Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dali 7a filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kibidk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der kender et link til diagram for delefilter til Dali 7a?

Og i samme ombæring; kan det lade sig gøre at få et ordentligt resultat hvis man vil udvide filteret ved at tilføje en deling ved eks. 150hz, eller i det lag? (det vil sådan set sige udvide det fra 3 vejs 800/3000 til 4 vejs 150/800/3000. Eller er det ikke noget man bør forsøge sig med.

Med venlig hilsen

Kim

Til top Vis kibidk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibidk

kibidk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har en mening om det med at udvide et eksisterende filter?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Var det ikke nemmere at købe en subwoofer til dem i stedet?

Så vidt jeg har læst mig frem til, er 4-vejs ikke for amatører

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Et passivt filter på 150Hz giver pænt store komponent værdier og dermed en kostpris der er høj hvis det skal være kvalitet.

Jeg ville vælge at lave et elektronisk delefilter
du har mulighed for at ændre delefrekvenser, samt køre med 24dB flankestejlhed uden at det koster en "bondegård"

En delefrekvens på mellem 85Hz til 125Hz/24dB okt. er nok et meget godt bud på hvilken delefrekvens der ville passe til at aflaste Dali'ens 10" enhed

mht. tegning af delefilter...

Jeg har en gang for 100år siden selv haft et sæt Dali 7(a) og delefilteret gav mig en del grå hår
pga. valget med 12/6dB (- 18/18dB) flanker i overgangen fra Bas til Mellemtone (- mellem/disk)
Jeg tænke sådan en gang halv B&O "Filler driver" princip, ikke ført helt ud i livet filter
fordi så skulle det ha' været lavet som et 12/6dB - 6/12dB

Jeg var faktisk lidt skuffet over at det ikke var et rent 18db filter da så filterne første gang,
jeg skulle planlægge hvad der kunne tweakes på mine Dali'er

Brug af de to dæmpemodstande i serie med diskant/mellemtone var heller ikke særlig fedt...,
justering på det punkt ændre jo ikke bare niuvue, men også delefrekvens    

Så jo!

jeg kan stadig tegne det filter layout i fri hånd

Men du må desværre selv skrive komponent værdier på tegningen, for den detalje husker jeg ikke

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 September 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Rigtigt, passiv deling ved 150 Hz er kun for de meget øvede... Men hvorfor det så skal gøres, er en anden sag - såvidt jeg husker, går 7a endog meget dybt ned i bassen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
såvidt jeg husker, går 7a endog meget dybt ned i bassen.

Korrekt! men uden den store nuance under 100Hz ...en rimlig entonal reproduktion uanset størrelse på power-amp'en
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

kibidk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for inputtene og tak til The Dude for den der tegning. Imponerende at du kan huske det i hovedet  Det er godt nok svært at finde den slags ting på nettet, når alderen på højttaleren nærmer sig de vel efterhånden 20 år.

EDIT: Kom lige til at se på det filter jeg sidder med, og det er ikke magen til det du har tegnet forstået på den måde, at der på din tegning er 4 spoler, 6 kondensatorer og 3 modstande, mens der på det filter jeg sidder med er 4 spoler, 7 kondensatorer og 6 modstande...

Det var nu heller ikke for at aflaste Dali 7a -det var faktisk den anden vej om jeg så må sige. Det er fordi jeg har nogle enheder fra Dali 7a (basserne og mellemtone domerne) og så har jeg et par Vifa D27TG-05 diskanter liggende. Det var så meningen, at jeg vil finde et par Vifa enheder i 6"-7" størrelse og så benytte de der 10" Peerless sidemonteret, så der kan laves en slank højttaler uden manglende niveau i bunden. Men det originale filter deler ved 800hz, og det kan da umuligt lyde godt, hvis den enhed der spiller op til 800hz er sidemonteret.

Jeg er godt klar over, at filterteknik er den mest komplicerede del af en højttaler, og at det er umuligt på forhånd at vide hvordan resultatet bliver, når man prøver at ændre på konstruktionen, og tilmed bringer en fjerde enhed ind i billedet eftersom filteret jo ikke er konstrueret med denne nye enhed i tankerne. Det er nu også lige så meget for det sjove i projektet og projektet i sig selv, så jeg er ikke bange for at gå i gang med det.

Jeg kan dog godt se, at det virker bedre med et aktivt delefilter, men på mig virker (føles) det straks mere kompliceret end et passivt. er forskellen på passiv og aktiv filtrering "blot" størrelsen af effekten der gennemløber komponenterne eller..?

The Dude: Har du evt et link til en side eller forslag til litteratur, hvor man kan læse om konstruktion af elektroniske delefiltre (altså på lægmands niveau forstås . Det kunne være sjovt at fordybe sig lidt i det og måske prøve at rode lidt med konstruktion af et sådant, på et (senere) tidspunkt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 September 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Der er primært to fordele ved aktive filtre; for det første kan man arbejde nærmere det teoretisk rigtige, idet man kan tillade sig at ignorere visse af højtalerenhedernes egenskaber, først og fremmest deres impedansstørrelse og -forløb. Det kan man bestemt ikke med passive filtre! For det andet arbejder man med langt mindre komponentværdier - det behøver ikke betyde meget ved højere delefrekvenser, men i det lave område er det essensielt (spolen til en passiv deling v. 150 Hz er STOR, og dyr, hvis den skal være af blot rimelig kvalitet).

Jeg anbefaler stadig aktiv deling, evt. vha. subforstærkere. De har som regel de nødvendige funktioner indbygget.

Men du vil osse dele ml. mellemtone ned til en 7" enhed? Problemet er så, at den passive deling der har været anvendt mellem 10"eren og mellemdomen nok ikke passer til en anden enhed...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes