| Forfatter |
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle -
Min trofaste VPL HS10's lampe døde forleden og med tanke på hvad en ny lampe til en HS10 koster i forhold til at opgradere til en helt ny tidsvarende projektor, har jeg valgt det sidste.
Egentligt havde jeg først tænkt mig at opgradere når native 1920*1080 SXRD/D-ILA var indenfor min økonomiske rækkevidde (2007/08?), men springer jeg på en ny 1280*720 LCD nu så kan den 'større' opgradering sagtens vente et par år. Til den tid vil der sikkert også være et større udvalg og bedre Full HD native maskiner til samme/lavere priser. Den tid den 'sorg'. 
Den projektor jeg hælder mest til er HS60 som der nævnes i titlen. Andre kandidater er Sanyo Z4/Z5 og Pannys AX100, men det er stadigt mit indtryk at Sony'en leverer det bedste allround billede af de nævnte (det er nok 3/4 år siden jeg sidst så en HS60 i aktion).
Derfor vil jeg meget gerne høre fra jer der ejer et af disse vidundere - hvad kan i anbefale og hvorfor? 
- styrker/svagheder?
- har i oplevet tekniske problemer? Problemer med diverse kabeltyper? (har tænkt mig at køre 720p over HDMI)
Alle råd tages imod med kyshånd!
/Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
Onstage Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey ..
Det her er lige et helt andet spørgsmål, hehe .. Hvilket kabel brugte du til din projektor? .. Jeg har nemlig lige købt en Optoma projektor, og så satser jeg på at få den nye ps3 ind af døren engang til marts .. Men hvad skal man vælge .. HD kabel eller hva :S? __________________ Anders Villadsen
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en brugt, eks. Sanyo Z3, og så vente til Sony's VW50 var faldet fra de nuværende 35 k til hvad du ny må synes den skal koste?
Jeg synes i hvert fald det er lidt en træls tid at købe udstyr på, med henblik på der kommer flere 1080p projektorer til lave priser inden for den nærmeste fremtid.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg har lige købt Panasonics nye PTAX100E og den er jeg ret glad for. Meget lavt støjniveau, fantastisk skarpt billede, god kontrast, god lysstyrke (selv i eco-mode) og rene farver. Desuden en god zoom og optisk lens shift, så den er meget nem at installere under næsten alle forhold, og kan lave et kæmpe billlede. Jeg eksperimenterer lidt med HMDI 720p og 1080i - synes ikke der er den vilde forskel... står godt og roligt uanset hvad min DVD sender til den. En af grundene til at jeg valgte denne, er muligheden for at spille 1080p/24 - det glæder jeg mig meget til at se, når jeg en dag får en HD-afspiller... det er den så vidt jeg ved den eneste i sin klasse der kan (?) MVH.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hvad med en brugt, eks. Sanyo Z3, og så vente til Sony's VW50 var faldet fra de nuværende 35 k til hvad du ny må synes den skal koste?
Jeg synes i hvert fald det er lidt en træls tid at købe udstyr på, med henblik på der kommer flere 1080p projektorer til lave priser inden for den nærmeste fremtid. |
|
|
Den nye Panasonic kan allerede - og mere end det :-) "... new
to many of the latest home theater projectors is the ability to accept
and display a 1080p/24 signal. The AX100U will accept 1080p/24 as well
as the more conventional 1080p/60."
"The
benefit of 1080p/24 transmission between the HD player and the
projector is that it eliminates the need for 24 frame/sec film material
to go through 2:3 pulldown conversion. This conversion has always been
necessary to get film to synch with the 60 cycle displays that are part
of the NTSC world. But with digital projectors being able to run at 24 Hz (or multiples thereof, 48 or 72 Hz), the conversion to 60 Hz is no longer needed. This will eliminate occasional artifacts such as judder in slow panning sequences and allow a smoother display of the film source."
Fra anmeldelse på Projectorcentral.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke så meget inde i det tekniske, men den har altså ikke en opløsning i panelerne på 1920x1080 pixels. Og det er det jeg snakker om. Det andet er jo bare en "simulering".
Afhængig af afspiller, vil man formenlig kunne fodre en vilkårlig 720p projektor med et 1080p signal. Det bliver opløsningen jo bare ikke højere af.
Jeg har i hvert fald svært ved at se, hvad fordelen ved den Panasonic er, i forhold til en Z3'er?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Jeg synes i hvert fald det er lidt en træls tid at købe udstyr på, med henblik på der kommer flere 1080p projektorer til lave priser inden for den nærmeste fremtid.
|
|
|
Hej Svend - med tanke på at købe brugt, synes jeg ikke det kan betale sig. Alle de maskiner jeg nævner kan fåes til under 10K i fabriksny stand med ny kolbe og garanti. Så giver jeg gerne nogle tusinde oveni. 
Du har helt ret i, at det er lidt ærgeligt at skulle købe nyt grej nu, når jeg ved at jeg med stor sikkerhed udskifter det om allerede 2 år. Men jeg har over de sidste 3 år lagt en pulje penge til side til AV opgradering og jeg kan godt undvære de 10K derfra, for at få et par års gode (og store) filmoplevelser i bytte. Jeg vil ikke opgradere til native 1080 på dette tidspunkt - trods VW50's fortræffeligheder (jeg elsker billedet som SXRD kan producere) så har modellen stadigt nogle børnesygdomme som den har arvet fra VW100. De næste generationer af SXRD/D-ILA paneler er efter sigende markant bedre end de nuværende. Den nye D-ILA (SR-1) fra JVC er et eksempel herpå. 
erla skrev:
Hej,
Jeg har lige købt Panasonics nye PTAX100E og den er jeg ret glad for. Meget lavt støjniveau, fantastisk skarpt billede, god kontrast, god lysstyrke (selv i eco-mode) og rene farver.
Desuden en god zoom og optisk lens shift, så den er meget nem at installere under næsten alle forhold, og kan lave et kæmpe billlede.
Jeg eksperimenterer lidt med HMDI 720p og 1080i - synes ikke der er den vilde forskel... står godt og roligt uanset hvad min DVD sender til den.
En af grundene til at jeg valgte denne, er muligheden for at spille 1080p/24 - det glæder jeg mig meget til at se, når jeg en dag får en HD-afspiller... det er den så vidt jeg ved den eneste i sin klasse der kan (?)
MVH.
|
|
|
Hej erla - jeg lægger pt. ikke så stor vægt på 1080p24 kompabilitet, men det er en bemærkelsesværdig feature i prisklassen. Jeg har ikke tænkt mig at hoppe på HD-DVD/Blu-ray båden før hele situationen omkring formatkrigen er blevet noget mere afklaret end idag. Der kan sagtens gå et års tid eller mere før jeg hiver pengene op af lommen på den konto. 
Desuden nedskaleres et 1080p24 signal jo til projektorens 720 native linier uanset hvad, men det er jo muligt at der er en marginalt bedre kvalitet at indhente ved at fodre projektoren med 1080p - jeg ved det ikke...
Det jeg generelt læser om AX100 er ros af bla. dens lysstyrke, men har det betydning for dens kontrastgengivelse/sortniveau - f.eks. sammenlignet med en HS60?
Hvis du skal nævne AX100 største styrke og største svaghed, hvad ville du så bringe på bane?
Tak for jeres input! __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Nu er jeg ikke så meget inde i det tekniske, men den har altså ikke en opløsning i panelerne på 1920x1080 pixels. Og det er det jeg snakker om. Det andet er jo bare en "simulering".
Afhængig af afspiller, vil man formenlig kunne fodre en vilkårlig 720p projektor med et 1080p signal. Det bliver opløsningen jo bare ikke højere af.
Jeg har i hvert fald svært ved at se, hvad fordelen ved den Panasonic er, i forhold til en Z3'er? |
|
|
Fordelen er 1080p 24 ;-) Film er optaget med 24 frames i sekundet. PAL kører med 25 frames og NTSC med 30 (eller doblet til 60) - det betyder, at film materiale bliver speedet up til PAL og at frames bliver smidt i NTSC. Konsekvensen er "jitter" ved bevægelser - uanset hvilken pixelopløsning man kører i. Ved at afspille de originale 24frames i sekundet, får man det bedste resultat - noget man hidtil kun har kunnet opnå i biografen. Iøvrigt er Panasonic'en Z3'eren langt overlegen på alle punkter - lysstyrke, kontrast, støj, mv. Z3'eren er jo to generationer gammel... MVH.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
erla skrev:
Hej,
Jeg har lige købt Panasonics nye PTAX100E og den er jeg ret glad for. Meget lavt støjniveau, fantastisk skarpt billede, god kontrast, god lysstyrke (selv i eco-mode) og rene farver.
Desuden en god zoom og optisk lens shift, så den er meget nem at installere under næsten alle forhold, og kan lave et kæmpe billlede.
Jeg eksperimenterer lidt med HMDI 720p og 1080i - synes ikke der er den vilde forskel... står godt og roligt uanset hvad min DVD sender til den.
En af grundene til at jeg valgte denne, er muligheden for at spille 1080p/24 - det glæder jeg mig meget til at se, når jeg en dag får en HD-afspiller... det er den så vidt jeg ved den eneste i sin klasse der kan (?)
MVH.
|
|
|
Hej erla - jeg lægger pt. ikke så stor vægt på 1080p24 kompabilitet, men det er en bemærkelsesværdig feature i prisklassen. Jeg har ikke tænkt mig at hoppe på HD-DVD/Blu-ray båden før hele situationen omkring formatkrigen er blevet noget mere afklaret end idag. Der kan sagtens gå et års tid eller mere før jeg hiver pengene op af lommen på den konto. 
Desuden nedskaleres et 1080p24 signal jo til projektorens 720 native linier uanset hvad, men det er jo muligt at der er en marginalt bedre kvalitet at indhente ved at fodre projektoren med 1080p - jeg ved det ikke...
Det jeg generelt læser om AX100 er ros af bla. dens lysstyrke, men har det betydning for dens kontrastgengivelse/sortniveau - f.eks. sammenlignet med en HS60?
Hvis du skal nævne AX100 største styrke og største svaghed, hvad ville du så bringe på bane?
Tak for jeres input! |
|
|
Jeg er klar over den ikke har native 1080-opløsning. For mig er det også en mellemstation  Jeg tror dog godt jeg kan finde på at hoppe på en PS3'er til foråret, og dermed giver den mig en mulighed for at få mange gode HD-oplevelser de næste år, indtil 1080-native er kommet ned i pris... Jeg ved ikke hvad jeg skal nævne som den største fordel... den er ekstremt lysstærk - kan faktisk bruges i dagslys med fornuftigt resultat. Med moderat mørklægning opnås en fantastisk kontrast i forhold til hvad jeg tidligere har set... har ikke de store erfaringer med DLP, som efter sigende har bedre sort (regnbuerne afskrækker mig) - men jeg synes den er meget fin sort til mig på mit lærrede (Lissau perf hvidt) - et gråt lærred vil nok gi' den ekstra tand, men jeg tror faktisk jeg synes det ville blive for sort... Svaghed... hmm... den er ikke helt lydløs  Men den siger altså ikke ret meget, og det er kun om natten når jeg hører film ved meget lav styrke, jeg overhovedet bemærker den... men lydniveauet betyder meget for mig, og jeg var meget tæt på at vælge en Z5'er, da den lille er en tak mindre støjende... er dog godt tilfreds med mit valg idag, men skal jeg sætte en finger på noget, så er det det... Hmm... okay - den har kun en HDMI-indgang, hvor Z5 har 2 - jeg har kun brug for en idag, men det kan jeg godt forestille mig vil ændre sig, og så må jeg investere i en HDMI-switch hvilket jo er noget bøvlet... MVH.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Iøvrigt er Panasonic'en Z3'eren langt overlegen på alle punkter - lysstyrke, kontrast, støj, mv. Z3'eren er jo to generationer gammel...
MVH.
|
|
|
Højest sansynligt, ja. Men mit forslag var jo mere, at hvis man fandt en brugt Z3'er til eks. 5000 kr, og så levede med den i et år, så kunne man smide den ud bagefter. Og have sparet en hel del penge.
Jeg mener at en Z3'er ikke vil udgøre en væsenlig forringelse i forhold til Agent Coopers Sony. Udover måske at den ikke er så kraftig i lyset.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
erla skrev:
Iøvrigt er Panasonic'en Z3'eren langt overlegen på alle punkter - lysstyrke, kontrast, støj, mv. Z3'eren er jo to generationer gammel...
MVH.
|
|
|
Højest sansynligt, ja. Men mit forslag var jo mere, at hvis man fandt en brugt Z3'er til eks. 5000 kr, og så levede med den i et år, så kunne man smide den ud bagefter. Og have sparet en hel del penge.
Jeg mener at en Z3'er ikke vil udgøre en væsenlig forringelse i forhold til Agent Coopers Sony. Udover måske at den ikke er så kraftig i lyset. |
|
|
Okay - så misforstod jeg dig bare da du skrev: "Jeg har i hvert fald svært ved at se, hvad fordelen ved den Panasonic er, i forhold til en Z3'er?" - for mig lød det som om du ikke kunne se Panasonicen havde nogle fordele i forhold til Z3'eren... hov, vent - sådan læser jeg stadig det du skrev  Men ja, hvis det eneste parameter vi måler på er prisen, så er en brugt Z3'er klart at foretrække. Hvis du mener en Z3'er svarer til det Agent Cooper kommer fra, så vil jeg mene Panasonic'en er en meget stor forbedring, og, så vidt jeg har forstået, en forbedring der stadig holder sig nogenlunde indenfor budgetrammen... og som jeg læste oplægget, var AC nået frem til, at frem for at købe ny pære og bevare kavliteten, vil han hellere lave en (midlertidig) opgradering og betale hvad det koster mere end end ny pære. MVH.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Hvis du mener en Z3'er svarer til det Agent Cooper kommer fra, så vil jeg mene Panasonic'en er en meget stor forbedring, og, så vidt jeg har forstået, en forbedring der stadig holder sig nogenlunde indenfor budgetrammen... og som jeg læste oplægget, var AC nået frem til, at frem for at købe ny pære og bevare kavliteten, vil han hellere lave en (midlertidig) opgradering og betale hvad det koster mere end end ny pære.
MVH.
|
|
|
Du har læst mit indlæg helt korrekt. 
Går jeg f.eks efter en Sanyo maskine, kan Z4 (som er markant bedre end Z3) idag fåes til ca. 7K fabriksny, så det giver ikke mening at købe Z2/Z3 eller lign. brugt med mit behov.
Jeg kan mørklægge stuen ret effektivt (vi har mørklægningsgardiner i alle vinduer) og jeg er generelt ikke meget for at kigge på projektor i dagslys - billedet bliver altid udvasket. Derfor er en af AX100's største styrker (lysstyrke) måske ikke rigtigt brugbar i mit setup? Jeg foretrækker bedre/dybere sortniveau og bedre detaljegengivelse i mørke scener. Jeg vil dog læse en del mere om Panny'en på AVS når jeg får lejlighed til det.
Forresten - jeg går ud fra du bruger HDMI. Hvor langt kabel og hvilken type? Jeg overvejer at give et af AVConnection.dk's 15 meter HDMI-HDMI kabler en chance... (har hidtil brugt et tykt component med HS10'eren)...
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser også helst på projektor i mørke - det var mere for at fortælle at muligheden er der. Når det er sagt, så er det nu meget rart at det på ingen måde forstyrrer med bare lidt lys i lokalet, så man kan finde popcornene, og ikke falder hvis man skal på toilettet undervejs (jaja ved det er en dødssynd, men det kan jo smutte  ). Men, når man ser på Pana'en i et mørklagt rum, så kan man uden problemer skrue ned for lyset, og opnå en (efter min mening) meget høj kontrast - sort er rigtig sort, very nice  Jeg bruger et Supra 12 meter HDMI-HDMI kabel fra AV-connectionen - kanon kabel! MVH.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres input 
Efter lang tids fundering, har jeg nu bestilt en HS60 + nyt ophæng som kommer til at stå mig i ca. 10.500 kr alt inkl. Så håber jeg at læren om at 'den første indskydelse som regel er den rigtige' holder stik. 
Skal nok poste hvad jeg synes om den når jeg har fået den ordentligt kalibreret hvis nogen ønsker det.
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et superkøb. Har købt den for ca. 1 år siden for 22.000, så det er en ekstrem god pris du har fået der.
Hvis du ikke har en super-scaler forbundet, så prøv at lade projektoren
skalere for dig. Den gør det væsentligt bedre end min dyre 8000 DKK
yamaha DVD. Billedet er i hverterfald mere min smag.
Det kunne være sjovt at se hvad den DVDO iscan kan gøre ved billedet på sådan en fætter.
Jeg har Supra 12 meter HDMI fra DVD. Det fungerer fint.
PS : jeg sender dig en PM
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
bird skrev:
Det er et superkøb. Har købt den for ca. 1 år siden for 22.000, så det er en ekstrem god pris du har fået der.
Hvis du ikke har en super-scaler forbundet, så prøv at lade projektoren skalere for dig. Den gør det væsentligt bedre end min dyre 8000 DKK yamaha DVD. Billedet er i hverterfald mere min smag.
Det kunne være sjovt at se hvad den DVDO iscan kan gøre ved billedet på sådan en fætter.
Jeg har Supra 12 meter HDMI fra DVD. Det fungerer fint.
PS : jeg sender dig en PM
|
|
|
Hej Bird - sender lige dig en pm. 
__________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
Sims-m Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 28 November 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. jeg sad selv lige og kiggede efter hvad jeg muligvis ville købe, og den der HS-60 ser lækker ud, er den alle pengene værd, og er der nogle specielle ting jeg skal være på udkig efter?
Agent Cooper, hvor købte du din til den pris? __________________ Samsung LE40M87BDX
Sony STR-DA5000ES
Sony DVP-NS955V
2*SA1550
SA520AV
de sidste fire snakker vi ikke højt om, men de er der
Jamo E6SUB
Xbox 360
Wii
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået set et par film på den nu (og et væld af demoscener fra andre film) og er meget begejstret. 
Sublim billeddybde, farveægthed og sortniveau for en LCD projektor - klasser over min gamle HS10. Men den kræver at man kalibrerer den, hvilket den heldigvis har mange muligheder for - de 3 grundfarver samt de 3 sekundærfarver kan indstilles individuelt ligesom irisen kan indstilles trinløst (i factory settings), hvilket var nødvendigt for at overkomme den eneste ting der irriterede mig ved billedet i specielle og krævende scener.
Efter jeg fintunede iris'en så jeg 20 minutter af slaget ved Helms Deep fra The Two Towers (mørk scene med masser af action) og detaljeringsgraden og klarheden i de mørke scener er fænomenal.
Den hører ikke til de mest lysstærke, så man skal nok ikke overskride en lærredstørrelse over ca. 110". Skaleringen fra component er virkeligt god, men jeg har tænkt mig at købe ny HDMI-DVD afspiller + kabel på et senere tidspunkt. 
Købte den hos digitalo.de + ophæng for ca. 10.500 kr. - den kan også fåes ret billigt i DK i disse dage. __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
Terning Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 29 November 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
| Men den kræver at man kalibrerer den, hvilket den heldigvis har mange muligheder for - de 3 grundfarver samt de 3 sekundærfarver kan indstilles individuelt ligesom irisen kan indstilles trinløst (i factory settings), hvilket var nødvendigt for at overkomme den eneste ting der irriterede mig ved billedet i specielle og krævende scener. |
|
|
Du kunne vel ikke poste dine indstillinger? Så kan jeg poste mine når jeg kommer fra arbejde... kunne være meget sjovt at sammenligne. Har fået min kalibreret professionelt, men jeg ved ikke om det er gjort helt som det skulle. __________________ Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 29 November 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også gerne poste mine indstillinger når jeg kommer hjem. Jeg
kan oplyse at jeg ikke har ændret noget i factory settings, men alene
anvendt Digital Video Essentials.
Jeg anvender et quality screen med grå dug på ca. 90".
Det kunne være spændende med en lille erfaringsudveksling.
Agent Cooper - Det lyder meget spændende hvis du har overblik over de
muligheder der er i facotry settings. Jeg kunne være fristet til at
invitere dig ud til en kop øl en dag, hvor du kunne hjælpe mig lidt med
mine settings.
|
| Til top |
|
| |