Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvad kan det have været? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 September 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en aften spillet tordenhøjt på anlægget. pludselig ved mellemlav volume høre jeg en lydforskel, og opdager diskanten på min dm604s3 ikke spiller. slukkede for forstærkeren. tændte igen, hjalp ikke. prøvede at sætte den over på den andens kanal. hjalp heller ikke. nå så drønede jeg ind til den nærmeste hifiklub hvor han så satte den til. så spillede diskanten dælmer, og fik mig til at ligne en idiot. siden det har højtaleren ikke gjort numre skønt jeg har spillet lige så højt. forstærkeren er en Denon 3805 fra 2004. nogen der har nogle bud på hvad det kan have været?

Mvh
Daniel

B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Et diskantsystem kan sagtens blive for varmt, visse højttalere har også termosikringer som sikrer at højtaleren slår fra inden diskanten afgår ved døden..

Men om det var det aktuelle der var årsag til det, vides ej?

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

skal jeg så ikke kunne udtale mig om da jeg aner intet om der findes det i mine højtalere. ekspidienten nævnte intet om det. andet end at de bare bestilte en ny hjem hvis den var brændt af og selv satte den ind. men virkede det gjorde den, og ja følte mig som en idiot når jeg aftenen inden havde stået med øret ned ved diskanten og intet kunne høre fra. tror det er ligesom ham Dr. Alfred Lanning i I, robot der siger der findes spøgelser. det må der åbenbart også gøre i B&W højtalere vel

B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 September 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

I mange højttalere sidder der modstande i delefilteret. Hvis en modstand bliver meget varm fordi du spiller ( for ) højt, kan den lodde sig selv ud af printet. Jeg har set eksempler hvor jeg har fundet modstanden i bunden af højttaleren, loddet den i delefilteret igen og højttaleren har virket. Ofte bliver den dog siddende i printet, men lodningen vil så være dårlig og kan medføre en periodisk fejl. Du kan dog også være så heldig at tinnet har fået fat igen da modstanden er kølet af. Hvis fejlen opstår igen, er det altså sansynligt at fejlen skal søges i delefilteret. 
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
I mange højttalere sidder der modstande i delefilteret. Hvis en modstand bliver meget varm fordi du spiller ( for ) højt, kan den lodde sig selv ud af printet. Jeg har set eksempler hvor jeg har fundet modstanden i bunden af højttaleren, loddet den i delefilteret igen og højttaleren har virket. Ofte bliver den dog siddende i printet, men lodningen vil så være dårlig og kan medføre en periodisk fejl. Du kan dog også være så heldig at tinnet har fået fat igen da modstanden er kølet af. Hvis fejlen opstår igen, er det altså sansynligt at fejlen skal søges i delefilteret. 

Det lyder sgu meget rigtigt. havde jeg aldrig troet kunne lade sig gøre.

B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 08 September 2006 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

B&W benytter sig af sådan et lille latterligt plastic stik ala det der sidder til en IDE harddisk, blot med den forskel at der er 2 poler..., men stadig af den samme dårlige kvalitet af forsølvet jern! 

Der her sikkert været så meget oxydering på polerne

at den power du lukkede ud i dine dm604s3

var dråben der fik forbindelsen til tweeteren til at gå død! 

Transport af højtaleren hvilket inkludere makanisk stød og temperatur sving, var nok til at der kom hul igennem igen.

jeg har en kammerat der har et sæt 604 ...hans anlæg er så tilstrækkeligt kritisk

at han mindst en eller to gange om året skal have det stik ind/ud,

for at sikre at der er maximalt hul i gennem på tweeterne

Alle enheder har fået nyt kabel, basenheder og mellemtonens kabler er loddet direkte på

enhederne ..., men det forbandede stik til diskanten var ikke sådan lige til at komme uden om ...snapfatningen til tweeter er nemlig temmelig besværlig at udløse

Jeg vil råde dig til at afmontere begge mellemtone enheder og hive stikne til begge diskanter ind/ud blot nogle få gange ...du vil blive overrasket den lydmæssige forskel før/efter ..

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

B&W benytter sig af sådan et lille latterligt plastic stik ala det der sidder til en IDE harddisk, blot med den forskel at der er 2 poler..., men stadig af den samme dårlige kvalitet af forsølvet jern! 

Der her sikkert været så meget oxydering på polerne

at den power du lukkede ud i dine dm604s3

var dråben der fik forbindelsen til tweeteren til at gå død! 

Transport af højtaleren hvilket inkludere makanisk stød og temperatur sving, var nok til at der kom hul igennem igen.

jeg har en kammerat der har et sæt 604 ...hans anlæg er så tilstrækkeligt kritisk

at han mindst en eller to gange om året skal have det stik ind/ud,

for at sikre at der er maximalt hul i gennem på tweeterne

Alle enheder har fået nyt kabel, basenheder og mellemtonens kabler er loddet direkte på

enhederne ..., men det forbandede stik til diskanten var ikke sådan lige til at komme uden om ...snapfatningen til tweeter er nemlig temmelig besværlig at udløse

Jeg vil råde dig til at afmontere begge mellemtone enheder og hive stikne til begge diskanter ind/ud blot nogle få gange ...du vil blive overrasket den lydmæssige forskel før/efter ..

Der er ikke nogen forskel på dem. altså den spiller helt magen til den anden jeg har stående som ikke gik død den aften. spurgte min far angående det Stanley skrev og det kunne godt lade sig gøre sagde min far. han er gammel elektronik-mekaniker. men det der du siger det kommer meget bag på mig, men tager det lige i baghovedet fremover :)

B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 September 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Daniel18 skrev:
Jeg havde en aften spillet tordenhøjt på anlægget. pludselig ved mellemlav volume høre jeg en lydforskel, og opdager diskanten på min dm604s3 ikke spiller. slukkede for forstærkeren. tændte igen, hjalp ikke. prøvede at sætte den over på den andens kanal. hjalp heller ikke. nå så drønede jeg ind til den nærmeste hifiklub hvor han så satte den til. så spillede diskanten dælmer, og fik mig til at ligne en idiot. siden det har højtaleren ikke gjort numre skønt jeg har spillet lige så højt. forstærkeren er en Denon 3805 fra 2004. nogen der har nogle bud på hvad det kan have været?

Mvh
Daniel

Prøv at spille højt igen, dvs., spil som da fejlen opstod første gang (og lisså længe). Får du fejlen igen, kan det være højttalerspolen der er færdig (skraber på) 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

-> Dude, hvad med blot at lodde forbindelserne i stedet?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 09 September 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Svend

Tjaaaa ...Det er en mulighed for der er planlagt service på dem, inklusiv opgradering af den lede bi-polære kondensator der sidder i basfilteret ...men mit problem har været at jeg ikke aner hvordan diskanten udløses fra sin snap fatning ...,
må have fat i et lille spejl til kunne se det.
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes