Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedre bund fra gulvet ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hey forum...

Jeg savner lidt bund i mine Dali højtalere. Når jeg sætter mig på gulvet, kommer den bund jeg savner, lige så snart jeg sætter mig op i sofaen, forsvinder lidt af bunden. Ville det være en god idé at få højtalerne til at hælde lidt bagover. De står ca 40 cm fra bagvægen.

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej

ska lige høre hvilke dali'er du har`??

vil tro de er beregnet til at stå på gulvet flat men 50 - 150 cm fra væggen.
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
Hej

ska lige høre hvilke dali'er du har`??

vil tro de er beregnet til at stå på gulvet flat men 50 - 150 cm fra væggen.

Det er et sæt Dali Blue 5005Le trukket af en Nad C352 forstærker...

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

her er manualen på dalierne: http://www.dali.dk/admin/current/newBLUEseries.pdf

kan se de ska stå 10 - 100 cm fra væggen..

men er det ikk meningen de ska stå på gulvet?? - hvad laver i oppe i sofaen???

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
her er manualen på dalierne: http://www.dali.dk/admin/current/newBLUEseries.pdf

kan se de ska stå 10 - 100 cm fra væggen..

men er det ikk meningen de ska stå på gulvet?? - hvad laver i oppe i sofaen???

He he. Har sgu ikke højtalerne i sofaen. De står på gulvet ca. 40 cm fra vægen. Og når jeg så sætter mig på gulvet, kommer den sidst bund som jeg savner når jeg sidder i sofaen. Altså højere oppe. Så er det jeg spørg om det ville være en idé at hælde højtalerne lidt bagover, for på den måde måske at få ordentlig bund når jeg sidder i sofaen??

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at sætte dem op på en fx beton klods - så de komme  højere op men stadi er lige på væggen

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
Har du overvejet at sætte dem op på en fx beton klods - så de komme  højere op men stadi er lige på væggen

Nope har jeg ikke. Det ville måske være en fordel at prøve med det ?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

spikes på betonklods det skulle virke fint

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Har du mulighed for at rykke din sofa en halv meter frem (eller tilbage)..? Jeg går ud fra at du sidder foran sofaen når du kaster dig på gulvet..?

Det du oplever er såvidt jeg kan læse et problem med stående bølger, hvor bassen forstærkes nogle steder i rummet, og udligner sig selv andre steder. Og din sofa står tydeligvis i et null.

Jeg tvivler på det vil gøre ret meget forskel at løfte højttalerne højere op (medmindre det er MEGET højere op, men det vil næppe gøre lyden bedre, bare anderledes), men at rykke dem frem eller tilbage i forhold til væggen bag dem - eller lidt til siderne - vil efter min mening gøre større forskel.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Har du mulighed for at rykke din sofa en halv meter frem (eller tilbage)..? Jeg går ud fra at du sidder foran sofaen når du kaster dig på gulvet..?

Det du oplever er såvidt jeg kan læse et problem med stående bølger, hvor bassen forstærkes nogle steder i rummet, og udligner sig selv andre steder. Og din sofa står tydeligvis i et null.

Jeg tvivler på det vil gøre ret meget forskel at løfte højttalerne højere op (medmindre det er MEGET højere op, men det vil næppe gøre lyden bedre, bare anderledes), men at rykke dem frem eller tilbage i forhold til væggen bag dem - eller lidt til siderne - vil efter min mening gøre større forskel.

Ja helt korrekt, sider foran den når jeg smider mig på gulvet. Tja det ville ødelægge hele rummet for meget, hvis sofaen skulle rygges frem, og jeg ville få en masse spild plads, der ikke ville kunne bruges til noget. Så måske hellere prøve at rykke højtalerne.

Har også mistænkt mit rum for værende en del af skylden. Har meget "bar" væg, og højt til loftet, og det gjaller eller "ekko" lidt, hvis jeg prøver at råbe f.eks. Har store vindus partier, med træ pasienner. Har kraftigt overvejet at få hængt gardiner op, ville det ikke tage en del af den rum klang jeg har ?  Og måske fremhæve bassen mere ?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
RogueAgent skrev:

Ja helt korrekt, sider foran den når jeg smider mig på gulvet. Tja det ville ødelægge hele rummet for meget, hvis sofanen skulle rygges frem, og jeg ville få en masse spild plads der ikke kan bruges til noget. Så måske hellere prøe at rykke højtalerne.

Har også mistænkt mit rum for værende en del af skylden. Har meget "bar" væg, og højt til loftet, og det gjaller eller "ekko" lidt, hvis jeg prøver at råbe f.eks. Har store vindus partier, med træ pasienner. Har kraftigt overvejet at få hængt gardiner op, ville det ikke tage en del af den rum klang jeg har ?  Og måske fremhæve bassen mere ?

Der er næppe nogen tvivl om at du vil få en mere behagelig/ørevenlig lyd hvis du får anbragt nogle ting i rummet der dæmper de værste refleksioner. Gardiner, tæpper, puder osv. Et par bogreoler er også altid godt - der er mange forskellige dybder og tætheder i de bøger og nips osv man anbringer i sådan en, og det medvirker til at dæmpe og/eller diffussere lyden.

Alt dette vil dog næppe gøre ret stor forskel på bassen, men det vil temmelig sikkert gøre resten af spektret mere "rent" og få højttalerne til at træde tydeligere frem, istedet for reflektioner fra rummet.

En lille ting du kan prøve mht højttalerplacering - som jeg godtnok normalt plejer at nævne i forbindelse med anbringelse af subwoofere, men det er jo et lignende problem her - Prøv at smide dine højttalere op i sofaen, og kravl så rundt på gulvet (med ørerne i højde med basenheden når ht'en står på gulvet ) i det område hvor du vil have højttalerne til at stå. Der hvor du oplever mest bas vil meget sansynligt være et godt sted at stille dem.

Det kan jo være at de bare skal 20 cm længere til den ene eller anden side for at gøre hele forskellen...

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
SilverLine skrev:
RogueAgent skrev:

Ja helt korrekt, sider foran den når jeg smider mig på gulvet. Tja det ville ødelægge hele rummet for meget, hvis sofanen skulle rygges frem, og jeg ville få en masse spild plads der ikke kan bruges til noget. Så måske hellere prøe at rykke højtalerne.

Der er næppe nogen tvivl om at du vil få en mere behagelig/ørevenlig lyd hvis du får anbragt nogle ting i rummet der dæmper de værste refleksioner. Gardiner, tæpper, puder osv. Et par bogreoler er også altid godt - der er mange forskellige dybder og tætheder i de bøger og nips osv man anbringer i sådan en, og det medvirker til at dæmpe og/eller diffussere lyden.

Alt dette vil dog næppe gøre ret stor forskel på bassen, men det vil temmelig sikkert gøre resten af spektret mere "rent" og få højttalerne til at træde tydeligere frem, istedet for reflektioner fra rummet.

En lille ting du kan prøve mht højttalerplacering - som jeg godtnok normalt plejer at nævne i forbindelse med anbringelse af subwoofere, men det er jo et lignende problem her - Prøv at smide dine højttalere op i sofaen, og kravl så rundt på gulvet (med ørerne i højde med basenheden når ht'en står på gulvet ) i det område hvor du vil have højttalerne til at stå. Der hvor du oplever mest bas vil meget sansynligt være et godt sted at stille dem.

Det kan jo være at de bare skal 20 cm længere til den ene eller anden side for at gøre hele forskellen...

Hmm må jo prøve noget af det du foreslår. Troede dog at jeg kunne vinde noget bas, ved at få "dæmpet" mit rum noget mere. Men under alle omstændigheder skal der gardiner op . Det med bogreol ved jeg godt, men er ikke den store bogorm, og cd covers gør det nok ikke i stedet for bøger

Ja må lege med noget placering, har ellers brugt lang tid på at finde den placering de har nu, men der lyttede jeg godt nok ikke så meget efter bunden, men mere selve lydscenen(ordentlig bredde og dybde) og luften omkring instrumenter, en ordentlig center lyd til forsangeren mm.

Har jeg forstået ret, når afstanden mellem højtalerne indbyrdes, også kan have indflydelse på basgengivelsen ?

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Det var da sjovt. Rykkede højtalerne omkring 15-20 cm tættere mod hindanden, og så fik jeg en merkant bedre bund og dynamik  Det var det der skulle til. Mange tak for hjælpen RogueAgent

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det var godt at høre. Held og lykke med dit "nye" anlæg!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes