| Forfatter |
|
Claus35 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg er ny her, og har desværre først fundet den her side nu.
Jeg har planer om selv at bygge en højttaler. En subwoofer. Jeg manlger bare at finde et kabinet.
Er der nogen, som kender en god butik, som sælger et ordentligt kabinet til en 15" bas?
Er der en god guide til selvbyg på nettet et sted?
Min far arbejder hos Rockwool, og kan derfor skaffe noget dæmpningsmatriale. Problemet er bare at de har et mega udvalg.
Hvor meget vejer sådan noget dæmpningsmatriale?
På forhånd tak for svarene.
Mvh. Claus.
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Claus, Velkommen til - Det er altid rart med nye "ansigter" 1. Du må starte med enheden, du må vide "alt" om den før du kan bygge et kabinet. 2. Hvis du selv vil bygge selv, skal du vel bare ned i Silvan  3. Der findes masser af guides på nettet, men et godt sted at starte kunne være Frequencede har en del sub kits. 4. Rockwool er ikke det bedste dæmpningsmateriale til højttalere, prøv f.eks. MonacorMDM-3. 5. MDM-3 vejer ca. 300g/m2 er en blanding af fibre og fåreuld Venlig hilsen
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Soxen. Tak for dit svar, og velkomsten  Enheden er denne: http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=10&id=11212 Det eneste info jeg kan finde er at den er 15", op til 110 db, over 300 watt. Hvor stort skal kabinettet være? Hvor stor skal porten være?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næste gang ville det være rart med et link
Der er ingen data overhovedet hvis jeg ellers har set rigtigt - de 110 db er da heldigvis kun opnåeligt lydtryk
Så enheden er godt nok en ægte subenhed, men altså specielt til car-fi
Og hvad kan det så betyde - ja den har formentlig relativ høj egenresonans, og er enten beregnet til åben baffel eller meget lille kabinet
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kommer fra den her subwoofer: http://uk.shopping.com/xPF-Eltax-Atomic-A-15-2R
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man overhovedet have dæmpningsmatriale i en subwoofer? Hvor lang skal porten være?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
universalradio på christmas møllers plads / värmlandsgade i kbh / starten af amager forhandler eltax subs og enheder og bas refleks rør - du kunne evt spørge ham han er meget hjælpsom !
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej claus
Alt det med hvor meget der ska i kassen, hvor lang porten ska være - hvis der ska være en.
det kommer an på alle de data som står på siden af enheden - udfra dem kan man finde beregnings formler på nettet men hvilken kasse der er bedst til den enhed..
har selv lavet et båndpass kabinet til mine sub - det sidder enhenden i et trykkammer og spiller ud i et refleks kammer og derfra ud via en port..
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b: Jeg kommer ikke så tit i Kbh 
Ulrik77: Ok. Jeg har ikke købt enheden endnu... Har du et link, så jeg kan regne det ud når jeg får den?
Mvh. Claus.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.diysubwoofers.org/ her kan du læse meget mere om det..
det er så at sige alle mulighederne for at regne den korrekte kasse ud - men hvor megat ska du give for enheden??
ville det måske være en ide med en bedre??
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal give 796 kr. + fragt: http://www.eltaxserviceshop.com/product.asp?product=149& sub=0&page=2
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne foreslå at du købte dig en beyma enhed - den koster det sammen i en 12" som den du foreslå.. mener bar kvaliteten er det meget bedre...
se dig om inden du køber - forhør dig godt..
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke købe en enhed uden data/specs
Hvor dyb bas forventer du, og hvad skal den spille sammen med
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min er bygget i et båndpass kabinet designet direkte til min enhed en Beyma 12 B 100/R 96 dB, 150 W til 1595 pr stk
Data for den er: QTS 0.30 VAS 154 L FS 29 HZ QTC 0.707
Det lille kammer i kassen er 27 L og det andet er 37 L den spiller fra 30-113 HZ
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg har gjort indtil videre er at prøve at matche 91 L kabinet. Det kabinet hvor den kommer fra er 45 x 45 x 45 cm = 91,125 L. http://www.cableman.dk/product.asp?product=134&sub=1& ;page=1
Det er den første højtaler højttaler, som jeg bygger. Derfor ved jeg ikke så meget om det endnu. Hvad er et båndpass kabinet?
Ulrik77: Du skriver at en Beyma 12" koster 1595 pr. stk. Så er den jo heller ikke billigere end en 15" til 796 kr.
Musicus: Den skal spille sammen med et sæt B & O CX 50. Udover det skal den bruges til film og spil.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener Båndpass er en måde at kontruere kabinettet på så det ikke behøver et delefilter - se evt. i ordbogen her et sted på siden
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står ikke i ordbogen... Jeg havde tænkt på følgende forstærker: http://www.eltaxserviceshop.com/product.asp?product=274& sub=1&page=1 Det er den forstærker, som passer sammen med original subwooferen  Grunden til at det skal være den: - Højt indput - Almindeligt indput - 300 watt output - Billig Den koster 699 kr. + fragt. Alternativet er en Hyperx DS 2.0. Den har "kun" et output på 175 watt. Prisen er 2295 + fragt.
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Hvis jeg var dig, ville jeg droppe den 15" hvis der ikke er data med. Og i stedet gå efter en anden. En mulighed kunne være peerless sls enheder, som de blandt andet forhandler ved q-sound.dk eller frequence, begge steder kan de hjælpe med beregningerne, og vejledning. Har selv haft et par 10" sls enheder. Og de kan sagtens levere varen. Specielt kan jeg godt lide lyden i et 40-45 liters lukket kabinet. God stram bas til en fornuftig pris. Skal subben være passiv? Du skriver vidst ikke noget om hvilken amp der eventuelt skulle i. mvh Mikael
__________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
Claus35 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jokerman. Mit problem er min økonomi. Jeg vil godt holde det så billigt som muligt. Jeg kan godt se at sådan en Peerless vil holde budgettet, men det vil forstærkeren ikke
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du køber den forstærker der hører til så er der jo filter indbygget og holder du dig til målene på originalen kan du næppe gå galt i byen.
hvis jeg var dig ville jeg købe en tæppe rest og lidt dobbeltklæbende tap. så ville jeg fore højtalerne med tæppe og høre hvordan det lyder - evt prøv at fylde noget foreuldswat i oh lytte dig frem til den rigtge kombination.
prøv om du kan finde et stæd hvor den pågælden sub står - så kan du sikker diskret - prøve hvor dyb basrefleks røret er (med en blyant el. lignende - du vil måske også kunne se om dene r prbbet med dæmpemateriale eller om den er helt tom
Jeg tror det er vigtig at du laver den i noget tykt mdf - fx. 2x16 mm plade limet sammen!
|
| Til top |
|
| |