Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sub mellem for og effekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Jeg har en lille Kef aktiv sub jeg gerne vil have strikket ind i  mellem min Onkyo M 508 effekt og denon pre, ved hjælp af  Y splittere i forforstærkeren, er dette en gangbar løsning ? Eller skal jeg benytte ht´ terminalerne bag på sub´en, når jeg ikke har en sub udgang på pre´en.

VH 

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg ville bryge et sæt Y-splittere.

Hvis du tager lyden fra højttalerklemmerne på forstærkeren, er det jo forstærkerens lyd, der bliver til subwooferens signal, altså farvet af dens karakteristik. Og signalet skal først laves til lyd i subwooferen, når det allerede er på vej ud i højttaleren.

Men ellers kan du vel gå fra pre-out til subwooferens ind, og så fra subwwoferens out til din effektforstærker?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Det er ikke alle subs der har line-out - sikkert heller ikke denne (hvilken model er det..?)
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Det er ikke alle subs der har line-out - sikkert heller ikke denne (hvilken model er det..?)

Det er en  Kef psw 1000, og den har ikke line out.

Jeg har tænkt på om en dedikeret subudgang på en snurrerundt reciever kun sender signaler under en vis hz eller om det er hele toneområdet der går til sub´en?

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

En dedikeret subudgang sender signalet ud under en vis frekvens - afhængig af receivermodel kan denne frekvens reguleres f.eks. mellem 70 og 120 hz.

Bruger man denne er det derfor en god ide at stille subbens egen delefrekvens så højt som muligt (eller slå subbens delefilter helt fra hvis det er muligt), så de to delefiltre ikke konflikter (faseproblemer og for stejl afrulning)

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

En dedikeret subudgang sender signalet ud under en vis frekvens - afhængig af receivermodel kan denne frekvens reguleres f.eks. mellem 70 og 120 hz.

Bruger man denne er det derfor en god ide at stille subbens egen delefrekvens så højt som muligt (eller slå subbens delefilter helt fra hvis det er muligt), så de to delefiltre ikke konflikter (faseproblemer og for stejl afrulning)

Tænkte nok at en rigtig reciever deler nedad til. Vil du dermed sige at det er en dårlig løsning at sætte sub til pre. med Y adapter ?

og hvordan kopler andre sammen , med et rent stereo setup ?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Det største problem med y-splitteren er at du halverer styrken af det signal der går til henholdsvis effektforstærker og subwoofer, og dermed skal skrue højere op for for-forstærkeren end du er vant til. Hvis din effektforstærker kan regulere følsomheden på indgangskredsløbet kan det muligvis afhjælpes lidt her.

Delefrekvensen er ikke noget problem, den kan du jo så bare stille på subwooferen. Afhængigt af hvor dybt dine fronthøjttalere går ned, skal du nok sætte delefrekvensen på sub'en så dybt som muligt (40-50 hz) for ikke at få en "bule" i frekvensgangen der hvor subben og højttalere overlapper.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om der er tale om et stereo-setup. I stereo får du normalt det bedste resultat ved at koble en sub henover højttalerudgangene på din effektforstærker til højttalerindgangene på subben. I denne opsætning skal du selvfølgelig bruge delefilter i subben, som normalt sættes ret lavt (afhængig af de andre højttaleres formåen) så subben bare lige "anes" i lydbilledet men ikke overdøver alt andet.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Det største problem med y-splitteren er at du halverer styrken af det signal der går til henholdsvis effektforstærker og subwoofer, og dermed skal skrue højere op for for-forstærkeren end du er vant til. Hvis din effektforstærker kan regulere følsomheden på indgangskredsløbet kan det muligvis afhjælpes lidt her.

Delefrekvensen er ikke noget problem, den kan du jo så bare stille på subwooferen. Afhængigt af hvor dybt dine fronthøjttalere går ned, skal du nok sætte delefrekvensen på sub'en så dybt som muligt (40-50 hz) for ikke at få en "bule" i frekvensgangen der hvor subben og højttalere overlapper.

Jeg har nu prøvet y splitter , kun på venstre kanal uden at  lydstyrken mindskes i venstre kanal,

så det virker ikke som om at signalet bliver halveret ? Egentlig virker det fint ..

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
RogueAgent skrev:

Det st�rste problem med y-splitteren er at du halverer styrken af det signal der g�r til henholdsvis effektforst�rker og subwoofer, og dermed skal skrue h�jere op for for-forst�rkeren end du er vant til. Hvis din effektforst�rker kan regulere f�lsomheden p� indgangskredsl�bet kan det muligvis afhj�lpes lidt her.

Delefrekvensen er ikke noget problem, den kan du jo s� bare stille p� subwooferen. Afh�ngigt af hvor dybt dine fronth�jttalere g�r ned, skal du nok s�tte delefrekvensen p� sub'en s� dybt som muligt (40-50 hz) for ikke at f� en "bule" i frekvensgangen der hvor subben og h�jttalere overlapper.

Jeg har nu pr�vet y splitter , kun p� venstre kanal uden at  lydstyrken mindskes i venstre kanal,

s� det virker ikke som om at signalet bliver halveret ? Egentlig virker det fint ..

Jamen, så kan vi sige tillykke af 2 grunde:
  • Dit problem er løst
  • Du har fundet kilden til evig energi - vi skal bare sammenkoble millioner af y-splittere så vi i hver eneste af de millioner af udtag får samme energi ud som der sendes ind i den ene ende. Genialt.
OK, det sidste punkt er selvfølgelig ironisk ment - det du beskriver burde ikke kunne lade sig gøre, men hvis det virker for dig med at anvende y-splittere tikl dette, så er det helt fint. Du burde dog stadig give højttaler-signalet en chance, som jeg beskrev ovenfor - så kan du jo vælge, det der virker bedst for dig.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

jumon audio har en lille elektronisk delefilter til sub til 250 kr du kan skyde ind i mellem fra reckhorn

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Man halverer ikke nogen signalstyrke med y-splitteren, så man skal skrue højere op!! Pas nu på med Jeres lommefilsofier hvad angår elektronik! Jeg har sagt det før, og gentager gerne... Når det kommer til elektronik, skal man vide hvad man snakker om. Har man ikke den relevante kompetence, bør man hellere undlade at lege ekspert!
Et dårligt råd er ofte meget værre end ingen råd!

Udgangen fra en forforstærker er generelt ret lavimpedant. Oftest under 100ohm, med mindre der er tale om decideret dårlig konstruktion, passiv forforstærker eller rør.
Indgangen på en effektforstærker og sub er typisk meget høj. Oftest over 20kohm. Når du sætter 2 forstærkere på et y-led, vil belastningen halveres, til typisk over 10kohm. Og det er intet problem, med mindre forforstærkeren er uheldig konstrueret. Og i så fald vil den alligevel have svært ved at trække en enkelt forstærker!

Mit råd: Benyte et Y-led!!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
RogueAgent skrev:

Man halverer ikke nogen signalstyrke med y-splitteren, så man skal skrue højere op!! Pas nu på med Jeres lommefilsofier hvad angår elektronik! Jeg har sagt det før, og gentager gerne... Når det kommer til elektronik, skal man vide hvad man snakker om. Har man ikke den relevante kompetence, bør man hellere undlade at lege ekspert!

Udgangen fra en forforstærker er generelt ret lavimpedant. Oftest under 100ohm, med mindre der er tale om decideret dårlig konstruktion, passiv forforstærker eller rør.
Indgangen på en effektforstærker og sub er typisk meget høj. Oftest over 20kohm. Når du sætter 2 forstærkere på et y-led, vil belastningen halveres, til typisk over 10kohm. Og det er intet problem, med mindre forforstærkeren er uheldig konstrueret. Og i så fald vil den alligevel have svært ved at trække en enkelt forstærker!

Slap da lige lidt af..!

Jeg taler ikke ud fra en empirisk viden om elektronik, indrømmet - men udfra egne og andres erfaringer med at bruge passive splittere til at dele lyd- eller billedsignaler. Som regel giver det ikke nogen større problemer i ordets egentlige betydning, men jeg har dog sjældent været ude for at det ikke giver en niveauforskel.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

RogueAgent: Du må sgu hellere føje dig for diktatoren. Ellers skrider han forhåbentlig også et par uger

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
RogueAgent skrev:

OK, jeg ser mig da gerne korrigeret af bedrevidende. Måske ser vi her et eksempel på at demokratiet ikke altid virker - de fleste ville sikkert mene som RogueAgent og jeg, omend det tilsyneladende ikke er korrekt. Måske var Saddam på rette kurs, der var bare ikke nok der mente det samme...

Anyways, min erfaring fra eksperimenteren med subs siger, at det giver klasser bedre lyd fra subben at koble den over højttalereudgangene på effektforstærkeren end via et liniesignal. Jeg benyttede en REL Strata III sub med en Odyssey Stratos HT3+ som effektforstærker og en prøvede med både en ROTEL RSP-1098 og en TAG McLaren AV32R som surroundprocessor i disse forsøg.

Så uanset niveauforskel eller ej med y-splittere, så er mit råd stadig at prøve højttalerudgangene før du afskriver denne metode - eller endnu værre, får du konkluderer at en sub i stereo lyder frygteligt og så videregiver dette råd på et forum som dette som værende universalt råd om subs i stereo. Jeg siger heller ikke at det i alle opsætningen vil lyde bedst, bare at du bør prøve det for at danne dine egen mening i din egen opsætning. For mig virkede det.

Og i øvrigt, Hurtig, et forum som dette ville være noget mindre underholdende hvis ingen kunne skrive noget uden at det var 100% korrekt, bevist og accepteret af mindst 50% af brugerne, så lad os lige være her alle sammen, vi skal jo alle lære, så vi labber i os af din visdom på dette punkt i ærbødighed. Men som RogueAgent skriver, så er jo ikke alt perfekt i den virkelige verden, så konkrete erfaringer skal altså også have plads.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Lidt mere læsning om emnet -

Y-spittere brugt til TV-signaler:

"Y splitter
This is a simple gadget designed to split your rooftop TV aerial two ways. You plug your aerial cable in one end and then run two extension leads from the output sockets. Because it splits the signal without amplifying it, you will end up with two weaker signals. But this should not be a problem if you have a good strong signal to start with. These splitters won't work for weaker signals, or if you want to split your signal more than two ways."

Kilde: http://www.ricability-digitaltv.org.uk/jargon-buster.htm

Y-splittere brugt til at fordele line-level signaler til flere forstærkere:

"Some preamps have self loading low impedance outputs (600 to 1000 ohms) intended to drive high impedance inputs (10K to 40K ohms or so) of power amps. What this means is that the power amp input is supposed to sense the voltage but is not expected to draw current. In this situation splitting one output to feed two or more inputs won't make any difference, two inputs won't halve the voltage.

Low impedance outputs that require a matching impedance input are those where the next device's input must draw current to make the circuit work correctly. Here the total impedance of the inputs affects the voltage delivered.

If the preamp output is high impedance, connecting it to a device with a matching input impedance is important. Whatever you connect it to will also affect the voltage delivered and therefore you will have to compensate by adjusting the gain (level or volume control) on your preamp. A higher impedance output tends not to work well with a lower impedance input for the next device."

Kilde: http://www.htguide.com/forum/archive/index.php4/t-2940.html

Efter lidt mere søgen om emnet giver jeg Hurtig ret i at lige præcis med line-leve audio (men ikke f.eks. head-phone splitters eller antenne splitters o.lign) og impedansforskellene mellem for- og effektforstærkeren så giver det ikke noget problem at splitte lyden på den måde det omtales i denne tråd.

Men den der "my way or the highway" retorik synes jeg ikke hører hjemme i et seriøst forum.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

kiss and make out -  get on with your lives - solens skinner og piobyte skal have sig en sub - og han skal sætte den på en af de flotteste effektforstærkere gennem tiderne - så hvad kan være bedre i hifi land

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Takker for input ,  jeg er måske allermest bange for at gøre noget der skader elektronikken,

jeg prøver først med Y splitter  da min forstærker ikke reagerer på den lille forskel ,  efter et stykke tid skifter jeg til ren højttalerkabel for at høre om det ændrer noget.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
jumon audio har en lille elektronisk delefilter til sub til 250 kr du kan skyde ind i mellem fra reckhorn

Den må jeg da lige kigge på .

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Nemlig RogueAgent!! Havde vi snakket om et antenne signal, hvor man henter signalet fra en ret højimpedant kilde (luften omkring os), har man et meget svagt signal med forholdsvis lav drive-impedans. Desuden skal man impedanstilpasse med antennesignaler, og det ryger i vasken når man paralelkobler gennem et y-led.
Og yderligere er et y-led til antenne signaler typisk med en dæmpning indbygget, for at de 2 tv-modtagere efterfølgende ikke kan genere hinanden.

Med linesignaler til audio, har man et ret lavimpedant udgangssignal, og højimpedante indgangsimpedanser. Og signalet et MEGET kraftigere end et antennesignal, så det tåler ikke reel sammenligning!

Som sagt synes jeg, at man skal passe MEGET på med at give tekniske råd, hvis man ikke selv er 100 meter mester i disciplinen.
Og man skal ikke give råd på baggrund af ting man har tror eller har hørt.. Det kunne jo være ham man havde hørt det fra også havde misforstået det.
Tro er noget man kan gøre i kirken om søndagen!!! Når vi snakker teknik er det ren videnskab, og så skal man vide!!

Det er muligt at jeg er lidt hård i min måde at takle disse situationer på. Nogen vil måske endda sige militæristisk... Hhmmm... Det er næppe tilfældigt!!

Camouflage
Men jeg mener det er velbegrundet!! Nu var dette eksempel ikke slet, men en eller anden dag, begiver en hobby-tekniker sig ud i at give dårlig rådgivning i forbindelse med høje spæninger, hvor der potentielt er fare for liv og lemmer. Og det må bare ikke ske! Derfor er jeg lidt hysterisk nårdet gælder om at give tekniske råd. Hvis man accepterer visse råd godt må være forkerte, bliver det en tolkningssag hvornår vi nærmer os noget farligt. Derfor bør man ikke give råd, hvis man ikke er sikker i sin sag!

Husk også på, at når folk spørger om hjælp, er det for at få et relevant svar. De forventer ikke, at rådet kommer fra en der er lige så usikker som ham selv!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes