Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Fronthøjtaler belastning uden center HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen.

Jeg køre (midlertidigt) uden centerhøjtaler, og oplever desværre at mine fronthøjtalere ikke helt kan følge med (eller rettere effektforstærkeren til fronthøjtalerne).

Mit spørgsmål er derfor, om nogen ved om fronthøjtalerne levere mere lydtryk / belastes mere når man ikke har en center (fordi de også skal levere lyd-informationen fra center kanalen)?

Jeg vil selv TRO at det er tilfældet, men det er ikke noget jeg VED...

På forhånd tak .

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

De skal selvfølgelig gengive flere informationer, men det burde nu ikke umiddelbart give nogen problemer. Det ville jo svare til at de kun kunne spille "simpel" musik men ikke kunne håndtere mere "kompleks" musik.

Jeg kører selv uden center for tiden og oplever ingen problemer, så jeg vil umiddelbart tro at problemet har med effektforstærkeren at gøre.

Har set din anden tråd omkring impedans, om det kan være årsagen skal jeg ikke kunne svare på.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Min bekymring går ikke så meget på om det bliver for komplekst, men mere på den samlede belastning.

Hvis man køre med fronter+center eller kun med fronter burde resultere i det samme lydtryk. Men når centeren ikke er der til at tage sin del, så må fronterne vel skulle spille det højere (og indeholde mere information) for at kompencere?

Eller sagt på en anden måde, når 2 kanaler skal levere lyden fra 3. Skal de så ikke levere 150% af en "reference kanal".

Det skal dog lige siges at jeg ikke har problemet ved normale eller enda høj lydstyrke. Det er kun når det bliver fyret helt igennem at det sker (og det sker jævnligt ).

Hvis det giver mening...

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

syntes helt klart at dynamikken daler end del uden center.det gælder både min Primare processor og min svigerfars Meridian.Men oplever dog ikke at det er noget problem for forstærkeren.Men det er vel også forskelligt hvordan processoren splitter signalet op?
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du misforstår mig, jeg påstår hverken at det er bedre uden en center (det er kun midlertidigt jeg køre uden), og jeg påstår slet ikke at man gennerelt vil have forstærker problemer ved at køre uden center. Mit spøgsmål var blot om det at køre uden center lige præcis fik min forstærker ud hvor den ikke kunne "bunde" når der blev skruet helt op.

Jeg har dog selv fundet svaret .

Jeg startede med at pille alle højtalere fra pånær en enkelt fronthøjtaler, så konfigurerede jeg min receiver til at køre 6.1 (dvs. uden center kanal) og så en scene men min dB måler i hånden.

Derefter konfigurerede jeg systemet til 7.1 (med center) og målte igen på den ene tilsluttede fronthøjtaler. Resultatet: Lydniveauet var konstant 2-3 dB lavere når systemet troede der var en center. Derfor er konklusionen at det er hårdere for forstærkeren at køre uden centerhøjtaler, men det betyder selvfølgelig ikke at det behøver at være et problem generelt.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Synes stadig det lyder lidt underligt at din POA-2200 skulle løbe tør for kræfter, men det kan selvfølgelig være at du spiller MEGET højt

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes