Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: lynnedslag (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 26 August 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

snøft. min forstærker er lige ødelagt af et lyn nedslag. Der skete intet andet, heller ikke med min cd og dvd som var i samme stikdåse. Lyden forsvandt, jeg slåkkede for forstærkeren. Tændte igen et par min. efter. bare lige for at tjekke. Der spillede den. Fint tænkte jeg og slåkkede straks, da det stadigvæk tordnede. Da det var overståtet tændte jeg igen. Men intet. Forstærkeren er også meget varm. Der kommer måske lige lys i den et par sek. Så forsvinder det igen. Nu efter nogle timer (den er kølet helt ned) prøvede jeg lige at tænde. Men der kom nogle mærkelig lyde inde fra forstærkeren. Så jeg slukkede igen. Det lyder dyrt. Snøft.

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Er du ikke forsikret. Min forsikring dækkede da min PC døde efter lynnedslag.
Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Sendt: 26 August 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

øv

Var også lige inde i shoppen og tage alt fra , for der kom nolge vilde lyn nedslag her i odense

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 August 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

ja indbosforsikringen dækker ved lyn 
Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på det er lynet der har ødelagt den? Kan det ikke bare være et tilfældigt sammentræf? Jeg synes det lyder lidt mærkeligt at de andre ting ikke har taget skade, og at den spillede kortvarigt efter?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 26 August 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme inbo forsikring i 22 år - har aldrig brugt den. Men tjekker lige om, det ville da være rart. Ja det lyder mærkeligt at der kun skete noget med forstærkeren, men der kom et kæmpelyn, man følte næsten det ramte en lige i knolden, og straks sprang forstærkeren fra.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 26 August 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

øv

Var også lige inde i shoppen og tage alt fra , for der kom nolge vilde lyn nedslag her i odense

Hold da fest jeg var ved at skide grønne grise!
Sad i et rum ved PC'en ved siden af min stue hvor musikken spillede lystigt. Nå ja lynene blinkede og det bragede lige op over, men det plejer jeg ikke at tage så nøje. Lige pludselig et mega brag, som om nogen smækkede med en dør meget kraftigt lige ved siden af mit øre! F.U.C.K der troede jeg det hele var røget!! Jeg fik da godt nok lige slukket i en fart.
Braget kom fra anlægget, det er jeg næsten helt sikker på. Mon det var et kort strømudfald (det kan vist få rørforstærkere til at smælde), eller måske subben der bragede?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
MC955 skrev:

øv

Hold da fest jeg var ved at skide grønne grise!
Sad i et rum ved PC'en ved siden af min stue hvor musikken spillede lystigt. Nå ja lynene blinkede og det bragede lige op over, men det plejer jeg ikke at tage så nøje. Lige pludselig et mega brag, som om nogen smækkede med en dør meget kraftigt lige ved siden af mit øre! F.U.C.K der troede jeg det hele var røget!! Jeg fik da godt nok lige slukket i en fart.
Braget kom fra anlægget, det er jeg næsten helt sikker på. Mon det var et kort strømudfald (det kan vist få rørforstærkere til at smælde), eller måske subben der bragede?

Mvh.

Tja, sådan 300.000 ampere skal sgu nok sætte gang i membranen

Men ved hvilken frekvens

Nosferatu

basher
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hvordan "lyder" forstærkeren nu?

Hvis det er inde fra "kassen" er det vel til at spore fejlen? Evt. efter erstatningen ;-)

Jeg har en der lyder underligt - dvs. den laver sådan nogle pops og lignende for fuld effekt i alle udgange.

Jeg kan bare ikke lure om det er linie-forstærkeren eller noget der er gået..

Jeg har tænkt mig at skrive lidt mere om problemet senere, men vil lige have en optagelse af disse lyde for at hjælpe folk med at forstå problemet :)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 27 August 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

Men ved hvilken frekvens

Ingen, det er en impuls - frekvens angiver antallet af gentagelser i en given periode, så hvis der kun er én impuls er der per definition ikke nogen frekvens...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
nosferatu89 skrev:

Men ved hvilken frekvens

Ingen, det er en impuls - frekvens angiver antallet af gentagelser i en given periode, så hvis der kun er én impuls er der per definition ikke nogen frekvens...

Så må det jo være 1 Hz

MVH WRONG

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 August 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
nosferatu89 skrev:

Men ved hvilken frekvens

Du kan godt have frekvens, selvom signalet er så kortvarigt at det kun fylder en halv periode af et frekvensforløb.
Ellers slap impulser jo ikke igennem delefilteret på en højttaler.

Impulser indeholder gerne mange frekvenser samtidig, og splittes op af delefiltret, til flere impulser, til de respektive enheder.

Er disse enheder ikke time alignet, så vil du få en udtværing af impulsen, når den skal smelte sammen igen, på vej hen til lyttepladsen.

EDIT: På Pink Floyds album - Dark Side of The Moon, er der nogle hurtige klikkelyde fra et ur, som ikke kan gengives korrekt, på højttalere der ikke er impulskorrekte.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvordan er det lige med de nye ehfi relæer? Kan de nå at slå fra ved lynnedslag?

De gamle eltavler med keramik "propper" kunne ihvert fald ikke nå at reagere.

Mvh.

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Rytmik skrev:

Hej

Hvordan er det lige med de nye ehfi relæer? Kan de nå at slå fra ved lynnedslag?

Mvh.

I gamle dage slog et HFI relæ fra, hvis der var tordenvejr i nærheden. Da de ikke beskyttede direkte mod lynnedslag, og det ikke var hensigstmæssigt at folk fik indholdet i fryser og køleskab ødelagt, hvis de ikke var hjemme til at tænde for strømmen igen, har man i dag lavet HPFI relæer. De slår ikke fra i tordenvejr. Og ingen af dem beskytter mod direkte lynnedslag.

Hvis man vil beskytte sig mod lynnedslag, skal man have noge overspændingsmodstande installeret i tavlen. De skal have en ordentlig jordforbindelse, så strømmen kan blive ledt væk fra resten af installationen.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 27 August 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Du kan godt have frekvens, selvom signalet er så kortvarigt at det kun fylder en halv periode af et frekvensforløb.

Er der ikke forskel på en impuls, og en delvis svingning? (ellers har jeg misforstået noget, men det vil jeg overhovedet ikke afvise, det er ikke mit ekspert-område... )

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 August 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Spencer skrev:

Er der ikke forskel på en impuls, og en delvis svingning? (ellers har jeg misforstået noget, men det vil jeg overhovedet ikke afvise, det er ikke mit ekspert-område... )

De impulser som du finder i musik, indeholder altid flere frekvenser samtidig, som ligger indenfor det frekvensområde, som instrumentet kan gengive.

De kunstigt skabte impulser, som sendes ud af en TacT rumkorrektion, er så bredspektrede, at de indeholder hele frekvensområdet samtidig (har jeg ladet mig fortælle, af en der har TacT).

Slag på et bækken, er vist også det man kalder en bredspektret impuls, uden at det dog kommer ned i basområdet. Bækkenets eftersvingninger har så nogle mere jævne frekvensforløb, af længere varighed, som også indeholder mange toner samtidig.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Svend P skrev:
Rytmik skrev:

Hej

Mvh.

I gamle dage slog et HFI relæ fra, hvis der var tordenvejr i nærheden. Da de ikke beskyttede direkte mod lynnedslag, og det ikke var hensigstmæssigt at folk fik indholdet i fryser og køleskab ødelagt, hvis de ikke var hjemme til at tænde for strømmen igen, har man i dag lavet HPFI relæer. De slår ikke fra i tordenvejr. Og ingen af dem beskytter mod direkte lynnedslag.

Hvis man vil beskytte sig mod lynnedslag, skal man have noge overspændingsmodstande installeret i tavlen. De skal have en ordentlig jordforbindelse, så strømmen kan blive ledt væk fra resten af installationen.

Hvis forsikringen ikke dækker eller "kryber" uden om, er det virkelig en overvejelse værd.

Det må en fagmand kunne eftermontere. Hvad mon det skønsmæssigt koster?

Mvh.

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har også tænkt hvordan man skal agere under tordenvejer, piller i jeres grejer fra ? Jeg plejer godt ikke at gøre det, men syntes ski' godt nok der kommer nogle heftige brag for tiden

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 August 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

hvis det endelig skulle ske må man da håbe strømmen blir ledt igennem dørklokken den kan jeg godt undvære hvis nu uheldet er ude
Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Rytmik skrev:

Hvis forsikringen ikke dækker eller "kryber" uden om, er det virkelig en overvejelse værd.

Det må en fagmand kunne eftermontere. Hvad mon vi skønsmæssigt koster?

Jeg vil tro det koster nogle tusinde kroner, hvis det skal være ordenligt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes