Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvor er de kompromisløse subwoofere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej HiFi4All !

Jeg sidder her og er efterhånden ved at få sparet pengene sammen til den/de subwoofer(e), der skal give mine L3'ere det sidste nedefter, som de af fysiske årsager mangler.
I længere tid har jeg været næsten sikker på, at jeg skulle have mig en SVS-sub, da jeg er blevet meget imponeret over dem ved de lyttesessioner, som jeg har haft med dem. Desværre rækker de kun op til omkring 100hz.

Planen er, at jeg skal have mig en Lyngdorf TDA2200, som skal sørge for al deling og rumkompensering nedadtil, så dette behøver subben ikke at have (jvf. f.eks. Velodynes DD-modeller).

Men som en ægte kritisk forbruger, kan man aldrig undersøge markedet for meget, og her er jeg kommet til en, for mig, lidt ærgelig konklusion: Der findes kun "kompromis-subs". Alt er i 30x30x30 størrelse og med 12dB-hævninger nedadtil pga. manglende kabinetvolumen.

Så mit spørgsmål til jer: Hvad findes der af mere "kompromisløse" subwoofere som f.eks. SVS i prisklassen næsten op til små 20k? Størrelsen er så godt som intet problem. Den skal kunne deles et stykke op i mellembassen (læs: ved ca. 150 hz), da jeg gerne vil have især trommer og alm. bas gengivet med lidt mere realisme, punch og krop, end sådan en 7" i GamuT'erne kan klare. Dvs. vi skal helst op over 12"-enheder efter mit hoved.

Jeg har også kigget lidt på noget DIY med en fed JBL GTI-enhed, som Hasselhof taler så godt for. Den lyder til at være lige præcis noget af det, som jeg leder efter.

På forhånd tak !

Mvh
Julian Stengaard

Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Så en Miller & Kreisel supersub på KSB for nogen tid siden, mener at det var en aktiv 18". Havde jeg haft pengene, så havde jeg købt svinet selv

Men den så ond ud, selvom jeg ærligt ikke har hørt den!

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hvad med at lave en DIY  sub

lave en båndbass kabinet - de gode ting fra bassrefleks og de gode fra trykkammer - dog ska du finde en enhed der passe præcis i sådan et kabinet.

en anden fordel ved sådanne kabinetter er at man ikk behøve delfilter - den kan ikke spille højrere op en ca 130 HZ - og med en god enhed så helt ned på 20 hz
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 04:17 | IP-adresse registreret  

Hvad er en god enhed, JBL PA bas?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 04:45 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Så en Miller & Kreisel supersub på KSB for nogen tid siden, mener at det var en aktiv 18". Havde jeg haft pengene, så havde jeg købt svinet selv

M&K spiller fantastisk, så havde jeg haft brug for den, og pengene, så var den min, det er helt sikkert

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

en god enhed er en der passer til de behov du stiller -  som hvis du finder en enhed og en kasse der passer lige til dine hehov, det kan  godt tage lang tig ....
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hvad med Lyngdorfs egne subs? De er da beregnet til at blive delt ved omkring 250 Hz, så vidt jeg ved. Jeg tror ikke der er mange normale subs der lyder godt over 100 Hz.

Hvori består i øvrigt kompromisset i en DD18'er?

PS. Der er lidt forskel. Lyngdorfs rumkorrektion er bedre og langt mere avanceret en den digitale equalizer som DD18'eren har. Til gengæld har DD18'eren en servoregulering, der reducerer forvrængningen fra enheden. Den effekt kan ikke opnås ved hjælp af rumkorrektionen.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Her er svaret på dine bønner

Velodyne DD1812 Signature edition

http://www.velodyne.com/velodyne/products/product.aspx?ID=3

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Hvori består i øvrigt kompromisset i en DD18'er?

Svend P skrev:
Til gengæld har DD18'eren en servoregulering, der reducerer forvrængningen fra enheden.
du besvare det jo selv servokrykker er da et kompromis af de store!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Så er rumkorrektion jo også et kompromis. Og det lader ikke til at Stengaard har problemer med at benytte det?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Hehe - må være den jeg købte - den er total rå

Det er nu kun en 15", men sikke en! Den spiller vildt dybt, uden at buldre - har totalt styr på bassen, både til film og musik. Som nogen har skrevet om oplevelsen af gode subs, så synes jeg til at starte med ikke rigtig den gav noget, "hvor er bassen", men det var fordi jeg var vant til bulder-bas, og den er der ikke mere, nu er der kun ren vellyd. En skive med Jaco Pastorius eller War of the world på DVD'en, så er man ikke i tvivl mere. Det banker lige i mellemgulvet, som sagt uden at buldre. Er faktisk lidt nervøs for den gamle etageejendom jeg bor i, for jeg kan skrue voldsomt op, uden at den bliver påtrængende, men kan mærke det ryster godt i murene

Og så er det endda kun en af de "små" M&K-subs - V-1250 THX

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hvis der kommer en TacT rumkorrektion på systemet ville jeg personligt gå efter følgende:

Rigeligt med membranareal i et lukket kabinet. Skid højt og flot på hvor høj/lav sub'ens ndre grænsefrekvens er, men find enheder som går højt nok op i frekvens uden unoder.

Det er oplagt at lave dem som DIY så de passer perfekt til stuen som møbler.

JBL GTi serien er fede, men i mine øjne er deres slaglængde for kort til alt andet end basrefleks. Medmindre du har RIGELIGT med membranareal.

Med en rumkorrektion er fordelene ved de lukkede kasser stor. Deres afrulning, fase og impulsrespons er umådeligt meget pænere og bedre end basrefleks og båndpas.

Hvad med to stk. Scanspeak 26W pr. side i et halvstort lukket kabinet? eller måske et par 10" / 12" Peerless SLS (ja, de er faktisk RIGTIG gode). Uhmm... eller hvad der ville blive min favorit.. Peerless XLS enheder 10" / 12" og et par stykker pr. side.. Så kan du flytte alt det luft med dejlig lav forvrængning som du nogensinde får behov for.

Hilsen
Johnny
JJAZ

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hvad med 2 stk. Audio Pro ACEBASS som der er i KSB for 7.000 kr? 

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Så er rumkorrektion jo også et kompromis. Og det lader ikke til at Stengaard har problemer med at benytte det?
Ja, bestemt er det et kompromis, også et ret væsentligt et!

jeg er 100% sikker på at min Velo SMS-1 ikke er en entydig forbedring! Men alt er jo et kompromis, så det er jo blot at finde det der passer en bedst!

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:
Hvad med 2 stk. Audio Pro ACEBASS som der er i KSB for 7.000 kr? 

Den er altså LANGT fra kompromisløs og i bund og grund et makværk af en sub.

Audio Pro Acebass er på ingen måde subben for den seriøse bas entusiast.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Hvis der kommer en TacT rumkorrektion på systemet ville jeg personligt gå efter følgende:

Rigeligt med membranareal i et lukket kabinet. Skid højt og flot på hvor høj/lav sub'ens ndre grænsefrekvens er, men find enheder som går højt nok op i frekvens uden unoder.

Det er oplagt at lave dem som DIY så de passer perfekt til stuen som møbler.

JBL GTi serien er fede, men i mine øjne er deres slaglængde for kort til alt andet end basrefleks. Medmindre du har RIGELIGT med membranareal.

Med en rumkorrektion er fordelene ved de lukkede kasser stor. Deres afrulning, fase og impulsrespons er umådeligt meget pænere og bedre end basrefleks og båndpas.

Hvad med to stk. Scanspeak 26W pr. side i et halvstort lukket kabinet? eller måske et par 10" / 12" Peerless SLS (ja, de er faktisk RIGTIG gode). Uhmm... eller hvad der ville blive min favorit.. Peerless XLS enheder 10" / 12" og et par stykker pr. side.. Så kan du flytte alt det luft med dejlig lav forvrængning som du nogensinde får behov for.

Hilsen
Johnny
JJAZ

4 stk SLS 12" pr side i lukket kabinet, giver et hæderligt overskud

meen man kan altid få behov for at flytte mere luft

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan læse det, så består kompromiset for Stengaard i at den skal kunne spille over 100 Hz. Så er spørgsmålet lige, hvor mange subs kan det? Altså ordenligt...

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Så vidt jeg kan læse det, så består kompromiset for Stengaard i at den skal kunne spille over 100 Hz. Så er spørgsmålet lige, hvor mange subs kan det? Altså ordenligt...

M&K - 20 - 200Hz

Vil dog mene, at går man så højt op, skal der to til for ikke at ødelægge stereoperspektivet i den nedre mellemtone...

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
blackhawk skrev:

Hehe - må være den jeg købte - den er total rå

Det er nu kun en 15", men sikke en! Den spiller vildt dybt, uden at buldre - har totalt styr på bassen, både til film og musik. Som nogen har skrevet om oplevelsen af gode subs, så synes jeg til at starte med ikke rigtig den gav noget, "hvor er bassen", men det var fordi jeg var vant til bulder-bas, og den er der ikke mere, nu er der kun ren vellyd. En skive med Jaco Pastorius eller War of the world på DVD'en, så er man ikke i tvivl mere. Det banker lige i mellemgulvet, som sagt uden at buldre. Er faktisk lidt nervøs for den gamle etageejendom jeg bor i, for jeg kan skrue voldsomt op, uden at den bliver påtrængende, men kan mærke det ryster godt i murene

Og så er det endda kun en af de "små" M&K-subs - V-1250 THX

MVH.

I stand corrected

Efter alt hvad jeg har hørt om M&K, så tror jeg at det bliver min næste sub. Skal ind og kigge nærmere på deres produktsortiment, tror dog at jeg skal finde en passiv, er ikke helt sikker på at de små forstærkere er nok ? Hvilken model var det du købte?

Har ikke behov for mere Velodyne SPL bulder. Den var virkelig en skuffelse af de helt store, tydeligt at høre at den ikke havde en naturlig frekvensgang..

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Var af ren nysgerrighed inde og læse specs på M & K samt lidt test på 'nettet......og bemærker at der kun sidder en integreret 150 Watt's forstærker i den S....øøhhhh....er det ikke en smule "brystsvagt" ?.....men tallene lyver måske i.f.h.til performance..?....

'bemærkede iøvrigt også at den vitterlig går højere op end mange andre subbber, helt op til - næsten - 500hz.

- må man spørge til hvad du/erla gav for den brugt ?

mvh 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes