Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Metal og Diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 August 2006 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Dali Concept 8 højtalere, som jeg til tider bliver lettere frusteret over. De har tendens til at gengive en meget spids diskant, især ved metalmusik med meget guitarspil. Ved høje toner og bends "skærer" det næsten i ørene. På albums fra Dragonforce, Cellador og andre, hvor sangen også er meget lys oplever jeg også denne diskant.

Højtalerne fejler ikke noget som sådan og har da en del at byde på sammenlignet med andre højtalere jeg har lyttet til. Men lige denne genre... Jeg har lyttet til Cerwin Vega, men jeg synes at musikken bliver opslugt af bassen og lydbilledet er ikke nært så godt.

Er der nogen der har forslag til et sæt bedre højtalere eller kan man på en eller anden måde gøre noget ved diskanten...?

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 August 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Et billigt og godt alternativ kunne være et sæt Dali 909 eller Dali 850. Begge er efter min mening bedre højttalere end Conpect 8. Især 850'erne.

Begge højttalere kan spille lækkert og højt uden det skær i ørene. Jeg har selv ejet begge 2 og var rigtig glade for dem.

Begge kan findes brugt for 2500-4000 kr.

Nicolai

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Dali 850 kan altså også være en skarp herre at lytte til, så det vil jeg ikke mene var en løsning når man i forvejen har problemet. Hvad bruger du af forstærker til dine Concepter, og hvordan er lytterummet indrettet?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 August 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

som svend P siger kan 850 også være skarp til tider. Den skal helst parres med det rigtige grej for at den bliver "lytte venlig".

Hvis du har en svag forstærker, eller lys-klingene kan det være forklaringen på dit problem med diskanten. Hvad har du af lydkilde til forstærkeren?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 August 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være pga din opstilling, jeg har også haft problemer med spids diskant i mine dalièr. Men har løst problemet ved at stille kabinetterne vinkelret med bagvæggen, istedet for at pegge hen imod lyttepositionen.
Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Sendt: 23 August 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg består af Concept 8erne, en NAD C370 forstærker samt en Cayin CD afspiller samt et af de der prime signalkabler så problemet burde vel ikke lægge der... Mit lytterum er ikke superoptimalt da højtalerne står klods op af en mur og spiller ud mod en skråvæg, der står over for anlægget, ca. 5 meter overfor... Jeg har prøvet at rykke højtalerne ud fra så de havde ca. 60 cm luft omkring sig, det gav en noget bedre bas da de har udgangen bagpå, men diskanten er stadig et problem... Jeg har tænkt over om det er de nævnte CDer der er dårligt masterede, men jeg ved sgu snart ikke..

EDIT: Trutta de står vinkelret på.. De har et eller andet system så man ikke må vende dem mod lyttepositionen, det står der ihvertfald i manualen til dem

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes