Forfatter |
|
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
Sendt: 25 November 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
I løbet af det næste års tid vil jeg gerne lave en del om i mit setup , og lige meget hvordan jeg vender og drejer det , virker det som om 4.1 vil være den bedste løsning for mig.
Jeg har testet 4.1 og synes det er ok , men kan ikke gøre det realistisk som det ser ud lige pt ( mine fronter kan ikke komme tæt nok sammen og har ikke den dynamiske formåen alene).
Er der nogen der har prøvet at gå fra 5.1 til 4.1 vil jeg meget gerne have lidt indspark
Mvh Clouseau __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 25 November 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor kan du ikke have nogen center mere? Centeren er den i mine øjne der er vigtigst i forhold til bagkanalerne.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg også godt hvis det skal være , men uden får jeg bedre fronter og et væsentlig mindre setup.
Mvh Clouseau __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 25 November 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da godt fortælle om mine erfaringer, jeg gik fra 5.1 til 4.1 for et lille års tid siden.
Da jeg skiftede havde jeg stadig mit gamle crt-tv hvilket betød jeg havde en stor "kasse" stående midt imellem fronterne. Denne reflekterede i mit tilfælde en del lyd fra fronterne, da disse står helt op af væggen. Dette betød, at hvis man ikke sad lige i sweetspot var der en tendens til, at lyden kom mere fra den side man sad i, lyden var ikke helt så godt forankret i billedet som med en center. Problemet ville sikkert være mindre med højttalere der står længere fra væggen.
Da det gamle crt blev skifet med en fladskærm forsvandt det problem stort set. Hvis man sidder langt til den ene side oplever man det stadigvæk men hvor ofte er det lige et problem?
I det optimale surround anlæg skal de 3 fronter være identiske, en løsning der ofte kan være upraktisk. Den "klassiske" vandrette centerhøjttaler er et kompromis. Hvis man ikke har mulighed for at have 3 identiske fronter, af den ene eller den anden grund, så kan 4.1 være en løsning, det giver jo et perfekt match af fronterne. Ulempen kan være, at lyden ikke er lige så centreret hvis man sidder til den ene eller den anden side. De stiller selvfølgelig også større krav til fronterne der skal levere flere informationer og et større lydtryk.
Hvis man har en forstærker/processor med en god "phantom center" funktion og nogle fronthøjttalere der kan levere et tilstrækkeligt stort lydbillede, så kan det sagtens fungere rigtig godt.
Jeg er helt enig i, at centerhøjttaleren er ekstremt vigtig, men gode centerhøjttalere er også relativt dyre. Så spørgsmålet er, om man ikke i mange tilfælde kan få et lige så godt resultat (eller bedre) ved at bruge de ekstra penge på fronterne? Hvis det er et anlæg der både skal bruges til surround og stereo, så vil man jo få glæde af den investering hele tiden, centeren har man kun glæde af i surround. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Jeg vil da godt fortælle om mine erfaringer, jeg gik fra 5.1 til 4.1 for et lille års tid siden.
Da jeg skiftede havde jeg stadig mit gamle crt-tv hvilket betød jeg havde en stor "kasse" stående midt imellem fronterne. Denne reflekterede i mit tilfælde en del lyd fra fronterne, da disse står helt op af væggen. Dette betød, at hvis man ikke sad lige i sweetspot var der en tendens til, at lyden kom mere fra den side man sad i, lyden var ikke helt så godt forankret i billedet som med en center. Problemet ville sikkert være mindre med højttalere der står længere fra væggen.
Da det gamle crt blev skifet med en fladskærm forsvandt det problem stort set. Hvis man sidder langt til den ene side oplever man det stadigvæk men hvor ofte er det lige et problem?
I det optimale surround anlæg skal de 3 fronter være identiske, en løsning der ofte kan være upraktisk. Den "klassiske" vandrette centerhøjttaler er et kompromis. Hvis man ikke har mulighed for at have 3 identiske fronter, af den ene eller den anden grund, så kan 4.1 være en løsning, det giver jo et perfekt match af fronterne. Ulempen kan være, at lyden ikke er lige så centreret hvis man sidder til den ene eller den anden side. De stiller selvfølgelig også større krav til fronterne der skal levere flere informationer og et større lydtryk.
Hvis man har en forstærker/processor med en god "phantom center" funktion og nogle fronthøjttalere der kan levere et tilstrækkeligt stort lydbillede, så kan det sagtens fungere rigtig godt.
Jeg er helt enig i, at centerhøjttaleren er ekstremt vigtig, men gode centerhøjttalere er også relativt dyre. Så spørgsmålet er, om man ikke i mange tilfælde kan få et lige så godt resultat (eller bedre) ved at bruge de ekstra penge på fronterne? Hvis det er et anlæg der både skal bruges til surround og stereo, så vil man jo få glæde af den investering hele tiden, centeren har man kun glæde af i surround.
|
|
|
Ahhhh dejligt at blive bekræftiget lidt .
Jeg har også fladskærm , og forventer at diskant/mellemtone på mine fremtidige højtalere er nogenlunde på niveau med center af skærm og omkring en meter fra centrum af skærmen .
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvaaaa , andre der vil give et bud .
Kan det lade sig gøre i 4.1 med 2 gode fronthøjtalere i ca 2 m afstand i niveau med skærmen , at opnå en god front ved surround?
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 m afstand til hvad?
Det vigtigste er et fornuftigt forhold mellem afstanden mellem højttalerne og afstanden til lyttepositionen. Mit umiddelbare bud vil være, at den opstilling der fungerer fornuftigt i stereo også vil fungere fornuftigt i surround, med de begrænsninger jeg nævnte tidligere. Måske skal højtalerne stå en anelse tættere sammen for at få et bedre resultat i surround, men der er kun en måde at finde ud af det på og det er at prøve dig frem.
Hvilke højttalere overvejer du? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
2 m afstand til hvad?
Det vigtigste er et fornuftigt forhold mellem afstanden mellem højttalerne og afstanden til lyttepositionen. Mit umiddelbare bud vil være, at den opstilling der fungerer fornuftigt i stereo også vil fungere fornuftigt i surround, med de begrænsninger jeg nævnte tidligere. Måske skal højtalerne stå en anelse tættere sammen for at få et bedre resultat i surround, men der er kun en måde at finde ud af det på og det er at prøve dig frem.
Hvilke højttalere overvejer du?
2 meter i mellem højtalerne (lidt tættere end ellers)
Jeg overvejer wilson watt/puppy, B&W 802d , eller focus 2,5 i 4.1
B&W 803d + htm2d i 5.1
Mvh Clouseau |
|
|
__________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups citat fejl sorry , lørdag nat ikke nemt
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 2 m mellem højttalerne siger jo ikke noget når jeg ikke ved hvor langt du skal sidde fra højttalerne 
Nu er 802 de eneste af højttalerne du nævner som mulighed i 4.1 jeg har hørt, men jeg kan ikke forestille mig at nogen af de højttalere har problemer med at levere et fornuftigt resultat i et 4.1 anlæg. Jeg går ud fra at du har planer om at bruge dem sammen med rimelig "seriøs" elektronik, for du får ikke det fulde udbytte af de højttalere med en "almindelig" receiver. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kommer til at sidde ca 2,5 fra baffel med god luft omkring . på tænker at trække dem med 4 arcam P1 monoblokke i biampning setup.
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae det er jo svært at sige neget generelt - andet end det jeg har sagt 
I sweetspot tror jeg ikke det giver problemer, men som sagt kan det opstå problemer når man sidder til en af siderne, hvor stort problemet vil være tør jeg ikke spå om. Hos os er det ikke en væsentlig faktor, vi er som regel kun 2 der ser film sa man sidder så tæt på sweetspot at det fungerer fint.
Jeg vil helst prioriterer at det er godt i hverdagen, at det så evt ikke er optimalt hvis der er gæster, det kan jeg leve med.
Ud fra det du nævner ville jeg perosnligt vælge at få nogle bedre højttalere og så droppe centeren. Hvis du fortryder kan du jo spare op til en center senere. Hvis du vælger de billigere højttalere med en center og fortryder det, så bliver det en meget dyrere opgradering, for så skal du til at opgradere alle 3 eller 5 højttalere.
Hvad har du tænkt dig af processor? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
Clouseau Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du tænkt dig af processor?
Ja det er lidt uafklaret , men indtil videre beholder jeg min Arcam avp 700 , muligvis med loop til en god stereo forforstærker. Men som sagt er det uklart da jeg synes avp 700 gør det rigtigt godt.
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arcams grej er jo også kendt for at være meget musikalsk, så det er jo heller ikke sikkert at der er så meget at vinde ved at have en stereoforforstærker. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
TomH Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kører selv uden center og det lyder perfekt når man sidder i sweetspot. Eneste minus er hvis man sidder flere sammen og ser en film så er det nok en fordel med en Center højtaler. (ser for det meste film alene så ingen problem for mig)  Iøvrigt er der indbygget en speciel virtuel center i min forstærker fra Holfi, ikke det normale phantom mode, men noget som lyder meget bedre.
|
Til top |
|
|
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører selv uden center, og det fungerer glimrende.. Jeg går ikke glip af noget må jeg sige.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&W'erne har et meget smalt lyttevindue, så dem vil jeg ikke anbefale. Dali er langt bedre her. Du bør under alle omstændigheder kigge efter en højttaler der ikke kræver "to-in"
|
Til top |
|
|
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clouseau skrev:
Hvaaaa , andre der vil give et bud .
Kan det lade sig gøre i 4.1 med 2 gode fronthøjtalere i ca 2 m afstand i niveau med skærmen , at opnå en god front ved surround?
Mvh Clouseau
|
|
|
Kører pt også uden center. Generelt synes jeg nok, at det er den mest overvurderede højttaler. Skulle jeg starte forfra ville opgraderingsrækkefølgen nok se således ud:
Front -> Bag -> Sub -> Center
Gode fronter giver sig selv. Uden bag ingen surround (effekt, rumlighed). Sub giver lyden substans og krop (surround). Og til sidst center, tja, hvis man ikke har andet at bruge sine penge til .
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville personlig fravælge sub i første omgang. Centeren er vigtigere i mine ører.
|
Til top |
|
|
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg ville personlig fravælge sub i første omgang. Centeren er vigtigere i mine ører. |
|
|
Det kommer så selvfølgelig også an på ens fronter. Der er sgu ikke noget så ringe som et helt basløst surroundsystem.
|
Til top |
|
|