Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker under 10.000 - hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 August 2006 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Efter at have nydt en Squeezebox i 14 dage har jeg fået lyst til at anskaffe en effektforstærker og sætte denne direkte til Squeezeboxen, i stedet for som nu, igennem min billige Sony 5.1 receiver. Mine fronthøjttalere er Dali Concept 6.

Da jeg er fattig studerende har økonomien en betydning. Jeg har siddet og set lidt på det, og fundet 4 intessante modeller fra HiFi-klubben...

NAD C272  - ca. 4500 kr
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/N AD_C272_effektforstaerker_Graa.htm
Den ser ret neutral ud men ser ud til at yde godt (2x150W@8ohm).
Volumenkontrollen på indgangen tiltaler mig lidt, da jeg ikke ved om signalet fra Squeezeboxen er for svagt/kraftigt til at smide direkte i en effektforstærker (vil gerne kunne spille HØJT men vil også gerne undgå at spille FOR højt så jeg smadrer noget)

THULE Spirit PA100 - ca. 4500 kr
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/forstaerker/T HULE_Spirit_PA100_effektforstaerker_Sort_soelv.htm?aID=4071& amp; amp;amp;rID=4071
En del pænere en NADen, og på trods af der kun står 2x100W er den 2 kg tungere end NADen? - men lyder den bedre?

THULE Spirit PA150B - ca. 6800 kr
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/T HULE_Spirit_PA150B_effektforstaerker_Sort_soelv.htm
En storebror til PA100 - men så vidt jeg kan se er dens dimensioner og vægt stort set identiske? Og max strømforbrug er ligeledes 500W men alligevel er den opgivet til 2x150W? Og har lidt bedre specs ang. frekvensgang - men er den prisforskellen værd ift. PA100?

LYNGDORF AUDIO SDA2175 - ca. 9000 kr
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/L YNGDORF_AUDIO_SDA2175_effektforstaerker_Aluminium.htm

Lyder som en rigtig kraftkarl, og har meget flot design - men er PWM teknologien moden i dette prisleje? Og når den kun har analoge indgange, betyder det så at signalet bliver konverteret til digitalt inden det forstærkes? I så fald er det da absurd først at konvertere det til analogt eksternt og smide det ind til endnu en konvertering?
Er den så meget bedre, at det retfærdiggør en fordobling i forhold til NAD og PA100 forstærkerne?

I den blå avis har jeg så set denne:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46010034
Det ligner da noget af et fund? Den er godt nok noget af en motherf**ker, men squeezeboxen ville se nice ud oven på den

Jeg har generelt indtryk af at effektforstærkere ikke er det der forældes aller hurtigst, og vel heller ikke rigtig slides, og heller ikke bliver udsat for fedtede fingre hver dag, så er der nogen betænkeligheder ved at købe brugt, så længe skidtet virker og ikke er stjålet?

Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

LMG03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 August 2006 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

betænkligheder ved brugte varer: nææ.
jeg har selv en tuner-stereoforstærker fra 1976, det virker da fint når det bliver sat til engang imellem.

når man ikke har mange penge så vil jeg næsten altid købe brugt hvis grejet virker og sælgeren ikke prøver at sælge en stjålende varer, altid lyt og undersøg så godt som muligt.
Til top Vis LMG03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LMG03

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 August 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Det her er et godt tilbud, Rega Exon...

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=21684

Tænk på hvordan din lille box vil se ud med et par monoblokke ... som samtidigt er rigtig gode (har selv haft dem på prøve)

Eller hvis det skal være lidt billigere .. Thule PA150B

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=22566

Har selv haft den lille IA60B integrerede, meget lyd for pengene i mine øre.

SDA2175 brød jeg mig ikke om, langt fra f.eks. Milinnium (også i pris)

Men... hvis det skal være nyt har du jo fordelen af at kunne låne det hele med hjem først og prøve det af. Så bestemmer dine øre jo

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 August 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bruge 10k når dine ht'ere har kostet langt under det halve? Jeg ville bruge 2k, så følges tingene ad.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 August 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Det kan faktisk godt være en fordel at punge ud, hvis amokk går med ambitioner om at skifte mere ud senere. Men ellers, ja ... Thule'n ser dog godt ud til pengene hvis det ikke må koste kassen.

Ellers ... nu kom jeg lige til at kigge på Ascari's udstyrs liste ... hvad med Classic No 6.6b, den er vist ok billig fra ny for tiden, og har mulighed for direkte tilslutning til effekt delen. Så kan du altid bruge dens forforstærker del når du dropper din kasse

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 25 August 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Der er en DOXA 70 til salg på ksb til 3k. Den er grim, gammel men kan spille musik som få!!

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 August 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:

Lyder som en rigtig kraftkarl, og har meget flot design - men er PWM teknologien moden i dette prisleje? Og når den kun har analoge indgange, betyder det så at signalet bliver konverteret til digitalt inden det forstærkes? I så fald er det da absurd først at konvertere det til analogt eksternt og smide det ind til endnu en konvertering?

En PWM er ikke en digital forstærker! Signalet bliver bare behandlet digitalt, men det er stadig analog.

Anyway..

Køb brugt. Der findes et hav af effektforstærkere, som vil spille meget bedre end dem du har set på fra HFK.

F.eks.
Harman Kardon Signature 1.3 (3 x 100) til ca. 3,5-4kkr brugt
Acurus A250 (2 x 250) til ca. 3000kr brugt
Harman Kardon Citation 22 (2 x 200) til ca. 4000kr brugt
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 August 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Den Aragon 4004 du henviser til er ret fornuftig til prisen... og det gør da ikke noget at en effekt ser lidt ond ud ;O)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 25 August 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Acurus A250 (2 x 250) til ca. 3000kr brugt
Harman Kardon Citation 22 (2 x 200) til ca. 4000kr brugt

En Citation 22 skal ikke koste meget mere end 2500 kr. Den sidste jeg så kostede 2300 kr. Men jeg kan ikke anbefale de to ovenstående. Jeg er med Hurtig på den Doxa. Ellers en NAD 218THX til omkring 3-4000 kr.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 August 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

der er nævnt nogle gode bud .... denne er også ok, men bør nok handles lidt ned i pris...

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=21802

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg anskaffet et apparat...

Det blev til en Thule Audio SPIRIT PA150B fra 2001, som jeg fik til 3300 kr i den blå avis (var vist også annonceret herinde).

Lyden er klasser bedre end med min sony receiver :-D
Bassen er langt mere fast og kontrolleret, detaljerne mere tydelige, effekter sådan som rumklang mv. høres langt bedre end før... det er også lettere at placere de enkelte lyde i rummet.... Så det er gode penge jeg har givet ud, føler jeg!

http://ting.sbn.as/yeahyeah.jpg

Så mangler jeg bare at få hængt min glashylde op, hvor de 2 kan stå og se pæne ud sammen...
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 August 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det! herligt du er glad for den

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes