Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp til NTSC (giver sort/hvid billede) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Hej!

Min onkel har et gammelt fjernsyn og når han afspiller NTSC så bliver filmen sort/hvid. Han overfører billedet via scart. Kan man ikke få sådan en skyd-ind-ting så fjernsynet understøtter NTSC og du får billedet i farver?

På forhånd tak.

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Ældre TV understøtter normalt ikke NTSC og det resulterer korrekt nok i et sort/hvid og ofte lidt forringet billede. Det kræver en PAL/NTSC konverter som kan erhverves fra 500 kr. og opefter, mig bekendt. Kan bla. findes her http://www.keene.co.uk/multi.php?mycode=CP100N

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Men I skal sikre Jer at Tv'et kan vise NTSC 4.43. Det produkt som Ronni linker til, er ikke en rigtig NTSC til PAL konverter. Den laver blot signalet om til NTSC 4.43.

http://www.videointerchange.com/pal_secam_conversions.htm#Wh at%20is%20NTSC%204.43

Hvis det skal være en rigtig konverter, er der et link længere nede på siden som Ronni linker til. Den koster bare næsten 3000 kr.

Hvis det var mig, ville jeg overveje at købe et andet tv. Eller sikre sig returret på konverteren. Der fås også video'er kan kan konvertere selv. Det kan de fleste DVD-afspillere formentlig også?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Det har du nok ret i, jeg har ikke gravet så meget i dette. Jeg mener nu dog ikke at DVD afspillere kan konvertere signalet til PAL, de sender bare ud hvad der er på pladen.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Av, det var lidt mere end hvad jeg havde regnet med det ville koste.

Synes bare engang da jeg brugte SVHS at jeg fik sådan en tv-tool ting smækket ind mellem ledning og kabel og så virkede det. Eller er det noget andet?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Nej, det er rigtig nok. Men det er den som Ronni linker til. Jeg mener at hifi-klubben havde dem til 500 kr for 10 år siden. Det jeg skriver er bare, at du ikke kan være sikker på at det virker.
Hvis I kan finde en brugt i Den Blå Avis, var det dog nemt og billigt at prøve.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

S-Video/Composite med sort/hvid problematikken er en helt anden end PAL/NTSC. Det er noget billigere at konvertere sig fra.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Mange DVD-afspillere har et eller andet sted i deres setupmenu en mulighed for at vælge output som PAL, NTSC eller Auto. Vælger man auto bliver outputtet det som der rent faktisk er på pladen. Vælger man PAL vil PAL naturligvis blive vist korrekt, mens NTSC vil blive konverteret til NTSC 4.43 som Svend P også taler om.

Det er iøvrigt normalt det samme der sker i VHS videoer der understøtter NTSC playback.

Hvis ikke din onkels (DVD?) afspiller understøtter denne funktion var det nok en ide at prøve at låne en afspiller der gør, og prøve om det giver farve på hans TV at sætte outputtet til PAL. Hvis ikke, så vil den nævnte 500 krs. konverterbox heller ikke hjælpe.

Det hele handler om at NTSC og PAL har to grundlæggende forskelle:

1) NTSC har 30 billeder i sekundet (fordi amerikanerne har 60hz i strømmen) og PAL har 25 (fordi vi har 50hz).

2) Begge TV-systemer bruger en "bærebølge" for synkronisering af farverne i billedet, for NTSC er frekvensen for denne bølge 3.51 Mhz, og for PAL er den 4.43 Mhz.

Pointen er at en del TV-apparater som ellers ikke understøtter NTSC kan "narres" til at tro at de modtager et PAL signal hvis blot bærebølgen i NTSC signalet konverteres fra 3.51 til 4.43.

Der er stadig 30 billeder i sekundet, men dette er et mindre problem. Man vil dog ofte kunne se at billedet "hakker" lidt, specielt ved langsomme panoreringer, dette skyldes misforholdet mellem de 30 og de 25 billeder i sekundet, hvor nogen frames simpelthen smides væk af tv'et for at få det hele til at passe. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes