Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 20:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ortofon KS-601 integreret forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 17 December 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Er der nogen her, som kender til denne integrerede forstærker fra Ortofon - dens historie og meritter?  Jeg har netop erhvervet mig en sådan og kunne godt tænke mig at vide mere, men der findes meget begrænset om den på nettet. Jeg kan finde en brugsvejledning og schematic, men har svært ved at finde "den kulturelle holdeplads". Lavede Ortofon flere modeller - fx tilhørende FM-tuner? Hvor mange blev der fremstillet - hvordan er den agtet i Vintage-kredse - osv.

Ved at kigge i den ser den jo ganske fin ud - og ser velbygget ud, med Jørgen Schou trafoer - RCA-rør - Jensen Kondensatorer osv.

Kom endelig på banen med noget viden -

Venligst'

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 18 December 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Høj agtede i Japan

De lavede en tuner - skulle udbygges med stereo fm del

de har lavet tre generationer - den sidste havde transistorer i forforstærkerdelen og rør i udgangen (den har jeg selv - den brummer)

Jeg har hørt 2.generationen med rør hele vejen igennem sammen med en ortofon/thorens 124 pladespiller og SPU gold  på  duelundhorn  - and  I must say  - englelyd

men vigtigst få den restaureret så den ikke brummer men hold den original

Den skal have en følsom højtaler


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 19 December 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Tak for det - det er den type oplysninger, som jeg søger.

Men siden du kender til at der lavedes tre versioner af KS-601 - hvilke forskelle var der så yderligere på versionerne? Min er på rør - over hele linien, men er det en mk.1 eller 2?

Hvor mange blev der fremstillet? af hver version? På min står der på Trafoerne "3. sept. 1964" og serienummeret er #823. Hvad hed Tuneren?? Kan den overhovedet findes?

Er der nogen, som kender nogen, som arbejdede på Ortofon/Fono-film A/S i den periode??? (ja - de skal have været unge!)

Chassis-stikkene på bagsiden er også noget nas, DIN-stik. Så skal man have lavet en del af disse også!!

Mht. bibeholdelse af originaliteten, så er jeg yderst opsat på at den skal være "closest as possible", men der skal nok kigges lidt på div. kondensatorer, hvoraf mange er af mærket "Jensen capacitors"(Danmark) Firmaet eksisterer åbenbart endnu og laver stadig kondensatorer, så det vil jeg prøve. Rørene "6973" er så lidt problematiske at skaffe, men de øvrige har jeg i NOS eller blot old stock i de rette mærker (Mullard/RCA).

Med håb om endnu flere gode oplysninger!

Venligst

Freddy

 

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 19 December 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Der må være nogle hardcore rør-fiduser herinde der ved noget mere om den !

Den er i øvrigt ret flot som en autoradio i kæmpeformat fra en gammel amerikanerbil


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 20 December 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest hent den danske brugsmanual som ink. diagram (den kommer i PDF format) på denne side   

http://www.radioart.dk/dwnld.htm

Der er et par udpræget svage punkter ved en KS601

Det største problem er at BIAS kredsløbets elektrolyt C52 (50µF/40V-) bliver varmet kraftigt op af udgangs-tetroderne og er hvis det er den originale komponent der sidder i spillen ?

så er den på nuværende tidspunkt mere eller mindre tør!

Det resultere i en meget lille eller i "worst case" ingen (µ)Farad værdi

Lyttemæssigt udarter det sig i overlejende brum

og rent elektrisk i for høj tomgangsstrøm  (rosa eler ligefrem rødglødende katoderne når den har spillet i et stykke tid) ...,

det er et problem der for dyrt i forbrug af 6973 rør

Jensen kondensatorene på 47nF der sidder tæt på 6973 tetroderne er også "stegt" skift dem til "what ever" 47nF/400V kond.

Du bør rent faktisk udskifte alle elektrolytter til friske,

hvis du vil have din KS601 til at yde sit fulde potentiale.

Du kan i første omgang nøjes med at skifte alle værdier som er på 50Volt til nye med samme farad værdi, men for nemhed i indkøb opgradere du dem til til 63Volt.

Et lydmæssigt kritisk punkt er balance potentiometeret,

jeg vil råde dig til at "bypasse" pot'et ved at benytte to udmålte 15 Ohms metalfilm modstande (min. 1W) i stedet for pot'et

http://www.pyndt.dk/startside.htm kan levere 6973 rør fra Electro-Harmonix

men ikke bestemt ikke helt omkostningsfrit (ca. 1Kilo for 4stk.)

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 02:51 | IP-adresse registreret  

Ps. tak for kaffen

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Tak for disse herlige inputs vedr. min Ortofon-forstærker - jeg planlægger at gøre dette til et projekt for alvor. Jeg agter faktisk at køre hele vejen ned ad banen med hensyn til bedst mulig restaurering af denne Ortofon. Jeg har talt m. Jensen Capacitors, som gerne hjælper.

Jeg forstår det lyttemæssige aspekt vedr. balance-pot'en, men jeg ønsker at lade den forblive original, med de minusser og plusser dette nu en gang medfører - og ja - 6973-rørene. Jeg prøver at støve nogle gamle NOS RCA op - (dette er nu ikke helt let, men muligt (og sikkert dyrt)!)

Hvis der er andre, som ved endnu mere - ikke mindst omkring den kulturhistoriske del af forstærkerens historie, så vil det være mere end velkomment - også oplysninger om de forskellige versioner - deres forskelle - tilhørende tuner - Hvem, der typisk købte den back then osv.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 673
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Ja der er ikke så meget mere at sige. Jeg har både tuner og forstærker.

 Der skulle after sigende findes 2 tuner modeller men de er ret sjældne. Nej min er IKKE til salg.

Version 1 har Jørgen Scou trafoer i pu indgangen ver. 2 har dem ikke og ver 3. er med transistorer og rør.

 En enkelt tilføjelse, bias som derer snakket om, printet bliver meget varmt og er mange gange ødelagt af varme.

 Du har diagram siger du, ellers har jeg.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jamen min har to stk. Jørgen Schou trafoer stående bagtil - jeg mener dog, at sådanne trafoer, som i .ø er af samme størrelse, er nettrafo - og udgangstrafo - og altså ikke "trafoer i Pu indgangen". Dette forstår jeg så ikke rigtigt.

Jeg har nu "close-examined" div printbaner/boardet og kan ikke se noget, som skulle vidne om opvarmning - alt ser faktisk helt nyt ud, men mener du, at bias'en fra Ortofon er sat sådan, at printet visse steder kan tage skade?

Jeg har kun det diagram, som man kan downloade fra nettet (jeg regner med, at det stemmer? diagrammet er åbenbart tegnet i 1960 - forstærkeren her er fra 1964. Er det nu et andet diagram, som du har - er jeg da vældig interesseret i at købe en kopi af dig.

Venligst

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 673
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det er to runde tingest til en værdi af ca. 2500 Kr. på ebay og så har du en 1959 version af Ortofon forstkerkeren tillykkeke med det.

 PS 2 RUNDE tingesteer.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted
 
tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 673
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

PS  jeg har prukket en  halv flaske nordsø så hav tålmod please.

 

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har masser af god tålmodighed - herligt med lidt opløftende midler sådan en fredag!

Jeg forstår så ikke helt hvad du mener med hensyn til "2 runde tingester". Mine Jørgen Schou-trafoer er firkantede, gråmalede med logo - og er altså så ikke runde. Taler vi om det samme?

Jeg er bestemt heller ikke sikker på, at min forstærker er en model 1959, da der står 1964 på de nævnte trafoer.

Skål!!

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 673
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke dem. Det er udgangs og net trafoerne. Hvis der er MC trafoer i den er de meget mindre og runde, me ndet er kun på de helt gamle forstærkere.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ja - men hvor sidder de? - Hvordan ser de ud - og evt. hvad står der på dem?

MC-trafoer? Jeg troede ikke, at Ortofon - eller for den sags skyld andre fabrikanter, byggede deciderede MC-trafoer. Jeg kunne mere forestille mig, at det var trafoer beregnet til forstærkning af alm. pick-ups (ikke MC). Jeg kan tage fejl, men var det ikke først med MCA-76'eren at Ortofon kom på den bølge?

I.ø. har jeg over nogle dage haft KS-601'eren til at sidde på en variotrafo med højttalere tilsluttet og i aftes nåede jeg til de 220V spænding og kunne checke, om den kunne spille og det kan den ...delvist!

Den lyder udmærket i een kanal, men den anden kanal er væsentligt svagere og brummer (lyder som et stelbrum.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 673
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Der må jeg lige korrigere dig. Ortofon opfandt faktisk mc  princippet og deres pickupper går helt tilbage til sidst i 50´erne med mc i.

 Der er nok nogle kondensatorer der skal skiftes, det er normal på de forstærkere.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

MC-trafoer? Jeg troede ikke, at Ortofon - eller for den sags skyld andre fabrikanter, byggede deciderede MC-trafoer....... Jeg kan tage fejl, men var det ikke først med MCA-76'eren at Ortofon kom på den bølge?

Du kunne næsten ikke tage mere fejl. Den kan du altså ikke undgå at indkassere en kommentar på!

"The first Moving Coil cutterhead was produced as early as 1945, and the Moving Coil principle was then further developed to enable production of, first, mono cartridges and, later, also stereo cartridges".

http://www.ortofon.com/html/profile.asp

 

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jeps - den ta'r jeg gerne på mig, men kun delvist -  for det var ikke helt det jeg mente. Jeg var udmærket klar over, at Ortofon har ligget i forreste linie vedr. udviklingen af MC-princippet langt tilbage. Jeg vidste også, at Ortofon har lavet disse ting til pladeproduktionsindustrien mv.

Det, som jeg mente var, at jeg ikke troede, at Ortofon selv lavede MC-trafoer så tidligt som 55-65 til CONSUMERS market, hvad vi må påregne at KS-601 var ment til. Noter venligst, at jeg godt ved, at de har lavet pick-up'erne.

Min bemærkning om MCA-76 kom da jeg (fejlagtigt) troede, at det var denne enhed, som var Ortofons første egen elektronik til forstærkning af deres MC-pu's beregnet til consumers market.

Håber, at dette skaber lidt bedre klarhed.

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
webercarbmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg faldt lige over dette indlæg som jeg har lidt interesse i. Jeg er ejer af to af disse forstærkere som der trænger til at blive gennemgået med nye elektrolytter mm. Derudover har jeg dele til en forstærker liggende. Print, nettransformator og div kabinetdele. Jeg har også en del rør til denne forstærker. Af udgangsrør kan jeg sandsyneligvis undvære 4 6973 NOS NIB RCA udgangsrør. Jeg skal dog lige have testet de rør jeg har før jeg kan sige det med sikkerhed . Af andre rør har jeg nogle E80CF (Gold pins) som er en specialversion af ECF80 der sidder som indgangs og driverrør i udgangstrinnet. Jeg har også mulighed for at udmåle og pare rør idet jeg har en Prof AVO rørtester. Der kunne nok redes nogle 6973 ved at gennemgå og pare brugte rør.

Det var sjovt at læse at der findes flere versioner af denne forstærker. Begge mine er fra ca 1964 og med rør overalt. Mht. Jensen kondansatorer så har jeg en del af de små papir i olie typer. Vi kunne måske koordinere indkøb af nogle Jensen elektrolytter der passer i forstærkeren?

MVH Peter Jensen
Til top Vis webercarbmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af webercarbmann
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej Peter!

Jamen det var jo en ualmindelig dejlig melding du her kommer med. Jeg har af mangel på den sidste teknikske snilde lagt mit Projekt KS-601 i mølpose, men dit indlæg giver mig nyt håb - og jeg er klar til at genoptage projektet.

Min KS-601'er spiller i begge kanaler og gør, hvad der bliver sagt - så at sige, men den lyder ikke ok - mangler lidt dynamik - og der er en smule forvrængning, som især er hørbar i de  høje frekvenser. Jeg har målt rør igennem - (AVO CT-160) - og de viser ingen tegn på, at det skulle være dem, som er årsagen til problemerne.  Jeg hælder i høj grad til de også i denne tråd tidligere antagelser, at kondensatorudskiftning kunne hjælpe på dette. Hvilken AVO- tester bruger du?

Så er det bare - hvilke kondensatorer er oplagte? Jeg er med på en koordineret indsats hos Jensen, som jeg i.ø. har talt med og de supplerer gerne, men vi har ikke talt om, hvad det skulle koste men  hvis dette kunne bringe noget frugtbart med sig!!

Jeg har kigget meget indgående på printet og jeg må sige, at det ligner en gedigen rodebutik - var dette normalt på denne model?). Printbanerne ligner et reperationsarbejde, hvor mange af banerne er genetableret med tin i rigelige mængder osv. Samtidig synes jeg, at den ellers flotte appearance på komponentsiden slet ikke kan genkendes på printbanesiden og identifikation af de forskellige komponenter er særdeles svær. Desuden er det svært at vurdere, om det er en enkelt komponent, som forårsager de manglende lydmæssige kvaliteter eller det er flere eller alle kondensatorerne?.

Ellers er min KS-601 utrolig flot og umådelig velholdt - og jeg ønsker selvfølgelig at få den bragt helt op til topperformance, men kun til original stand - altså ingen fikumdik-eventyr her.

Vedr. udgangspentoderne, så er jeg sandsynligvis interesseret i dem. Jeg har dog allerede et ekstra sæt fra RCA, men det skader vel aldrig at have lidt ekstra, hvis nu...

giv gerne lyd...

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej Igen!

Ja- lige et par tilføjelser. Udgangsrørene er jo ikke ægte pentoder, men derimod beam power tetroder. Desuden er der jo indlæg i denne tråd, som beskriver noget af det, som med fordel kan gøres - det er bare lidt svært at sidde alene med, da jeg mangler hard-core erfaring i netop den type indgreb, men jeg er såmænd ikke så bange for at prøve, hvis der er een eller flere at sparre med undervejs.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes