere dem. Det kan sagtens laves.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Tak for linket Taform. Det burde findes derinde.

Men har nu søgt en del derinde efter det pågældende diagram samt Googled en masse uden resultat

Jeg har nu spurgt på Taform´s forum og ser om de kender til sådanne et diagram.

http://www.technick.net/public/code/cp_forum_view.php?fmode= top&topid=1206&forid=5&catid=2&noupstat=1

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:

Men har nu søgt en del derinde efter det pågældende diagram samt Googled en masse uden resultat

http://www.technick.net/public/code/cp_forum_view.php?fmode= top&topid=1206&forid=5&catid=2&noupstat=1

Jeg troede bare det var hvordan kablerne skal forbindes du mente.

Så vidt jeg kan regne ud, vil det ikke blive nemt at få dem begge til at virke i farver.
Farveskærme starter ved C000 og sorthvide ved A000. Derfor vil du kunne have en kombination med de to skærmtyper ellers bliver du nok nødt til at få fat i et kort med udgange til 2 skærme. Jeg ved ikke hvordan Toch-skærmen er forbundet, men jeg går ud fra at den har et særligt kabel til den berøringsfølsomme del - men det er jeg ikke sikker på.
Man kan ikke bare have to skærmkort da det vil give en konflikt hvis monocromdelen kommer ud over C000 1 bit er nok tilat det hele går i fisk. Du skal heller ikke regne med at kunne bruge de eksisterende drivere (ikke til monokromdelen).
Du kunne prøve med et indlæg i, nyhedsgrupperne (news:dk.teknik.elektronik) her er mange brugere som har arbejdet med det underligste.
Jeg har selv 2 pcér med udgange til 2 skærme og på dem kan man trække et vindue fra den ene til den anden eller køre programmer på hver sin skærm.

John

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

TaForm skrev:
taz123456 skrev:

Jeg troede bare det var hvordan kablerne skal forbindes du mente.

Så vidt jeg kan regne ud, vil det ikke blive nemt at få dem begge til at virke i farver.
Farveskærme starter ved C000 og sorthvide ved A000. Derfor vil du kunne have en kombination med de to skærmtyper ellers bliver du nok nødt til at få fat i et kort med udgange til 2 skærme. Jeg ved ikke hvordan Toch-skærmen er forbundet, men jeg går ud fra at den har et særligt kabel til den berøringsfølsomme del - men det er jeg ikke sikker på.
Man kan ikke bare have to skærmkort da det vil give en konflikt hvis monocromdelen kommer ud over C000 1 bit er nok tilat det hele går i fisk. Du skal heller ikke regne med at kunne bruge de eksisterende drivere (ikke til monokromdelen).
Du kunne prøve med et indlæg i, nyhedsgrupperne (news:dk.teknik.elektronik) her er mange brugere som har arbejdet med det underligste.
Jeg har selv 2 pcér med udgange til 2 skærme og på dem kan man trække et vindue fra den ene til den anden eller køre programmer på hver sin skærm.

John

jeg har et skærmkort med 2 udgange: dvi og vga udgang. Kunsten er bare at få touchechreenen tilsluttet til vga porten via en form for adpater jeg skal have lavet.

der er et ekstra kabel som forbinder touchscreenen til pcén. det er en normal com2 port, der sender signalet tilbage til pcén.

jeg prøver at kigge ind i den der nyhedsgruppe. takker

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=pi nconvid_vga_15pin

Eller denne side:

http://pinouts.ru/Home/ask_propjector_pinout.shtml det ser ud til at benforbindelserne er ens, der er bare flere ledige ben.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes