| Forfatter |
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kan vi ikke starte en tråd om gode/dårlige erfaringer med vista, så folk ved hvad der er problmer med forskelligt hardware. Jeg har lige smidt DK Vista på min maskine, men jeg synes der e ralt for mange problemer endnu, med drivere og software. jeg har et Creative soundblaster live 24 bit lydkort, og med det kan jeg IKKE få dts passthru til min reciever, det er ikke muligt med den nye ultimate powerdvd eller med nvidia. Man skal nok overveje om man vil have creative lydkort i MCE der er vidst en del lydkort der ikke vil komme drivere til i 64bit versionen, så hvis man kører 64bit skal man nok vente læænge på en driver. ATI drivere er nu heller ikke for gode endnu, i MCE har jeg finr billede hvor der ikke er overscan, men det kan ikke lade sig gøre for mit TV i vista endnu, så håber snart på en opdatering. FFDSHOW virker heller ikke for mig i Vista, kan ikke afspille xvid film inde i selve MCE men kan godt bruge FFDSHOW og MP11 ude fra skrivebordet. Så vil bare lige sige til folk at det nok god ide at slå hælen i jorden og vente 6mdr. tid. Hvad har i oplevet, og hvilket hardware, software bruger i?
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Kous Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste jeg hørte var at den danske Windows Vista, bliver udgivet den 30. januar....
|
| Til top |
|
| |
Popsi Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kous skrev:
Det sidste jeg hørte var at den danske Windows Vista, bliver udgivet den 30. januar....  |
|
|
Nååe så er alle problemer jo løst....
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 06:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Popsi skrev:
Kous skrev:
Det sidste jeg hørte var at den danske Windows Vista, bliver udgivet den 30. januar....  |
|
|
Nååe så er alle problemer jo løst....
|
|
|
Ja må 5 eller 6 version er på gaden i 2012 
|
| Til top |
|
| |
avsh Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man læser denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47697&P N=3
kunne noget tyde at problemerne med Vista ikke bare løser sig over tid...
Alle "huller" hvor der kan slippe kopibeskyttet materiale ud af en PC, skal lukkes...
F.eks. er der i ovennævnte link anført at Spdif er lukket af (som AkilleuZ har oplevet)...
Også måden Vista påvirker udviklingen af driveres, hvor alle drivers skal være godkendt og kan ophøre igen, påvirker mange andre brugere ved anvendelser af vista, som ikke direkte har noget med kopibeskyttet indhold at gøre...
Egne oplevelser:
Ikke kunne finde driveres til technotrend budget DVB-TV-kort (=hauppauge nova) og hidtidge BDA-driveres afvises og TV-kortet kan ikke installeres.... __________________ DVBViewer DVB-S og DVB-T (technotrend budget)
|
| Til top |
|
| |
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oplevelser? Ingen! Jeg nægter at have noget som helst med Vista at gøre, indtil der bliver mere vished om hvad der bliver muligt/umuligt. Indtil videre er det så lukket og elendigt et OS at jeg ikke vil røre det med en ildtang!
__________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kous skrev:
Det sidste jeg hørte var at den danske Windows Vista, bliver udgivet den 30. januar....
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt. For nogle af os er den allerede landet. jeg kører f.eks. med den på maskinen. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
avsh skrev:
Når man læser denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47697&P N=3
kunne noget tyde at problemerne med Vista ikke bare løser sig over tid...
Alle "huller" hvor der kan slippe kopibeskyttet materiale ud af en PC, skal lukkes...
F.eks. er der i ovennævnte link anført at Spdif er lukket af (som AkilleuZ har oplevet)...
Også måden Vista påvirker udviklingen af driveres, hvor alle drivers skal være godkendt og kan ophøre igen, påvirker mange andre brugere ved anvendelser af vista, som ikke direkte har noget med kopibeskyttet indhold at gøre...
Egne oplevelser:
Ikke kunne finde driveres til technotrend budget DVB-TV-kort (=hauppauge nova) og hidtidge BDA-driveres afvises og TV-kortet kan ikke installeres.... |
|
|
Det erdog muligt med SPDIF med nogle lydkort i nogle af versionerne i Vista, så det meget træls at man skal finde et lydkort der skal passe til OS i stedet for at finde et lydkort man kan lide  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Jeg er ikke imponeret.....Det tager en rum tid at slå alle advarsler relateret til UAC og security Center osv fra, hvilket sandt for dyden er annoying i daglig brug. Selvom man har en Business Build så som Ultimate så bliver man bombarderet med advarsler om at ens computer ikke er sikker. Popups fra systray'et kommer konstant fordi man ikke gider windows defender og firewall og det l**t kan ikke fjernes og brug af regedit. Jeg har forståelse for at ikke alle kan have indgående viden om sikkerhed.....Men så kan disse brugere købe Home premium eller en anden build hvor alt dette l**t kan få lov at køre for fulde gardiner.....Jeg kan ikke forstå at det hører hjemme i Ultimate.... Næppe nogen virksomheder der tør at binde an med decentrale SW firewalls på alle clienter fx. Derudover er der ingen telnet klient(Telnet er fremragende til debugging og bruges af mange "online-supportere" netværksadministratorer osv.....og har man en router fra cybercity hvor ip nat loopback skal aktiveres.....så er opskriften Putty eller andet...), og "Run" er flyttet væk fra startmenuen og over i accessories....Ved godt at man kan trykke Windows+r men altså bare et billede af latterlige omrokeringer i brugerinterfacet. Derudover er driversupport for ringe Imho, specielt halter det på lydkort siden. Jeg mener også at selve MCE delen er blevet klart dårligere(Dvs mindre overskuelig). Jeg vil desuden mene at mange unødvendige services giver et tåbeligt højt memory load. Sidstnævnte er et problem, da de fleste services i langt højere grad er blevet afhængige af hinanden, hvilket gør at man end ikke har muligheden for at slå dem fra man ikke anvender. Den lyddel der lagt ind med KS og uafhængig vol control er fin på parpiret, men jeg er ikke imponeret over den måde det fungerer i praksis. Nu kan man lyde som en sur mand der er træt af at skulle sætte ind i endnu et operativssytem. Men dette er ikke tilfældet, jeg elsker det. Men såvidt mine erfaringer er selv de mest simple ting blevet besværligt med Vista..... mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må tilstå at jeg var rimelig positiv overrasket under installationen da den jo gik ret hurtigt i forhold til XP. Det må I da give mig ret i . Vista kunne dog ikke finde de rigtige driver til mit lydkort så dem måtte jeg selv finde. Den del virker fint nu. Jeg har dog problemer når jeg ser optaget/live TV. Begge dele hakker i billedet som om det går lidt for hurtigt. Lyddelen er ok. Når jeg kigger på hz så kan jeg kun vælge imellem 59 og 60?? Fandt så nVidia's nye driver men den giver mig ikke mulighed for at skifte imellem andet end de 2. Mit kort er et 6600 med 256Mb så der burder ikke være problemer den vej rundt. Men hvordan jeg kommer uden om dette problem ved jeg ikke.
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
Hanien Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også godt tilfreds med Vista.
Installationen kørte virkelig glat, lækkert! Har som andre også haft probleme med hardware/drivers, men det er løst og oplever kun småfejl, men det er vel forventeligt af en release Candidate.
Jeg har har bestilt den endelige version, premium og håber nogle af de bugs jeg render ind i er væk. Har som paqi problemer med hakkeri i billedet, men mit skyldes helt sikker en for lille cpu og alt alt for meget varme i kabinettet.
Jeg er fjollet med den nye miniguide i MCE og synes design og layout er langt flottere end i MCE2005, men det er jo en smags sag.
Jeg er tilgengæld lidt træt af at man ikke kan få nogle minde krævende liste visninger imusik og optagte tv - det tager en krig for min maskine at hente alle covers frem når jeg skal høre musik.
På OS siden er jeg glad for at det er temmelig idiotsikret, jeg finder altid hvad jeg skal bruge, da der er links til højre og venstre og allevegne i menuerne.
Så glæder jeg mig enormt til sideshow fjernbetjeningerne. __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet en (lovlig !) Beta version. Skulle være den sidste nye. På min ene pc nægtede den at installere en driver til mit Radeon 9600 Pro. Alle drivere blev forsøgt, men blot med samme fejl: Code 48. Fandt et hav af mennesker på nettet som har samme problem. Prøvede så på pc 2. Her sidder et nvidia kort, så det gik fint. Men det var umuligt at få driveren til mit interne netkort til at virke. Prøvede så et andet netkort med samme resultat. Hvis noget så "simpelt" som en driver til et grafikkort der findes en million af, samt et netkort som også alle har, ikke engang kan køre problemfrit i Vista, tror jeg nok jeg fortsætter i lang tid med mit XP. Det var selvfølgelig en Beta, men alligevel.... Og al deres overdrevne sikkerhed, er til at få flip af
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt at der snart kommer en update der nærmest minder om en service pack men om det er rigtigt ved jeg ikke. Men mon ikke de er i fuld sving med at lave rettelser?
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
Jeg er ikke imponeret.....Det tager en rum tid at slå alle advarsler relateret til UAC og security Center osv fra, hvilket sandt for dyden er annoying i daglig brug. Selvom man har en Business Build som Ultimate så bliver man bombaderet med advarsler om at ens computer ikke er sikker. Popups fra systray'et kommer konstant fordi man ikke gider windows defender og firewall og det l**t kan ikke fjernes og brug af regedit.
Jeg har forståelse for at ikke alle kan have indgående viden om sikkerhed.....Men så kan de brugere købe Home premium eller en anden build hvor alt dette l**t kan få lov at køre for fulde gardiner.....Jeg kan ikke forstå at det hører hjemme i Ultimate.... Næppe nogen virksomheder der tør at binde an med decentrale SW firewalls på alle clienter fx.
Derudover er der ingen telnet klient, og "Run" er flytte væk fra startmenuen og over i accessories....Ved godt at man kan trykke Windows+r men altså bare et billede af latterlige omrokeringer i brugerinterfacet.
Derudover er driversupport for ringe Imho, specielt halter det på lydkort siden. Jeg mener også at selve MCE delen er blevet klart dårligere(Dvs mindre overskuelig). Jeg vil desuden mene at mange unødvendige services giver et tåbeligt højt memory load. Sidstnævnte er et problem, da de fleste services i langt højere grad er blevet afhængige af hinanden, hvilket gør at man end ikke har muligheden for at slå dem fra man ikke anvender.
Den lyddel der lagt ind med KS og uafhængig vol control er fin på parpiret, men jeg er ikke imponeret over den måde det fungerer i praksis.
Nu kan man lyde som en sur mand der er træt af at skulle sætte ind i endnu et operativssytem. Men dette er ikke tilfældet, jeg elsker det. Men såvidt mine erfaringer er selv de mest simple ting blevet besværligt med Vista.....
mvh Anders
|
|
|
Flot lige mine ord. Jeg er selv System Administator og indtil videre bliver der ikke rullet noget Vista ud . Utroligt at MS ikke kan lave en version, som er tilrettet 100% til firma'er uden alt det sikkerheds crap . Måske ender Vista i samme båd som Minillium 
/Kristian
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
paqi skrev:
Jeg må tilstå at jeg var rimelig positiv overrasket under installationen da den jo gik ret hurtigt i forhold til XP. Det må I da give mig ret i . Vista kunne dog ikke finde de rigtige driver til mit lydkort så dem måtte jeg selv finde. Den del virker fint nu. Jeg har dog problemer når jeg ser optaget/live TV. Begge dele hakker i billedet som om det går lidt for hurtigt. Lyddelen er ok. Når jeg kigger på hz så kan jeg kun vælge imellem 59 og 60?? Fandt så nVidia's nye driver men den giver mig ikke mulighed for at skifte imellem andet end de 2. Mit kort er et 6600 med 256Mb så der burder ikke være problemer den vej rundt. Men hvordan jeg kommer uden om dette problem ved jeg ikke.
Jeppe |
|
|
Windows Vista bruger images der bliver "deployed" via sysprep/ghost metoden. Dette er en teknik som man rent faktisk har kunnet bruge lige siden Windows 2k udkom i 1999. (med deploy tools og ghost) Det Foregår ved at man laver en generisk konfiguration på et default system og kopierer source profil til default folderen...Derpå ghoster man installationen med "sysprep"-"some command" Men starter derpå en speciel bootoperation der hidtil kun har været tilgængelig for OEMs....=WINPE (Windows Pre installation environment) (Folk der har forsket i, eller som er oems kender fx Bart Lagerweigj der med hans "Bartpe" giver nogle ekseMpler på hvad man kan med denne platform....) Derpå køres der basalt plug and play detection baseret på det HAL man har (HARDWARE ABSRACTION LAYER)hvilket vil sige at et generisk ghost image bliver overført til din disk hvorefter der bliver kørt plug'n play detection.....Det går meget hurtigere end en traditionel installation......... Sysops har brugt dette i årevis....Men smart er det...og ikke for tidligt at det når hjemmebrugeren... mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
paqi skrev:
Jeppe |
|
|
Hvad gør du med lyd? Hvordan for du det fra PC´en over til din forstærker? Kan du ikke generelt fortælle lidt mere om din konfiguration af lyd? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu også ret godt tilfreds med Vista (har dog ikke DK version, men det er jo også bare en lang. pack). At vi er så mange der har problemer med drivere er jo ikke Vistas problem. Det viser blot at hardwareproducenter som sædvanlig ikke forstår sig på software. Så jeg vil nærmere sige:
Det er utroligt at man ikke kan vælge sig noget lækkert hardware uden først at skulle sikre sig om de har gider ansætte en nogenlunde kompetent softwareudvikler.
Mht. til sikkerhed så synes jeg det er sjovt, at vi i mange år har drillet MS for ikke at tage sikkerhed alvorligt, og nu er det pludselig et problem at sikkerheden lukker systemet.. den evige ballance mellem adgangsret og adgangsmulighed :)
Mvh /Michael
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mice skrev:
Jeg er nu også ret godt tilfreds med Vista (har dog ikke DK version, men det er jo også bare en lang. pack). At vi er så mange der har problemer med drivere er jo ikke Vistas problem. Det viser blot at hardwareproducenter som sædvanlig ikke forstår sig på software. Så jeg vil nærmere sige:
Det er utroligt at man ikke kan vælge sig noget lækkert hardware uden først at skulle sikre sig om de har gider ansætte en nogenlunde kompetent softwareudvikler. |
|
|
Helt enig i det du skriver. Det har heller ikke været min mening at klandre vista for det. Men bare synd at de "ikke" gider udvilkle drivere til en stor del af det hardware der findes 
mice skrev:
|
Mht. til sikkerhed så synes jeg det er sjovt, at vi i mange år har drillet MS for ikke at tage sikkerhed alvorligt, og nu er det pludselig et problem at sikkerheden lukker systemet.. den evige ballance mellem adgangsret og adgangsmulighed :) |
|
|
Der er nu lige så mange sikkerheds huller i Vista som XP, sikkert flere, eftersom det er så nyt. MS har endda trukket det i sig igen, at det ikke var nødvendigt med firewall og virus scanner i vista. Problemet er bare, at lige gyldigt hvad man trykker på i vista kommer der en advarsel op. Dette vil være et problem for. f.eks. min svigermord, som ville være bange for hvad hun skulle trykke på. En anden ting angående sikkerheden er at, den er blevet så bøvlet at slå fra, hvorimod i XP var det 1,2,3 vupti. Håber du kan se min pointe  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ,
Min lyd går ingen steder :-) Jeg har en xbox som frontend så her har jeg slet ingen problemer. Alt det jeg slås med på min pc er væk på xboxen. Men i "gamle" dage smed jeg lyden over i min forstærker direkte fra pc'en.
I mellemtiden har jeg opdaget, at min Vista maskine er slem til at "smide" netværksforbindelsen.. den skriver den har problemer med DNS... det havde den ikke som XP maskine overhovedet..
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
paqi: Det var smart, en billig løsning på at få fjerne problemerne  jeg har i mellemtiden fundet ud af, at creative drivere virkelig er ringe, når jeg installere drivere fra deres side til mit lydkort så installere den til et andet kort jeg ikke har. Hvis jeg derimod installere xp drivere, så siger den at mit lydkort kun kan sende stereo ud, det prøver jeg så, men så kommer lyden ud af bagkanalerne. hehe, det er lidt sjovt det her
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |