Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 09:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 November 2003 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hvad er dette forums erfaringer med digital rumkorrektion - som f.eks. TACT og evt. også nu også variabel Q-controller fra Acoustic Reality.

OG NU INGEN FORDOMME ... skriv KUN hvis i prøvet selv eller sammen med nogle i kender (altså rumkorrektion).

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 November 2003 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT

Jeg har selv en Tact rumkorrektion og for mig er det den bedste investering jeg har gjort. Min stue er lidt svær at møblere så mine højttaler står korrekt, og så har jeg trægulv som jo heller ikke er det bedste.... men med hjælp fra min Tact så har jeg både et godt stereoperspektiv og jeg er ved at finde den klang som passer mig.

I mit setup har jeg også en aktiv subwoofer som jeg ellers har haft svært ved at afstemme, men det er også kommet i orden nu.

Men det kan tage langt tid at få Tact'en tilpasset, fordi der er så mange muligheder.

/Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 November 2003 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Rum korrektion er ikke noget jeg har kunne få til at du.

Jeg har selv men en Kammy lånt en Tact i Hifiklubben for at teste denne. RUM korriktion siger i sig selv at du ÆNDRE på orginal signalet og alene her herved fjerner du dig fra HIFIen.

MIne erfaringer siger at det bedre kan betale sig at stille anlægget bedre op selv. JO du kan fjerne bas problemer hvis du har store højtalere i et lille rum MEN så vil jeg hellere købe nogle mindre kvalitets højtalere der passer til rummet og spare de mange penge til Rum filteres.

Hvad er det ved at have nogle store B&W 801N der kun yder ringere end B&W805 fordi der er pillet ved orginal signalet fra pladen.

Nu har jeg være ude ved 12 forskellige nemmesker og sætte anlæg op og man kan utroligt meget men højtaler flyt og placering af anlæg.

Til en demo til sidste messe var der som jeg har fortalt før en ældre herre der sagde noget korrekt. "Når filteret er sat til fjerner det rigtigt nok lidt "Rum" støj men alt nerven og livet går udaf musikken.

Jeg har endvidere testet den interne forforstærker i Tact og den er ikke engang på højde med en Linn Kollecktor eller en Cyrrus mindste preamp (kan ikke huske typen) ja faktisk ville jeg turde sige at den levelkontril der er på udgangen af Linn Genki's CD-afspiller er bedre som forforstærker men dette var min kammart ikke helt enig med mig i på alle punkter.

Mit råd er køb heller nogle højtalere som passer til rummet det vil du få meget mere udaf og specielt opløsning, for går du ind og modificere på signalet så sker der ting og sager jeg ikke kan forklare men musikken DØR

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 28 November 2003 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Interessant diskussion,

Jeg har hørt TACT demonstreret ved flere lejligheder, og jeg synes det lyder fænomenalt, det er efter min mening godt til at luge ud i unoder i rummet.

Men Jonas du har ret, det er ikke HIFI, men derimod kan det sagtens være medvirkende til en bedre lytteoplevelse.

Lidt interessant; jeg har oplevet på messer at veletablerede mærker benytter en tact til at lave lyden i demo rummene bedre end naboerne.

Cerb 

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2003 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Rumkorrektion har gjort rigtigt meget godt i mit halvsløje anlæg.

En meget billig måde at prøve det på er at benytte programmet DRC.

En guide kan findes på;

http://www.mooneyass.com/DRC/DRC.html

Du skal være indstillet på at experimentere en hel del .. kræver kun en måle mikrofon og et godt lydkort i PC´en - Så ialt en 3000 kr.

Det kan nok ikke helt sammenlignes med en TACT men til prisen er det fantastisk.

Prøv DET !

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Nu skal dette ikke udvikle sig til en filosofisk diskussion - hvad er Hifi og hvad er ikke.

For mig gælder dette - lyder musikken rigtigt eller lyder den mindre rigtigt i forhold til det der ligger i optagelsen (eller om man vil sammenlignet med live).

Her kan jeg sagtens følge Jonas år han taler om nerven i musikken - vel den samme kritik CD'erne blev mødt med da rilleploven fik konkurrence midt i 80'erne.

CD'en fik siden vist at den godt kan levere nerven i musikken - så det er vel spørgsmålet om man ikke digitalt kan korrigere, så det der når flapperne på siden af hovedet også er det der ligger i 0 og 1'erne på den blanke skive.

Jeg siger ikke at man er nået dertil endnu ... men ...

SATMIT

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

En Tact er da også Hifi.... Hifi er jo bare en norm som er fastsat engang i 70'erne og den opfylder Tact.

Kan godt være Jonas har prøvet en Tact til test, men det tager altså længere at få den sat rigtigt op. Bare det at finde den rigtige vinkel på microfonen kan tage tid, det er jo en retningsbestemt microfon, og hvis den vinkler lidt forkert, så bliver lyd også derefter!

Men den diskussion har jeg jo haft med Jonas før vedr. Tact, han har prøvet den lidt, jeg har haft den i over et år! Og på en messe kan de ikke engang nå at få det optimale ud af den.

Nerven i musikken er jeg så ved at få ved hjælp af en røreffektforstærker, skal bare lige ha' den tilpasset med Tact'en.

/Torben

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 28 November 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Nu skal dette ikke udvikle sig til en filosofisk diskussion - hvad er Hifi og hvad er ikke.

For mig gælder dette - lyder musikken rigtigt eller lyder den mindre rigtigt i forhold til det der ligger i optagelsen (eller om man vil sammenlignet med live).

Her kan jeg sagtens følge Jonas år han taler om nerven i musikken - vel den samme kritik CD'erne blev mødt med da rilleploven fik konkurrence midt i 80'erne.

CD'en fik siden vist at den godt kan levere nerven i musikken - så det er vel spørgsmålet om man ikke digitalt kan korrigere, så det der når flapperne på siden af hovedet også er det der ligger i 0 og 1'erne på den blanke skive.

SATMIT

Jeg skal nok lade være med at dreje det over på Filosofi.

For mig er sagen ENKEL det handler om Value for money altså jeg vil hellere spaer de 40.000kr som det Tact koster og købe nogle mindre kvalitets højtalere til 20.000kr mere som passer bedre med rummet og en bedre CDafspiller til 20.000kr mere og så lige stille det lidt bedre op. Slut resultatet er altid bedre end et Tact filter altså value for money.

Ja jeg kan godt høre hvis man stiller højtaleren ind i hjørnet så kan dette Tact få det lidt bedre men ALDRIG bedre end en højtaler der er optimalt opstillet og hvor er iden så henne???? Jeg har aldrig oplevet dette TACT filter få et anlæg til at spille bedre i en i forvejen optimal position det er altid blevet ringere. Hvem vil have et 250.000kr anlæg til at spille som et 75.000kr anlæg opstillet optimalt blot fordi man ikke vil placere det 250.000kr anlæg rigtigt så spar da de penge???.

Hvis man har problemer med opstillingen så bed folk om hjælp som gerne vil og har prøvet noget mere og jeg stiller mig gerne tilrådighed så kan i jo spare det TAct filter.

Lad nu være med at være tøffel helte for giver i så mange penge for anlæg så må i da for søren da også bestemme hvor anlægget må stå for konen.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 November 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Rart at høre fra folk der selv har tingene - men selv disse kæmper forgæves mod Jonas!

Hvilken rør-forstærker har du klappet derpå?

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 28 November 2003 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:

En Tact er da også Hifi.... Hifi er jo bare en norm som er fastsat engang i 70'erne og den opfylder Tact.

Kan godt være Jonas har prøvet en Tact til test, men det tager altså længere at få den sat rigtigt op. Bare det at finde den rigtige vinkel på microfonen kan tage tid, det er jo en retningsbestemt microfon, og hvis den vinkler lidt forkert, så bliver lyd også derefter!

Men den diskussion har jeg jo haft med Jonas før vedr. Tact, han har prøvet den lidt, jeg har haft den i over et år! Og på en messe kan de ikke engang nå at få det optimale ud af den.

Nerven i musikken er jeg så ved at få ved hjælp af en røreffektforstærker, skal bare lige ha' den tilpasset med Tact'en.

/Torben

Kære torben vi kan lave en test.

Jeg opstiller dit anlæg optimalt i en neutral indstilling på din TACT altså den ikke røre ved signalet. herefter kan du jo køre med microfonen som du vil så kan vi slå TACT'en fra og til og se hvad der giver det bedste resultat. Dette har jeg gjort på andre anlæg der kan lave digitale rumkorrektioner og jeg har vundet alle den ene gang

Blot du lover mig at du ikke smadre dit TACT filter bag efter. Men en af problemerne med den TACT er at selve forforstærker delen er så ringe at HIFI-folk vil græde hvis det var det de skulle nøjes med. Så heller en REN forforstærker til den TACT pris har du egentlig testet dette ? inde du købte den og har du i forvejen en forforstærker til alle disse penge så skal du jo sammenligne denne løsning med en REN forforstærker det koster din gamle + beløbet fra en TACT.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
SATMIT skrev:

SATMIT

Jeg skal nok lade være med at dreje det over på Filosofi.

For mig er sagen ENKEL det handler om Value for money altså jeg vil hellere spaer de 40.000kr som det Tact koster og købe nogle mindre kvalitets højtalere til 20.000kr mere som passer bedre med rummet og en bedre CDafspiller til 20.000kr mere og så lige stille det lidt bedre op. Slut resultatet er altid bedre end et Tact filter altså value for money.

Ja jeg kan godt høre hvis man stiller højtaleren ind i hjørnet så kan dette Tact få det lidt bedre men ALDRIG bedre end en højtaler der er optimalt opstillet og hvor er iden så henne???? Jeg har aldrig oplevet dette TACT filter få et anlæg til at spille bedre i en i forvejen optimal position det er altid blevet ringere. Hvem vil have et 250.000kr anlæg til at spille som et 75.000kr anlæg opstillet optimalt blot fordi man ikke vil placere det 250.000kr anlæg rigtigt så spar da de penge???.

Hvis man har problemer med opstillingen så bed folk om hjælp som gerne vil og har prøvet noget mere og jeg stiller mig gerne tilrådighed så kan i jo spare det TAct filter.

Lad nu være med at være tøffel helte for giver i så mange penge for anlæg så må i da for søren da også bestemme hvor anlægget må stå for konen.

Ikke for at jeg skal blande mig her, men jeg må nu give Jonas ret her, 40.000 kroner kan vidst godt bruges mere fornuftitgt, køb anlæg efter rummet formåen, det nytter jo ikke at smide en B&W 801 ind i et rum på 20 kvd.Bare for at tage et eks.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 28 November 2003 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa med jer!
Rumkorrektion eller ej er en af de rigtig svære problemstillinger.
For man kan nemlig ikke få både og.
At sætte en forforstærker ind i kæden, der fungerer mindre end optimalt straffes naturligvis. At sætte rumkorrektionsenheden ind i kæden som yderligere led straffes også.
At undlade at rumkorrigere straffes også, men på en helt anden måde.
Man har således diaré som det ene valg og opkastninger som det andet.
Fælles for dem begge er, at du ikke kan bevæge dig væk fra lokummet.
Jeg vil gøre som Jonas!
Skide højt og flot på rumreflektioner, stående bølger, resonanser og udfasninger og lære at leve med rummets uundgåelige påvirkning og med tiden få trimmet tingene til et tåleligt niveau.
Men prøv en gang imellem at snige jer ind til. f.eks. B&O og lyt til flagskibshøjttaleren i blot et minuts tid på en kendt skive. Og kun med det formål at checke klangbalancen. Så er der altså ét eller andet de kan og som man ikke opnår på andre måder. Men sådan må det så være.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Rart at høre fra folk der selv har tingene - men selv disse kæmper forgæves mod Jonas!

Hvilken rør-forstærker har du klappet derpå?

Jeg har en lidt ældre Manley 75+75 forstærker.

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2003 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Tja -meget religion - for lidt vilje til at ændre tingene og lave reele fremskridt ..så hellere lidt voodo !

Prøv at mål en højtallers response i basområdet - selv efter den er placeret optimalt ... Det kan gøres bedre !

kig evt på;

http://mail.infotecna.it/drc/

Metoden med DRC giver mulighed for at brænde en  CD med det originale musik, men korrigeret for rummets indflydelse( og højtallernes dårligdomme) således at den "normale" afspille kæde bibeholdes ...... men det er nok bare skidt pr. definition ;-) 

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2003 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hvis man læser lidt i litteraturen .. f.eks. Stereophile, så har de brugt TACT på ganske dyre anlæg, og så vidt jeg kan se, så giver de Jonas ret så lang at forbedringerne er mindre/små hvis man har et optimalt opstillet anlæg, og større hvis anlægget passer dårligt til rummet/er dårligt opstillet.

Jeg hører selv til dem, der gerne bruger timer på at rykke/vinkle højtalere nogle få cm. og få lidt ekstra ud af systemet. Men hvis man har et normalt hjem ... læs møbler, og en kone, der gerne vil have det til at ligne et hjem og ikke et studie, så vil man alt andet lige kun kunne nå til et kompromis.

Jeg må f.eks. ikke hænge dæmpning op på væggen ... og ja kald mig bare en tøffelhelt! Herved er der grænser for hvor "optimalt" jeg kan stille tingene.

Jeg har ikke prøvet TACT eller andet ... men til 16.000 brugt, så kunne man da begynde at overveje det!

SATMIT

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 28 November 2003 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Skal man have det optimale ud af sin hundedyre TACT er det altså bedst, at smide HIFI´en i et hjørne og lade TACT´en ordne resten. Højttalere skal IKKE rykkes et par centimeter, de skal stå 1 meter fra for- og sidevægge, mindst!!! Og det kan nemt blive pænt, de fleste højttalere er jo rene skønhedsåbenbaringer!!! Mange problemer med stående bølger ved væggene, loudness-effekten, kan rettes ved at rykke lyttepositionen ud fra bagvæggen, gerne 1 meter eller lidt mere. Så er det også nemmere, at støvsuge/vaske gulv bagom sofaen!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

ekko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Gad vide hvorfor der er så mange, der vil sælge deres brugte TacT?

Jeg har brugt en del tid sammen med en af mine venners RCS, og ja den kan noget. Men det meste kan man få ved at tænke sig lidt om ved indretning af lytterummet - og man kan få meget gulvtæppe og Rockfon for 50-70K.

Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 29 November 2003 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

jeg hørte TacT en ved en demo med Peter Lyngdorf. Der blev spillet på et sæt B&W 802 Nautilus. Musikken lød helt fint.

Da han så slog rumkorrektionen fra, sagde mig og min kammerat i munden på hinanden: "Modfase!!!!". Det lød på den måde, og det var simpelthen ikke til at fatte, at et sæt Nautilus lød så elendigt uden korrektion!

Hvis den ikke havde kostet 100.000,- kr. som surroundforforstærker, stod der helt sikkert en TacT TCS hjemme hos mig nu.

Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er andre firmaer der laver lignende produkter. I.flg. Lyngdorf, er det fordi de ikke kan finde ud af det. Det tror jeg nu ikke på.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Læs en test af RS 2.2 her

http://www.stereophile.com/amplificationreviews/437/

"The longer I lived with the TacT Audio RCS 2.0, the more I was convinced that it brought me much closer to the sound of live music, and that room correction should be a mandatory part of any serious audio system. In the future, it will be"

Burde ellers lige være noget for dig, Jonas B, hvis du ellers kunne få den til at virke

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

he-man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Lige en kommentar vedr. Tact  køb hellere nogle fede skiver nogle bedre kabler osv. og så just lidt på anlægget, har selv haft en, og der røg da ligeså hurtigt ud, som den kom ind.. Helt ærligt for et sted mellem 30-50.000kr kan man få bedre ting..
Til top Vis he-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af he-man

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes