Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Faroudja VS non Faroudja (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 November 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hvor meget er der at hente ved at købe en dvd afspiller med Faroudja DCDi processing. Den skal bruges til min hjemmebio med en hitatchi tx 200.

Lige pt står jeg og vakler lidt mellem yamaha s659 og s1700. Vil helst ha yamaha pga jeg har en yamaha reciever og vil gerne ha designet passer Men kan self godt overtales til en anden hvis pris/ydelse er en del bedre

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 November 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige med på en lytter her. Da der da må være andre der kan lave de chips også

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 November 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Der er flere producenter af de-interlacing chips. Men sidst jeg tjekkede var Faroudja klart de førende (i consumer produkter).

Faroudja (var dengang?) den eneste der kunne afkode et billede korrekt selm om flagene på DVD var forkerte (sker tit, f.eks. star wars filmene).

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg ved, så er det "bare" en upscaler... Altså til HD opløsning  Skulle ikke undre mig om der var mange andre på markedet der kan det samme...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 November 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Der er flere producenter af de-interlacing chips. Men sidst jeg tjekkede var Faroudja klart de førende (i consumer produkter).

Pioneers egen de-interlacing skal bestemt ikke undervurderes . Den sidder dog ikke i de mindste Pioneer modeller. Bl.a. Marantz (DV9600) bruger også Pioneers de-interlacing.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 November 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Såvidt jeg ved, så er det "bare" en upscaler... Altså til HD opløsning  Skulle ikke undre mig om der var mange andre på markedet der kan det samme...
Som det nævnes er der naturligvis alternativer - men en upscaler er ikke "bare" en upscaler. Hvis det var tilfældet ville der ikke være grund til at bygge sådan en ind i DVD afspilleren, så ville den der sidder indbygget i TV'et jo være ligeså god. Det er desværre bare ikke altid tilfældet.

Om Faroudja's så er bedre end f.eks. Pioneers vil jeg nødig gøre mig klog på, jeg har ikke prøvet at sammenligne dem.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hvis det bare er en upscaler, hvor meget bedre er den så end de std som sidder i andre dvd afspillere? Altså dem hvor der ikke bliver reklameret med hvilken upscaler der sidder i dem?
Feks. i mit tilfælde hvor jeg kigger på yamaha s659 og s1700.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Faroudja DCDi er de-interlacing og ikke skalering!

DCDi var markedsførende i mange år fsva. angår video-materiale og lå et mulehår efter SIL504 chippen hvad angår film-materiale.

Men, men - Faroudja er sakket bagud, faktisk tror jeg at firmaet er gået helt i stå (både for så vidt angår deres løsninger til skalering og de-interlacing.

I dag er der langt bedre alternativer på markedet

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

DCDi var markedsførende i mange år fsva. angår video-materiale og lå et mulehår efter SIL504 chippen hvad angår film-materiale.

Hvori består forskellen mellem videomateriale og filmmateriale?

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Hvilke ? Og sidder der nogle af dem i dvdafspillere ?

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:

Det er ikke længe siden topmodellerne (DVD-afspillere) indeholdt Faroudjachips. Idag er der stort set ingen topmodeller der bruger Faroudjachips længere. En undtagelse er NAD M55, men den er også gammel (siden den var på tegnebrættet i hvert fald).

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
jdg1 skrev:

Hvori består forskellen mellem videomateriale og filmmateriale?

Video er 30 fps og film er 24fps (25fps med pal-speedup)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:
jdg1 skrev:

Jeps en hel del - kig på diverse chips fra Silicon Optix (Realta), Genum, DVDO mfl. 

Du kan finde dem i f.eks. Denon, Marantz osv.

Skal du helt op i de suveræne løsninger, så skal du investere i en af de nyere Videoprocessors på markedet, eks. DVDO VP50, Crystallio II m.fl.

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jaman nu er jeg sq da helt på røven . Hvilke maskiner skal man så kigge efter? Altså hvis de bedre alternativer kan fås til samme pris  Et maks på ca 3k

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

DenUkendteFisk skrev:
Hvilke maskiner skal man så kigge efter? Altså hvis de bedre alternativer kan fås til samme pris  Et maks på ca 3k

For 3k skal du være tilfreds med Faroudjachip. Vil du have en der er bedre skal du over 6k.

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Uh! Så tror jeg at jeg holder mig til Faroudjachip  Da jeg stadig er studerende har jeg ikke helt råd til at smide mere end 3k efter en dvd afspiller 

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 11 November 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Ja - Faroudja er ikke længere hvad det engang var.

En chip der pt. debateres meget for sin ypperlige og ultrapræcise signalbehandling, er den Reon Silicon Optix HQV som sidder i Mitsubishis HC5000 projektor. Med den ombord har man ikke brug for en god ekstern scaler (hvad angår opskalerings-opgaven) eller et progressivt output fra DVD'en.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

En chip der pt. debateres meget for sin ypperlige og ultrapræcise signalbehandling, er den Reon Silicon Optix HQV som sidder i Mitsubishis HC5000 projektor.

Den chip sidder også i Denon DVD3930 (nu denne tråd er om DVD-afspillere) .

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Med den ombord har man ikke brug for en god ekstern scaler (hvad angår opskalerings-opgaven) eller et progressivt output fra DVD'en.

Du har sikkert læst mere om den chip end jeg har. Ved du hvad "stemningen" er omkring denne chip vs. ABT´s skalering og de-interlacing?

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 11 November 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Agent Cooper skrev:

Med den ombord har man ikke brug for en god ekstern scaler (hvad angår opskalerings-opgaven) eller et progressivt output fra DVD'en.

Du har sikkert læst mere om den chip end jeg har. Ved du hvad "stemningen" er omkring denne chip vs. ABT´s skalering og de-interlacing?

Nej - jeg ved ikke helt hvad du mener med 'ABT'.  

Denons 3930 skulle faktisk få en chip der er et mulehår bedre end Reon'en, nemlig Realta Silicon Optix. Når selv Denon sløjfer Faroudjas chips så ved man hvem klokkerne slår for. Jeg kan huske dengang en Faroudja liniedobler gerne kostede på den forkerte side af $10,000...!

Rettelse - det ser ud til at 3930's lillebror 2930 får Reon chippen ifølge avsforum.com

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=666053&p age=5&pp=30

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes