Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX Ultra2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul Elholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Da jeg pt. ikke har meget forstand på THX begrebet har jeg spørgsmål som jeg håber kan blive besvaret i dette forum.

Er ejer af en Denon A1 som har mulighed for at spille THX Ultra2, 7.1. Har "kun" højttalere til 5.1 opsætning nu men overvejer at supplere med de sidste 2 højttalere i håb om at udnytte THX Ultra2 7.1.

Men da jeg ikke finder mange DVD film i THX standard er mit spørgsmål om man overhovedet kan få udbytte i 7.1 opsætning med film hvor lydsporet fx. er 5.1 DTS? Vil forstærkeren (sagt på simpelt dansk) fordele lyden i THX 7.1 hvis jeg vælger denne funktion på forstærkeren - forudsagt jeg har de 2 sidste højttalere også?

Forstår at, optimal placering af højttalere samt lytterummet etc. har stor betydning - men der må jeg gå på kompromis da lytte rummet (min stue) nu engang ikke tillader optimal THX 7.1 opsætning (desværre).

MVH

Til top Vis Poul Elholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul Elholm

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Du kan læse mere om THX på www.thx.com . Det er mere minimumskrav til systemet. Noget med forstærker effekt, højtalerernes spredning. Jeg har ikke den store indsigt i forskellene. Men prøv og læs.

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

THX er IKKE et lydformat så derfor kan du ikke finde film med THX-lydspor.

Hvis du ikke har pladsen til at placere alle 7 højttalere korrekt så vinder du nok ikke meget ved en 7.1 opsætning.

Du kan forøvrigt sagtens bruge 7.1 med 5.1 film, forstærkeren laver selv et signal til baghøjttalerne.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 December 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Som MichaelWB skriver er THX ikke et lydformat, og der er rigtig mange der tager fejl her, og sidesætter det med DTS og Dolby Digital...

THX er "bare" nogle forskellige godkendelser, fastlagt af LucasFilm, som fremstiller nogle krav et givent AV-produkt skal opfylde for at blive THX godkendt...

Ligeledes opfattes THX-godkendelsen af mange som værende absolut topklasse. Dette er en forkert antagelse, der findes mange højttalere på markedet uden THX-godkendelse, der spiller meget bedre en en vilkårlig THX-godkendt højttaler...

Her kan du se hvilke produkter der har fået de forkellige THX-godkendelser og læse lidt om hvad der kræves for at få dem: http://www.thx.com/mod/products/chosngProduct.html

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Poul Elholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg - det kaster noget lys over den "mørke THX jungle" jeg forsøger at finde rundt i.

Som bekendt troede jeg, at lydsporet skulle være forberedt til THX 7.1 for at få ønskede udbytte.

Jeg har plads til de 2 sidste højttalere men ikke lige 100% en opstilling efter bogen "Lucas bogen". Savner til tider lyden kommer lige bagfra også, da jeg nu "kun" har baghøjttalere placeret i siderne (på linie med lytte positionen) i min 5.1 opsætning. Håber  opgradering til 7.1 kan give det sidste...

MVH

Til top Vis Poul Elholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul Elholm

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Der er ved at komme flere film der er indspillet i 7.1.

Det hadder bare DTS-ES og Dolby-EX.

Men som de andre rigtigt skriver så ville du sagtens kunne få udbytte af de sidste 2 højttalere når du ser film med DTS/DD.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Lyden kan nu godt komme lige bagfra i et 5.1 anlæg selvom højttalerne er placeret på siden (som også er det korrekte) men helt optimalt skal de være lidt bag lyttepositionen. Prøv at flytte dig 30-40 cm længere frem og find en dvd hvor der sker noget bag dig. Scenerne fra Moria i den første Ringenes Herre er god til at teste det.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes