Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Bedste HTPC software? MCE? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sommers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hvilken software kan anbefales som alternativ til Microsofts MCE ?

Gode erfaringer modtages med tak! ;o)

/Peter

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget glad for Media Portal!

Jeg har prøvet lidt andet (dog ikke MCE), jeg kan dog ikke lige huske alle navnene - fordi de ikke imponerede mig!

Det nærmeste alternativ til 'MP' vil for mig nok være DVBviewer!

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hejsa

søg...

patriarken skrev:
Jeg har testet følgenede Frontends og her er min vurdering af dem:

Media Portal:
Dette er et fremragende program og ligner meget Windows Media Center. Det er gratis og benytter en række forskellige komponenter som er stykket sammen af forskellige projekter på i bla soundforge communitiet. (Bla de fremragende programmer som Foobar2000, MediaPlayer Classic)Problemet med Media Portal er ift mine erfaringer at det konstant er i beta, og at det har mange alvorlige bugs, der primært har med Directshow implementering at gøre. Det gør at man får mange crashes som ikke just bidrager til stabiliteten. Det skal siges at det nu er et halvårs tid siden jeg sidst har prøvet denne løsning, og at der uden tvivl er sket forbedringer.  Media Portal vinder dog på en næsten uendelig mængde af indstillingsmuligheder der gør platformen til en af de mest fleksible platforme der pt findes. Det er nok nørden uden kone eller kæreste (eller penge)der vil vælge den løsning.

SageTV:
Ja, Sage er et dristigt kommercielt TV frontend projekt som er meget avanceret. Det er primært designet til det nordamerikanske marked, hvilket gør opsætningen til et mareridt for europæere. Sage bygger på java, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting, men det er med til at vanskeliggøre installationen dersom man kan komme til at mangle forskellige runtime komponenter osv, der så vil gøre programmet enten ustabilt eller ikke virkende. Selve brugergrænsefladen i SageTV er ok og  for såvidt meget intuitiv. Desuden har Sage muligheden for at køre som en decideret media server til hjemmets andre computere.   Dvs andre computere kan anvende SageTV serverens TVtunere. Kvalitetsmæssing er der ikke den store forskel på SageTV og media Portal, men ift mine erfaringer er SageTV noget at det mest utilgængelige l**t der der findes mhb opsætning. Bevares det har hjulpet i version 4, men bered dig på at skulle rode med XML filer bat filer, java componenter af den og den anden art.

GB-PVR
Dette er et Gratis Program med et kæmpe potentiale, opsætningen er nem kvaliteten og betjeningen ditto. Jeg har næsten ikke andet end ros til over for dette program. Der findes et hav af konfirgurationsmuligheder plugins osv. Hele opsætningen foregår i et og samme specielle opsætningsgui... Det er lækkert mere af dette tak. Eneste problem er igen at man skal igang med xmltv og batfiler.

Windows Media Center Edition.
Nærmere introduktion er unødvændigt. Det er stadigvæk det bedste jeg har prøvet, opsætninger er forholdvis nem såfremt man har de certificerede hardware og software produkter som der nu engang stilles krav om at man skal have. Største minus ved Windows MCE er manglen på support for FFDSHOW til DVD visning.(Binnerup der er bruger af dette forum har lavet en flot workaround der hedder mymovies , som adresserer dette) Derudover, er jeg personligt træt af deres DVR-MS filformat som sandt fordyden er trælst og besværligt hvis man nu vil klippe i sine optagelser. (fik vist ikke nævnt at alle andre frontends bruger mpeg2 som er meget nemmere mhb videoredigering)

Ellers er betjeningen som man kender den fra Windows nem og tilgængelig for alle, og selve kvaliteten af ens optagelser og live TV er nok noget af det bedste du kan opnå ift mine erfaringer.

mvh Anders

MadsRH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg vil bare lige sige, at MediaPortal virker rigtigt godt for mig. Der er også et godt forum til, hvis man skal have hjælp til noget. Men hvis man har en meget hurtig computer, kommer der hvis en ret ny version af MCE med Windows Vista.

MadsRH

Til top Vis MadsRH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsRH

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil bestemt også anbefale Media Portal som et rigtig godt alternativ til MCE. Jeg blev selv voldsom træt af MCE efter at have brugt det i et halvt års tid.. Men mest pga. af dens håndtering af MP3 filer. Kunne ikke fordrage at den brugte Media Players oversigt. Den er til at brække sig over. Jeg har altid inddelt mine MP3'er under mapper som metal, rock, pop etc. og så vil jeg da også have at de skal være inddelt på samme måde på Frontend'et, men det er der bare ingen mulighed for i MCE. Men havde dog også en del problemer under afspilning af videofiler fra computeren. Den blev hele tiden ved med at opdatere når jeg var inde i mapperne, så den lavede en masse små blink, og når jeg ville afspille en fil, så sprang den dirrekte til den skærm der nårmalt dukker op når man er nået til enden af filen. Mega irriterende!
Men man skal dog være forberedt på at MP kræver lidt nørd-indsigt for at man kan få det til at fungere helt perfekt, og det tager da en del tid at opsætte. Jeg selv kører dog stadig med version 0.2, da jeg simpelthen ikke havde opdaget at version 0.3 var kommet, så det kan være der har ændret sig en hel masse siden dengang.
Men under alle omstændigheder, så held og lykke med at finde det rigtige Frontend. Håber du får masser af gode timer på din HTPC.

MadsRH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2007
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Undskyld, min fejl. Billedet er et forslag til en splash-screen til MP, som jeg har lavet. Der er ingen version 3 endnu. Billedet skal bare vise hvordan det evt. kan komme til at se ud. SORRY!!
Til top Vis MadsRH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsRH

nr.one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan klart anbefale Meedio. Grunden er simpelthen at det er et plugin-software således du selv kan bestemme hvilke plugins (indtil videre er der 285 stk) og dermed funktioner du ønsker at tilføje.

Jeg har det kørende med følgende funktioner:

1) Se live-tv + optag-muligheder.

2) EPG (elektronisk programguide) som kan alt hvad hjertet begærer, heriblandt sæsonoptagninger, programsøgning.

3) TV-programmer såsom vejret eller nyhederne kan ligeledes ses gennem SPUTNIK.

4) Videoafspilning af fx. diverse videoklip + et arkiv af trailers for hele min DVD-samling.

5) DVD-afspiller som enten kan afspille eller tage en backup af din DVD-film.

6) Musikafspilning hvor mp3-filerne er tagget med tekster således at ca. 50% af sangene kan vises med sangtekster istedet for coveret hvis det ønskes.

7) Musikvideo plugin som kan streame eller downloade musikvideoer fra Yahoos videoarkiv. De downloadede musikvideoer bliver automatisk lagt i et bibliotek, navngiver korrekt og vedhæftet et screenshot 10 sek. inde i sangen.

8) MP3 program som starter automatisk så snart jeg tilslutter min MP3-afspiller. I programmet kan man let slette eller overføre nye sange til Mp3'en fra sit musikarkiv.

9)Vejrprognose med et realtime satelitbillede over europa.

10) Fotoalbum med fx. slideshows, så kan man høre sit musik samtidig med at der vises slideshows fra ens seneste ferie.

11) Spillene Sudoko + TicTacToe (der arbejdes på at få en plugin som hedder Mygames implementeret, så kan jeg nemlig spille gamle sega/playstation osv. spil på HTPC'en)

Håber du kan se det hele for dig. Men det kræver lidt opsætning da det hele bygger på plugins man installerer, men der er altid installationsguider med til at hjælpe en.

DESUDEN ER PROGRAMMET GRATIS, nemlig GRATIS!!!!

Tag et kig på:

1) Programmet: http://members.chello.be/sf15418/MEEDIO.1.41.setup.exe
2) Plugins:  http://www.meedio.com/maid/
3) Forum:   http://www.meedio.com/forum/

Det skal dog lige tilføjes at selve meedio-programmet (kernen) ikke bliver videreudviklet på (men der udvikles stadig på plugins da det er opensource) da udviklerne er gået over til Yahoo, men der er sidste år blevet oprettet et nyt program som snart vil være færdigt. Det hedder Meedios og udviklingen af programmet kan følges på http://www.meedios.com/

Til top Vis nr.one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nr.one

nr.one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Her kommer lige et par billeder af nogle themes:

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg synes det er nemt at finde alternativer......Men jeg nævner så WAF (wife approvance factor...eller acceptance factor=same thing) MCE 2k5 er klart det nemmeste....min mor kan styre dette fra en nokia 6230i.....og hun er 58........

mvh Anders

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
Hejsa

Jeg synes det er nemt at finde alternativer......Men jeg nævner så WAF (wife approvance factor...eller acceptance factor=same thing) MCE 2k5 er klart det nemmeste....min mor kan styre dette fra en nokia 6230i.....og hun er 58........

mvh Anders

Helt enig.

Det er også meget mere simpelt at sætte MCE 2k5 op, der er bare den "ulempe" at man ikke kan modificere det selv, det er lidt ærveligt.

En anden ulempe ved MCE er at det kræver lidt tid at få styr på musikken, men det er bare at arbejde hårdt med TAGS og så kommer det efterhånden.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

amtssp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2005
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej nr. one.

Det ser rigtigt spændende ud - det tror jeg at jeg vil prøve.

Blot lige et spørgsmål. Hvordan sætter man den op til at skifte kanal på en extern sat box, I Mediaportal benytter jeg hauppauges IR-blaster, som fulgte med mit PVR150 kort.

Til top Vis amtssp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amtssp

nr.one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

hmm, det ved jeg faktisk ikke da jeg har kabeltv, men når man kører installationen og man når til tv-setup mener jeg at den automatisk spørger en om det er cable-tv eller box-tv man har. Ellers må du lige rådføre dig i forum'et. De plejer at være meget hjælpsomme, du kunne evt. først lige søge derinde på emnet og se om det allerede er besvaret tidligere.

http://www.meedio.com/forum/

Hvis du har yderligere problemer med at få det installeret eller spørgsmål omkring plugins kan du evt. spørge i denne tråd, men jeg vil nok hellere anbefale meedio forum'et.

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt problemer med min Vista (RC2)...fryser og nulstiller min (Asus') blæserstyring så den larmer...og så er der lidt lydudorfringer (nogen gange). Så nu vil jeg prøve noget andet indtil den endelige kommer....

Så jeg er lidt nysgerrig på Meedio - ved i om jeg kan afspille de videoer jeg har optaget med Vista i Meedio...for det er vist et lidt specielt format! Og det bedste OS til Meedio er XP!?

Tak

Til top Vis Wonderboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wonderboy

nr.one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ved kun at Meedio selv optager i Microsofts DVR-MS format og hvis dit format kan afspilles i en normal Mediaplayer kan den også afspilles i Meedio da den bruger Mediaplayer fra MS.

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Ja man kan vel diskutere i en uendelighed hvilket mediecenter software der er bedst. Men jeg tror i sidste ende det drejer sig om hvad man selv har den bedste oplevelse med. Personligt er jeg flittig bruger af Mediaportal, som jeg oplever klippestabilt (hvis man holder sig til stable versions og ikke svn builds). Og selv konen kan finde ud af at bruge det ;-)

Mediaportal kan kræve lidt mere DIY end feks MCE umiddelbart. Men hvis man skal have MCE's tv guide til at være en pålidelig kilde skal man alligevel til at tweake. Og man kan vel ikke anvende MCE uden også at have Binnerups fantastiske plugin. Så out of the box syntes jeg ikke MCE er særlig fantastisk.

Meedio eksisterer vel ikke mere og der udvikles vel heller ikke mere på det??? Såvidt jeg kan læse på deres hjemmeside er produktet solgt til Yahoo.

Fordelen ved Mediaportal er at der er et meget tættere samarbejde imellem udvikler teamet og brugerne end der er ved feks MCE udviklerteamet. Et eksempel er den skuffende support for DVB i MCE.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

nr.one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Korrekt at der ikke udvikles på selve kernen i Meedio, men der udvikles stadig nye plugins og det er vel dem man er mest instresseret i. Desuden er www.meedios.com opstået som følge af at Meedio blev solgt til Yahoo. Meedios er godt nok kun lige kommet igang og mener at de stadig mangler at kode nogle elementer i selve kernen. Det de ønsker med meedios er at lave en ny meedio hvor også kernen (basisfunktionerne) udvikles.

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Meedio er helt klart et super program med en meget stor fleksibilitet, som gør at det kan tilpasses med masser af plugins.

Jeg er dog selv skiftet til MCE fordi det er mere simpelt og nemt at gå til. Plus at jeg synes Meedio var lidt ustabilt. Så hvis du har en bedre halvdel der brokker sig hver gang noget er galt så ville jeg vælge MCE

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes