Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: support til montage af tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sørenhedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej!

Har fundet min gamle adskilte gramofon ned fra loftet. Den består af følgende:

Micro Seiki værk med ekstern motor og vacumsug (RX1500/RD1500/RPY1090), FR64-Fx tonearm samt netop bestilt Denon dl-103.

Alt dette er ok og jeg glæder mig vildt til at få gang i denne kære gamle ven igen. Men i den forbindelse vil jeg høre om der er nogen "herinde", der kan hjælpe mig på vej med følgende to problemer:

1. Valg af armbase :           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;  Iflg MicroSeiki hjemmeside ( http://my-micro.de/micro_ax_basen.htm) skal jeg til FR64-fx anvende armbasetype AX-5.         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;        Jeg har 3 forskellige typer af originale MicroSeiki armbaser. (sortmalet messing) Men ingen af den ligner 100% de armbaser der er afbildet (med meget utydelige billeder) på aktuel hjemmeside.        & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;   Er der nogen herinde, kan kan hjælpe mig med nogle mål/andet på aktuel armbase, så jeg kan afklare om jeg har korrekt type og i givet fald hvilken af dem jeg har, der er den rigtige??

2. Justering af tonearm og pickup: Er der nogen der kender til god skabelon/andet som jeg kan anvende for at sikre korrekt montage og justering af hhv armbase, tonearm og pickup ?

Håber at en ekspert kan hjælpe en novice lidt på vej

På forhånd tak!!!!

med venlig hilsen  Søren Hedegaard

Til top Vis sørenhedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sørenhedegaard

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Armbasen kan jeg ikke hjælpe med men jeg kan give dig data for Fidelity Research (hvis du da ikke har dem i forvejen):

Effektiv længde: 245mm
Overhang: 15mm
Offset: 21.5 grader
Monteringsafstand: 230mm
nulpunkter: 59.2mm & 120.4mm

Tonearm Database - Fidelity Research

Vinyl Engine har en protraktor-side. Chpratz protraktoren (nr. 3 fra toppen) passer (næsten) til dit formål. Da den starter ved 60.0mm må du selv definere det indre nulpunks placering. Sørg for at få den udprintet korrekt (print som billede - undlad tilpas til side) og i god kvalitet.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

sørenhedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej krenzler
Mange tak for hjælpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hold da op hvor er Hifi folk nu flinke og hjælpsomme!!

Mvh Søren

Til top Vis sørenhedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sørenhedegaard

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

sørenhedegaard skrev:

Hej!

Har fundet min gamle adskilte gramofon ned fra loftet. Den består af følgende:

Micro Seiki værk med ekstern motor og vacumsug (RX1500/RD1500/RPY1090), FR64-Fx tonearm samt netop bestilt Denon dl-103.

Alt dette er ok og jeg glæder mig vildt til at få gang i denne kære gamle ven igen. Men i den forbindelse vil jeg høre om der er nogen "herinde", der kan hjælpe mig på vej med følgende to problemer:

1. Valg af armbase :           ; ; ;           ; ; ;           ; ; ;           ; ; ;           ; ; ;           ; ; ;           ; ; ;           ; ; ;  Iflg MicroSeiki hjemmeside ( http://my-micro.de/micro_ax_basen.htm) skal jeg til FR64-fx anvende armbasetype AX-5.         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;        Jeg har 3 forskellige typer af originale MicroSeiki armbaser. (sortmalet messing) Men ingen af den ligner 100% de armbaser der er afbildet (med meget utydelige billeder) på aktuel hjemmeside.        & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;   Er der nogen herinde, kan kan hjælpe mig med nogle mål/andet på aktuel armbase, så jeg kan afklare om jeg har korrekt type og i givet fald hvilken af dem jeg har, der er den rigtige??

2. Justering af tonearm og pickup: Er der nogen der kender til god skabelon/andet som jeg kan anvende for at sikre korrekt montage og justering af hhv armbase, tonearm og pickup ?

Håber at en ekspert kan hjælpe en novice lidt på vej

På forhånd tak!!!!

med venlig hilsen  Søren Hedegaard

Hej Søren...

Det ser ud til at du skal bruge denne armbase (AX-5).

AX-5 AUDIO TECHNICA AT-1503 II, 1503 III
FR

FR-64, 64S, 64B, 64FX

Dette skema er fundet på my-micro.

Mvh.

Niels L.

Edit. Jeg kan se, at jeg ikke har læst dit indlæg godt nok. Du er klar over, at det skal være AX-5. Det havde jeg overset. Det betyder vel (bare) at du skal have anskaffet dig sådan én?

Prøv med en annonce i brugtmarkedet. Måske er du heldig...

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

sørenhedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Tak for dit svar!!!

Du har ret. jeg havde fundet aktuel side. Mit problem er at jeg har 3 forskellige typer armbaser. Ingen af dem er helt magen til aktuelt billede. Men jeg den ene type ligner den meget. Derfor efterlyser jeg målene på AX-5, så jeg har noget mere håndgribeligt end et kun et billede at forholde mig til.

Mvh Søren

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Måske http://www.hifi4you.dk/ kan hjælpe dig. Han gør en del i micro seiki.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes